Annons:
Etikettlydnad-ipo-bruks-drag
Läst 1370 ggr
Jetaime
7/7/15, 11:55 PM

Är det okej att inte träna/tävla inom bruks?

Jag har lite svårt att formulera mig gällande denna frågan, men är det, med tanke på att aussien är en bruksras, okej att inte träna och tävla inom någon bruksgren? (nu tänker jag alltså aktivt och inte bara att man lägger spår eller likande nån gång lite då och då, eller att bara ha testat på 'för skoj skull') Om det skulle vara en av dom andra bruksraserna, skulle ni se på det annorlunda då?

Annons:
LinDajSon
7/8/15, 12:01 AM
#1

Klart det är okej. Att rasen kategoriseras som brukshund är sekundärt då det faktiskt är en VALLhund… men vi ska vara glada att den går under "brukshund" i Sverige, ger fördelar såsom krav på MH för registrering av avkommor osv. Bra för rasen. Tycker inte att man behöver vare sig köra vallning eller bruks, huvudsaken är att hunden får jobba med något den mår bra av. Känner samma inför övriga bruksraser men tror att det finns några där bruksarbete eller liknande troligtvis nästan krävs för att tillfredställa hundens aktiveringsbehov. Sedan är det ju en bra gren för utvärdering! Personligen ser jag hellre aussies utvärderas inom vallning men för den som saknar möjlighet så visar ju brukset på förmåga till eget tänk, uthållighet osv. Däremot djurkänsla och sådant som är specifikt för vallningen kan man ju inte gärna mäta i brukset…

[Neoverona]
7/8/15, 4:55 PM
#2

Ja det är det absolut. Men de flesta uppfödare jag har kontaktat säljer endast till bruksintresserade just för att hunden ska få använda alla sina sinnen.

Jetaime
7/10/15, 6:36 PM
#3

Håller med Linda. Tycker också att det är okej så länge man ändå arbetar med hunden och den får utlopp för sina behov. Sen inom vilken gren eller om man bara tränar eller tävlar spelar mindre roll.

Jetaime
9/3/15, 7:00 PM
#4

Någon som har nått att tillägga i denna diskussionen?

Upp till toppen
Annons: