Annons:
Etikettaussieprat
Läst 1490 ggr
Smajlen
10/21/14, 4:56 PM

Aktivering av valp, hur mycket?

Hej! 

Jag har en 14 veckors aussievalp hemma och har lite funderingar kring hur mycket aktivering som är lämpligt. 

Som jag har läst runt om så ska valpen inte motioneras i ordets egentliga betydelse. Det är väl rätt självklart också att man inte ska springa, cykla eller gå långa promenader med valpen men den behöver ju också motioner och aktiveras. 

Min undran är då hur har ni gjort med aktiveringen och hur har ni trappat upp den under valpens uppväxt?

Annons:
Jetaime
10/21/14, 6:15 PM
#1

Jag tränade inte så mycket mer än vardagshyffs med Zuki när hon var valp, lite trick och sådär såklart. Samt mycket miljöträning och socialträning! Både tillsammans med andra hundar och med människor. Hon lärde sig att åka buss, tåg och att vara med på jobb redan som 10-veckors valp. Hon var med mig hos kaninerna, följde med hem till vänner osv.

Jetaime
10/21/14, 6:16 PM
#2

Kan tillägga att vi även hade vilodagar där vi kanske endast gick ut i trädgården och kissade och kanske låg inne och tuggade på ett ben eller så.

AussieLeija
10/21/14, 7:07 PM
#3

Leija får ingen speciell motion förutom promenader. Då jag inte orkar bära henne längre så får hon gå i trappen och det går mycket bra. Den lilla motion hon kanske får är när hon leker med sina kompisar och om vi är ute i skogen. Och om man talar om aktivering så handlar det om mentalträning. Jag fokuserar mest på vardagslydnad då jag tycker det är "viktigare" än tricks. Som #1-2 sa så är miljöträning bra för hunden. Om jag och Leija har varit på stan eller som när vi var på marknad förra veckan, så är hunden helt slut efteråt, då den har tagit in så mycket nya saker. Så upplever jag det i alla fall :)

AussieLeija
10/21/14, 7:09 PM
#4

Såg nu att det var lilla Bruce det handlade om :) mr.bruce.w på instagram :)

Ronja&Ila
10/21/14, 10:45 PM
#5

Tänker att valpar behöver få springa lösa en del i skog, de bygger muskler och koordination. Annars typ ut och kissa. Då följa med miljöträna, socialtränas, ensamhetsträna och mycket vardagssaker - få vardagen att fungera men skynda långsamt

Stormvindh
10/21/14, 11:18 PM
#6

Har en 15 veckors valp hemma och som de andra säger gör jag inte så jättemycket med henne. En "vanlig" dag då vi bara är hemma tar jag en eller två promenader med henne som båda inte är särskilt långa, sedan brukar jag gå runt med henne lös på gården så springer hon runt och leker och utforskar på egen hand, brukar inte behöva göra så mycket utan hon följer bara efter mig, går då runt i hagarna så kan hon springa hur mycket hon vill. Om jag åker och social/miljötränar brukar jag inte göra så mycket annat den dagen då det som sagt tar så på krafterna. Kör lite tricks och vardagslydnad annars men det är väl det allt :)

Medarbetare på Vallhundar

Annons:
Smajlen
10/22/14, 8:04 AM
#7

Vi kör också mycket vardagsträning, miljöträning och socialträning. Han kan inte så mycket trix utan jag har mer satsat på vardagslydnad. Sen så leker vi ute rätt mycket och är ute i skogen. 

Men jag tänkte mer på promenaderna, hur långt går ni? Självklart är det ju olika från dag till dag osv men det skulle vara kul att höra på ett ungefär.

Mycket riktigt, det är vi! :)

Stormvindh
10/22/14, 11:00 AM
#8

#7 Om jag går flera småpromenader brukar de vara omkring 1km kanske. Är otroligt dålig på avstånd tyvärr 😂 Går jag någon längre promenad istället så har jag försökt börjar öka på dessa, dock nu när älgjakten satte igång ligger de väl kanske på runt 2-3 km bara, så ingen jättestor skillnad :)

Medarbetare på Vallhundar

Stormvindh
10/22/14, 11:01 AM
#9

Kan tillägga att jag brukar märka ganska bra på henne när hon inte bör gå längre för att bli för trött och då brukar jag vända om, så brukar inte ha någon bestämd längd utan tittar mest och ser vad hon klarar av :)

Medarbetare på Vallhundar

AussieLeija
10/22/14, 12:09 PM
#10

Vi går bara korta promenader så hon får utföra sina behov. Någon gång i veckan tar vi en längre promenad på 2-3km som egentligen är ganska långt för en valp. Och sen blir ju skogspromenaderna ganska långa. Men en vanlig dag blir det bara korta promenader, absolut MAX 1 km.

Smajlen
10/22/14, 9:48 PM
#11

okej, tack för svar! Det är ungefär vad vi går också. Han har som längst gått 3 km, men då självklart i ett ganska lugnt mak.  

Längtar tills han blir över året och man kan börja röra på sig mer!😃

AussieLeija
10/22/14, 11:05 PM
#12

Känner precis samma! Vill börja träna på riktigt :D

Upp till toppen
Annons: