Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 742 ggr
hemmahosassar
8/11/16, 8:58 PM

Din Aussies pälsvårdsrutin?

Ni som brukar sköta pälsen, klor och tänder (man ska givetvis sköta allt, men man behöver inte göra det såå noga nödvändigtvis, men det här inlägget är till de som gör det ganska noga och har en riktig rutin)- kan ni berätta er rutin? Skulle vara kul att höra! Jag är inte så insatt men vill bli det när jag tycker att pälsvårdsrutin är kul. Vad använder ni för schampoo, balsam, om ni nu gör det? Vad har ni för verktyg och vilket märke kommer de ifrån? Vilken ordning gör ni allt i? Har ni några tips för att hålla Aussien i vård? Och var håller ni till när ni gör detta? Hur ofta gör ni detta?

Annons:
Jetaime
8/11/16, 9:05 PM
#1

Päls: I princip inget alls, förutom vid fällning. Massa borstning så man kanske slipper liiiite av all päls i soffan, sängen, på golvet, kläder.. osv..) samma med bad, duschar henne ibland vid fällning för att påskynda fällningen…ibland.. Så bad kanske 1-2 ggr per år, max.

Klor: klipper lite och ofta, brukar vara en gång i veckan/varannan vecka ungefär (2-3 ggr per månad kanske man kan säga istället). Bästa är om jag bara kan ta klotången och gå fram till henne när hon står upp och klippa hennes klor. Kallar jag på henne går och gärna och gömmer sig och sen när hon väl kommer så ligger hon och sparkas och försöker rycka bort tassen 😃

Tänder: Kollar genom lite då och då. Hon har väldigt fina tänder och jag borstar inte på henne, men får ibland skrapa lite plack från ena hörntanden som det lätte blir mycket skröfs på.. (hon har en kanintand med otillräcklig emalj så av någon anledning så fastnar det mycket på den).

Fisherling
8/11/16, 9:30 PM
#2

Päls: Gör ingenting utom när hon fäller, då borstar jag en gång per dag typ. Sen klipper jag ju öronhåret för att det inte ska tova sig. Kan väl borsta igenom hennes byxor  och svans då och då för att jag tycker de blir fina när de är nyborstade.

Klor: Är slarvig, men klipper det som behövs. Har det gått lite lång tid emellan så tar jag ju mer. Min klosax är helt värdelös, brukar sno mammas, den är riktigt bra. Tinja har vita klor, så kloklippning är inga problem.

Tänder: Jag kollar då och då så att hon har alla tänder kvar typ. Hon äter ju färskfoder och får ben regelbundet och har tack vare det både superfina tänder och bra andedräkt. För en hund då..

[Neoverona]
8/11/16, 9:34 PM
#3

Har två pälsvårds dagar i veckan, oftast måndagar och fredagar. Jag går igenom honom först med karda från Showdog, därefter tar jag kammen (propet) på hans problemområden oftast rumpan och svansen! Men ibland även bröstet. Är det fällningsperiod använder jag underullskam från Dogman. Därefter klipper jag klorna, kan hända att jag gör det en extra gång i veckan. Det blir minst 2ggr/veckan. Rengör även öronen samtidigt. När jag badar honom, några gånger per år, använder jag Botaniqa Volume Up. Funkar väldigt bra med hans allergi. Rekommenderar även K9 schampoo och balsam. Efter att jag badat honom torkar jag honom för hand ett bra tag, därefter föning tills han är helt torr. Brukar klippa tassar och öron med det behövs, använder effilieringssax. Rakar även under tassarna. Tänderna kollar jag flera gånger i veckan. Borstar och skrapar vid behov.

Jetaime
8/11/16, 9:36 PM
#4

Är dock ganska säker på att lagen kommer vara i tre klasser.. 

XS+S, M och L+XL.

Fisherling
8/11/16, 9:43 PM
#5

haha Jetaime, fel tråd? ;)

Jetaime
8/11/16, 9:48 PM
#6

#5 HAHA. Hoppsan, jag undrade just var det inlägget tog vägen 😂

Annons:
Stormvindh
8/13/16, 12:17 PM
#7

Jag borstar mer eller mindre aldrig Storm, om det inte är utställning då. Annars är det bara när hon är som värst vid fällningen, och då med karda eller underullskam. Sen trimmar jag henne en del med effileringssax kanske en gång i månaden/varannan månad. Jag gör det helt för egen del då jag tycker hon ser mycket renare och snyggare ut då. Framför allt klipper jag vid svansen (då hon har halv svans ser det så gräsligt ut om det hade varit långt hår från den tycker jag) och rumppälsen. Det sistnämnda för att jag tröttnade på alla "olyckor" när hon var mindre bra i magen ;) lättare att hålla rent alltså! Sen tar jag även lite under magen, på fluffet på frambenen och krullet vid öronen. Samma trimning jag gör vid utställning om det är så, fast då ännu noggrannare. Har även börjat klippa under tassarna då hon inte drar in lika mycket smuts då, och på vintern blir det för att snön inte ska fastna. Vid bad så badar jag henne med K9 Competition Aloe Vera Schampoo och sen deras vitschampoo till hennes vita partier. Älskar detta schampoo!! Rekommenderar särskilt vitschampoot! Klorna klipper jag inte särskilt ofta, klipper när jag ser att det behövs helt enkelt. Tänderna kollar jag aldrig då hon barfas och har superfina tänder pga det :)

Medarbetare på Vallhundar

Jetaime
8/13/16, 12:20 PM
#8

#7 Använder också alltid det schampoot till Zuki, antingen det "vanliga" eller det för vita pälsar, när jag badar henne. (och även balsamet) :)

reverse
8/13/16, 2:29 PM
#9

Jag drar i snitt igenom med karda kanske en gång i veckan. Loke är inget pälsmonster, men på det sättet sitter den mesta underullen som lossnar från honom i kardan istället för att yra omkring i huset.  Mindre dammsugning för mig. Plus att funktionen på pälsen blir ännu bättre om man ser till att underullen "ligger rätt" och luftar korrekt, då kommer egenskaperna till sin fulla rätt. Bada gör jag inte så ofta, men när jag gör det använder jag kort och gott tjärschampo. Super för både hud och päls och vita partier bli bländande vita! Och jag tycker det luktar gott, plus att det i sommartid verkar ha viss avskräckande effekt på fästingar och mygg.

 //Lina

Kazince
8/17/16, 11:36 AM
#10

Borstar Tossa 2-3 gånger i veckan. hemsk päls som tovar sig mycket och ofta oavsett hur mycket jag borstar och har mig. Hemskt bakom öronen och vid rumpan. Usch! Gossip ca 1 gång i veckan och då med fokus på öron, byxor och frambenen.

Klipper/filar klor ungefär varannan dag.

Här äter de ben så gör aldrig något med tänderna.

Turast
8/20/16, 9:49 AM
#11

Päls: Borstar under fällning, badar om hon är skitig eller när hon fäller som satan för att få ur det värsta :)

Klor: klipper en gång i veckan om jag kommer ihåg (hehe), klipper tasshåret när jag kommer på och har lite tråkigt ;) bara för skojs skull helt enkelt!

Tänder: ger bra mat och råa ben.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: