Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 532 ggr
Jetaime
2016-11-03 16:55

Negativa tråden November 2016.

Här går det bra att dela med sig av allt negativt som händer…dock hoppas vi inte på allt för mycket !

Annons:
Fisherling
2016-11-03 17:04
#1

När man känner sig skadeglad för att någon som stöttat oseriös mini-aussie avel får ett helt lass beteendeproblem hos valpen, är man en ond människa då? 🤐

LinDajSon
2016-11-03 20:20
#2

När folk som inte har (riktig) erfarenhet av vallning och vallhundar ändå ska envisas med att sälja valpar till vallning… Om någon av en händelse skulle vara ute efter en aussie till vallning så är mitt tips som följer: Köp valp efter föräldrar där båda hundarna skolats upp till användbar nivå i vallningen. Köp bara från uppfödare som själv har god (mer än nybörjarmässig) erfarenhet av vallning och vet vad som krävs av hunden för att var användbar, samt har förståelse för att vallning inte är EN egenskap utan en kombination av flera olika. Köp inte snacket om hundarnas fantastiska stamtavlor. Vissa trender är både bra och dåliga… jag är väldigt kluven inför denna eftersom jag anser att det är svårare att plocka fram bra vallhundar än bra brukshundar, men folk verkar tro att det är huvudsaken att "stamtavlan ser bra ut". Samtidigt tycke jag att det är bra vallningen får mer fokus, men det behöver liksom vara "bra fokus". Inte bara "fokus"….

Fisherling
2016-11-03 20:45
#3

Känns som att det borde vara självklart att det är svårare att ta fram bra vallhundar. Brukshundar behöver ju egentligen ganska få saker; en vilja att samarbeta, bra driv, bra intelligens och mycket energi. En vallhund behöver allt det OCH bra djurkänsla, bra kommunikation över artgränserna, mod att gå emot envisa djur utan att skada dem, lösa problem långt från föraren som de kanske inte stött på förut, samarbeta med djur och förare samtidigt och en extrem mental uthållighet. 

Det är ju liksom lite mer som ska falla på plats.

TiaAce
2016-11-04 09:56
#4

Jag orkar inte vanta pa valp nagon mer 🤪 3 more weeks….

Tina
2016-11-05 11:08
#5

Blev för någon månad sen inbjuden av ett aussie-gäng att hänga med på en kurshelg i lydnad för Helene Lindström nästa helg. Tackade nej då Ellie enligt beräkningar skulle kunna löpa då. MEN det kommer hon säkerligen inte att göra, hon är säkert över en månad sen som hon varit vid de 2 senaste löpen. 🥵 Vågade inte chansa när det handlar om flera tusen kronor, men nu sitter jag och surar. 🤓

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: