Annons:
Etikettmh-mt-bph-och-problem-beteenden
Läst 1225 ggr
Emilie32
2016-11-12 12:10

Hjälp! Gravid och aussie...

Hej! Finns det någon som varit gravid och haft en aussie? Jag har nyligen själv blivit gravid. Vi har en aussie hane på 20 månader som nu har börjat bete sej VÄLDIGT märkligt. Jag har själv varit väldigt sjuk och mestadels sängliggande i ca 3 månader och därför har min man under tiden tagit nästan 100% om hunden eftersom jag varit helt kraflös. Alltså jag har gått ut, lekt & aktivert hunden ytterst lite medan min man och släkt har hjälpts åt att gå ut och aktivera honom. Tidigare har jag själv lagt ner väldigt mycket tid på hunden och han har lyssnat väldigt bra på mej. Dock har han allti haft en tendens att vakta och vi har fått träna väldigt mycket på det. Nu har jag äntligen börjat må bättre men när jag går ut med honom så är han som föbytt. Han skäller på folk som kommer nära mej och har två gånger nästan gått till attack på två personer. Ena var en kvinna som klädde sej väldigt konstigt på promenad då han var lös och den andra var en granne i vår trappuppgång (han kom ut ur kopplet i misstag och rusade efter henne) . Med attack menar jag att han rusat fram till personen och skällt väldigt aggressivt som om han måstat försvara sej mot personen (dock INTE försökt bita eller liknande). Han har alltid varit en aning reserverad mot främmande men aldrig så att han skulle börja attackera dem! Vi har tidigare haft honom väldigt mycket lös och det har aldrig varit något problem eftersom han inte brytt sej om andra människor men nu vågar jag knappt det mer eftersom jag inte vet vad han kan få för sej efter dessa två gånger… Då vi är hemma är han också nu extra kelig vill helatiden vara nära och helst i famnen då han sover eller likannde. Då jag varit sjukt och mest hemma har han oftast varit med mej och kollat vad som händer.. Nu är jag såklart orolig hur dethär ska gå. Att han en hund som attackerar andra känns som en mardröm då man har en bebis på kommande :( Vet inte om han ser mej som någon väldigt svag person eller om han på grund av garviditeten tror att jag måste beskyddas? Jag tror att han inte alls mer ser mej som en ledare i flocken mer… Känms som om jag helt tappat kontrollen över honom :( Om någon har liknande erfarenheter eller tips på vad man kan göra är jag väldigt tacksam!

Annons:
LinDajSon
2016-11-12 18:48
#1

De tar gärna på sig ansvar, framför allt om vi ger dem (medvetet eller omedvetet) signaler som säger dem att vi inte kan ta hand om oss själva. Har en kompis vars aussie vaktar henne mot andra hundar, dock inte folk, men det är väldigt tydligt där att det handlar om att han inte "litar på henne". Är man sjuk/deprimerad/gravid/orolig eller liknande, så kan man få lite sådana problem. En del hundar blir värre än andra. Inte jätteovanligt. För att börja i rätt ände… Hur aktiveras han?

Emilie32
2016-11-13 10:38
#2

Hej! Ja det verkar som om han inte alls litar på mej mer :( han aktiveras både fysiskt med långa promenader eller är med och joggar med min man och så tränar vi mycket sök, tricks och lydnad. Han är hemma väldigt lugn skulle jag säga. I och med att jag varit så sjuk har han fått mindre mental träning än normalt de senaste månaderna vilket säkert kan vara en bidragande orsak!

Kazince
2016-11-13 15:31
#3

Kan bero på mycket. Rätt aktivering både psykiskt och fysiskt för hunden, sätta gränser och bryta beteenden som inte fungerar. Hur fungerar han med människor och framförallt barn i övrigt? Har han mycket vakt i sig sedan tidigare? En osäker individ? Mycket som är värt att tänkas över inför barn, så både hund och familjen trivs med situationen. :)

Emilie32
2016-11-13 17:49
#4

Hej! Ja, han är väldigt osäker och försiktig och har tidigare inte varit ett problem eftersom han kommit till oss i sådana situationer han kännt sej osäker i. T.ex. barn har han verkat lite rädd för och alltid därför hållit sej på avstånd. Tyvärr har han endast varit med barn ett par få gånger och aldrig riktigt vant sej. Främmande människor har han alltid också varit väldigt skeptisk mot men då han väl har lärt känna någon har det aldrig varit något problem. Han är verkligen snäll mot familj och vänner och har aldrig morrat eller liknande mot någon han känner. Men nu verkar det ha ändrat totalt och han gör utfall mot främmande människor och även främmamde hundar. Han morrar då han ser någon granne och gör utfall mot hundar som kommer nära honom. Vågar inte ha honom lös mer eftersom jag inte alls kan lita på honom och jag är livrädd att ett främmande barn skulle komma nära honom :( Han har alltid haft väldigt mycket vakt i sej men vi har försökt träna väldigt mycket på att få bort det… Hela denhär situationen börjar kännas ohållbar och jag börjar verkligen fasa för hur det ska gå då bebisen kommer…. :(

Fisherling
2016-11-13 18:36
#5

När du säger sök och lydnad, vad menar du då? Menar du riktigt sök ute i skogen där hunden letar reda på människor i ordnad form, eller mer söka en näve godis på en gräsmatta?

Samma med lydnaden, tränar ni aktivt regelrätta moment inom lydnadsgrenen eller är det bara lite fotgående då och då?

Emilie32
2016-11-13 18:56
#6

Nej vi tränar inte lynad för tävling vi tränar allt från att gå fot till olika tricks och ofta flera pass per dag både ute och inne. Och med sök från att hitta person till att hitta dummys som är gömda.

Annons:
Upp till toppen
Annons: