Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 802 ggr
Jetaime
9/16/16, 1:20 PM

Helgen 16-18 september.

Vad händer i helgen? :)

Annons:
LinDajSon
9/16/16, 1:30 PM
#1

Vallniiiing

Jetaime
9/16/16, 1:33 PM
#2

#1 Vad kuuuul! :D

Själv så jobbar jag idag, men ska tävla i helgen. Både lördag och söndag. Hoppas verkligen, verkligen på att allt går vägen denna helgen och att vi slipper snubbla på målsnöret… Så vi äntligen kan flytta upp i klass 3 i agility också till Jönköping nästa helg. Men vet inte om Zuki kommer ta KF, först och främst. Sen finns det en hel del annat som också kan gå fel i ett agilitylopp.. så.. Jag blir tokig. Det har liksom verkligen gått troll i våra agilitylopp hela säsongen nu.

Fisherling
9/16/16, 1:46 PM
#3

Jag har en vän som har en bekant som har får och vallar med sina hundar, har bett henne fråga om jag kan få komma och ta lite lektioner för en slant 😃

I kväll blir det grillning med hundkompisarna, det ska bli riktigt kul! Och imorgon så blir det lydnadstävling och sen direkt iväg till inflyttningsmingel hos min moster. På söndag ska jag eventuellt hänga med mina kompisar, men ska såklart trycka in en tur till klubben innan det 😎

Tina
9/16/16, 6:23 PM
#4

På söndag ska vi tävla appellspår, 🥵 Resten av helgen går nog åt till att ladda upp mentalt. 🤪

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Kazince
9/16/16, 6:42 PM
#5

Vallning! Känner mig nervös och vilse, haha. Längesedan jag vallade med Tossa och jag är inte så duktig. 😅

Fialialej
9/17/16, 9:09 AM
#6

Ska på "kräftskiva" ikväll (jag är vegetarian så vi får se vad jag får äta), och imorgon ska vi till forserum och tävla rally. Nu var det ett tag sen så jag har lagt mig till med nervositet igen känner jag. Hade ju precis jobbat bort det…. 😬

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Jetaime
9/17/16, 6:58 PM
#7

Blev en 3:e placering med fem fel i agilityklassen idag. Hon hade fin fart, attityd och lyssnade bra, tog kontaktfälten (inte så som jag vill att hon ska göra, men tog dom, så risken att hon hoppar imorgon är ganska stor tyvärr..eftersom jag släppte henne). Nolla fram till tredje sista hindret där hon missbedömer(?) och kraschar in i hindret (lyckas dessutom få pinnen över halsen och blir väldigt hostig efteråt, men samlar ihop oss (någorlunda, jag ville allra helst falla ihop till en hög på marken..).Lyckas trots detta ändå få BÄST tid av ALLA som gått genom banan.. Hur lyckas man med det?! 

I hopp3an blir det en disk på andra sista hindret.. hon helt enkelt sprang bara förbi det och tog sista hoppet istället. Åh. Hade varit så kul att se hur vi låg i tid, trots en rivning på ett hinder (jag halkade, (japp, tooorrt gräs är halt!) samtidigt som jag ska skicka henne runt ett hinder så såg inte vad som hände, hon kanske blev lite osäker? Jag vet inte) och ett missförstånd vid hinder nummer 5.

Jetaime
9/17/16, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tiden… 😐

Fisherling
9/17/16, 8:29 PM
#10

En lydnadstävling till avklarad.

En Labbehane ställde och spände sig mot två andra hanar i platsen, dessa två hanar reser också på sig, och vad gör Tinja som ligger på hörnet? Jo hon reser på sig och tar två steg bort, lägger sig ner och nosar på en buske. Kanske ville hon längre bort från den spända situationen, kanske var hon bara lite nonchig. 

Hon har ju varit klockren på träningarna, så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka eller tro. 

Hade vi inte nollat utan fått hyfsat med poäng på platsen hade det blivit ett till första pris och antagligen pallplats. För linförigheten var den enda andra besvikelsen, åter igen en 6:a…  Hade säkert gått bättre om inte min mamma, som precis innan vår start ätit en macka hon delat med sig till Tinja av, flyttat på sig från utom synhåll till inom synhåll för Tinja och verkar sjukt intressant preciiiis innan vi ska börja med linförigheten.. Jag märkte att Tinjas uppmärksamhet var 80% på mamma utanför planen. Visst, linförigheten är vår svaghet och vi måste jobba på det, men vi behöver ju inte utmana oss med extra distraktioner… 🚬

Resten dock! 10 på tandvisning, 10 på ställande, 8 på inkallning, 10 på läggande, 8 på apport, 9.5 på hopp. 

Hon är ju duktig, lilla tösen. 😍

LinDajSon
9/17/16, 10:59 PM
#11

Nya tag :) Ibland blir det lite tokigt.

Fisherling
9/18/16, 9:22 AM
#12

Haha ja, var ju dock intressant att bli tillfrågad av Papillon-ägaren om jag ville bli fodervärd till en Papillon-tik :'D

Jetaime
9/18/16, 6:01 PM
#13

Stolpe ut för oss idag också. Blev en 4:e placering med fem fel i dagens agilitylopp också (en random rivning idag med, jag förstår faktiskt inte riktigt varför hon river ett hinder i agility loppen? Tredje gången i rad nu.. I Ho3 hade dom maxat vissa hinder, så dom låg på 65 cm, där var dessutom fler hopp och en klurigare bana, men där varken river hon eller är i något hinder öht. Hade det varit något "fysiskt fel" på henne så borde hon väl rivit fler hinder? Kan verkligen inte se något mönster i det). 

I hopp blev det disk för jag glömde banan, och innan jag kommer på hur den går så seglar hon över fel hinder, synd för vi var nolla fram till dess och med tanke på svårigheten på banan och hinderhöjden hade vi definitivt fått SM-pinne.

Annons:
Fialialej
9/18/16, 7:20 PM
#14

Gick inge vidare på tävlingen. En disk, och en typ 42 poäng. Dock väldigt fina kommentarer om hur skitbra mästarklassmoment vi gör. Rundan med poäng är iprincip första gången Alva inte ballar ur en enda gång under en hel runda. Mycket småfel hela rundan, men hon sätter allt som är "svårt". Vet inte om det är hon eller jag som klantar till det för oss varje gång asså… Hade dessutom stå i honnören, som vi inte har tränat på alls, och hon satte sig en gång men i övrigt skötte hon sig bra! Vi tävlingstränar, tänker vi. Jag är nöjd.

"På natten är alla katter svarta"

Tina
9/18/16, 8:37 PM
#15

Jättenöjd med vår brukspremiär idag som resulterade i uppflytt till lägreklass spår med 274 poäng och placering 1/8! 🥳

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

LinDajSon
9/19/16, 9:10 AM
#16

Vi hade en överlag bra helg, det blev både får- ank- och som avslut lite nötvallning. Kände mig otroligt ringrostig i arenorna. Blivit för lite vallning i år och ingen "sådan" vallning alls, inga fållor eller något sådant trixigt… Priset för att man knappt tränat alls, och inte tränat alla saker, är rätt högt. :P Men vad gör man… det här har varit ett sketet mellanår. Vi har knappt vallat alls och definitivt inte haft någon tillgång till fållor eller liknande. Feng skötte sig i alla fall fint, trots ny plats, nya djur och så vidare. Mest jag som var problemet. Kul att testa så mycket nytt i alla fall. Sen var det spännande att få valla tjurarna som stod en bit längre bort i en större hage, har sett fram emot att få se henne på det djurslaget. :)

Jetaime
9/19/16, 10:15 AM
#17

#14 Härligt när man ändå kan hitta bra delar som man faktiskt är nöjd med iallafall, även om resultatet inte direkt är något vidare.

#15 Grattis!

#16 Låter jätteroligt, jag önskar att jag valt vallning denna helgen istället för agility.. Hade också gärna testat nöt med Zuki, men jag vet inte.. hade nog lite varit lite nojig ändå… Ankor kör jag däremot gärna på igen!  

Hur gick det för Feng med kossorna?

LinDajSon
9/19/16, 11:49 AM
#18

Jodå, det gick bra. Det var lite nervöst att gå upp mot flocken tjurar längst bort i hagen, men när de såg att vi närmade oss och kom för att kolla vilka vi var så gick det rätt snabbt att se att läget var lugnt, hon fattade direkt vad hon skulle göra. Styrde upp tjurar som började bråka med varandra, plockade ut dem från hörn, föste runt dem som om de vore förvuxna baggar. Det var en väldigt lugn och behaglig upplevelse, inget snack om vem som bestämde och ingen hets. Var det någon som ville stöka så styrde hon upp utan tjafs. Hade inte kunnat önska mig mer. Jag tycker att man ska ha respekt för nötdjur, de är faktiskt farliga. Inte elaka (oftast) men rent fysiskt innebär de en större risk än fåren för hunden. Men med en lugn, skolad hund och så en erfaren människa som följer med så är det verkligen en spännande upplevelse.

Fisherling
9/19/16, 11:56 AM
#19

#18 Åh vad jag vill börja valla! 😍

Har slängt ut lite nät här och var. Har vänner och bekanta som har vänner och bekanta som äger får och vallar, så har bett dem fråga om jag inte kan få betala en slant för lektioner.

Fialialej
9/19/16, 8:36 PM
#20

#17 ja asså grejen är att jag har tänkt att vi skulle tävla upp till mästarklass så fort som möjligt bara, och det har vi gjort. Klart att det märks på poängen! Men vi gör framsteg varje gång, och med tanke på hur den här hunden var när jag fick henne har jag fått lära mig att vara glad för det lilla. ;D Jag tänker att vi ska tävla regelbundet och tids nog kommer det jämna till sig. Får vi tag i fokuset så är jag söker på att vi kommer gå direkt upp över 90p snabbt. Vi ska bara hitta rätt knapp att trycka på för att alla bitar ska falla på plats. :)

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Upp till toppen
Annons: