Annons:
Etikettaussieprat
Läst 3962 ggr
Turast
2016-09-04 15:53

Färgtråden!

Här pratar vi allt som har med färg att göra! 👍 Ögonfärg, pälsfärg eller trampdynefärg! 

Vilken färg har din aussie? Lägg gärna upp bilder! Vet du/har du en aussie med en speciell färg (någon dilute eller annat spännande) så berätta gärna mer och visa bild!

Har du frågor om någon speciell färg? Fråga! Finns nog någon med kunskap om just den färgen här! 😃

Vilken är din favoritförg (om du har någon)? Har du valt din hund efter färg eller spelar det ingen roll för dig? 🙂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Turast
2016-09-04 16:03
#1

Jag kan ju lägga ut en bild på min aussies färg! Hon är blue merle och har bruna fläckar i det grå och mörkbruna i det svarta. Jag har för mig att det är någon form av dilute i fläckarna? Vet någon så berätta gärna! 

Marcie 16 månader

Hon har ett mörkrunt öga och ett ljusbrunt (hennes vänster)

Hon har rätt ljusa tan points

När hon var 5månader tror jag, man skymtar en av fläckarna i nacken/halsen

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
2016-09-04 16:04
#2

Zuki, är, om jag förstår det rätt dilute red merle. Om dom nu kan ha större del "blekta" fläckar än "normal" färgade? Blivit tydligare och tydligare ju äldre hon blir… och svårt att se när hon är mer pälsad. Ska se om jag hittar någon tydlig bild så kanske någon som har mer koll kan rätta mig om jag har fel :p

Jetaime
2016-09-04 16:06
#3

#1 Var har hon "fläckarna"? Edit, såg texten nu under bilderna.

Här är en ganska bra sida http://www.findpuppiesnow.com/index.php?page=about_aussies&sub=dilute_spots

Turast
2016-09-04 16:30
#4

Det är därför jag inte tror att Marcie är dilute… Hon har ju bruna fläckar?? Jag ska försöka fota just fläckarna och lägga upp.. har en bild när hon var 4-5 månader men fläckarna varierar i tydlighet (under uppväxten och fällning?) 

höger sita om halsen är en beige fläck, den har blivit mer brun nu

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
2016-09-04 16:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här ser man lite på ena sidan. Men hon har som sagt mer blekta fläckar (typ hela kroppen) än "normalfärgad" päls, kanske kallas något annat då?

Jetaime
2016-09-04 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Andra sidan.

Annons:
Jetaime
2016-09-04 16:45
#7

#4 Ja, det är möjligt, jag är ärligt talat inte så bra på det där. Hade det varit kaniner så hade jag nog kunnat 😂 Som jag förstått det är dilute inte speciellt önskvärt och väldigt genomgående släktdrag. Zuki har många tillyhillsläktingar som är dilute..Tex: 

Tillyhills Sheena is a punkrocker (Bild)
Tillyhills Anti Cimex (Bild)

Turast
2016-09-04 16:58
#8

#7 har kikat på anti climex mycket! Tycker han är snygg 😍

Jag tycker Zuki ser dilute ut? Men väldigt mycket som du säger! :o 
Marcies mamma har också lika fläckar som Marcie har! Så Mercies måste ju blivit nedärvda från Mamman!Men mamman har mer i de svarta istället för det grå..

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LinDajSon
2016-09-04 17:03
#9

Dilute är väldigt vanligt på merlefärgade aussies, framför allt i arbetslinjerna. Det har selekterats bort mer aktivt i showlinjerna (där färg spelar större roll… typ). Vanligtvis är det mindre områden, men ibland kan det täcka rätt så stora delar av hunden (såsom på Zuki). Dilute syftar på att hunden har en eller flera "blekta" partier. Det finns ingen standard/felaktig färg (såsom sable) som heter "dilute blue/red merle".

Turast
2016-09-04 17:04
#10

#9 tack för tydlig förklaring! 😃 

Du om någon har ju en speciell Merle!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
2016-09-04 17:08
#11

#9 Ahh, men då hade jag rätt ändå, typ. :p jag tycker ärligt talat inte att det är speciellt fint med så mycket som zuki har. Hon är liksom alltid blek ;)

LinDajSon
2016-09-04 17:09
#12

Jag måste tillägga att jag nog for med en halvsanning, det finns aussies (väldigt välsigt ovanligt) som är helt dilute, alltså ingen normal svart eller brun färg någonstans, då kan man referera till (hel-)färgen som dilute. Men det normala är att det är en eller flera fläckar som påverkas, och det är det folk vanligtvis pratar om när ordet dilute används ("dilute spots/fläckar").

Jetaime
2016-09-04 17:26
#13

#12 Har läst om det också, sett nån bild bara, men aldrig sett någon i verkligheten..

Annons:
Fisherling
2016-09-04 17:27
#14

Tinja är blue merle, med vita partier och tan.

Hon har rätt ljus tan.

Hennes vänsteröga är ljusbrunt med en blå fläck, hennes högra är mörkare brunt.

(Notera även hur otroligt mycket mörkare hennes högra öra (eller ansikte i allmänhet) blivit om man jämför den undre bilden med den övre. Övre bilden är från några veckor sen, undre är från November förra året.)

Hon har flertalet dilute-fläckar (vilket är väldigt vanligt) i pälsen som var väldigt tydliga när hon var liten. De har mörknat med åldern, men har definitivt fortfarande en brun ton.

Man ser ganska tydligt på den här bilden att hon har tre distinkta dilute-fläckar. En på skuldran, en mitt på kroppen och en lång på låret.

Och inga av era hundar är s.k "dilute". Zuki skulle jag kunna sträcka mig till är tweed, men en riktig dilute-hund har inget mörkbrunt eller svart 😃

Dilute svart blir s.k "blå" och dilute brun blir s.k "silver".

Här är några exempel på dilute-hundar.
Dilute svart

Dilute blue merle

Dilute red merle

Dilute red

Kan ju säga att jag alltid varit väldigt förtjust i dilute-färgerna 😍

Jetaime
2016-09-04 17:40
#15

#14 tänk på att det är förbjudet att kopiera och lägga upp bilder utan tillstånd (länka hellre isåfall).

Fisherling
2016-09-04 17:44
#16

#15 Glömde helt bort det. Fixat! 😃

Jetaime
2016-09-04 18:32
#17

Jag har nog ingen favoritfärg tror jag, jag gillar dom flesta. Kanske lite extra svag för den "röda sidan". Mörkröda/vit eller en röd trefärgad med en väldigt jämn fin tanteckning. Gillar iofs även red merle. Gärna mörk med tan.. Men ärligt talat, jag gillar även svart/vita, svart trf och blue merle också 😃 Värderar inte färgen så högt… 

Om jag måste välja något som jag tycker är fulast.. Hm.. Övertecknade (merle-merle) aussie tycker jag ser hemska ut.. särskilt dom som inte har någon färg alls i ansiktet. Annars en svart trefärgad med väldigt ojämn tanteckning som går in för mycket i det svarta, typ blandat med det svarta (som många bc's ofta har). Om jag måste välja något liksom.

Fisherling
2016-09-04 19:42
#18

Drömfärgen; En riktigt djup, härlig mörkbrun. Spelar ingen roll om det är med eller utan vitt, med eller utan tan, med eller utan merle, en riktigt mörkbrun hund kommer för mig alltid vara extremt snygg! 😍 Och är det Merle ska det vara generösa fläckar.

Mardrömsfärgen;  Alla dessa utställningsmerlar, där det ser ut som att de försökt avla bort fläckarna, och där de har sjukt mycket vitt.

LinDajSon
2016-09-04 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Feng har en dilutefläck stor som en nagel på ena sidan nosen. Försökte ta bild men hon är inte jättesamarbetsvillig. :) På samma sida har nog några merlestrån här och där men dilutefläcken har en annan nyans som synes.

Fisherling
2016-09-04 21:41
#20

#19 Jag tror jag ser den! Men den var verkligen inte stor 😂

Annons:
LinDajSon
2016-09-04 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Något som både Tinja, Kaiju (och Marceline) har gemensamt är att de har något som kallas "running copper", och innebär i princip att grundfärgen och tanteckningen överlappar på något ställe (verkar som att huvudet är vanligast). Vet inte om era har det på andra ställen, men Kaiju har det, om än lite mindre tydligt, på benen också. Som jämförelse har Jin helt rena tanområden.

Jetaime
2016-09-04 21:57
#22

#8 Han är kusin till Zuki ;) Hans mamma och Zukis mamma är kullsyskon. Och som sagt, väääldigt många tillyhillare har dilutefläckar!

LinDajSon
2016-09-04 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Två blue merle, Feng och Kaiju. Halvsyskon. Feng är blue merle utan tantecken men med vitt (om än väldigt lite). Hon har väldigt små merleområden och det är inte helt lätt att se att hon faktiskt är merle (om man inte vet var man ska titta). :)

Fisherling
2016-09-04 22:05
#24

Running copper, det har jag aldrig hört förut!

Alltså där det ljusgråa går emot det tanfärgade? Tinja har det lite varstans 😃

LinDajSon
2016-09-04 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Bild på Fengs tydligaste merlepartier

Fisherling
2016-09-04 22:08
#26

#25 Hellre minimal merle med mycket färg än supermerle utan fläckar ;)

LinDajSon
2016-09-04 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#24 Vänster - running copper. Höger - normal tan. :)

Annons:
Fisherling
2016-09-04 22:51
#28

Jaha, är DET running tan, intressant! Är det något annat än "dirty tan"?

LinDajSon
2016-09-04 23:30
#29

#28 Osäker på vad dirty tan är, kan det tänkas att det syftar på samma som smutty tan/muddy tan? Det låter som att det skulle kunna syfta på samma sak i alla fall, haha. Om så är fallet så nej - det är inte samma som running copper. Running copper innebär att grundfärg och tanfärg överlappar varandra, smutty tan ger ett annat intryck. Ser ut som att man spraymålat hundarna med mörkare färg i tantecknen, oftast på/runt tårna och över noskuddarna. Ser mjukare ut. Om du tittar på Tinjas och Kaijus syster Soya som pyttevalp så ser du hur det kan se ut (hon fick ju väldigt klar och fin färg som vuxen, men som valp var hon väldigt mörk)..

http://dst15js82dk7j.cloudfront.net/44765/50569221-2pXIj.jpg

Turast
2016-09-04 23:31
#30

Ooooh inte heller hört om running copper! Spännande! 

Inte märkt det på benen förrän nu! Mest på bakbenen verkar det som 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LinDajSon
2016-09-05 08:31
#31

Angående favoritfärg… Merle med så lite vitt som möjligt, och mycket grundfärg, gärna tan också. 

Minst önskvärda… mycket vitt. Jag har noll och inget intresse av de stora vita kragarna och bläsarna som går hem på utställning.

Linneastalhandske
2016-09-05 11:56
#32

Ashiva, röd och vit med tan ☺️

LinDajSon
2016-09-05 12:12
#33

#32 Lägg upp en bild, hon är väldigt tjusig!!

LinDajSon
2016-09-06 08:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Angående running copper… Jag tog lite bilder på Kaijus tanområden för att visa att det inte bara är de svarta håren som "rinner över" in i tanfärgen. De grå merlestråna gör det också. Det är lite svårt att fånga med mobilen men på nära håll ser man att det i princip är lika många grå strån som tanfärgade. Det är samma på frambenen, det ser ut som att grundfärgen möter tanfärgen rätt så skarpt, men den överlappar en bra bit.

Annons:
Turast
2016-09-06 11:57
#35

^Så har Marcie under käken i sim tan! :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
2016-10-18 15:38
#36

Puttar upp denna tråden liten!

Jojsan
2016-10-19 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#37

Kan lägga ut bild på min lille. Han är blue merle utan tan tecken. Ögonen är blåa förutom en liten fläck brunt i ena ögat (syns lite på porträtt bilden)

Han har dock på ryggen någon mer brunaktig fläck (har ingen bild) ungefär som #4

Upp till toppen
Annons: