Annons:
Etikettaussieprat
Läst 1564 ggr
Taely
2016-02-13 15:52

Frågor om aussien

Hejsan! Har märkt att den här sidan inte är så jätte aktiv, men frågar ändå :) Har lite frågor om aussien, då jag är en aning intresserad av rasen. Dock skulle inte hundköpet ske förrän flera år framåt, men man kan ju alltid önska. ;) Vet att alla individer är olika, men skulle ändå vara kul att kolla hur era hundar är. 1. Är era aussies skygga/reserverade? 2. Kan era aussies ta det lugnt inomhus, eller är de lika galna inomhus som utomhus? ;) (och om de väl är inomhus tycker de om att mysa och ligga tätt intill matte/husse då?) 3. Tycker de om att bada/åka bil och sådant? 4. Är de mest godis eller leksaks motiverade? 5. Är de lätta at ha lösa, och kommer de snabbt när man ropar på dem? 6. Är det någon stor skillnad mellan hane och tik? 7. Är de smidiga? Med att hoppa upp på möbler och köra agility och sånt menar jag. Tycker att vissa större individer av rasen jag sett ser lite "klumpiga" ut. 8. Eftersom att de har vakt i sig så undrar jag om era är vaktiga av sig? (Och vad menas egentligen med det haha? :S Att de t.ex vaktar sin matskål och sen när man tar ifrån den så säger den ifrån? Eller? Haha är jätte dålig på sånt xD) Som sagt så är jag bara nyfiken på rasen, och vet att det mest beror på individ till individ. Tack på förhand! :)

Annons:
Stormvindh
2016-02-13 16:29
#1

Nu beskriver jag som sagt utifrån hur min tik är :) 1. Storm älskar människor! Dock är hon lite osäker på män i vissa lägen, men när hon väl slappnar av brukar det vara ok! Och då pussas hon gärna och kramas en massa :) 2. inomhus är hon lugn som en filbunke och skulle kunna vara inne i flera dagar utan att göra något utan att bli galen (med lite mentalaktivering såklart). Dock fick man ju lära henne detta lite när hon var valp och säga till henne, men det var inget problem. Och att gosa är det bästa hon vet! Ligga jämte, på eller så nära som det bara går är att föredra ;) 3. Bada ute är höjdpunkten på sommaren! Duscha inne är det värsta ;) åka bil är hur kul som helst för då får man ju hänga med matte och husse och det vill man ju alltid! 4. Både och! Beror på hur hon behöver motiveras, vilken aktivitet jag vill få fram ur henne menar jag. Agility har vi bara leksak, sen trickträning har vi bara godis tex. 5. Oja, inga problem! Litar på henne till 110%! Hon skulle nog bli förtvivlad om hon skulle vara ute själv utan matte haha. 6. Ingen större erfarenhet av detta tyvärr. 7. Min tjej är hur smidig som helst, men det varierar nog väldigt bland olika individer. :) 8. Min tik har väldigt mycket vakt i sig. Hon skäller såklart om någon kommer hem till oss, men även om vi går själva ute och det kommer någon (vi bor på landet så träffar sällan folk). Vaktar även ibland mot män som sagt och kan få för sig att nån ser skum ut, haha.

Medarbetare på Vallhundar

Jetaime
2016-02-13 19:25
#2

1. Inte skygg men bryr sig inte om alla. Älskar dom hon känner. 2. Inomhus är det lugna aktiviteter och vila som gäller. Hon ligger gärna med mig både i soffan och sängen men är ingen typisk 'myshund', så sett. Men är alltid där jag är. 3. Åka bil - ÄLSKAR! (mest för att hon vet att hon får följa med då, hehe.) Bada, i havet på sommaren, gärna med någon annan eller om man själv badar eller kastar leksak osv. Bada/duscha, inget stort fan! 4. Leksak! Definitivt leksak. Men godis är okej vid typ inlärning av trick och vid klickerträning. 5. Hon är lös för det mesta och kommer på inkallning, men kan få för sig att jaga kaniner ibland.. 6. Jag har själv bara tik, så kan inte direkt svara på denna frågan. 7. Min fröken är 46cm hög och väger 14,5-15 kg. Väldigt nätt och smidig. Vi kör även agility. 8. Hon vaktar där vi är, uppmärksammar och skäller/morrar (tex hemma eller hemma hos andra osv). Men vaktar absolut inte leksaker eller ben/mat från mig eller andra människor.

LinDajSon
2016-02-13 20:19
#3

1. Skygg och reserverad är inte samma sak. Mina är reserverade, de bryr sig generellt sett inte om okända men tar man kontakt med dem svarar de vänligt och de låter sig hanteras. Feng är inte jätteförtjust i hantering i alla lägen men tillåter det. Ett bra exempel på reservation är häromdagen när jag skulle visa någon Kai, Kai satt i bilen och blev jätteexalterad (JÄTTE) över att få komma ut - men när jag släppte ut honom var det bara mig han hoppade och stissade på. Tjejen som satte sig på huk och lockade på honom verkade inte existera… förrän jag sa åt honom att gå och hälsa, då hoppade han dit och hälsade vilt - i en halv sekund. Han är jättesnäll med folk, har ingen misstänksamhet alls och går jättebra att hantera (om han inte har för mycket spring i benen just då haha), men han är bara inte intresserad. Alla mina älskar känt folk! Ska tillägga att den av mina som är mest engagerad i okända är Athos, den äldste, men det är samtidigt den av hundarna som har mest "social problematik", kopplat till integritet och kontrollbehov. Den visar sig dock inte genom skygghet, han har aldrig dragit sig undan. Han morrar istället om han uppfattar något som skumt. Men oftast är han faktiskt bara trevlig. ;) Inte många har sett den andra sidan genom åren. 2. De vuxna har en jättebra avknoppning. Inne vilar man. Valpen, nja, han har en del kvar att lära men jag vet att det kommer. Han kan dra igång ibland men generellt är han klart lugn han med. 3. Feng gillar inte att åka bil. Alla hundarna gillar att bada men vissa mer än andra. 4. Olika, Jin och Feng skulle jag nog säga leksak. Kai godis (men boll står högt i kurs). Athos både och men inte riktigt de andras engagemang kan jag tycka. 5. Träningssak men en del har närhet/enormt förarintresse medfött och andra har jakt och självständighet. Jin har varit en närahund, alltid. Feng har egentligen högt jaktintresse men förarintresset är högre. Kaiju är lite lagom sådär, går inte i min knäveck men håller lagom aktionsradie. Athos drog som en avlöning på egna äventyr hela sin ungdom. I dag är han inga problem att ha lös och då är han ändå inskolad jakthund sedan två år tillbaka. Bra på att sortera situation. 7. Oja. De är extremt atletiska. Men jag har träffat många klumpiga. 8. Två av mina vaktar gård och hus, två gör det inte. Ingen vaktar saker eller liknande gentemot mig, dvs inget resursförsvar. De delar inte alltid med sig till varandra men Feng brukar kunna ta vad hon vill.ha av de andra, haha…

Turast
2016-02-13 20:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Svarat utifrån min aussietik Marceline på (snart) 9 månader

1. Min lilla fjant Marceline älskar de flesta människor! Ibland kan hon bli lite osäker, men det är mest om jag blir osäker på personen. I övrigt hälsar hon gärna på alla vi möter (= vi jobbar på att inte hälsa på alla 😎 )

2. Ute = galen. Inne =lugn. Visst kan hon bli busig inne också om vi inte gjort så mycket tex (mycket plugg för mig i skolan tex) men då går vi ut och leker eller tränar en stund :) Marcy älskar att vara nära och gosa. Hon sover bredvid mig/ på min arm varje natt 😍
3. Hon var liten pluttvalp i somras och då var vi vid havet en del och badade och då simmade hon omkring och lekte lite Hur det blir i sommar vet jag inte! Att bli duschad/badad är ingen hit, men hon står lugnt och snällt när man gör det ändå. 
I bilen sover hon, vet inte om hon direkt gillar det, men hon ogillar det väl inte iaf!
4. Marcy är både godis och lektokig! Jag vet inte vad som väger tyngst. Vi använder både godis och lek vid träning.
5. Hon är i princip alltid lös (förutom där det går folk/allmän plats/i skolan). När man ropar kommer hon oftast som ett skott, är något extra intressant kommer hon om jag backar samtidigt som jag ropar på henne. När vi stött på vilt har jag skuttat iväg och lekt med en leksak samtidigt som jag ropat, så när hon kommer (vilket hon alltid gjort) så blir det lek och godiskalas! 
6. Har bara aussietik så har ingen erfarenhet av att äga aussiehane :)
7. Mars är runt 50 cm hög och väger 16-17 någonting (sist jag vägde). Hon är väldigt smidig och har råkat hoppa över en stock och min andra hund (63cm hög kh collie som stod på andra sidan stocken) SAMTIDIGT en gång i skogen, jag fick en mindre hjärtattack! 
8. Har inte märkt så jättemycket vakt, visst skäller hon när det kommer någon. Men vi får så sällan besökare och Collien skäller för allt i princip så vet inte om hon rycks med bara eller vaktar själv med. Hon slutar skälla när jag säger att det är ok. 
Hon vaktar inga leksaker eller mat, hon litar på att jag inte tar det och om jag skulle göra det vet hon att hon får tillbaka det eller något lika gott/godare :) 

lägger till lite bilder så ser du hennes storlek i jämförelse med mig (vi spårade "ipo-spår" så jag går som en gammal gumma hihi!), andra bilden är hur hon oftast är utomhus 😂 På denna bild "attackerar" hon min andra hund, som är måttligt road.. 😉

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LinDajSon
2016-02-13 22:33
#5

Oj, glömde 6. Ja, det är skillnad. Tikarna är mindre sjåiga, skulle säga att det är den mest markanta. Kan förtydliga att jag äger 4 aussies, tre hanar (ca 1, 7, 8 år) och en tik på 3 år.

Turast
2016-02-13 23:55
#6

#5 vad menar du med "sjåiga"? tror inte jag hört det uttrycket förr haha

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Jetaime
2016-02-14 00:59
#7

#6 Jag tolkar det som att hon tycker att hanarna är mer pajas/clowniga är tikarna? 😃

LinDajSon
2016-02-14 09:25
#8

Ja alltså, de är lite yvigare i sitt sätt att vara. ;) Det finns absolut undantag men generellt uppfattar jag vuxna aussietikar som lite mer självmedvetna och med lite mer tanke bakom hur och vad de gör. Grabbarna är lite enkelspårigare. Ungefär som hos oss människor med andra ord. ;)

Turast
2016-02-14 11:12
#9

#8 Jahaaaa haha! Ja jag har ju ingen stor erfarenhet av hanarna men det där med att tänka lite innan göra ser jag lite i Marcy, men hon är ju rätt plutt än så länge!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

reverse
2016-02-14 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

**1. Är era aussies skygga/reserverade?
**

Han är vare sig skygg eller reserverad. Han hade gärna fått vara mer reserverad. 😉Inte som att han springer glatt fram till vemsomhelst som finns inom synhåll, men han skaffar gärna nya bekantskaper med människor. Detta har jag förstås mig själv att "skylla" för också, jag tränade tillgänglighet tidigt eftersom jag var inne på terapihundsspåret. Och ja, när vi sedan praktiserade på äldreboenden var han ju helt fantastisk på att vara tillgänglig och få människor att känna sig bekräftade.

**2. Kan era aussies ta det lugnt inomhus, eller är de lika galna inomhus som utomhus? ;) (och om de väl är inomhus tycker de om att mysa och ligga tätt intill matte/husse då?)
**

Nej, det är lugnt inomhus. Han vill gärna vara nära, jobbar jag vid datorn så ligger han bredvid min stol. Ser jag på TV ligger han gärna under vardagsrumsbordet. Men han har en favoritplats på ett trappsteg i trappan till övervåningen i den svala hallen där han gärna ligger om jag är tråkig länge.

**3. Tycker de om att bada/åka bil och sådant?
**

Ja och ja. 😃En av standardturerna om somrarna när det inte är för stekande ute är att vi cyklar till en sjö en halvmil hemifrån. Väl där får han hoppa i vattnet och svalka sig och sedan cyklar vi hem igen. Åka bil innebär att vi ska hitta på något, så det gör han gärna, men han blir inte exalterad av att åka bil, där ligger han mest och vilar. Men när vi kommer fram till vad det nu är så studsar han upp.

**4. Är de mest godis eller leksaks motiverade?
**

Det kan vara lite olika. Jag använder mest godis när vi tränar saker som trick eller olika moment där fart inte är det jag är ute efter främst. Det är enkelt och snabbt att belöna med godis. Men för vissa saker och vissa tillfällen så går han igång mer på leksak. Han vill främst ha trasa eller typ får/kanin/fejkpälskampis och få dra och kampa med mig och jaga lite. Med andra är han väldigt försiktig med sådant om de inte visat väldigt tydligt att de vill att han ska ta i - återigen terapihundsträningen där han gärna skulle motivera folk att exempelvis träna sina armar, men då bara hålla emot emot försiktigt.  Bitstockar och annat "tjockt" har han aldrig varit särskilt intresserad av, mer än att apportera möjligtvis. Men han är tacksam att belöna, man kan komma långt på att ge honom "sociala belöningar" som applåder och glatt berömmande - det kan han gå igång otroligt på, hahaha. 😃

**5. Är de lätta att ha lösa, och kommer de snabbt när man ropar på dem?
**

Han är väl lätt att ha lös, men han har gärna spårnäsan på och jaktlust finns det, så är vi i skogen får jag ha tummen i ögat på honom om jag ser att han verkar "plocka upp" något. Där är det skillnad mot min lilla pudel som jag undrar om hon ens vet att använda nosen att hitta dofter med, typ… 😎Så henne funderar jag inte mycket på när hon är lös. Men min aussie är för det mesta lös här ute på landet där vi bor. Går vi på en väg så går han bredvid mig och när han kan ha friare tyglar så har han en aktionsradie inom synhåll (men som sagt med lite tumme i ögat vid behov). Så länge huvudet är med är inkallningen inget problem.

7. Är de smidiga? Med att hoppa upp på möbler och köra agility och sånt menar jag. Tycker att vissa större individer av rasen jag sett ser lite "klumpiga" ut.

Jag har inga djur i möblerna. Men visst är han smidig i den storlek han är så att säga. Det går ju inte att jämföra med lilla vesslan till pudel liksom, men han far elegant över stock och sten och agilityhinder. Och han har en makalös förmåga att packa ihop sig till en chihuahuas storlek när vi åker buss…

8. Eftersom att de har vakt i sig så undrar jag om era är vaktiga av sig? (Och vad menas egentligen med det haha? :S Att de t.ex vaktar sin matskål och sen när man tar ifrån den så säger den ifrån? Eller? Haha är jätte dålig på sånt xD)

Inget resursförsvar gentemot mig, så vill jag så kan jag plocka mat och leksaker osv. Han brukar gärna komma och lägga sig hos mig om han har ett gott ben snarare än att dra sig undan. Generellt kommer lilla pudelflickan undan med det mesta och kan ta saker ifrån honom, vill han verkligen ha något ifred från henne så går han därifrån. Men de känner ju varandra och vet var de har varandra, skulle en okänd hund komma och försöka ta något så skulle resursförsvaret vara mycket högre (tror jag, jag testar inte). Vaktandet är på en nivå jag föredrar. Inget skällande så fort något rör sig. Han skäller sällan. Men han uppmärksammar att saker händer och visar det. Ibland bara genom att lyfta huvudet på platsen han ligger och med framåtriktade öron och blick tittar han åt källans håll. Ibland går han fram till fönstret i trappan (där favorittrappsteget är) och tittar ut. Kommer någon och går på vägen och vi är i trädgården så kommer han springa fram till staketet och undersöka osv.

På bilden min aussie och lilla pudelflickan, som brukar bädda hans svans och gärna ligger på honom delvis…

 //Lina

Taely
2016-02-14 13:55
#11

Tack för svar allihopa! :D Bara för ren nyfikenhet jag frågar nu, kan man på något sätt märka om ens aussie blir stor, eller mindre? Har sett vissa aussies som nästan ser ut som goldens i formen, och andra som ser ut som BC's. Likaså med ståndöron eller nedöron. ;D Alla era aussies verkar otroligt mysiga och är jättefina allihop! :D

LinDajSon
2016-02-14 18:43
#12

Det finns olika linjer och inriktningar. Vallning (originalet, kan variera rätt mycket i utseende bara inom den här kategorin), allround (uppblandat, de flesta aussies är av den här sorten, "mittemellanhundar"), show (fluffigare och mer massa, söta huvuden). Grovt förenklat. Aussien ska vara en medelstor ras med medellång päls, det tycker jag nog att de flesta är.

Taely
2016-02-21 10:58
#13

Hej igen! Kom att tänka på en till fråga: Om man blev sjuk i några dagar, hur skulle aussien reagera då? Skulle den klara sig utan att krypa ur skinnet eller skulle man vara tvungen att skaffa någon som kan motionera dem under den tiden? Skulle de också kunna klara av att ta "en ledig dag" där dem inte får lika mycket aktiviteter som dagarna innan? Tack på förhand :D

Annons:
Jetaime
2016-02-21 11:11
#14

Jag kan inte svara för alla andra, men när jag är och har varit sjuk har hon 'varit sjuk' ned mig, dvs legat i sängen med mig och accepterat att vi bara gått runt byggnaden för att kissa och bajsa. Även när hon var yngre gick det fint. Jag fick körtelfeber när hon var strax över året och då var jag sängliggande i över tre månader och sjuk betydligt längre än så. Då gick vi eb promenad på morgonen, sen låg vi i sängen resten av dagen och ut i trädgården och kissa, i princip.

CayKantos
2016-03-06 14:24
#15

Hoppas det är OK jag ställer fråga, hyr är det med jakten i rasen?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

LinDajSon
2016-03-06 14:36
#16

Finns de som har det i sig och de som inte har det. Får de upp ögonen för det så har man ett problem. Bäst att förebygga redan från dag ett. :)

CayKantos
2016-03-06 14:52
#17

Hur förebygger i jakt? Om det något jag är osäker och rädd för då är det att hunden ska dra efter något vilt. Har hänt med en kompis hund när vi var ute med den :/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jetaime
2016-03-06 15:01
#18

Zuki kan få för sig att jaga kaniner ibland… Något hon började med för drygt ett år sen. Men inget 'problem' direkt då hon inte blir helt blockerad och sticker.. Hon sticker en bit sen kommer tillbaka igen,men jag blir vansinnig på henne 😁 tur det händer så sällan.

Upp till toppen
Annons: