Annons:
Etikettaussieprat
Läst 2267 ggr
Jetaime
3/2/16, 3:35 AM

Senaste träningspasset.

Vad tränade ni tillsammans med era hundar senast? Hur gick det? Var det något som ni är extra nöjda med? Något ni är mindre nöjd med? När blir nästa träningspass, och isåfall, vad ska ni träna?

Annons:
TrasselTroll
3/2/16, 7:47 AM
#1

Tränade agility igårkväll för första gången någonsin.
Väldigt nöjd och stolt över insatsen från min kära lilla hund.

Ikväll blir det rally, finslipa det sista inför tävlingsdebuten till helgen.

LinDajSon
3/2/16, 4:58 PM
#2

Vallning med lillan i dag. Dammade av visslan och testade vad hon mindes. Gick över förväntan, faktiskt, vi har ju bara kört höger, vänster och stopp men de tre verkade hon minnas rätt bra. Största skillnaden efter det långa uppehållet vi nyss haft är att hon är mycket medgörligare vid stoppen, det gällde även med visslan. Varvade med att utmana henne lite, låta henne trycka ner fåren i hörnet de ogillar så att hon fick jobba självständigt och lite mer intensivt, och så körde vi även tyst drivning och lite längre stunder då vi bara stod stilla. Kan inte påstå att det var något i dag som inte funkade som tänkt. Hon var lyhörd och växlade mellan auktoritär och mjuk. Lyssnar bra, man kan verkligen se att hon anstränger sig. Bra attityd mot fåren. Jag brukar alltid kunna hitta problem och negativa saker men i dag tycker jag inte att något stack ut. Nästa pass ska jag testa köra innerflanker med visslan. Tror det får bli i övermorgon. Eller kanske i morgon, beror på vädret. :) Längtar tills vi får vår och lite större ytor att röra oss på. Kommer bli roligt nu när vi har lite fler får att jobba med.

Fialialej
3/4/16, 8:38 AM
#3

Vallning. Bästa passet hittills! Börjar kännas som att det går bättre för varje gång nu - skönt!

"På natten är alla katter svarta"

LinDajSon
3/4/16, 9:06 AM
#4

Roligt att ni är igång igen!! 😊

Turast
3/4/16, 9:39 AM
#5

Shejping igår kväll, blir lydnad nu innan lunch för båda hundarna och sen ska vi hitta på något kul i EM :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
3/4/16, 9:40 AM
#6

Senaste träningspasset för zukis del var agility i onsdags. Eftersom jag inte kunde springa så körde vi dit ändå och så fick hon springa med en klubbkamrat istället. Det var en övning i klass 2-svårighet ungefär med bommen flera gånger. Sa åt Sarah, som sprang med henne att se till att hon tog bommen ordentligt, annars hade hon fria händer ;) var väldigt roligt att se! Dom har aldrig sprungit tillsammans innan, så jag tyckte dom gjorde det väldigt fint! Och kul för Zuki ha får göra nått roligt denna veckan!

Annons:
Fisherling
3/4/16, 11:53 AM
#7

Vi mjukstartar inför agility. Det betyder krypa under filtar och stolar,  lära sig självständiga ingångar enligt 2x2-metoden (nu är hon så säker att jag snart kan lägga på två pinnar till!) springa runt rätt pinne som jag pekar på (då är det måånga metrar emellan), balansera på saker (bland annat mina ben) samt lära sig att föra oväsen inför den högljudda vippen :D Detta får hon träna på genom att leta godis i brödpannor med konservburkar i :P Låter väldigt mycket.

LinDajSon
3/4/16, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vallning med Feng i dag igen. Puh. Blötsnö och brant hage, hon blev rätt trött. Fåren behövde inte göra så mycket men Feng flankar rätt brett och i dag var hon lite kinkig med att hålla ut mot stängslet och ta vänster på ett specifikt ställe, så jag körde runt henne rätt ihärdigt tills hon gav efter. Sen fick hon fösa ner dem i "svåra hörnet". Jättenyttigt för fösningsförståelsen. Har väntat på att poletten ska trilla ner, ytligt har hon väl gått att använda till att fösa fåren sedan i höstas men det är skillnad på att man får hålla i hunden mentalt där bakom och att hunden lyfter och håller fåren själv och är säker på uppgiften. Svårt att sätta ord på men nu har vågen börjat tippa över åt rätt håll. Tror jag. :) Vi jobbar på, ett steg i taget.

CayKantos
3/4/16, 8:03 PM
#9

#6 men det är ju oxå bra träning att få lov att träna med andra då och då! 😉😃

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

LinDajSon
3/4/16, 10:09 PM
#10

#7 Vippbrädeträning eller "inför vippen", ett tips är att lägga en riktigt bred "platta" över något lågt, typ en rad tegelstenar eller liknande och så lära hunden gå över. Bredden och att det är lågt mot backen gör dem tryggare. Man tar det ett steg i taget, bara. :) Här är en film från i somras när vi hittad en naturligt tillkommen sådan vipp i samband med nån ombyggnation hos svärföräldrarna… Nu är ju Kaiju världens mest obrydda när det gäler sånthär och trallar glatt över allt som rör sig (… vilket ibland är korkat) men Feng gillar inte alls när det rör sig under henne så där fick jag träna en del. :) Man får vara lite klurig. Jag tycker din idé med skrammelburkarna var kanon!

Jetaime
3/15/16, 10:58 AM
#11

Vår träningsgrupp i tävlingslydnad startade igår! Det var en del teori och planering framförallt, men ungefär en timmes praktik.

Zuki fick kör ett lk1-hopp och en inkallning (utan ingångar med fokus på fart!), samt fritt följ mellan människor där en av dom hade en klicker och klickade när hon sökte position och kom in i fin position så jag kunde belöna! Väldigt nyttigt för oss då man har lite svårt själv att se när hunden är i position utan att direkt kolla på den. Och det fria följet är dessutom vår "problem-moment" inte för att hon inte har fokus på mig och går med mig, men hon får gärna lite bakom och ut i sidled..

Är lite taggad att köra igång lydnaden igen efter långt vinteruppehåll. Målet är ju att så småning om kunna starta klass 1 …snart. Vi har tävling på vår klubb i maj… kanske blir lite tajt? Ahhh… vi får se!

Fialialej
3/22/16, 12:52 AM
#12

#4 Ja det känns jättekul! Jag har så himla svårt att få in rutiner och hålla igång med saker men nu börjar det funka! :)

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
3/22/16, 12:53 AM
#13

Vi var ute och sprang i morse. Tränade fram/stanna/höger/vänster/osv-kommandon. Jätteduktig hund!

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Jetaime
3/22/16, 7:26 AM
#14

Vi hade lydnadsträning igår. Fortsatte jobba med det fria följet, och att få 'in' henne. Det positiva i lydnaden är Iallafall att hon inte blir lika låg längre, men vi har så himla långt kvar 😳 bara att träna vidare! Blev även lite skick till rutan, vilket gick betydligt bättre, och är, enligt Zuki ett väldigt roligt moment!

Fisherling
3/22/16, 9:45 AM
#15

Jag kör lite lydnad nästan varje promenad, för det är så enkelt. Tinja springer ofta bort en bit och stannar för att kolla på mig, och då brukar jag kalla in. Ibland kör jag ett "stå" mitt i inkallningen, och hon är så fantastiskt klockren på det. Stannar på fläcken, utan att ha saktat ner innan, men man ser att hon är beredd. Ibland kallar jag in henne direkt, ibland kör jag lite fjärrdirigering sitt-ligg-stå i olika variationer innan jag kastar bollen eller kallar in henne. Är så satans stolt över henne.

Testade även lite spår idag! Försökte med vanligt spår först, men då hon hade näsan i vädret så bytte jag till godisspår. Hon är inte rädd för att dra med spårselen på, vilket jag är supernöjd med! Hon är ju ofta väldigt försiktig och att dra är inget hon riktigt gjort sen hon var pytteliten, så det var härligt att verkligen få hålla emot. Vi har ju precis börjat, så hon har inte riktigt fattat galoppen med att spåra, men jag är ändå så stolt över henne. Min lilla pälsapil drar <3 Kanske kan vi börja köra barmarksdrag någon dag! Skulle vara kul :D Dessutom har mamma alltid velat ha en hund som kan dra runt henne på skridskor och skidor.

Fialialej
3/24/16, 1:13 PM
#16

Var och vallade förut och det gick JÄTTEBRA! Så himla kul. :)

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
3/24/16, 1:29 PM
#17

Igår blev det ett litet lydnadspass på förmiddagen, mest lek och inför moment kan man väl säga. Gick ändå väldigt bra då målet framförallt var att behålla glädjen och motivationen :)

Lite agility på kvällen. Körde mest kontaktfält på bommen och lite olika övningar på 3-4 hopphinder! :)

Jetaime
3/27/16, 4:28 PM
#18

Blev två små spår idag, inget avancerat. Ett med två vinklar och ett lite mer.. well ärligt talat vet jag inte riktigt hur jag gick, men Zuki fick alla pinnar in så hon hade iallafall koll hahah! 😃

LinDajSon
3/27/16, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Inte vallat på 2 veckor men nu när jag är fårvakt över påsk så har jag passat på. Två pass, ett i går och ett i dag. Korta för det är inget vidare underlag i hagen. Filat på två saker och tycker att det känns fint. 😊 Hon tar sig, den lilla fröken.

Jetaime
3/28/16, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Agility i förmiddags! Vi tränade lite svänger och kontaktfält :) Jag var inte så jättemotiverad idag, och lillan fuskade lite, men annars gick det bra .

Annons:
LinDajSon
3/28/16, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Kortis vallning i dag igen med pinglan. Fin känsla. 😊 Budföring med grabbarna på dagens utflykt. Roligt.

Turast
3/29/16, 9:59 PM
#22

Idag blev det uppletande för båda hundarna!

Liten håller fortfarande på att lära sig och var grymt duktig! Hittade alla föremål! 🥳

Collien var amazing som vanligt <3

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
3/29/16, 10:07 PM
#23

Skulle ändå till klubben för annat 'ärende' och så stod det en ny bana uppe, så blev lite agility idag också 🙊 Gick jättebra idag, hunden lyssnade så fint 😍

Fialialej
3/29/16, 11:03 PM
#24

Vart på öppenträning på Skövde hundarena idag och tränat fortsättningsrally, freestyle och moment från lk1. Gick jättebra! Positivt och glatt, bra träningfokus och attityd! :)

"På natten är alla katter svarta"

Fisherling
3/30/16, 3:53 PM
#25

Eftersom Tinja löper så blir det bara lätt träning, mest tricksträning. Har äntligen lärt henne "skäms"! Gud vilken tid det tog, men till slut lyckades vi få till det. Har tagit x antal veckor.

Fialialej
3/30/16, 11:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#26

Vallade idag. Hon klarar av att ränna runt i TRAV och hålla ett par meters avstånd emellanåt nu - istället för att idiotrusa i full galopp och tackla de stackars fåren. Så nöjd man kan vara för så lite.. ;)

"På natten är alla katter svarta"

LinDajSon
3/31/16, 9:24 PM
#27

#25 Är hon mycket påverkad av löpet?

Annons:
Fisherling
4/1/16, 10:49 AM
#28

#27 Inte så värst. Hon tvättar sig rätt mycket, kollar på baken då och då när man är ute och går, och är lite låg inhomhus. Lågheten tror jag dock kommer av trosan, för så fort den åker av är hon sig själv igen.  Går alldeles utmärkt att träna, även om det blir lite tvätt-avbrott ibland :P

LinDajSon
4/1/16, 11:01 AM
#29

#28 Vad bra :)

Fisherling
4/1/16, 11:13 AM
#30

#28 Ja, det är väldigt skönt. Hon är lite vekare än vanligt också med andra hundar, tiken på stallet började rida på henne, något som aldrig hänt förut.

Iförsig bet den hunden mig i händerna också när jag försökte fösa bort den från Tinja, då den var alldeles för hårdhänt mot henne, skulle bita henne i halsen och benen. Ett märke är kvar idag med :/ Nu kommer den hunden inte få vara lös på stallet.

Jetaime
4/15/16, 7:32 PM
#31

Senaste var agility idag. Blev lite fokus på kontaktfälten och lite "genrep" inför imorgon (så att hon ska vara relativt samlad.. Hon blir så sjuuukt taggat när det är tävling! …)

Jetaime
4/26/16, 7:20 AM
#32

Vårt senaste träningspass var lydnaden igår. (var ganska fint väder till att börja med, men blåsigt. Sen klev det helt svart och började hagla/snöa/regna, jättekallt blev det!!) Hur som helst har det börjat gå framåt med linförigheten, vilket jag verkligen är otroligt glad över. Däremot har hoppet och inkallningen börjat strula. Svårt att förklara riktigt, men man kan säga att vi blivit av med farten och hon presterar utifrån om belöning kommer innan (/på vägen) hon utfört uppgiften eller inte…. Hm..

Jetaime
4/28/16, 10:13 PM
#33

vi har gått tvådagars agilitykurs för Annika Aller igår och idag. Är så sjukt nöjd med Lillan ❤️Vad hon kan den lilla damen! Så fantastiskt rolig att jobba med också. Det var mycket som gick bra, och vi har mycket att ta med oss och fortsätta finslipa på!

Fisherling
4/28/16, 10:21 PM
#34

Tinja har börjat Agilitykurs och vi kör Agility för fulla muggar ✨

Var nere på klubben två gånger idag, har även ett träningspass inplanerat imorgon kväll, sen får hon vila upp sig på landet under helgen 😃 Ska fortsätta jobba på handling, hoppteknik och hindersäkerhet!

Annons:
Jetaime
4/28/16, 10:22 PM
#35

#34 Agility är sjukt roligt ;D

Fisherling
4/28/16, 10:34 PM
#36

#35 Lite FÖR roligt haha! Är ju där så fort jag kan, idag var det regn och ändå står man där och tränar..

LinDajSon
4/28/16, 11:19 PM
#37

Körde lite agility med Feng i dag. Kaiju fick testa han också. Körde lite lekövningar med Kaiju och varvade med lite Fenglydnad och då fick Kaiju träna platsliggning och platssittande. Mycket av mitt fokus just nu ligger på Kaiju av den enkla anledningen att jag försöker hitta manualen till hur jag ska jobba med honom. Han är rätt så olik de andra i alla fall. :P

Jetaime
5/5/16, 5:34 PM
#38

Agilityn igår. Körde en hoppklass 3 bana! Inte så svår (kändes inte som klass 3) men väääldigt springig! :) 

Var en del klurigheter men vi löste det superfint och Zuki lyssnade jättebra!

LinDajSon
5/5/16, 8:35 PM
#39

Pysslat med en massa korta pass framför allt med Kaiju i dag. Stadga. Fart i inkallning. Lite sånt! Fick till lite markeringsövningar också, med husse som figurant. Tycker jag börjar få lite koll på sprätten nu, vi tar det ett steg i taget. Han är annorlunda men rolig! Och en så snäll pöjk.

Fialialej
5/5/16, 9:36 PM
#40

Igår vallning. Alva har fått gå ett viltspår och ett personspår idag, och så har vi vart på kalas. Så hon är rätt trött nu.. :)

"På natten är alla katter svarta"

LinDajSon
5/13/16, 8:04 PM
#41

I går efter uppmätning av MH-bana och massor av fika/surr på klubben tryckte jag in ett litet träningspass i regnet och mörkret med Kaiju. Snodde en gammal gubbe i regnrock och fick honom att vara figge. Man får passa på när man ändå är där, har ju ett par mil dit jämfört med förut då det tog ett par minuter att köra dit. :p

Annons:
Jetaime
5/13/16, 9:09 PM
#42

Agility i onsdags. Gick sådär. Hon tyckte det var ok att hoppa kontaktfälten på A:et, matte håller inte med. Sen fick hon för sig att springa runt hela hindret istället för runt hopp, liksom. Hände flera gånger på olika ställen?!? Även fram verkade betyda sväng på flera ställen… Ingen aning om vad som hände faktiskt. Kanske bara.. En sån dag.

Fisherling
5/13/16, 9:30 PM
#43

Har varit nere på klubben ovanligt ofta. Tisdag för egen träning, Onsdag för kurs, Torsdag för träningsgrupp och nu idag för att muntra upp mig efter ett hotfullt möte med en gammal gubbe. 

Har fått så mycket bra tips och hjälp, och det går så fort framåt i träningen! Hon älskar verkligen alla hinder, och det känns så himla bra efter att ha tränat med en hund som var rädd för hälften av dem. Till och med balansen och vippen är hon taggad på att köra, och jag håller knappt i vippen längre! 

Vi har övat lite handling också, och hon har verkligen börjat lyssna på mitt kroppspråk. Känns så sjukt bra! ✨

LinDajSon
5/13/16, 9:34 PM
#44

#43 Vilka hinder ogillade hon?

Fisherling
5/13/16, 9:40 PM
#45

#44 Haha nej förlåt, var verkligen otroligt otydlig. Tinja har aldrig varit rädd för något hinder, däremot vår andra hund Benji, det är han som är rädd för gungan, balansen, a-hindret och platta tunneln. Fick honom aldrig att komma över det. A-hindret går väl an, men inte de andra. Sen hoppar han alltid över sista pinnen i slalom, oavsett som det är 4 eller 12 pinnar långt 😂

LinDajSon
5/13/16, 10:14 PM
#46

Hi hi jaha då är jag med ;)

Fisherling
5/13/16, 10:28 PM
#47

#46 Hon halkade till på gungan förra veckan, men blev bara lite tveksam, och det gick snabbt över efter några repetitioner där jag höll i gungan och belönade massor :D Vill INTE få en till hund som är rädd för hinder.

Jetaime
5/14/16, 11:33 AM
#48

Blev ett litet lydnadspass nu i förmiddags i samband med promenaden. 

Läggande, ställande, inkallning och apportering. På läggande ställande och inkallning har jag börjat lägga exterbelöning bakom, vilket har funkat super! Hon har en helt annan fart och attityd och slipper värdera hur mycket hon ska gå in för momentet under tiden som hon utför det, och VET att belöningen ligger och väntar på henne, vilket leder till att hon gör momentet snabbare och säkrare! ;)

Apporteringen funkar också jättefint, har haft lite svårt att få samma fart in som ut bara, eftersom hon inte släpper apporten trots att jag tar fram leksaken (hon värderar apporten väldigt högt också 😃)

Så, allt som allt. Väldigt nöjd!

Annons:
Jetaime
5/18/16, 10:18 PM
#49

Jättefin agilityträning idag! 
Tränade på en agilityklass tre bana med en del svårigheter. Är verkligen nöjd med hur fint hon lyssnade, tex. när en tunnen låg under A:et att hon tog tunneln när hon skulle ta den istället för A:et och samma med bommen, särskilt bommen (hon tenderar att stänga öronen och ta klätterhindret istället typ alltid, men idag så jobbade hon verkligen och valde att lyssna på mig!)

Allt som allt. Jäkligt nöjd och supertagga inför Halmstad i helgen!!

LinDajSon
5/18/16, 10:59 PM
#50

Senaste sökpasset kändes bra, han har kommit in i den fantastiska perioden då en aussie i sina bästa ungdomsmånader kan ha lite fuffens för sig (som att plötsligt helt ur det blå skälla ut en sökfigge, suck) men förutom det enda lilla skällande missödet då första figgen fick höra vilka röstresurser han har (förrförra gångens sök) så har han jobbat på fint under den här sökkursen. Trots att han egentligen inte har något folkintresse. Fast att jobba gillar han. Och springa (ibland har det varit löpträning snarare än sök tror jag, haha). Sist så sprang han som en tok från figge till figge, så söt, hann inte ens fånga honom på stigen… men hos figgarna stannade han till… :P Huvudsaken han tycker det är roligt just nu. Stiglydnad och sådant får vi väl ta sen.

Fialialej
5/18/16, 11:19 PM
#51

Vi har vallat idag och det är fortsatt framgång. Skrek nästan ingenting idag. ;) hon höll sig till trav, stannade när jag sa stanna, frågade mig vad hon skulle göra när det blev konstigt och otydligt, och var liksom bara medgörlig. Polletten trillar ner lite grann varje gång, både för henne och mig. Vi fick beröm och det är hu alltid kul. ^^ Så himla kul att det går framåt, även om det fortfarande är väldigt nytt för oss och vi är nybörjare och det ju med all rätt då inte är några stordåd som uträttas. Kul bara att se att det går att använda hunden till något "riktigt" arbete och att hon uppskattar det så mkt. Ska bli roligt att se var vi är om ett år. :)

"På natten är alla katter svarta"

LinDajSon
5/19/16, 7:37 AM
#52

#51 Jag har sett hur fint hon kan gå så jag är inte förvånad. ;)

Jetaime
5/24/16, 10:41 AM
#53

Vi var på SBK's Malmöavdelning igår och tränade lydnad med finslipningsgruppen (vi har varit på lite olika klubbar under våren och tränat, förutom hemmaklubben då). Vi ska vara med på klubbtävlingen (träningstävling) på onsdag på klubben, så det blev att vi körde genom alla momenten i klass 1. Fin attityd och bra fart och känsla, så det kändes faktiskt väldigt bra. Tom lite taggad så att hon kom lite framförmig i fotpossition, men det tar jag hellre än att hon börjar släpa osv.

Sen stod där lite agilityhinder framme så vi passade på att köra lite kontaktfält (men som sagt, på träning hoppar hon aldrig, får inte från samma taggade (övertaggade!!) hund på träning som på tävling ;).

Jetaime
6/1/16, 9:45 PM
#54

Agility stod på schemat idag. Det blev en väldigt svår bana (en svårare klass 3 kan man säga) där var 29 hinder, men jag valde att sluta vid 17 (som var bommen) och belöna där! (tar resten av banan på fredag)

Både positiva och negativa saker med agilityn över lag. 

Positivt är att hon fått upp en jäkla fart! Och den är vi nöjda med och den kommer vi verkligen att behöva..  Men.. med farten kommer även tex. hopp på kontaktfält på bommen (endast på tävling, men valde ändå att fokusera på att belöna den extra idag!) och att hon inte lyssnar på mig och flippar ur totalt emellanåt. Så man kan säga att vi inte riktigt springer på samma bana längre.. 

Vi fick till några fina fina delar i banan, men väldigt mycket ur-flippningar från lillans sida. ;) Vi får helt enkelt se hur det går på tävlingen i helgen. Vi har 6 starter under två dagar så nog borde vi få till det någon av loppen..

Fialialej
6/2/16, 11:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Rally idag, på ny klubb. Omväxling förnöjer. Det var agilityträning bredvid också så gott om störning. :)

Körde en fortsättningsbana. Nu har jag tränat med koppel så himla mycket för att klara nybörjarklassen att det blivit klurigt att köra utan. Man bara byter problem hela tiden haha.. ^^ Svårast nu är att jag ska hålla isär alla svängskyltar.. Alva går jättebra, men jag klantar mig väldigt mycket. Träna träna träna..

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
LinDajSon
6/3/16, 4:13 PM
#56

Vi hade två träningspass i måndags… ett i fårhagen och sedan ett på appellplanen. :P Tycker det är roligt att se honom i fårhagen. Äntligen, ÄNTLIGEN! Jag ser klart och tydligt att jag gjort rätt som väntat såpass "länge" som jag gjort, ser också att jag inte ska ha bråttom nu heller utan låta honom växa in i det hela. Kan nog bli något av honom med… Uppe på min gamla klubb hade jag stämt träff med en instruktör som fick hjälpa mig kolla lite på hunden och så fick jag en hel drös idéer med mig gällande belöningsutveckling/grundupplägg. Tyckte det var så skönt att höra en så skicklig människa ge sin objektiva bedömning av min hund, hon såg precis det jag sett och lite till. :) Nu har jag fått en rätt tuff hemläxa tills nästa söderbesök men det är nog precis vad jag behöver eftersom mitt största problem är att jag slutar öka kraven alldeles för snabbt… haha.

LinDajSon
6/6/16, 9:29 PM
#57

Kaijus femte vallningspass i dag. Vi fick hämta gruppen längst ner i hagen, sedan drev vi lite, fållade in dem i grindfålla, jobbade lite kort med några av dem i fållan och avslutade med att köra ett pass med hela gruppen igen, då i 25:an… Kul kul kul! Och roligt att se utveckling nu när han börjar komma in i det. Han är en lustigkurre… ;)

Jetaime
6/13/16, 8:55 PM
#58

Eftersom det inte blev någon träning med finslipningsgruppen idag så promenerade Zuki och jag bort till "vår" lilla gräsplätt och körde ett eget träningspass. Zuki var sjukt taggad (?!) och det gick faktiskt väldigt bra, men med en taggad hund kom lite andra problem än vi brukar ha 😃men jättenöjd med hennes attityd och fart i momenten!

Jetaime
6/15/16, 2:10 PM
#59

Kontaktfältsträning i förmiddags. Tog alla kontaktfälten, alla gånger! Trots att jag sprang förbi, inte sa nått, pressade och puschade, kastade leksak osv.. Fast nu var det å andra sidan träning och det har ENDAST varit tävling som hon hoppat ;)

Jetaime
6/21/16, 3:53 PM
#60

Senaste träningspasset för oss blev lydnad. Vi tränade framförallt på ställande och läggande under gång, på lite olika vis och med olika belöning. Sen tränar jag på att försöka komma ihåg att "förbereda" henne inför varje moment.

Fisherling
6/21/16, 4:46 PM
#61

Vi har kört Agility idag. Fortsatte köra vippen, hon måste ju få kläm på det där. Hon har ännu inte riktigt kommit på vart hon ska stanna för att den ska börja tippa över, en gång glömde hon bort sig och sprang rätt ut på spetsen. Blev en rejäl duns ner, men som tur är så är hon inte lättskrämd och blev lika glad för den kastade leksaken ändå, och sprang glatt upp på vippen igen. 

Kontaktsfältsövningarna går… Sådär. Inget riktigt sug bortåt som förut, måste vara något jag gör annorlunda men kan inte riktigt komma på vad. Hon gör som hon ska iallafall. Varvar mellan att ha godis på locket och inte, vilket fungerar bra. Har försökt varva det med att ta bort locket också, men då stannar hon halvvägs ner och säger "vart är locket?" trots att det är litet och genomskinligt.. Nja, inte helt genomskinligt kanske. Får skaffa ett genomskinligare lock.. 

Körde även en bana med slalom i! Enkel bana, ganska lite handling men det var mest för att vänja in slalom i en bana. Hon missade ingången första försöket, men sen fattade hon grejen och körde på så fint 😃

För att ha tagit två veckors paus med Agility så har hon ändå på något sätt lyckats bli bättre.. Min lilla pil ❤️

LinDajSon
6/21/16, 9:35 PM
#62

Testade lite agility med Kaiju i dag faktiskt, tredje gången vi gör det tror jag. Nu tog han tunnlarna själv, fick testa den täckta, och hoppade vanliga hinder också med rätt bra teknik, körde vippen ett par gånger och de vanliga balanshindren. Vet inte om jag glömt att jag tränat något på dem innan, har inget minne av det men han stannar med två på och två av så kanske när han var liten? Eller så fastnade det direkt, I dunno, men tror vi kommer köra på det i alla fall. Inte för att vi ska tävlingssatsa men lite skojagility är ju inte fy skam mellan övrigt.

Annons:
Anibaz
6/21/16, 10:06 PM
#63

Ett totalt misslyckats freestylepass. Det var så sjukt mycket mygg så vi gick lov att ta en promenad i snabb takt istället, för att inte bli uppätna.

Jetaime
6/27/16, 10:54 PM
#64

Lydnad idag igen! Vi gick genom lite inför tävlingen på lördag.. Känns ganska ok faktiskt. Vi börjar få till dom flesta momenten ganska bra nu, ändå.

Linförigheten är lite svajig… den kan gå i princip hur som helst. Ibland superfint, ibland katastrof.. 

Ställande under gång funkar fint tills Zuki börjar tänka för mycket och helt plötsligt lägger sig ner mitt i momentet 🤪 Läggandet känns bättre då, men ibland blir det lite långsamt läggande. 

Tandvisningen har vi tränat lite dåligt på. Hon reser sig gärna, men låter sig absolut tittas i munnen.. Men kollar domaren för mycket på henne är det risk för att hon ska liksom.. hälsa också.

Apporten känns som ett ganska säkert kort.

Hopp över hinder och inkallningen är hyfsade, men ibland blir hon osäker, vilket resulterar i lite dålig fart.

Platsliggningen har aldrig varit några problem, dock kan det vara så att hon gungar över rumpan nån gång under momentet, men ligger stilla med framdelen.. 

Så allt som allt, känns det som sagt okej, men tillsammans med nervositet och osäker matte.. Ja, vi får se!

Fialialej
7/1/16, 5:24 PM
#65

Vallning idag - första på flera veckor eftersom jag vart sjuk och bortrest. Gick jättebra första hämtet, men resten av träningen gick bara skit. Missförstånd, dåligt fokus, massa skall och spring. Jag blev superirriterad. Hoppas det känns bättre nästa gång…

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
7/1/16, 7:41 PM
#66

Ett kort lydnadspass idag. Känner mig faktiskt väldigt nöjd! Framförallt med hennes fina attityd! Vissa moment är lite svajjiga, men det blir bara bättre och bättre! :)

Blev en runda på agilityplanen också, när vi ändå passerade påväg tillbaka till bilen, haha.

LinDajSon
7/1/16, 11:20 PM
#67

Sök i dag för första gången sedan kennellägret…  Var lite orolig för det blev lite, hm, tokigt på lägret när instruktören där hade ett helt annat tänk och upplägg än vad vi tränat efter hittills…. så jag ville väl mest se hur det skulle se ut och hur vi skulle lägga up taktiken. Men det kändes helt ok, han sökte vittring och sprang i full fart ut till figuranterna. Ingen tvekan, träff på varje slag. Testade markeringarna också (lösrulle), gick jättebra och han fick göra påvis istället för att ta belöning hos mig för lämnad rulle. Kändes riktigt bra. :)

Jetaime
7/3/16, 2:32 PM
#68

Träning/lek, körde lite uppletade av leksaker i förmiddags. Gick super och Zuki tyckte det var jätteroligt ;) Vi körde utomhus på en ganska öppen plätt, lite träd/högt gräs sådär och hon fick sitta och kolla när jag gick ut och la leksaker (men en bit ifrån).

Jetaime
7/14/16, 12:36 PM
#69

Blev lite lydnadsträning nu på förmiddagen. Är verkligen jättenöjd med hennes fina attityd i linförighet/fritt följ! Det blir bara bättre och bättre, även om vi har en del att slipa på fortfarande. Det jag känner mest att vi har problem med som jag inte riktigt kommer vidare med är ställande och läggande under gång i ettan… Ställande går hyfsat, förutom de gånger han lägger sig istället… Men läggande går segt.. Tips är varmt välkomna. Kört mycket med externbelöning (leksak) bakom och backat. Men jag vet inte, får ändå inte riktigt till läggande. Sen är det även upprättande från ligg som går såååååå seeeegt och oftast så sätter hon sig upp o slow motion.

Annons:
Fialialej
7/14/16, 8:07 PM
#70

Hade ett så sjukt bra träning idag. Har vart så grinig och trött på hunden ett tag för hon har lyssnat illa och det har blivit lite dålig stämning mellan oss.. Jag började med promenad; belönade ALL kontakt, inkallning, stanna, ligg, sitt, osv. Ställde inga krav utan lekte fram det. Sen körde vi fyra slalompinnar och skicka till kon. Belöning och massa lek med en fotboll. Korta pass med bad och vattenpaus emellan. Kastade ut lite godis i gräset som hon fick hitta. Lite bakdelskontroll och tasstarget. Vi hade JÄTTEROLIGT och nu är hon mer slut är hon vart på längre. Jag tog inga konflikter utan körde bara.. Lyssnade hon inte lekte vi lite. Känns bra nu. KUL!

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
7/15/16, 9:40 PM
#71

Blev först lite agility med fokus på kontaktfälten. Vi körde typ två varv på banan och belönade alla kontaktfälten och höll henne kvar extra länge, men hon skötte det riktigt fint. Hade inte riktigt rätt kläder för att springa agility, då vi skulle ut och spåra sen ;).

Sen blev det två spår för Zuki, för första gången på ett par månader. Jag la ganska enkla spår, bara raka, utan vinklar och burkar med godis i spåret. Det första fick en liggtid på ca 30 min. Hon fixade det ganska bra, men flöt ut en del och missade därför en burk in. Och det andra spåret blev lite längre och fick ligga i ca 50 min, där hade hon full fokus och gick väldigt bra 2/3 av spåret, men tappade bort sig lite nån gång där 4:e burken och missade den, men när hon väl kom på ordentligt igen fick vi ett väldigt fint slut och hon hittade sista också :) Kul med lite lyckade spår efter vår spårsvacka tidigare. Nästa gång ska någon annan lägga hennes spår tänkte vi, har aldrig gått någon annans spår innan. Ska bli kul att utveckla lite, och roligare när man är några stycken som kan hjälpa varandra och komma med tips osv.

LinDajSon
7/19/16, 11:37 AM
#72

Körde ett lydnadspass nu på förmiddagen med Kai. Kändes lika bra som i går. Avslutade efter den bästa inkallning han någonsin gjort, han tog i så gräset sprätte. xD

Jetaime
7/31/16, 12:25 PM
#73

Blev ett litet pass med gripande av/hålla-kvar-ordentligt-vad-jag-än-gör, med apporten (både trä och metall). Inget kasta-hämta för det blir lite väl tajt inne i lägenheten 😅… Och lite sitt-ligg-stå-ligg-upp osv inför fjärren bla. Men även för hennes ibland långsamma uppsittaden och sättande (som nu senaste tävlingen). Ligg börjar nästan se lite snyggt ut nu 😱 lyckades även lura på henne kloklippning (går alltid bäst när hon inte vet att vi ska klippa, väldigt duktig fröken röd idag) 😘

Jetaime
8/1/16, 10:06 PM
#74

Lite lydnad idag också. Har börjat nosa lite mer på momenten i tvåan. Tex. fjärren har vi ju börjat med.. Men långsamt och typ.. börjat om helt enkelt. Och rutan, apportering (hämta) osv. Sen fortsätter vi med lite finlip på ettans moment inför tävlingen på fredag (och håller tummarna för att fröken röd väntar liiite till med att börja löpa så vi kan starta).

Har en bra känsla och hon har gått så himla fint dom två tävlingarna vi ställt upp i (och såklart även på träning, älskar hennes attityd!), så vi satsar på ett LP I på fredag 😃

Fialialej
8/1/16, 10:18 PM
#75

genomgång av mästarklassens skyltar. Gick över förväntan! Tror dock inte vi hinner sätta allt innan helgen.. Spontananmälde oss visst till dubbla starter mästarklass. Ooops.. Going fast. 😁

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
8/1/16, 10:37 PM
#76

#75 Kul! Det kommer säkert gå bra! :D

Annons:
Fialialej
8/1/16, 11:13 PM
#77

#76 hoppas det. Värmer upp med två starter i avancerad på lördag. Tycker egentligen inte det är nån större skillnad svårighetsmässigt mellan avancerad och mästarklass, men vi har bara inte tränat lika mycket på M-momenten det senaste. Sitter halvbra. Men men. Det är kul att tävla nu, och vi ska ju ändå vara i Möstarklass hädanefter så vi ser det som träning i sig att tävla. SM 2018. ;) Heja heja! :)

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
8/1/16, 11:26 PM
#78

Är man liksom ändå uppflyttad har man inte så mycket kvar att göra i en lägre klass heller *tävlingsmänniska* haha 😁 bättre att komma vidare och isåfall se vad man behöver träna på!

Jetaime
8/3/16, 10:46 PM
#79

Onsdag = agility! Körde till klubben lite tidigare för att hinna med lite lydnad innan agilityträningen, bara ett par moment. blev läggande och ställande under gång varvat med lite inkallning och lite linförighet, samt ett hopp mest för att hon tycker om det momentet så mycket ;) Fin känsla och härlig attityd, MEN hon var väldigt dåligt i position i linförigheten. (och då även transportsträckan till läggande/ställande)… Hmm.. Sen har vi sen förra tävlingen fått ett nytt "problem" som dragit ner en massa poäng.. Nämligen sättandet upp från läggande och sättandet efter ställande.. Hon är så rolig Zuki, som hittar på nya knasiga saker helatiden, haha… 😃

Agilityträningen gick generellt bra (hon var supertaggad idag!!! Jag sprang med en klubbkompis terv också som jag ska tävla på lördag.. Sjukt orättvist när matte körde med någon annan än mig, tyckte Zuki). Hon rev lite grann, vilket är lite frustrerande och hmm.. Ändå var hinderna bara på 50cm (vi brukar ha 60 eftersom dom flesta maxar på tävling) (alltså det var kanske 1 hinder per runda liksom, nån gång 2, så det är inte så att det bli plockepinn.. ).. Men det var halt och blött.. Men ändå. Tack och lov ska Zuki få massage imorgon så då kan han passa på att känna genom henne ordentlig också :)

Jetaime
8/8/16, 6:30 PM
#80

Ett litet pass inför lydnaden kan man säga. Lite sitt-ligg-stå-ligg-upp. Och sen har jag börjat träna in nosdutt på handen som jag tänkte försöka används mig av vid uppsättande i lydnaden eftersom hon helt plötsligt inte längre kan sitt. Tänkte lägga in det som 'upp'.

Fisherling
8/8/16, 7:54 PM
#81

Första träningen på en hel vecka, och vilken härlig känsla! Agility för hela slanten, och vad hon var taggad! Hon kör vippen så bra nu, kunde till och med lägga på ett hinder efter! Kontaktfältet på balansen kör vi vidare med, snart ska man väl börja med A:et.. Men jag tycker att det är så brant, och jag kan inte justera det själv.. Aja. Imorgon blir det lydnad! Hunden är rätt trött.

Jetaime
8/19/16, 8:24 PM
#82

En rc-pass idag med. Pass nummer fem. Idag blev det samma höjd som igår och bara nerfarten. Kommer nog köra samma även nästa gång, och kanske höja något efter det. Gick bra även idag. I princip bara bra träffar (några lite sämre, men ändå på kontaktfältet) #ångestdelux över detta!

Upp till toppen
Annons: