Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 2480 ggr
Jetaime
2016-08-01 22:08

Vad ska/har ni göra/gjort idag?

Tycker vi behöver en ny sån här tråd! :) Här kan man skriva vad man ska göra under dagen eller vad man gjort osv…Går bra både med hundrelaterat och inte.

Annons:
Stormvindh
2016-08-02 00:44
#1

Idag har jag varit på Ikea med mamma! Blev lite små inköp, inte så mycket men blir lite pengar ändå, haha. Och Ikea fynd i Älmhult är svårt att inte hitta nåt på ;) Hon stannar här tills imorgon så då ska vi ta en långpromenad om vädret håller uppe :) Börjar äntligen få lite ordning på huset i vilket fall som helst :)

Medarbetare på Vallhundar

Jetaime
2016-08-02 10:49
#2

Jag ska jobba idag… Så blir nog inte så mycket hundaktiviteter idag :)

Jetaime
2016-08-03 10:10
#3

Tvätt- och städ-dag för oss idag! Men det blir agilityträning ikväll :) Kör nog dit lite tidigare och kör några lydnadsmoment också innan. Har lite svårt att hinna med att träna ordentlig imorgon eftersom jag jobbar och vill gärna ha kört igenom lite moment innan tävlingen på fredag!

Jetaime
2016-08-04 11:14
#4

Än så länge har vi bara gått en liten kort morgonpromenad. Ska åka till jobb om en stund, åker nog lite tidigare så hinner jag tränar lite lydnad med Zuki  innan jag börjar :) Och ikväll ska Zuki få massage.

Stormvindh
2016-08-04 13:22
#5

Jobb idag, men har fått lite gjort iallafall och satt upp nya kökslampan. Självklart så har jag ju dock lyckats köpa fel lampor, haha! Så får försöka svänga inom Dollarstore och köpa rätt innan jobbet. Ska även försöka köra nåt kort träningspass här hemma med Storm innan dess :)

Medarbetare på Vallhundar

Tina
2016-08-07 17:09
#6

Idag har vi gått långspår, ett spår på ca 6 km där 6 hundar turades om att spåra. Många föremål var utlagda efter spåret, en handske, elkabel, patronhylsa, burkar, isskrapa mm. Det var verkligen en upplevelse, första gången jag går ett långspår. :-) En grymt bra erfarenhet för Ellie som jobbade så himla fint!

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Jetaime
2016-08-07 21:00
#7

Vi har tävlat i agility idag också! Det resulterade bland annat i en vinst i hopp2A :) I det andra hopploppet blev det tyvärr en väldigt störig vägran, men vi behöver ju inte fler hopp-pinnar ändå, så det var väl helt ok .. I agilityn tog hon faktiskt alla kontaktfälten idag! Woho! Men så var det såklart lite annat som strulade istället, haha! 😃

Denna kommentar har tagits bort.
Jetaime
2016-08-08 09:08
#9

Idag ska vi inte göra något speciellt.. Vi ska ta det lugnt och vila upp oss efter helgen ;) Blir säkert nått kortare lydnadspass inomhus senare, typ bara ligg-upp eller nått sånt :)

Fisherling
2016-08-08 09:54
#10

Jag ska ner till brukshundsklubben och typ.. Spendera hela dagen där med hundarna. Har haft sån sjuk hund- och träningsabstinens haha!

Tina
2016-08-08 21:59
#11

Idag har jag och Ellie debuterat i rallylydnad. En runda med 96 poäng och en 3:e placering samt en runda med 92 poäng. :-)

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Fisherling
2016-08-08 22:16
#12
Jetaime
2016-08-08 22:23
#13

#11 Så kul! Grattis! :D

Annons:
LinDajSon
2016-08-09 10:36
#14

Vila, sedan jobb i eftermiddag. Skulle åka till klubben på träningskväll men spenderade i princip hela förra veckan där, och i går var det medlemsmöte och jag kom väl hem typ elva… så nej. Jag får nog avstå.

Jetaime
2016-08-09 10:43
#15

Vi har lugn förmiddag, sen jobb i eftermiddag. Blir nog bara nått kort klickerpass idag. Fortsätta med nosduttarna och att slipa på fjärren..

Fisherling
2016-08-09 15:46
#16

Vi är ute på landet och Tinja får fila på tricks ;) Benji får vara med och köra lite tricks han med, även om han inte kan lika många. Han är dock sjukt duktig som står still när han ska!

Stormvindh
2016-08-10 11:58
#17

Idag ska vi ta en promenad med lite nytt folk och hundar, och sen efter det ska vi till klubben och träna rally. Förhoppningsvis har jag en trött tjej sen ikväll ;)

Medarbetare på Vallhundar

Jetaime
2016-08-10 13:40
#18

Vi är i Ystad idag igen, kurs i agility för Veronica Bache :)

Fisherling
2016-08-10 22:15
#19

I förmiddags fick båda hundarna leta dummys i högvattensvassen på landet tills de nästan storknade. Tinja tycker det är SÅ roligt, och det är bra stadgaträning för Benji. Det där med att sitta kvar när andra hunden springer eller matte kastar dummys är helt enkelt inte hans grej… När han knallar skickar jag dock direkt iväg Tinja som oftast hittar den innan honom. Ingen självbelöning här inte! 😂

Nu på kvällen for vi iväg till en annan klubb för att köra lite rallylydnad. Vi ska ju ändå tävla om typ en och en halv vecka! 😮Det är ingen tid alls!

Men fy satan vad stolt hon gjorde mig. Externbelöning är verkligen hennes grej, lite svårt med fokuset i början, men med några gör-om-gör-rätt i början så skötte hon sig superfint hela tiden 😍 Med fint fokus uppåt också, vilken bonus! Men hon gillar verkligen att jag uppmuntrar henne medan vi går, det märks.

LinDajSon
2016-08-11 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Lilla busfröet hänger med mig i butiken i dag. Sköter sig så fint, gick runt och kollade allt och sen la hon sig. :P

Annons:
Jetaime
2016-08-11 11:04
#21

Vi har inte gjort så mycket än så länge… typ käkat frukost och gått morgonpromis. Är så sjukt trött idag.. och ska jobba sen så.. Blir nog inte jättemycket gjort idag.

Måste även in till malmö nånstans och hämta upp ett paket som skulle levereras hit, men så råkade jag inte vara hemma just då, eller var jag det?! Portdörren här är ju låst, och man kan inte ringa på dörren.. Men jaja..

Fisherling
2016-08-11 13:39
#22

Jag var ute på långpromenad i skogen, så himla härligt. Blev lite dummysök här och var, fortsätta träna på Benjis stadga och Tinjas fart och riktning utåt. Ibland springer hon gärna snett, då kallar jag tillbaka henne, riktar om henne, skickar, och då springer hon rakt. Lilla räv. ❤️

Nu måste jag fortsätta klippa ihop redovisningsfilmer.. Ugh. Vet inte riktigt vad jag ska säga på presentationen, och så har jag fler träningsrapporter att skriva..

Fisherling
2016-08-12 19:06
#23

Eftersom jag vart så orolig om Tinjas mankhöjd så kom mamma över idag, och med hjälp av pappas vattenpass och en tumstock så mätte vi henne. Inget lutande här inte, rakt upp och ner, platt golv, vattenpass för att vara på säkra sidan….

…. Och resultatet blev 49 cm! Med god marginal 😃

Dock så nojar jag såklart vidare, tänk om vi inte mätte PRECIS på manken liksom.

Jetaime
2016-08-13 11:59
#24

Har hållt på att packa och förbereda inför helgen.. Vi ska köra upp till Mönsterås om någon timme och tälta där tills imorgon och sen tävla imorgon :)

Insåg dock att min sovsäck var i barnstorlek och.. visst jag är inte så lång, men kommer det funka tro? 😃En natt kan jag kanske stå ut och så kan jag konstatera efteråt ifall det gick eller inte.

Fisherling
2016-08-13 20:14
#25

Heldag med utbildning. Tinja var rätt seg och distraherad på förmiddagen när vi skulle göra avståndlydnadsövningar, men men.

Hon är så fin, Tinja. Leker otroligt fint med lilla italienska vinthundsvalpen, ligger mest på rygg och munnar mot honom, låter honom 'vinna' och vara överst hela tiden, och gör inga farliga rörelser, har alltid god marginal, som om hon förstår att han är bräcklig.

Sen fick hon hälsa på den jämngamla rottistiken. Det är så roligt att se hur hon verkligen läser andra hundar - hon är passiv och vääldigt artig i början, lägger sig gärna ner, låter hunden nosa på henne bäst den vill. Bjuder den andra hunden in till lek är hon fortsatt passiv tills hon fått ett hum om hur den andra hunden vill leka - och då drar hon igång och leker för fulla muggar, på det viset just den hunden föredrar. 😃

Jag har nog faktiskt aldrig haft en så pass språksäker hund förut. Min lilla räv ❤️

LinDajSon
2016-08-13 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jobbat på klubben i dag… blir heldag där i morgon också. Kaiju och Feng var med.

Jetaime
2016-08-14 21:33
#27

Vi har varit i Fliseryd och tävlat agility idag.. Tältade från natten till idag. 

Det gick sådär för oss, finns saker som jag är väldigt nöjd med ! (absolut snyggaste och bästa loppet på hela dagen är sista hopploppet där vi diskade oss! Mitt fel, som skickar hund runt på sista hindret istället för fram.. Sådär-kul att diska sig på sista hindret liksom.. Men å andra sidan hade det varit synd att "sno" pinne från någon annan när vi redan har tillräckligt! Men loppet är jag nöjd med!)

Annons:
LinDajSon
2016-08-15 00:38
#28

Heldag på klubben, gått mh med lilleman och sedan figgat för övriga hundar, lite trädgårdslydnad innan regnet kom och sen blev det Netflix och chill resten av kvällen.

Fisherling
2016-08-15 08:21
#29

#28 Åh åh hur gick det för honom?? :D

LinDajSon
2016-08-15 12:09
#30

#29 Jo men det gick väl bra, gav en rätt så rättvis bild av hunden och hur jag uppfattar honom. :)

Fisherling
2016-08-15 12:32
#31

#30 roligt! Kai är fin han :D hade gärna sett på!

LinDajSon
2016-08-15 13:10
#32

#31 Han är en go liten pojke. Jag har det på film så du kan få se sen om du vill! När jag väl kommer mig för att ladda upp…. :)

Fisherling
2016-08-15 13:31
#33

#32 Jag kan tänka mig det, och snygg som få är han ju också 😃 Och jag kollar gärna på filmen!

Fisherling
2016-08-15 16:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Vi hittade en väldigt fin fjäder och lite kantareller i skogen idag 😃

Annons:
Jetaime
2016-08-15 16:26
#35

Vi var till klubben en sväng i förmiddags. Har bestämt mig för att träna om kontaktfälten helt och håller från noll igen. Så vi körde första passet idag.. Kommer filma allting så det blir lättare för mig själv att följa efter hand och framförallt att kunna se det i slowmotion också.. Kunna mäta steglängd osv.. Det känns sjukt frustrerande att behöva ta bort något som funkar så fruktansvärt bra på träning och med tanke på att jag varit så hård på träning också och kämpa och tragglat och diskat oss hela säsongen. Så när hon nu tog kontaktfältet så som jag vill på tävling, men släppte på henne LIIIITE för tidigt så är det tydligen okej att hoppa igen nästa gång.. Vilket INTE är hållbart i längden. Så nu ger jag upp och lägger det gamla bakom mig och testar något annat helt enkelt. 

Mamma fyller år idag.. så vi ska ut och äta om en stund.. Ska häämta upp min syster på vägen dit och sen ska jag lämna av Zuki hemma hos mina föräldrar så får hon sällskap av min mammas labbe medan vi är borta.

Fisherling
2016-08-15 16:29
#36

#35 Hur ska du träna kontaktfälten? 

Jag kör världens konstigaste teknik med Tinja, men den verkar leda till rätt bra running contacts. Fast jag tror den bara passar oss, den är säkert sjukt korkad 😂

Tina
2016-08-15 17:50
#37

Var upp på klubben idag och tränade lydnad med gott resultat! Grymt bra gripanden på tuggade apporter (som Ellie brukar tycka är äääääckliga), äntligen en budföring utan tjuvstart (kvitto på vikten av att tänka och planera passen i förväg), bra hopp och bra platsliggningar.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Jetaime
2016-08-15 20:42
#38

#36 Vi har 2på2av nu, men ska börja med running istället! 2+2 har funkat jättebra i hela klass ett men nu när hon fått ännu mer tryck så är det inte hållbart längre. Så med tanke på vilket strul vi haft hela denna säsongen, så har jag inget att förlora direkt känner jag. Dock har vi ingen höj och sänk-bar bom på klubben, och vi kommer inte få köpa in någon ny detta året heller, utan det blir först nästa isåfall… Men jag och pappa ska nog bygga en egen. Det 'tråkiga' är bara att jag inte har någon annanstans än på klubben att ha den på…

Fisherling
2016-08-15 21:05
#39

#38 Låter bra, hoppas ni löser det!

Eftersom jag kan stoppa Tinja 100% av gångerna så kör jag med externbelöning. Skickar upp henne på balansen, ser jag att hon hoppar kontaktfältet så blir det ett "app app!" och så får hon köra om. Springer hon på kontaktfältet så får hon sitt "ja!" och kan springa och ta sin leksak. 

Det fungerar faktiskt förvånansvärt bra 😂

Jetaime
2016-08-15 22:16
#40

#39 Skönt att det funkar bra! Det enda Zuki och jag hade i klass ett var hennes kontaktfält och slalom (så kunde jag fokusera på bana) 😅 därför det är ännu mer frustrerande att det inte sitter på tävling längre trost att jag verkligen varit konsekvent även på tävling. Men jaa… Man kan ju inte få allt, det är alltid något.

Jetaime
2016-08-16 10:19
#41

Idag är det jobb hela dagen, så Zuki får vara med och hålla ställningarna! Efter jobb tänkte jag köra pass nummer två på kontaktfälten. Tar liksom inte så långtid per gång, så bättre oftare och kortare pass än tvärt om.

Annons:
LinDajSon
2016-08-16 11:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Körde lite upplet på morgonen… Tycker Kaiju känns lite skum, trött, tog slut snabbt. Kan vara för att vi kör i skogen nu, eller så är han trött efter tre galna veckor. Ska ge honom en paus så får vi se sen. Annars tycker jag att han skötte sig bra, det roar mig att han är så obrydd över föremålens storlek, vikt, material och form. I dag hämtade han glas, plast, tyg, ull, metall och trä. En tumstock är ju säkert inte jättemysig att ha i munnen, inte en nagelborste heller, eller en skruvmejsel. Men han har liksom ingen tvekan. Det är som med underlag. Eller rent generellt. Han är rätt… härdig. På sitt sätt.

Tina
2016-08-16 14:13
#43

Vi har varit och spårat med en träningskompis idag. 800 m med 4+slut. Flera övergångar över skogsvägar och stigar som hon klarade fint. En bit efter 4:e pinnen blir hon låg och nosar intensivt på blåbärsris och trädstammar, verkar orolig. Vi hittar även en spårpinne där som inte hör till någon av oss. Använder dogtrack-appen och går ca 20m åt sidan där spåret ska ligga, där tar hon upp det och går sista biten till slutet.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

tiger tok
2016-08-16 20:04
#44

När man inte träffat finaste Smilla och Iza på hela sommaren, och Smilla tjuter till, hoppar ut ur bilen och flyger upp i famnen! Gud vad jag gillar denna hund alltså, hon är ju så fantastisk! Och Iza som nu är tolv och ett halvt år och har kristallsjuka, det är jobbigt att se att hon tycker att det är jobbigt…!! Man ser till och från att hon inte tycker det är kul längre, men samtidigt känns det jobbigt när hon får sina lek attacker och busar runt, vad ska man göra?!

Fisherling
2016-08-16 20:18
#45

Vi har varit nere på klubben nu, kört Agility. Fokus på hoppteknik och handling, samt lite kontaktfält.. Ska nog backa lite i kontaktfältsträningen, tror jag har gått lite för fort fram. Det är bara att fortsätta nöta, bli lite mer precis och verkligen få till det där muskelminnet.

Tinja var taggad som vanligt och vi hade väldigt roligt! Sedan var det mindre kul tyckte hon när jag passade på att träna passivitet medan en grupp andra agilitymänniskor körde med sina hundar. 😃

Jetaime
2016-08-17 14:16
#46

Har haft (har) en riktig bajsdag idag.. men har iallafall fått tvättat (sen att den tvättade tvätten numera ligger huller om bullern i ikea/ullared-kassar i hallen, är en annan femma…) Zuki har hållt mig sällskap och legat nära hela dagen.. älskade lillan. 

Ikväll blir det agilityträning iallafall. Ska bygga upp en riktigt svår hoppklass 3-bana, tänkte jag! Blir nog ett kort pass med kontaktfälten också.

Zuki är sådär halvseg typ, lite loj (inte i träning, men i vardagen, på promenader osv)… jag undrar när löp ska komma?! Gått och väntat hur länge som helst. För visso brukar det komma i mitten på augusit (eller lite tidigare beroende på löpet på våren.. Men minns inte exakt när hon löpte i våras. Hon löper typ alltid mars-april och sen augusit-september ungefär.)

LinDajSon
2016-08-17 14:31
#47

Ska åka och hjälpa till med lite vallning om en stund, sedan åka och titta på visning av en gård. I går på klubben hade jag med mig Kaiju, var med på första delen av en liten uppletandecup. Vi har ju inte kommit så långt i det där, nu var det fullstor ruta och föremål med helt främmande människas doft och det har vi inte testat alls. Han drog ut, markerade att han hittade ett föremål längst bak i rutan, men tog det inte. Kom in. Skickade om. Markerade ett annat föremål…. och kom in utan efter att ha letat runt en liten stund. Sen ville han inte ut igen, la sig ner. Men jag fick ut honom en sista gång och då tog han faktiskt med sig ett föremål in, en tejprulle. Får vara nöjd med det, såklart är jag lite besviken över att han faktiskt såg två föremål men lämnade dem… men han har inte fått förståelse för att det är ok att ta andras föremål. Och han sökte av HELA rutan trots att han knappt kört hälften så stor och aldrig valla av andra. Så plus och minus. Han ska få en paus, sista veckorna har varit förjäkliga och ingen av oss har fått vila…

Jetaime
2016-08-18 10:37
#48

vi har inte riktigt kommit igång än idag.. Men tänkte ta en promenad och lägga in ett lydnadspass också. Skulle verkligen behöva köpa en ruta för att kunna träna det momentet ordentligt. Har konor (men inte rätt konor för rutan och inga ringband..). Hade egentligen behövt ett hinder också att träna på, men kanske kan göra det ikväll när jag ändå ska till klubben..( Vi har tävling på lördag så det är lite förberedelser idag och imorgon.) Ska börja kika lite närmre på momenten i 2:an och se vad vi behöver träna mer på :)

Annons:
Fisherling
2016-08-18 14:00
#49

Åkte ner till klubben även om jag inte är helt 100% hälsomässigt. 

Det började såklart regna oavbrutet så fort vi kom dit, så typiskt! Men, det blev bra träning på att 'träna i alla väder' så att jag inte får en hund som bara kan prestera i bra väder. Det var även skotträning på gång, så då fick vi det lite på köpet! Tinja noterade det första skottet genom att titta ditåt och sen var det som att hon inte hörde dem, hon hade fullt fokus på vad vi höll på med. Finaste lilla räv.

Vi körde lite fritt följ, ingångar och så rapport/budföring, och vilken FART hon hade på rapporten! Gick in jättefint både på den andra personen och mig. Dock kom hon i sådan fart mot mig att hon fick en bromssträcka på typ två meter i det blöta gräset. Men SÅ roligt att hon gillar budföring så mycket!

Jetaime
2016-08-18 21:30
#50

Idag har vi gått ett litet steg längre i vårt nya projekt (running contacts i agilityn), genom att höja upp nerfarten ca 15 cm. Fick till fina träffar nästan alla gånger! Duktig liten! :) Lite trist att jag inte kan lägga upp filmerna här..

Tina
2016-08-19 14:39
#51

Har precis kommit hem från klubben där vi tränat lydnad i regnet. Framförgående, läggande under gång, hopp, budföring och platsliggning blev det idag.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Jetaime
2016-08-19 20:12
#52

Läkaren i morse, sen efter det åkte jag och en till från klubben till ICA-Maxi för att handla till tävlingen, dom är en av våra huvudsponsorer till våra agilitytävlingar (mot att vi gör reklam för dom och hjälper till på deras inventeringar :)). Har nog aldrig handlat så mycket och framförallt FÖR så mycket i en matbutik tidigare! Haha.

Sen hem och hämta Zuki och vidare till klubben. Lite träning först sen förberedelse inför tävlingen imorgon… Kom nästan precis hem. Nu ska vi bara ta det lugnt!

Jetaime
2016-08-22 10:47
#53

Inget planerat nu på förmiddagen.. Men ikväll drar finslipningsgruppen i lydnad igång igen. Jag tänkte åka till klubben lite tidigare och köra ett pass med kontaktfälten innan dess :)

Stormvindh
2016-08-22 12:01
#54

Ikväll ska jag på styrelsemöte på klubben. Funderar på om jag kanske ska åka upp och träna lite innan dess också när jag ändå måste dit.. Men vi får se :)

Medarbetare på Vallhundar

LinDajSon
2016-08-22 12:23
#55

Hussen har lovat lägga ut föremål i kväll så att jag kan träna upplet på annans förmål. Visserligen är husse känd människa meeeeen ändå inte "jag".

Annons:
Jetaime
2016-08-22 13:35
#56

Blev ändrade planer, så vi åkte ner till klubben nu på förmiddagen istället för att träna kontaktfälten. Blev framgångsrik träning idag med bra träffar, inte räknat ut än, men blev väl max 1 eller 2 missar :) Och började med hela bommen idag, upphöjd ca 15-20 cm nu.

Fisherling
2016-08-22 13:49
#57

Varit nere på klubben idag och tränat bana. Med leksak i handen går det väldigt bra (förutom när jag är sjukt otydlig såklart) men när det är externbelöning vill Tinja gärna bestämma själv när hon ska springa dit - oftast när hon tagit ett hinder som på något vis gör att hon pekar åt samma håll som leksaken, även om den är aslångt bort. 

Det är bara att mängdträna, vänja in henne på att hon MÅSTE hålla koll på mig och att "jag ser leksaken" inte betyder "jag får ta leksaken". 

Ikväll blir det ner igen för lite kontaktfält- och slalomträning med annat folk!

Jetaime
2016-08-22 14:33
#58

#57 Hihi, det är inte så kul när dom gör så på tävling. Ibland så ligger banan så lurigt att dom tror att upploppet är för tidigt och sticker till leksakslådan fast det är några hinder kvar 😃

Jetaime
2016-08-22 14:34
#59

Kollat genom alla videos från dagens rc-träning. Allt som allt bara en totalmiss och resten träffar (vissa kanske inte superbra, men fortfarande minst en tass på kf), duktig liten 😍

Fisherling
2016-08-22 15:17
#60

#58 Skönt att veta att det kan hända även de bästa! 😂jag kan ju stoppa henne, så jag skulle väl max dra ut på tiden eller få fem fel för vägran, skulle kräva maxad otur för att diska oss på det. Men tränas på ska det ändå!

Och hur gör du med RC? Kör du klicker?

Jetaime
2016-08-22 15:55
#61

Haha  Räknar ut steglängd och kollar tiden osv (filmar allting, för att kunna de exakt hur hon landar, hur många missar och träffar osv). Om du vill kan du följa vår träning på instagram, kommer framförallt lägga ut allting där :) det är ju lite blandat med annat men började ganska nyligen så bör inte vara så svårt att hitta från pass 1 (@drnraraa)

Fisherling
2016-08-22 21:09
#62

Låter krångligt, men följer gärna! Jag kommer nog köra på 2+2 ändå. Hon är så jäääkla snabb min lilla räv, jag behöver all tid jag kan få till att komma ikapp 😂

I övrigt har jag nyss kommit hem från andra passet på klubben idag. Nu fick bara Tinja följa med, ett pass på en dag räcker gott åt Benji. Tinja fuskade lite på vippen genom att hoppa kontaktfältet, men efter att ha påmint henne om hur hon ska göra så gick det så bra så! Ska fortsätta traggla vipp. Kontaktfält på bommen blev det också, plus lite slalom i bana. Hade gått mycket bättre om jag varit där jag behövdes istället för att irra runt som en blind höna, men tösen skötte sig superfint 😃

Alla är så förtjusta i henne. Inte ett möte på klubben går utan att hon får komplimanger både för utseende och personlighet 😍

Annons:
Jetaime
2016-08-22 21:38
#63

#62 Ja, jag gillar 2på2av och det har funkat väldigt bra och jag tror att med runnig kommer jag få problem att styra henne istället ;) Men ärligt talat så tar jag gärna det om hon inte hoppar kontaktfälten sen. Jag hade aldrig tänk ha runnig på Zuki, men tänkte att jag skulle träna in det på nästa hund. Får se hur jag gör med A:et om jag ska ha kvar 2på2av eller träna om det också.

Fisherling
2016-08-22 21:46
#64

#63 Usch, det där fördömda A:et.. Jag tycker egentligen det är för brant och för hög fart, känns som att det sliter väldigt på frambenen att dunka ner i marken sådär som de gör. Har verkligen undvikit att träna på det, och vet inte riktigt vart jag ska börja.

Hon har ju varit uppe på den några gånger, springer upp självmant bara vi går förbi, så inget fel på viljan iallafall 😂

Jetaime
2016-08-22 22:02
#65

#64 Det är ju skonsammare för kroppen att ha runnig (framfröallt) på A:et.. Men jag vet inte, vi får se.. Det är ju två olika hinder, så man kan ju ha olika :) Men känns som att runnig på A:et är lättare att lära in än bommen så det kanske går jättefort! (förutsatt att man har ett höj och sänkbart A!)

LinDajSon
2016-08-22 22:12
#66

Blev aldrig uppletande i dag, däremot ett första lydnadspass med exbelöning för Kajjan. Körde lite dirigering med Feng också, och fjärr med Jimpan. I morgon ska jag hjälpa till med lite vallning, ska nog försöka plocka upp det här med visslan senare i veckan. Hon kan de grundläggande signalerna lite sådär halvdugligt men har inte kört på länge… och så är det väl dags att fasa in det även i fösning/innerflanker.

Jetaime
2016-08-22 22:14
#67

Vi hade väldigt bra känsla på lydnadsträningen idag! :) Skönt att få lite kritik och tips för att jobba vidare. Fastnat lite i vissa moment nu inför tvåan.. Så kul att lydnadsträningen är igång igen.

Jetaime
2016-08-23 12:30
#68

Mår inte så bra idag, så har inte blivit gjort så mycket nu på förmiddagen, ska snart åka och jobba några timmar sen har vi klubbtävling i agility ikväll. Ska åtminstone vara med i hoppklassen, sen tänkte jag gå in och bara köra vippen och A:et i en egen bana under tävlingsformer (typ träna stadga) eftersom vi håller på att träna om bommen så hoppar jag över den idag. Har ju inte heller bestämt hur jag ska göra med A:et än, så där gäller gamla regler, och vippen FÅR man helt enkelt INTE flyga.

LinDajSon
2016-08-23 23:27
#69

Upplet med Kajjan som gick käpprätt åt skogen. Bajs.

Annons:
Jetaime
2016-08-24 09:53
#70

Idag står kontaktfältsträning på förmiddagens schema. Ska köra ut till klubben om en stund. Tänkte även köra lite hopp inför lk2 (behöver få ut henne, då hon gärna sätter sig intill hindret (plus att hon går mot det innan hon sätter sig)). Och ikväll är det agilityträning. Jag har önskat en riktigt svårt hoppbana idag :p

Fisherling
2016-08-24 14:06
#71

Har varit nere på klubben och tränat på handling och kontaktfält. Gick hur bra som helst! Sen blev det stoj i rastgården vid sjön och sen dusch med schamponering av båda hundarna.

Jetaime
2016-08-26 15:14
#72

Idag har det inte hänt så mycket. Läkaren i morse för mig bara. Små korta promisar med Zuki. Tänkte åka och träna lite senare ikväll när det är lite svalare.

Tina
2016-08-26 19:53
#73

Har precis landat hemma efter en heldag med hunderi. På fm var vi ute i spårskogen, Ellie fick ett 600 m långt spår med 6+slut. Missade en pinne (för första gången) efter att ha sneddat i en vinkel, men det vägdes upp av annars väldigt fina vinklar. För första gången hade hon en skogspinne i spåret som låg i en hög med kvistar - den markerades fint!

Efter att ha varit hemma en sväng och ätit åkte vi upp till klubben för lydnadsträning. Idag körde vi inkallning, fritt följ och budföring.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

LinDajSon
2016-08-26 20:59
#74

Bara fys i dag… 2 km promenad och 1 timme i vattnet på morgonen, sedan 2,5 timmar skog/berg/hygge på kvällen.

Stormvindh
2016-08-26 21:04
#75

Åkte upp och körde en avancerad bana på klubben idag inför tävlingen imorgon. Sen pga värmen åkte vi och badade en sväng efter det. Så hann vi bara hem i nån timme innan vi åkte iväg och tog ett dopp med en kompis igen så två gånger blev det bad idag! En lycklig Storm kan jag säga, hon fick fnatt efteråt på stranden ;)

Medarbetare på Vallhundar

Jetaime
2016-08-27 10:33
#76

#75 Lycka till!

Har ingen aning om vad jag ska göra idag. Blir nog lite träning senare ikväll idag också (alldeles för varmt nu!) Lite kontaktfält och sen kanske jag kan lägga in lite lydnad idag (har inte blivit av på hela veckan 😃).

Annons:
TrasselTroll
2016-08-27 13:22
#77

Spår och fält står på schemat. Har haft lite eller ingen motivation för någon träning alls i det sista, men nu tror jag ev det är på g igen.

Jetaime
2016-08-27 20:50
#78

Haft en jättedålig dag idag.. Kommer nog inte kunna sova så bra inatt, så det kommer inte bli speciellt roliga att stiga upp tidigt imorgon. Tävlingen i Forsakar börjar så himla tidigt imorgon, banvandring redan kl 8… Tidigt när man har 1,5h körväg dit och vill hinna gå av hunden ordentligt innan man ska starta. Men jag ska nog överleva…

LinDajSon
2016-08-27 21:53
#79

Varit på hundaktivitetsdag anordnat genom typ… någon lapphundsklubb? Jättekul! Vardagslydnad och sök… mitt i stormen. Vi hörde halvvägs igenom dagen att de gått ut och brutit radiosändningar osv och bett folk hålla sig inne. Massor av nerfallna träd och strömavbrott överallt… nästan 12 timmar strömavbrott hemma, och det går fortfarande upp och ner. Men jag är så nöjd över Kaijus insatts i dag. Än finns det hopp.

LinDajSon
2016-08-27 21:56
#80

Och så det viktigaste av allt. Vi åkte hem till mina föräldrar och åt surströmming. Mmmmm.

Stormvindh
2016-08-28 11:54
#81

#76 Tack! Det gick tillräckligt bra för att jag skulle anmäla oss till en till tävling om nån helg, haha ;) Lite småmissar men annars kändes det riktigt fint på slutet och honnören gick galant! Tyvärr en lite snål domare så vi fick bara 73p, och då hade 1an 85p, 2an 76p och 3an 75p. Och då tycker jag personligen att alla de vinnande ekipagen gjorde superfina rundor (inte en aning vad dom kan ha fått avdrag på).. Aja, känslan var ju bra så jag är helnöjd! Idag blir det bara en slappdag istället, så laddar vi om till agilityn nästa helg :)

Medarbetare på Vallhundar

Jetaime
2016-08-28 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Vinst i ena hoppklassen idag! Ett diskat hopplopp, mest katastrof, men det är ju bara hopp, så vad gör det, haha. Detta blev vår sista hopp2:a i fortsättningen kommer vi köra hoppklass 3.. I båda agilityloppen blev det stolpe ut, så nära men ändå så långt ifrån. Så sjukt besviken på mig själv..

Jetaime
2016-09-01 11:49
#83

Jag ska till läkaren om en stund, sen ikväll är det första tillfället på vallningskursen! Jag är jättenervös. Ny instruktör och jättelänge sen vi vallade nu (har bara blivit två gånger detta året..tidigt i våras 🤪)

Annons:
Fisherling
2016-09-01 13:20
#84

#83 Åhhhh, vill också gå på vallkurs! Och sökkurs.. Men alla jag anmäler mig till eller anmäler intresse till blir inställda 😭

Turast
2016-09-01 13:32
#85

Idag ska vi förbi min mamma på kaffe, då får hundarna springa av sig lite också :) annars är det nog inget speciellt, kanske ett varsitt lydnadspass ikväll

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
2016-09-01 13:40
#86

#84 Ja, ska bli kul, känner mig lite omotiverad just nu. Lite jobbigt med en ny instruktör när man inte vet vad man ska förvänta sig liksom och ingen man känner som ska gå osv, Men det blir nog bra .

LinDajSon
2016-09-01 14:47
#87

Sök i kväll!! :D

Fisherling
2016-09-01 15:46
#88
Jetaime
2016-09-01 21:05
#89

Var nojjig över ingenting, som vanligt. Instruktören var jättetrevlig och även dom andra i kursen (kände faktiskt en av dom och vet vem en är.. ) var tre shelties idag som skulle testa valla… Inte direkt vallning kan jag ju inte påstå.. men kul ändå att hon låter dom testa för att se om det finns i dom. Och en BC (tur där var någon annan med en "riktig" vallhund också 😃🤐) nästa tillfälle blir på lördag redan och jag är sådär taggad som alltid efter vi varit och vallat. Hon är så duktig min lilla fröken (förutom först, när hon lämnade öronen utanför hagen, hihi)

Fisherling
2016-09-01 21:12
#90

Har övat lite fot. Hon har börjat fåna sig med att sätta  sig såååååååå låååångsaaaaamt, om hon ens sätter sig alls när jag gör halt. Vet inte alls varför hon fått för sig det här :/

Annons:
Jetaime
2016-09-01 21:15
#91

#90 Har haft/har samma problem med Zuki. Hon gör så i många moment.. Skitstörigt. Men det i halterna klickade jag in, körde få steg eller kanske bara ett och klickade när hon satte sig (kunde ev hjälpa henne med ett "sitt" också) För oss har det blivit mycket bättre nu :)

Fisherling
2016-09-01 21:24
#92

#91 Jag får köra rejäla lydnadspass imorgon 😂Är rätt nervös, ska ju tävla för första gången i helgen. Usch. Är rädd för att jag ska komma dit och alla är skittråkiga och stela och militäriska…

Jetaime
2016-09-01 21:31
#93

Lydnad kan vara lite speciellt..  Röka, dricka kaffe och snacka skit verkar vara ett av dom viktigaste momenten för många 🤪Men beror lite på vad det är för folk som tävlar. Min första tävling var folk skittrista, ingen som hälsade eller pratade med mig (har ingen aning om var jag skulle eller vad jag skulle göra och hur det går till på en lydnadstävling) och främst äldre människor.. jag måste varit lätt yngst av dom som startade under dagen.. Men det var betydligt bättre på dom andra två tävlingarna. 

Stort lycka till iallafall, hopps det går bra :) Glöm inte andas och ha roligt ;)

Fisherling
2016-09-01 22:02
#94

Vad tråkigt. Rallytävlingen var verkligen jättetrevlig, alla bara snackade med alla och peppade varandra och det var sjukt härlig stämning. Jag hoppas innerligt att det blir bra stämning på tävlingen. 

Och tack! Jag ska försöka :P

Jetaime
2016-09-05 15:31
#95

#94 På senaste lydnadstävlingen jag var på var det fler yngre människor också (lite mer blandat) och det blir helt annat då. :)

Jetaime
2016-09-05 15:32
#96

Absolut inget vettigt so far, men ska träna lydnad ikväll iallafall.

LinDajSon
2016-09-05 15:38
#97

Pysslat hemma. Tränat lite med Kajjan. Ska cykla lite med Feng i kväll.

Annons:
Fisherling
2016-09-05 16:18
#98

lade ett väldigt kort spontan-spår till Tinja. Hon tog det faktiskt! Spårade fint typ en meter, sen for nosen upp och hon skulle prompt rusa 😂

Ikväll blir det Agility 😃

Turast
2016-09-06 11:58
#99

prova-på skydd ikväll :) kanske åker till en skog på eftermiddagen och går en liten promenad

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
2016-09-06 12:13
#100

Vi har kört lite övningar på balansbollen idag och lite fjärr-träning. Funderar på att anmäla till tävlingen i Sjöbo den 8/10 så har jag en månad på mig att träna. Vi har dock ganska mycket kvar innan vi är startklara i klass 2, men oftast lättare att träna när man har något mål.. Hm. 

Skulle dessutom behöva beställa en egen ruta, men problemet är att jag aldrig får det gjort, dom kostar ju lite och dom ställena jag hittat har så dyr frakt 🤪…

Ska jobba i eftermiddag/kväll så vi ska väl snart köra till jobb också.. eller ja om kanske 1,5 timme så hinner jag gå en sväng med Zuki innan jag börjar med.

Fisherling
2016-09-06 16:47
#101

Vi har fortsatt jobba med kontaktfälten i velodrom-banor med lite hopp och tunnlar. Hon har verkligen blivit helt klockren, bara sådär! Jag kan till och med fortsätta springa utan att hon släpper kontaktfältet innan hon fått sitt "kör!" 😃

Tina
2016-09-06 17:23
#102

Har gått en skogsrunda, tränat ingångar vid hopp, framförgående och fritt följ. 🙂
Om ett tag är det dags att åka till jobbet för ett nattpass.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Fisherling
2016-09-07 12:52
#103

Eftersom tre(!) av kurserna jag anmält mig till blivit inställda så har jag nu plötsligt fått loss en summa pengar. Detta betyder HAH - jag har råd med vallningskurs!

… Enda problemet är att jag inte kan hitta en enda vallningskurs. Finns det helt enkelt inga när sommaren är över? SulVK's kurser som ligger uppe är alla redan passerade, senaste kursen var i Augusti. 

Jag tänkte försöka flörta mig in på Sask's vallningsläger i oktober trots att anmälningstiden är passerad - men whoops, nej det gick inte, för jag har utbildning den helgen! Typiskt. 

Varför ska det vara så svårt att få börja valla?? 😭

Jetaime
2016-09-07 13:06
#104

#103 Så har det alltid varit för oss också. Svårt att hitta någon öht och sen svårt att hitta någon man trivs med också. Så synd att sask's helg hos Peter ligger den 15-16 för just den helgen kan jag verkligen inte :(

Annons:
LinDajSon
2016-09-07 13:18
#105

Tips tips… #103 gå in på www.swedasc.se och anmäl dig till kursen nästa helg? :)

Fisherling
2016-09-07 13:20
#106

#104 Samma här! Jag har utbildning hela den helgen, men funderar fasen på om jag inte kan.. Skippa den… Och ta igen… 🤓Ugh. Kunde de inte haft vallningshelgen den 22-23:e istället? 🤐

Fisherling
2016-09-07 13:21
#107

#105 Åh, hade verkligen velat, men den 17:e tävlar vi i Lydnad! 😭

Livet just nu verkar satsa på att allt roligt ska ligga på samma datum.

Jetaime
2016-09-07 15:40
#108

#105 Åh, den kursen hade jag velat gå.. Men.. agility den helgen. Debut i hoppklass3 (och förhoppningsvis även ag3 🤐) Får se om det kan tänkas passa nästa år kanske. Så synd att allt man vill göra alltid krockar (fast å andra sidan har jag inte riktigt pengar till det just nu heller så..)

Turast
2016-09-07 16:03
#109

Idag ska vi ha lite kombinerad lydnad/rallyträning på skolgården, blir när mörkret lagt sig för innan dess ska jag iväg och fira min pappas födelsedag 🥳 Då får hundarna dock stanna hemma iom att jag har en allergisk lillebror ❤️

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
2016-09-07 16:17
#110

Vi har varit en sväng på teba i Höör idag.. Nu ska vi vila en stund sen är det agilityträning ikväll!

Stormvindh
2016-09-07 20:44
#111

Idag har vi först röjt en massa hemma och sen körde vi iväg och tränade hos uppfödaren med Storms syster bland annat :) Blev lite allt möjligt, tränar mycket högerhandling för tillfället inför rallyn, tävling i helgen igen..

Medarbetare på Vallhundar

Annons:
Jetaime
2016-09-08 14:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Började dagen med lite vallning! Fin känsla idag och bra samarbete, jobbar på att få uuuuut, ut, ut henne. Så för att sammanfatta. Hämt, svårt (särskilt då eftersom jag inte alltid lyckas få ut henne tillräckligt). Ta ut flanker, svårt. Fösa, svårt! Men idag kändes det faktiskt som att vi kom någonstans och fröken lyssnade ganska så bra :) Joo, men det kan nog bli bra tillslut…

Sen läkarbesök för mig, och nu ska vi bara ta det lugnt ett tag och troligtvis lite agilityträning senare, eller så får vi ta det imorgon efter jobb…Får se vad jag känner för.

Fisherling
2016-09-08 14:48
#113

Har varit och tränat lydnad idag. Tränat fritt följ, hopp över hinder, hopp ut över hinder med sättande, ställande, läggande, inkallning och "håll i den här saken som inte är din oavsett hur den luktar" 😂

Väldigt fin känsla! Tinja har verkligen börjat tända till när man kampar, hon har till och med börjat lekmorra för att hon tycker det är så kul. Hon har i allmänhet börjat hitta sin röst 😃

Sen ikväll ska vi iväg till Norrland!

Tina
2016-09-08 17:54
#114

Har varit på klubben och kört igenom appellydnaden inför tävlingen om 1,5 vecka.  Kändes överlag bra, tror att vi har kommit till rätta med problemet att hon vill starta på TL:s kommando. I framförgåendet vill hon starta redan innan TL gett kommando så det ska vi jobba lite med, annars ska vi mest leka och stärka vårt samarbete fram till tävlingen.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Jetaime
2016-09-09 08:08
#115

Jag ska jobba hela dagen. Hade glömt ställa klockan men så tur var så var jag vaken när jag kom på det, ska liksom öppna butiken idag så det hade inte varit så roligt. Har sovit jättedåligt inatt :( dålig sömn och jobb går inte ihop. Mår bajs :(

Jetaime
2016-09-12 11:21
#116

Håller på att tvätta och har precis diskat. Ska bädda rent i sängen sen också och tänkte försöka orka med att dammsuga också innan min energi tar slut helt. Vill typ bara gå och lägga mig igen, trotts att jag nästan precis stigit upp. Men hade varit skönt om jag fick dammsugit också.. kanske städa lite.. Vi får se.

Lydnadsträning med lillan ikväll iallafall. (Hon löper dock nu, och är helt koko.. Men ja).

Turast
2016-09-12 11:43
#117

Lydnadsträning på klubben från 18-21! Båda hundarna får följa med och varvas i träningen 👍 så skönt med bil vid såna tillfällen! 😊

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LinDajSon
2016-09-12 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Motionerat halva flocken ordentligt och tränar upplet med Kajjan

Annons:
Fisherling
2016-09-13 11:38
#119

Ugh. Hatar att ha spänningshuvudvärk. Feber, värk i kroppen, ont i halsen, sånt kan jag jobba igenom. Sånt hindrar mig inte från att träna, från att gå på långpromenad.

Men spänningshuvudvärk, nä fy fasen. 

Aja. Ikväll är det möte för oss som ska figga på söktävlingen i Oktober. Kul!

Jetaime
2016-09-13 11:42
#120

Jag ska jobba lite senare. Annars inget planerat. Kanske kör inom mina föräldrar påvägen hem för att lämna av lite hundfoder.

Jetaime
2016-09-14 09:18
#121

Vallning nu på förmiddagen och klubbtävling i agility i kväll!

Turast
2016-09-14 12:54
#122

Anmält till MH! Blev i Södertälje, inte jättelångt att åka 1,5 h drygt!

Ska åka och bada med hundarna snart 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
2016-09-14 13:01
#123

#122 Kul! När är MH't ? :)

Turast
2016-09-14 13:06
#124

#123

8/10 är det 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fisherling
2016-09-14 13:08
#125

Sjukt härlig känsla på lydnadspasset idag! Har sån tur att jag tränar med en lydnadsinstruktör 😎 Hon har alltid en massa bra tips.

Vi körde platsliggning och Tinja var verkligen duktig! Trots något flygfä som störde henne så reste hon inte på sig. Måste bara träna på upp-sittandet. Hon får för sig att sätta sig antingen långsamt eller så sätter hon sig bara halvvägs. Aja. vi får se!

Fria följet börjar bli riktigt skapligt! Ställandet och läggandet är klockrent. Budföringen är toppen. Inkallningen har hon fått bra fart i. 

Nu är det bara det där med apporten. Hon avskyr att ta i andras apporter första gången, och det går ju.. Liksom bara att träna en gång med en apport, sen är den invand och det gör henne inget att ta den. Svårtränat liksom. 

Men härlig känsla! Nu får vi se hur det går på lördag när vi ska tävla! 😃

Annons:
Jetaime
2016-09-14 22:03
#126

Bra vallningsträning idag! Och vins i agilityklassen på årets sista klubbtävling! Fina kontaktfält säger vi inte nej till och en bonus att hon dessutom vann. Vi kommer inte bli klubbmästare i år dock.. För många bra ekipage på klubben och Zuki och jag har diskat oss i dom flesta tävlingarna detta året 🤪Tror vi kommer 3:a kanske eller 4:a?

LinDajSon
2016-09-14 22:33
#127

Körde upplet med Kai, Jin och Feng. Tror inte Jin eller Feng kört förvallad ruta och flera föremål förut, men det gick över förväntan. Ut på varje skick och alla föremål in… dock tuggelitugg och slams. ;p Jag har blivit bortskämd för Kai gör inte sånt med föremålen, aldrig riktigt reflekterat över det förrän nu när jag hade två hundar som slamsade att jämföra med. Kaijus upplet gick bra för tredje dagen i rad, tror han knäckte en tankenöt i måndags. Kanske. Får säkert bakslag bara för att jag säger så…. men just nu är jag rätt nöjd. Vi kom ihop oss rätt rejält för några veckor sedan, jag har höga krav och stundtals väldigr lite tålamod med mina egna hundar i prestationssammanhang. Även fast jag vet att jag inte får något bra ut av att kräva utveckling i en för tidig fas så gör jag det ändå och det blir alltid pannkaka. Ja, jag hör själv hur korkat det är. Har jobbat stenhårt på det här beteendet och tankesättet framför allt i vallningen. Jag har blivit bättre men lång väg kvar. Behöver väl ett par hundar till för att lära mig den läxan. Sen hjälper det ju att ha kunskap om vad man försöker åstadkomma. Många gånger bottnar de här problemen i min frustration över att jag inte har tillräckligt med verktyg (och dålig hjälp). Men sak samma! Dagens pass blev lyckat. Dessutom har vi tömt fårhuset. Bonus.

Fisherling
2016-09-15 11:38
#128

#127 Känner igen det där tänket. Tror det är därför jag har haft så svårt för  bland annat spår, vill att hon ska fatta efter att ha gått två godisrutor och så blir jag frustrerad när hon svävar ut från den tredje. Som tur är jag rätt bra nu för tiden på att märka när jag blir sån. Det är inte 100%, men 90% av tiden märker jag när jag kräver för mycket för tidigt. Då brukar jag försöka göra något hon kan, belönar supermycket och sen avslutar jag träningen. 

Men det är svårt. Hon kan ju så mycket och lär sig så snabbt, att jag ibland glömmer bort att hon inte är en robot :'D

LinDajSon
2016-09-15 20:11
#129

Slaktat lite får i dag, lillan fick hjälpa till att ta dem genom en hästhage (med hästar..). I helgen blir det vallning på annan ort, och på måndag ska träningshagen fixas till så att den blir användbar.

Fisherling
2016-09-15 21:19
#130

Idag har hundarna charmat sopgubbar på återvinningsstationen. Går förbi bilden där hundarna sitter och spanar som fån och bara "men vilka gosehundar! Får man hälsa?" Och så vart de utbjudna av sopgubbarna för att få lite gos trots att det definitivt råder förbud på lösa hundar där 😎

Det är såna gånger som jag är så glad att Benji är med. Han är en otroligt bra förebild för Tinja när det kommer till såna här plötsliga möten på okända platser, för han är alltid trygg och glad och kör rätt in i famnen på folk. Tinja har inget emot att hälsa på folk, men hon är ju lite lugnare och det är mera "åh hej, åh klappar, trevligt, nu ska jag utforska lite" jämfört med Benjis "ÄLSKA MIG ÄLSKA MIG JAG ÄLSKAR DIG HEJ HEJ JA KLAPPA MIG"

Imorgon ska jag och Tinja iväg till träningskompisarna och grilla! Ska bli så kul!

Jetaime
2016-09-15 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Läkarbesök för mig imorse. Sen behövde jag vila lite efter en dålig natt, och efter det körde jag och lillan till klubben och körde lite agility. Blev inte så mycket gjort.. Körde banan som stod två gånger och lite kf. Hade med kameran och fotade lite med.

Tänkte åka ut nu på kvällen också, eller ja, lite tidigare då, men när jag kom till klubben så var det så mycket folk så jag körde bara förbi och körde en bit till..

Fisherling
2016-09-19 21:24
#132

Ikväll var det Agilitykurs, och jag tycker det ju är VÄLDIGT roligt att gå på kurs! Speciellt när man har en så bra kursledare 😃

Vi fick testa på en klass 1-bana och jag och Tinja fick nöta kontaktfält. Hon tar kontaktfälten men hon ger sig själv tillåtelse att släppa dem och springa vidare, så vi kommer jobba på att hon ska ta kontaktfälten mer självständigt.  Har fått många bra tips och strategier, så det kommer nog gå bra!

Annons:
Jetaime
2016-09-19 21:47
#133

Sovit typ nada inatt och Zuki behövde ut och kissa mitt i natten (trodde hon var bajsig, men nej… Släppte ut henne i innergården här jag bor, så gick hon först ut och kissade, men gick runt lite oroligt, sen kissade hon igen och igen och igen.. säkert 10 gånger.. (tror knappast det kom nått tillslut, men ändå..) Hon var dålig i magen på dagen så trodde liksom att hon var bajsig. Blir lite orolig för hon har hållt på ganska mycket, men samtidigt, ja, hon löper, och det är inte så ovanligt att dom kissar ofta och på många ställen då… 

Hur som helst var jag uppe tidigt för jag skulle träffa en person som ska hjälpa mig med lite saker som jag själv inte riktigt klarar av osv. Sen försökte jag sova lite igen när jag kom hem för jag har verkligen sovit uselt senaste tiden, men det gick inte så bra.. 

Efter det blev det en tur till klubben för lite agility. Satsar på bara agilityn denna veckan och hoppade lydnaden idag (vi hade världens sämsta träning förra måndagen och jag orkade inte med att folk skulle störa sig på att vi tränade när hon löper och jag kände inte för det. Men dåligt samvete och det tog verkligen emot att stanna hemma..)

Imorgon blir det vallning på förmiddagen och jobb på eftermiddagen.

LinDajSon
2016-09-19 22:38
#134

Mest tagit det lugnt… vilat efter helgen. Haft grabbarna i hundgården och låtit Feng få lite egentid (och vila…). Skönt att bara ta hand om en hund ett tag. På kvällen åkte jag ut med Kaiju och promenerade samt körde ett upplet. Husse tog ut de andra.

Jetaime
2016-09-20 12:31
#135

Jättenöjd med Zuki idag på vallningen, åkte hem med en superfin känsla! Idag blev det mycket hämt (och att få ut henne i flankerna, vänstern är som sagt hennes bra håll, men idag lyckades jag faktiskt få ut henne ordentlig även i höger ett par gånger! Problemet är dock att hon blir lite osäker och säker farten.. Så det får vi jobba på.) Lite fösning, som faktiskt gick ganska hyfsat idag, jag har börjat mer och mer att  lägga in höger och vänster-kommandon och det börjar funka bättre och bättre.. Tränat på att fålla in (det tycker jag är sååå svårt 😃, särskilt när fållan står mitt i en stor hage) och ta ut fåren från fållan. Över lag, jättenöjd! Stor kontrast från förra gången, även om det fanns fina bitar då med. Mer fart och vilja idag (men förra veckan var livet mest pest enligt Zuki, så lite påverkad av löpet har hon allt varit denna gången… ).

Fisherling
2016-09-20 13:39
#136

Har lekt lite uppletande idag. Nu ska vi iväg till farmor med nybakade lingonmuffins 😃

Tina
2016-09-21 20:27
#137

Grym lydnadsträning ikväll med riktigt peppig hund. Vi körde ingång på plan, platsliggning x2 och fritt följ på ny träningsplan. Bra störning runt omkring med fotbollsspelare, inget som bekom någon hund.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

LinDajSon
2016-09-21 21:25
#138

Sista gången på rallycupen i dag, körde både Jin och Kaiju. Kaiju gick som en klocka, Jin gick som en iller på speed. Så himla glad och intensiv. :P Hållit på med träningshage hos fåren också med de andra tjejerna. Snart färdigt, ska bara ut med några stenar. Sen jäääämarns ska jag köra igång med Kajjan också, inte bara pingeling.

Jetaime
2016-09-21 21:53
#139

Hm. Agilityträning idag…Kändes sjukt misslyckad. Zuki är väldigt ojämn och det är helt klart något som inte stämmer.. Om det sen är löpet (hon brukar inte bli så himla påverkad av det i vanliga fall tycker jag..) eller om det är något annat.. ? Så himla synd att vi inte kunde få någon tid till Niels denna veckan (han är med på agility-VM, som behandlare/assistent) hade varit skönt att få henne genomkänd åtminstone så det inte är något sånt, har en tid den 6/10 iallafall. Trist med en sån riktigt form- och agility- svacka precis innan aussie-SM i agility som jag sett fram emot sen i våras.. 😕

Annons:
Fisherling
2016-09-21 22:35
#140

Ikväll tävlade jag och Tinja i agility för första gången! Inoff men ändå. Vi vann blåbärsklassen på 21 sek, 5 sek snabbare än den som kom tvåa 😃

Sen fick vi plötsligt tävla öppen klass också trots att vi inte ALLS haft några planer på det. Pirrigt och det blev en disk i hopp-loppet. När jag sa "tight" vilket normalt för henne betyder "sväng runt hinderstödet så tight som möjligt" så kom Tinja på den briljanta idén att svänga på fläcken och ta hindret igen! Det går ju mycket fortade än att svänga runt!

Sen i agility-loppet både tjuvstartade hon, tog som tur var kontaktfältet på A:et men släppte innan hon fått kommando, jag glömde bort banan, hon flög av vippen och hej vad det gick fort! Men det var väldigt roligt, och nyttigt.

LinDajSon
2016-09-21 22:37
#141

#139 Fasiken vad trist!! Kan du inte hitta någon annan som kan kolla henne? Jag körde faktiskt några agilityhinder med Kajjan i dag med, han har typ testat fem gånger och är redan skvatt galen så neeeej det är ingen gren han kommer få hålla på med, hahaha. Men vi fick till en såndär Jakko eller vad det heter, några andra små specialare och hoppade lite olika varianter på (staket? Termerna är inte min styrka), ett par små kombinationer med tunnlar och A-hinder. Han tycker ju det är kul och är inte helt oäven, faktiskt oväntat lättstyrd… men herregud så vild… om man inte själv är döööölugn. Så nej tack. D=

Jetaime
2016-09-21 22:56
#142

#141 Jag vet inte riktigt vem, och så tajt som jag skulle kunna fråga/gå till… Är så himla nöjd med Niels annars, han lyckas alltid hitta vad som är fel/om det är nått fel… Men som sagt, han är på agility-VM i Spanien nu. 

Och egentligen så tänker jag att hon bör riva mer om det skulle vara något fysiskt? (Hon river ungefär ett hinder per lopp/varannat lopp, i helgen var tom några hinder maxade i ena hoppklassen, dvs 65 cm… Inga rivningar där och gick superfint.)

Svårt att förklara, tror mer det är en känsla. Hon känns inte som vanligt, något är tokigt. Hon gör liksom såna saker som hon inte brukar och vill inte ta vissa hinder från vissa håll osv… Ahh.. Jag vet inte riktigt :(

LinDajSon
2016-09-22 10:24
#143

I dag blir det sök eller upplet med vår lilla sökgrupp. I morgon ska vi titta på en gård… där man kan ha får… å ankor… å hönor… å annat… :> Så himla nervös. Åkte dit i går och bara kollade lite på läget. Blev väldigt förtjust.

Jetaime
2016-09-22 12:23
#144

Blev lite agilityträning nu på förmiddagen, och lite fix typ.. Ska iväg och jobba om ett tag. Jag är helt slut. Sover så fruktansvärt dåligt för tillfället.. Får nog bli en sväng in om mina föräldrar påväg hem från jobb, har hundfoder i bilen som jag behöver lasta av innan helgen.. Samt att mormor hade dumpat födelsedagspengar där hemma :P

Fisherling
2016-09-22 12:32
#145

Jag är sjuk, så jag tvättar, bäddar om ect.. Försökte träna lite fotgående men blev mest irriterad. Folk säger "men vinkla ner huvudet så ser du om hon tittar på dig!" och nej, det gör jag definitivt inte. Jag ser inte skillnad på om hon tittar på min hand eller om hon tittar upp på mig. 

Blä. Avskyr verkligen att träna fotgående. Jag har svårt med att få upp hennes motivation, hennes position är svajig som bäst och jag kan inte hitta en strategi som fungerar. Alla säger olika saker. Ha godis i handen, ha inte godis i handen. Använd kommando när du tränar, använd inte kommando när du tränar. Belöna med leksak, belöna inte med leksak. Ugh.

LinDajSon
2016-09-22 13:58
#146

Belöningsplacering är nog rätt viktigt när man tränar fotgående med en hund som kanske inte jättegärna vill titta "mot ansiktet". Man kan belöna från ansiktet, dvs höja handen till ansiktet innan man sträcker ner den till hunden, alternativt ha belöningsbitarna (föreslagsvis typ korv eller köttbullar för typ Frolic smakar ju huvva) i munnen och spotta ut dem. 

Har du jobbat något med framförposition? Då slipper du känna att du inte vet var du har henne men kan ändå se var hon har blicken, och vilken attityd hon har, fastän ni i princip gör samma sak som man gör i ett normalt fotgående vid vänstersidan. 

Sen är det lite som så att den känsla du har inför ett moment kommer skina igenom till hunden, de är inte korkade utan känner av vår sinnesstämning rätt så snabbt. Om du avskyr att träna fotgående så är det kanske så att du omedvetet med kropp, ansikte, känsla, talar om för hunden att det här inte är roligt. Det är inte jättekul att tänka att det kanske är så, men hunden vet heller inte varför du har fått den känslan eller att det är något strul på vägen som orsakat den. Den ser bara konsekvenserna av det, 'nu"-et. Kanske hjälper det att ta en paus och göra något annat, det brukar i alla fall hj'lpa mig när jag tröttnar eller kör fast.

Om du känner att hon har en svajig position och dålig motivation så oavsett vad du tänker göra för ändring i träningen, vilken metod du tänkt köra, börja med att backa i träningen. Med det menar jag att om du inte har rätt attityd redan från steg ett så kommer du inte att ha det när ni gått tio steg, eller tjugo steg. Så ett steg, med rätt attityd, sen två, tre, fyra. :)

Annons:
LinDajSon
2016-09-22 14:00
#147

Och glöm för gudarnas skull inte att hon är ung. Mycket kommer med åldern!

Fisherling
2016-09-22 16:05
#148

Vad är framförposition för något?

Och jag tycker helt okej bra om fotgående när jag är på gott humör. Jag är väl inte på det bästa humöret idag, ska nog skippa att försöka träna något…

Sen med att bara köra på ett steg med rätt attityd, det är liksom… Hon blir ju lite låg när vi måste göra om saker en massa gånger, vilket vi måste göra, för så FORT vi tar ett steg, eller jag ens lyfter ett ben, så åker huvudet ner och åker inte upp förrän vi tagit två steg till eller stannar. Jag förstår inte varför hon gör så, hon har alltid gjort så.

Och jag vet att hon är ung, men hon kan ju så mycket annat så bra. Känns så hopplöst att det går så extremt långsamt med fotgåendet, speciellt när man ser alla dessa hundar som är knappa året men har perfekt fotgående 🤓 

Fisherling
2016-09-22 18:24
#149

All sans till trots körde jag ändå ett litet pass fotgående med Tinjas kvällsmat. Först gick jag bara runt i pappas lägenhet (vi bor vägg i vägg, hans lägenhet har lite mer öppen yta att gå på) och gav henne en godis varje gång hon kom upp vid min vänstra sida. 

Efter det körde jag ren lockning faktiskt. Godis rätt över nosen på henne för att vänja henne vid att titta upp även när vi går, och så godis efter varje steg, och efter några steg kastade jag iväg några godisar på golvet, något som är väldigt uppskattat.

Sen varvade jag lockandet med att stå och verkligen försöka se om hon tittar på mig eller inte och glatt belöna varje gång hon tittar på mig, och belöna oftare desto mindre hon sänker huvudet mellan godisarna. Jag fick gräva ner hakan i bröstkorgen för att se, men det gick! Och jag tror hon fattade grejen.

Det varvade jag sedan med att gå ett steg utan godis i vänster hand. Sänkte hon blicken bara lite granna fick hon en godis efter ett steg, men sänkte hon inte blicken alls slängde jag glatt iväg flera godisar och så vart det feeeeest!🎂✨

Kändes faktiskt bra! Om jag fortsätter jobba på det här viset, vääääldigt långsamt, så kan det nog bli ett skapligt fotgående.

LinDajSon
2016-09-22 20:37
#150

Framförposition = hunden framför dig, ni är vända mot varandra. :) Ett jättebra tips för att kunna se vad hunden gör utan att behöva titta ner på den, är att sätta upp en spegel. Jag hade det när jag började med Jin och Athos.

LinDajSon
2016-09-22 20:55
#151

Jag brukar inte "hundskryta" men i dag gör jag ett undantag för jag är så himla, himla glad. I kväll var jag och en vi tränar med ibland ute i skogen för lite upplet. Var lite spänd för det var första gången på främmandes föremål sedan det gick åt fanders på klubben… men det gick!! Tre av hennes föremål och tre av mina la vi ut. Kaiju jobbade så fint och fortsatte även när det tog emot. Så nöjd. Sen fick Feng spontantesta också… men bara några föremål. Jäkla hund, hon gick bäst av alla… Klockren, som om hon gjort det hundra gånger förut. Pang pang pang in med föremålen och så var det bara att skicka vidare. Sökte av hela rutan, snabb men metodisk. Smart råtta. Vi körde lite lydnad också i pausen. Kaiju fick göra sin första riktiga platsliggning. Pipschäfertik som störning runtomkring. Han låg som ett ljus, inte en blick åt den andra. Blev väldigt, väldigt glad. Han har börjat bli hund nu… ser skillnad från vecka till vecka. På slutet när vi var klara och satt och fikade så smet Kaiju iväg. Han drog ut i rutan och efter en stund kom han in med ett förmål som vi lämnat kvar där ute. Suveränt avslut på en riktigt bra kväll!!

Fisherling
2016-09-22 21:07
#152

#151 Åh vad kul att höra, du får skryta mer om lyckade träningar! 😃

Jetaime
2016-09-29 12:36
#153

På förmiddagen blev det träning på nutrolin arena tillsammans med en ny aussie-kompis (som är ganska "fjantig" av sig och Zuki totalignorerar verkligen henne, förutom när det kommer till att vakta sina leksaker osv, då har hon koll 🤓) Träningen gick riktigt bra idag. Trots väldigt intensiv träning så rev hon bara ett hinder idag (misstänker ju mer jag analyserar och funderar att det helt enkelt är rent och slätt slarv från Zukis sida det nya med att riva.. Men vi jobbar på det nu…!) och tog alla KF! Duktig liten :) 

Kom precis hem nu och har duschat, äter lite lunch.. ska vila en snabbis, sen åker vi till jobb och har stängningen. Sen är vi nog ganska nöjda båda två idag. Blir nog en lite längre promis ikväll.

Annons:
Fisherling
2016-09-29 14:49
#154

Idag har jag varit ute och kollat legorna inför söktävlingen jag ska figga på. Hundarna fick följa med, sprang omkring med en Terv och en till Labbe. 

Terven flög på Benji och det blev lite kaosigt i några sekunder, men eftersom han bara skakar av sig allt sånt så gick det bra. Terven är jättetrevlig, men en total polis, och Benji, ja honom kan ingen tämja 😃 Hon fattade det tillslut efter flertalet försök att läxa upp honom att "den här hunden, han har inget innanför pannbenet" och så lät hon honom vara istället.

Benji är en go och glad kille, men hyfs saknar han 😂

Tina
2016-09-29 15:31
#155

Har sovit hela dagen efter ett jobbpass. Har tänkt hinna med lite rallylydnadsövningar innan det blir mörkt, kom på att vi har tävling på lördag… 😃

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Jetaime
2016-09-29 20:18
#156

https://www.instagram.com/p/BK8uLRsD4-q/ Superbra träning med lillan i förmiddags! Här är en video från idag också, ifall någon vill se. Blev en väldigt intensiv timme, banan var rolig och definitivt genomförbar. Just i detta loppet blev det lite missförstånd på slutet :)

Jetaime
2016-10-04 16:16
#157

Vallning i förmiddags. Nöjd med vissa saker och missnöjd med vissa saker. Hon börjar ta ut flankerna hyfsat nu… både i höger och vänster (iofs var hon väldigt taggad idag och lyssnade ganska dålig emellanåt…) men kan verkligen inte få henne till att ligga ner … 😞Hon typ sådär… halvligger efter en stund, eller håller på att småkryper. Sen när hon väl ligger så ligger hon liksom kvar, men fåren hinner liksom flytta sig ganska mycket innan hundskrället väl ligger 🤪…

Fisherling
2016-10-04 17:27
#158

Varit nere och tränat på klubben. Blev lite uppletande i smal korridor, 50 meter djup. Hon går ut väldigt fint! Dock kör jag ju med att jag går ut, visar att jag lägger ut något, går tillbaka och sen skickar henne, så vi är ju inte på någon imponerande svår nivå än. 

Körde lite fotgående, väldigt roligt att se hur hennes motivation har ökat ju mer vi ändrat träningen. Korta, energifulla pass är bäst. Testade även lite inkallning, och fin fart hade hon! Kändes bra.

Sen tänkte jag träna lite apport, och hon tar ju apporten, tuggar inte, och kommer in med den… Eller ja, ibland kommer hon av sig lite och stannar, men jag tror det bara är att mängdträna. Vi har ju inte kört apport på länge..

 Men hon tar den alltid på tillbakavägen. Jag vill ju att hon ska ta den på utvägen. Hur tränar man bäst på detta?

Tina
2016-10-04 17:43
#159

#158 Lägg apporten mellan dig och hunden, då kommer hunden förmodligen gripa "rätt". Ändra sedan position successivt tills du och hunden har en tävlingsmässig position till apporten.  Fast är resten snyggt så skulle jag strunta i detaljen om när hunden griper, tänker du på ev poängmässiga avdrag?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Fisherling
2016-10-04 18:13
#160

#159 Resten kan definitivt jobbas på, både farten in och ut är lite sådär halvdålig, men apport är ju inte hennes favoritgrej, eftersom hon varken får tugga, slänga eller kampa med det jag ber henne apportera 😂

Och ja, tänkte på eventuella poängavdrag.

Annons:
Tina
2016-10-04 19:03
#161

#160 Verkar ändå vara ganska ovanligt att man får avdrag för att hunden griper på tillbakavägen om den inte tar en för vid båge, men ja - det är väl aldrig fel att sträva mot perfektion. 😃
Jag skulle ändå ha prioriterat de andra bristerna i första hand, det kan nog ge ökad frustration att traggla med för mycket detaljer i ett moment.
Apporteringen är klurig, har fått jobba jättemycket med den med Ellie. Just nu försöker jag skapa en ny känsla för apporten där hon inte ska tänka på konkurrens och press.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Fisherling
2016-10-04 19:58
#162

#161 Men då kanske jag bara ska fokusera på att göra det jätteroligt att apportera. Hon älskar egentligen att springa och hämta saker, det är just apportbockar som hon inte är så förtjust i. Men jag lägger väl om fokus till fart och fläkt utan tugg och skiter i att hon tar den på tillbakavägen, hon tar ju ingen vid sväng eller så.

Men om jag kör övningen att hon ska plocka upp apporten, som ligger mellan oss, när hon är på väg mot mig - när ska jag belöna, och hur? Ska jag låta henne komma hela vägen in och snabbt ta apporten för att sedan belöna, eller ska jag ha frikommando när hon har som bäst fart och låta henne släppa apporten för att komma och ta belöningen?

LinDajSon
2016-10-04 20:08
#163

#157 Hon tror att hon tappar kontrollen över djuren när du tvingar henne att ligga ner, och hon har delvis rätt. En (kroppsvallande aussie) hund med egna instinkter och drift kommer protestera, nästan ofelbart, när vi insisterar på att lägga dem för de vill inte tappa kontrollen. OM du inte absolut måste lägga henne av någon anledning så ställ henne istället. Då tappar hon ingen kontroll, och 9 av 10 aussies har lättare för att köpa ett stälalnde eftersom det inte går emot deras natur lika mycket. Det är mer naturligt för en eyehund att ligga ner. Jag lägger sällan Feng när vi vallar, gör jag det så är det antingen för att hon måste släppa trycket (och hon har mycket) i ett visst läge där det inte vore bra att skicka bort henne (vilket jag kan göra), eller för att jag behöver en paus. Dock gick det rätt långt innan jag började lägga in mekaniska/muntliga stopp överhuvudtaget. Hade inte blivit bra om jag började med det för tidigt, inte med henne, men hundar är olika.

Jetaime
2016-10-04 20:19
#164

#163 Hmm.. låter logiskt. Kanske ska testa det istället… för hon vill verkligen inte ligga ner. Hon lägger ju sig tillslut, men det behövs liksom ett snabbt stopp, vilket innebär att läggandena tappar sitt syfte helt… Dock tror jag att hon kan försöka smyga fram även när jag ställer henne, men hon kanske tar åt sig mer om jag säger till henne på skarpen vid ett "ställande".

Hon blir dessutom väldigt osäker på sin uppgift.. Och det känns som vi får in så mycket negativt så fort hon ska lägga sig ner, men inte gör det. 

Vi har inte haft så mycket stannanden tidigare heller, utan det har kommit mer och mer nu.

LinDajSon
2016-10-04 21:27
#165

Något jag tycker är en bra sak att göra när man börjar valla är att lära hunden ett naturligt stopp, jag orkar inte beskriva det I detalj just nu men jag tycker att det är väldigt fördelaktigt.

Jetaime
2016-10-05 17:17
#166

#165 Jag vet inte om jag förstår riktigt vad du menar, jag är fortfarande väldigt ny på detta! Det är svårt när man inte har någon som kan aussien riktigt också, det är lite skillnad fram en BC tex.. :)

Jetaime
2016-10-05 17:24
#167

Blir lite agilityträning om en stund! Idag bygger vi upp en agilityklass3-bana :)

Annons:
Tina
2016-10-05 18:45
#168

#162 När du ska belöna beror på vad du vill förstärka: gripandet, farten, ingången etc. Om vi tänker på övningen med apporten som ligger mellan dig och hunden där syftet var att få hunden att gripa framifrån skulle jag belöna precis när hunden tagit ett stadigt grepp om apporten (det är ju det vi vill förstärka här: gripande från rätt håll) sen skulle jag nog kasta belöningen bakåt (ur hundens perspektiv blir det framåt när ni står mittemot varandra) för att få upp fart-tänket.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Tina
2016-10-05 18:48
#169

Var uppe på klubben tidigare idag och körde lydnad. Fritt följ med störningsträning, kryp, rutan och en apporteringslek med konkurrens från annan hund. 
Tåss fick köra budföring och hopp. 🙂

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

LinDajSon
2016-10-05 19:21
#170

#166 Jag filmar när vi vallar i morgon så kan jag visa vad jag menar. :)

Jetaime
2016-10-05 20:31
#171

#170 Ja, va bra! Tack :)

Fisherling
2016-10-06 10:07
#172

Jag har kontaktat en uppfödare som har planer på valpar till nästa vår. Blir så himla nervös när jag ska prata med uppfödare, är det bara jag? Känns som att de kommer tycka jag är liten och omogen och att det är löjligt att jag ens frågar, jag som har en hund som bara är 19 månader 😮

Men samtidigt har ju två av Tinjas syskons ägare skaffat valp och de lyckades ju, men de är ju äldre än mig och har hållit på längre. Jag ska ju ändå fylla 25 nästa år, jag går utbildning till hundinstruktör, mitt största intresse är hundar och hundträning, jag har varit ute och tävlat.. Usch, känns inte som att det duger? 😓

Jetaime
2016-10-06 13:11
#173

#172 Hm.. ja, jag har stött på såna uppfödare. Hon trodde inte att jag skulle klara av hennes typ av hundar och tyckte att det inte var lämpligt när Zuki var så ung (Zuki var typ 3-3,5 år då ;)). Och eftersom jag satsade på bland annat agility, tävlingsmässigt, så var jag inte en lämplig köpare. Jag valde dock att inte gå vidare med denna uppfödaren, för jag vill inte ha en uppfödare som inte tror på mig (varken som hundförare/ägare eller i min träning och på tävling) och ska inte behöva försvara mig själv. Visst blev jag grymt besviken och ledsen av det denna uppfödaren skrev, men såhär i efterhand så är det nog ändå ingen uppfödare för mig om hon har det tänket :)

Jetaime
2016-10-06 13:12
#174

Ska snart åka till jobb.. och sen efteråt ska Zuki få massage. Äntligen kommer Niels till TBK, två månader sen vi träffade honom sist. Ska bli så skönt att han äntligen ska få gå genom Zuki ordentligt:)

Annons:
LinDajSon
2016-10-06 21:58
#175

#171 Det gick inget vidare att få det filmat, jag hade problem att ta mig igenom fårflocken (herregud vad de kan packa ihop sig när de vill) och när jag väl gjorde det så fick jag rätt effekt alldeles för snabbt så det blev ingen bra "steg för steg"-film av det hela… Jag ska låna en av de andra hundarna och göra ett nytt försök på måndag. Det är bättre att visa med en mindre lyhörd hund. Återkommer!

Jetaime
2016-10-06 21:59
#176

#175 Okej :)

LinDajSon
2016-10-06 22:07
#177

Jag kom på att jag hade en skriven beskrivning av det hela på annat håll… klistrar in: Ställ fåren I ett hörn och ta ett steg igenom flocken. Dels är hunden inte dummare än att den ser att fåren är under kontroll (kan inte ta sig någonstans), dels kan man lugnt och fint blocka hunden genom att ta ett steg åt sidan och ställa sig framför den utan att (stirra eller skrika) tills den förstår att det är lönlöst att flanka; det är inte det matte/husse vill, så vad är det husse eller matte vill??? Om man går igenom flocken på öppen mark så säger det åt hunden att gå undan för ditt tryck och upp i balans, ta kontroll över fåren igen. Svårt att begära att de ska stanna i det läget, vi ska ju arbeta med deras instinkter och dra nytta av dem. Inte motarbeta. Men situationen blir som sagt annorlunda om man ställer sig i ett hörn. Och ta det lugnt. Man vill inte bara ha ett stopp utan ett lugnt och bekvämt stopp, då kan man inte stå och skrika, vifta och vara uppjagad. Slappna av, sänk axlarna, stirra inte på hunden. Flytta dig så att du hela tiden är mellan får och hund. Peka inte på hunden med pinne/piska, håll dne neutralt och avslappnat i lodrät position framför dig så att du inte råkar ge hunden dubbla signaler. Tänk på att det inte bara är rlsten utan även din kropp, position och blick som talae om vad du vill att hunden ska göra. Så fort det första stoppet kommer om än bara för en halv sekund, ta ett steg åt sidan och gå, låt hunden få fåren. Repetera men utöka tiden hunden måste stå still innan den får göra något annat. När hunden ställer sig snabbt för att den vet vad som förväntas, döp beteendet precis som i vilken shajpingträning som helst. Sista tipset; träna inte det här för lång tid åt gången.

Jetaime
2016-10-06 22:17
#178

#177 Hm okej.. Förstår kanske lite bättre nu, men du får gärna filma ändå! :)

LinDajSon
2016-10-06 23:16
#179

I will!

Jetaime
2016-10-10 16:27
#180

Har tvättat idag och varit på möte. Hoppas verkligen dom kan slutföra utredningen om jag ska få någon ersättning snart (och att jag får pengar såklart).. FK är så fruktansvärt bra på a tt dra ut på saker. Det är en så himla stor stress att inte veta och inte ha någon aning om man kommer att klara sig nästa månad. 

Hur som helst… Försöker även lösa hur jag ska kunna träna om KF med Zuki i vinter. Tänkte göra det efter tävlingssäsongen är över och vi ska ha lite vintervila från agilityn.. Känns ganska passande att kunna fokusera på en enda sak då (inom agilitny). Problemet är att jag kan inte se någon lösning för tillfället.

Jetaime
2016-10-11 16:07
#181

Jobb och sen träning för Åsa Emanuelsson i kväll :) (agility)

Annons:
LinDajSon
2016-10-11 18:38
#182

Vallat i går och så i dag igen. Feng var supertaggad, i dag lät vi henne gå med en annan hund och sedan smet hon in när jag körde Kaiju. Hon har gått som skugghund förut och hållit sig i bakgrunden, men nu tog hon över fullkomligt så fort hon kom in i hagen. Min kompis körde henne med en annan kompis' hund, var rätt roligt att stå utanför och titta på. Lilla bossen. ;D Körde Kaiju två rundor och nu ska han få vila ett par dagar. Blir säkert nån tur till framåt helgen… :P

Jetaime
2016-10-13 17:25
#183

Bara jobb idag, kommer nog inte orka så mycket mer idag sen. Blir lite inomhus aktiviteter, typ tagetträning, balansboll eller nått trick osv.

Fisherling
2016-10-13 19:20
#184

Idag har Tinja fått följa med på jaktträning med labben! Superbra träning, mycket stadga, passivitet och störningar. Till och med Benji skötte sig rätt fint… Tills han började sjunga när apporteringen väl började, haha.

Tinja behöver bara lära sig att i skogsträning har man inte ögonen på matte utan på saker runt omkring 😂

Sen nu på kvällen blev det Agilityträning med en kompis och hennes nya hund, en labbetik på 3 år. Så fin och härlig, om än väldigt mjuk och försiktig tös. Men hennes självförtroende växer för varje dag som går, så roligt att se!

LinDajSon
2016-10-13 20:01
#185

Körde upplet efter en skogspromenad. La en ruta på ca 25x60 meter i riktigt tung terräng, fyra klurigt halvgömda föremål långt bak och ett föremål mitt i. Kaiju jobbade riktigt, riktigt bra. Plockade in alla fyra föremål från längst bak i rutan, sedan tog jag ut Feng och lät dem köra konkurrens på sista föremålet. När de plockat in det, mer eller mindre tillsammans, så la jag ut alla föremål fast lite närmare och så fick Athos och Jin plocka in dem. Jin tog 4 föremål och Athos 1. :)

Fisherling
2016-10-14 16:06
#186

Idag har Tinja och jag fått börja träna sök på riktigt! 😃✨ Och det låter som att de faktiskt tyckte om mig, för jag får hänga på nästa gång också. En av dem i gruppen är till och med instruktör i sök!

Vi körde från grunden, så Tinja fick leta efter dem på enbart vittring. Lite sådär lagom enkelt när det knappt blåste och den lilla vind det var gick hit och dit. Ingen luring, ingen lockelse, en figge gömdes och Tinja fick själv hitta vittringen och ta sig ut genom helt eget intresse. Jag sa ingenting och hon var jätteduktig! Tog sig ut självständigt på djupet och hade inget behov alls att kolla på vad jag höll på med. Lekte och kampade som bara den med figgen. Min lilla räv 😍

Jetaime
2016-10-14 18:22
#187

Läkaren på förmiddagen, sen blev det lite agilityträning tillsammans med en träningskamrat nu i eftermiddags.. Inte så mycket mer planer nu. Jag är så himla trött helatiden. Helt slut..

LinDajSon
2016-10-14 19:13
#188

Vallat. Feng fick köra frånfösning och Kaiju… han fick lulla runt. :P

Annons:
LinDajSon
2016-10-17 20:31
#189

Hundarna fick chilla medans jag storstädade huset, sedan tog vi en tvåtimmars upptäcktsfärd i skogen. Fick räcka för i dag. I morgon bitti blir det vallning, sedan lydnadsbootcamp efter lunch.

Jetaime
2016-10-18 15:44
#190

Jobb idag så blir inte så mycket annat gjort idag. Lite träning senare ikväll kanske, men isåfall inomhus. Imorgon blir det däremot agilityträning för Åsa Emanuelsson.. Är lite nervös.. känns som att vi kommer vara typ sämst imorgon.. Alla andra som ska dit är så himla duktiga 🤪.. Jobb torsdag.. jobb fredag.. Får bli en ganska lugn vecka på hundfronten. Ingen tävling heller i helgen.

Fisherling
2016-10-18 16:50
#191

Idag har vi varit ute på långpromenad, trots att jag haft riktigt jäkla ont i huvudet de senaste dagarna. Som värst när jag vaknar, och så avtar det saaakta sakta tills eftermiddagen då den nästan är borta.

Iallafall. Ska ner till klubben och träna nu ikväll.

Turast
2016-10-18 18:35
#192

vi är tillbaka på gotland och idag var vi och gick 2,5 h i skogen. 1 mil blev det :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LinDajSon
2016-10-18 20:09
#193

Vallat I dag. Kaiju fick ett kort pass, han tuffar på i sin takt och det är liksom inte så mycket att göra nu på ett tag. Bara upprepa tills alla poletten trillat på plats. Feng fick köra tre pass, hon har varit rätt så het på sistone och i dag släppte jag upp henne för att se vad hon skulle göra. Hon blir väldigt pushig när hon får jobba fritt, precis som sin mor är hon mer hund än hon ser ut att vara när det kommer till kritan. Hon föste och föste och föste, sen fick jag för mig att köra lite singling (skära av ett får från flocken och låta hunden hålla dem åtskiljda). Hon gjorde ett helt suveränt jobb. Med starkt gruppade får och liten yta blir en redan svår uppgift ännu svårare men hon var verkligen "in the zone" och greppade uppgiften direkt trots att vi bara gjort det ett fåtal gånger, och det var för ett år sedan. Det var mäktigt att se. De där gångerna när allt handlar om hundens förmåga och hundens medfödda drifter, det är de gångerna jag önskar att fler satte värde i när det gäller den här grenen. Uppstyrt lullilullvallande där hunden mest agerar schackpjäs i all ära… men… ge mig lite råtalang any day. Det blir så mycket roligare då. Fast svårare… det äe lättare att träna en hund som inte tänker och känner så himla mycket själv. ;)

Jetaime
2016-10-19 13:19
#194

Agilityträning idag :)

Upp till toppen
Annons: