Annons:
Etikettaussieprat
Läst 1192 ggr
[Ellenw90]
2016-05-26 11:12

Livet med Aussievalp :) ny på sajten!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är ny här på tråden, så spännande att få läsa allt om era Aussies. Jag har en liten tjej på 5 månader, inte min första hund men det är vår första Aussie och jag är förälskad!! Vårt största "problem" som vi jobbar med är att hon älskar allt och alla (vilket jag är glad för) men inte alla som vill ha världens tungkyss och hoppande valp i hasorna. Vad var era stora utmaningar med er valp?

Annons:
Jetaime
2016-05-26 12:01
#1

Välkommen hit :) Var kommer hon ifrån? Största utmaningen för mig när min hund var valp och unghund var sån extrem separationsångest. Hon är snart fyra år och tycker fortfarande det är jobbigt i vissa sammanhang.

[Ellenw90]
2016-05-26 13:21
#2

Tack :) hon kommer ifrån Hagfors! Usch ja det måste vara jobbigt när de får det, Stella klarar faktiskt att vara själv någon timme utan problem men för tillfället är jag mamma-ledig så vi lämnar henne aldrig heldagar :)

Fisherling
2016-05-26 15:03
#3

Min största utmaning med Tinja var hennes skräck inför barn. Hon var verkligen rädd för barn, oavsett om de var 1 eller 13 år. Sen hade vi återkommande besök av en liten 1-åring som älskade att droppa mat på golvet till hundarna, och så lite andra barn, och hon vande sig. Jag haffade såklart varenda unge som ville fram och hälsa på valpen, gav dem korv och tydliga instruktioner om att sitta lugnt och vänta på att Tinja skulle våga sig fram, de fick absolut inte sträcka fram händerna. Otroligt lydiga barn. Nu går det bra med barn, iallafall utomhus är det inte något hon reagerar på, bryr sig inte alls.

Främmande barn inomhus är fortfarande lite läskiga, men jag tror bara det är något hon ska vänja sig vid. :)

Jetaime
2016-05-26 15:22
#4

#2 Skönt att det funkar bra med henne :). Jag hade problem med att bara lämna rummet när min var valp, så det är något vi verkligen fått jobba hårt med. Hon brydde sig inte heller om att någon annan var hemma.

[Ellenw90]
2016-05-26 15:55
#5

jag har också märkt att vissa barn gör så att Stella blir lite osäker, det har hänt när de sprungit och hoppat i hennes närhet men vi har en 9 månaders tjej här hemma så hon får vänja sig :) det är otroligt vad de fäster sig vid oss, vi skulle byta valp på promenaden på valpkursen häromdagen och det gillade inte Stella alls :(

Fisherling
2016-05-26 16:08
#6

#5 Låter som något ni måste öva på. Jag har tur med Tinja, hon har inga problem med att bli bortlämnad till andra.

Det blir väldigt påfrestande för både hund och hundpassare om hunden vantrivs utan sin familj.

Annons:
[Ellenw90]
2016-05-26 21:36
#7

#6 absolut måste vi det, det har alltid gått bra annars förutom på klubben då hon fick väldigt svårt att koncentrera sig när hon såg mig jobba med annan hund. Svårt överhuvudtaget att koncentrera sig där bland alla andra hundar iofs! Har anmält oss till rallylydnad nu i höst, men jag har sån sjuk prestationsångest så jag måste intala mig själv att alla är nybörjare någon gång :)

Kazince
2016-05-26 22:36
#8

Jag har två aussies om inte uppskattar andra, på gott och ont. De båda fullkomligt älskar min sambo, men när jag går blir dem fruktansvärt dystra. Tossa vill helst bara vara med mig dygnet runt. :)

Jetaime
2016-05-27 16:20
#9

#2 Vilken uppfödning?

[Ellenw90]
2016-05-27 20:18
#10

#9 en egen liten uppfödning, hon är inte reggad i skk!

LinDajSon
2016-05-27 20:49
#11

Vad heter föräldrarna till sötnosen ^_^ ?

Upp till toppen
Annons: