Annons:
Etikettaussieprat
Läst 1067 ggr
Turast
2016-12-11 14:26

Ni som kan...

Vissa folk har skrattat lite åt hur Marcie ser ur och sagt att hon inte alls ser ut som en aussie 😂 För mig är hon såklart finast i världen och jag bryr mig såklart inte om dessa kommentarer utan brukar bara skratta och säga att hon är hälften hyena 😎

men bara för kojs skull! Ni som är mer insatta i rasstandarden, kan hur en aussie "ska" se ut och är lite mer objektiva… kan ni inte säga hur hon ser ut? Enligt rasstandard då (och jag vet ju att det inte finns några exakta mått på saker osv)? 😃

Hon väger 18 kg och är ca 52-53cm hög

1,5 år

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Pialinn
2016-12-11 15:11
#1

Jag googlade o på bilderna fanns många hundar med hennes färger. En kompis hade en nästan helsvart. En mycket trevlig hundras.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinDajSon
2016-12-11 15:51
#2

Det som avviker mest ifrån standarden är vad jag kan se huvudet, och det är nog (framförallt) därför du får sådana kommentarer. Svårt att uttala sig enbart från kort i övrigt, man måste (i princip) känna igenom hunden och se den i rörelse för att ge någon mer ingående jämförelse gentemot standarden eftersom massa, form på bröstkorg, vinklar osv inte är så lätta att bedöma utifrån någon enstaka bild där hunden inte ens är korrekt uppställd (och det är lite krångligt att få till, jag vet, huvaligen). :)

Turast
2016-12-11 16:57
#3

#1 ja så mycket vet jag :) 

#2 tack för utförligt svar (som alltid!), ja det förstår jag, är väl mycket enklare i verkligheten och i rörelse. Men vad är det med huvudet du ser utifrån bilderna? Eller kanske är svårt att säga haha

Jag har faktiskt inte ställt upp alls utan fotat när hon står still och kollar på annat 😊

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LinDajSon
2016-12-11 17:52
#4

Lägg upp lite bilder på enbart huvudet i olika vinklar så kan jag referera till dem när jag förklarar :)

Turast
2016-12-11 18:28
#5

Här kommer några, hoppas det är ok bilder

1. 

2. 

3. 

4.

Hade inte ur så många vinklar, hoppas det duger till lite åtminstone

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LinDajSon
2016-12-11 19:32
#6

Perfekt, vore det OK om jag redigerade en eller två av bilderna lite?

Annons:
Turast
2016-12-11 20:07
#7

#6 absolut :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LinDajSon
2016-12-11 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Nu är ju det här en ytterst snabb omarbetning så ni får väl ha lite överseende med att det inte är helt hundra, men jag tyckte att det här var ett bra sätt att visa istället för att bara ta det i text. Jag har för mig att iFokus dessutom växlar mellan bilderna när man laddar upp två samtidigt, det vore ju verkligen suveränt så jag håller tummarna för att jag tänker rätt. ;)

Nospartiet är lite långt, så jag kortade ner det så att det motsvarar skallens längd. Gett skallen något mer parallelitet gentemot nospariet. Hals/nacke ger ett lite tunt/svagt intryck så jag har breddat lite där. Gett henne ett något markerat stop.

Lite ur rasstandarden;

Huvud

Huvudet skall vara välskuret, kraftigt och torrt. Storleken ska stå i proportion till kroppen.

Skallpart: Sedda från sidan ska skallens och nospartiets plan vara parallella och av samma längd eller med något längre skalle.

Skalle: Skallen skall vara flat eller svagt välvd och nackknölen får vara svagt framträdande. Skallen skall vara lika bred som den är lång.

Stop: Stopet skall vara måttligt och tydligt markerat.

Hals: Halsen skall vara kraftig och medellång med något välvd nacke. Den skall vara väl ansatt i skulderpartiet.

Nosparti: Nospartiet skall vara lika långt som, eller något kortare, än skallen. Det skall avsmalna något från basen mot nostryffeln. Nosspetsen skall vara avrundad.

LinDajSon
2016-12-11 20:41
#9

Det ska väl tilläggas att jag tycker att den omarbetade varianten är något överdriven, de behöver inte se ut så för att det ska "synas att det är en aussie", men jag tror inte att någon skulle ifrågasätta vad hon är för ras om hon hade haft precis de dragen om du förstår vad jag menar? :)

Fisherling
2016-12-11 20:42
#10

Spännande tråd!

Jag är ingen expert, men hade också sagt att hon är lite långnosad och med ett grunt stop :P Lite Collie-aktig. Hon kanske tyckte Jamie var så snygg att hon ville se likadan ut ;)

Turast
2016-12-11 22:28
#11

Tack så hemskt mycket! Det var sjukt bra beskrivet och bilden blev ju jättehäftig! Så kul att se! Nu ser jag också att hon har vääääääldigt lång nos 😂 Superkul verkligen, tack  😃

#10 hahaha så är det nog! Och jag har inte ens sett det för att Jamies nos kan ingen överglänsa i längd 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fisherling
2016-12-11 22:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu tänker jag ju asmycket på hur Tinjas huvudform ser ut 😎

Jag har faktiskt varit så nördig som att jag tidigare mätt bredden och längden på skallen och jämfört det med noslängden. Hennes skalle är ca 10 cm bred och lång, och nospartiet (mäter från stopet till spetsen av nosen) är ungefär 1 cm kortare.

Och nej, hon har inte en knöl på nosen, det är en synvilla av hennes merle 😂Hon har samma effekt på ett ställe på ryggen, ser ut som hon har ett jack i ryggen pga att hon är ljus just där :P

LinDajSon
2016-12-12 08:49
#13

Fisherling nämnde något jag glömde ta upp, för att det är intressant i ren allmänhet men framför allt när man pratar bedömning av utseende. För att bedöma en hund korrekt ska man bortse från färg och teckning, föreställa sig alla hundar som helsvarta - men det är svårt, framför allt med oregelbundet tecknade hundar. Merlehundarna i synnerhet skulle jag tro. När merlingen dessutom inte… hamnar så bra… så blir det ännu svårare för våra hjärnor att inte tänka på det. :) Jag har faktiskt en bekant vars aussie till att börja med inte är den vackraste, men hundens merling i ansiktet har hamnat så olyckligt att hunden ser… milt uttryckt; outvecklad ut. Det är tveklöst en av de konstigaste aussies jag sett. Dragen förstärks väldigt mycket av merlingen, hade merlingen hamnat annorlunda hade den kanske istället förminskat/dolt en hel del och gjort hunden vackrare. Det är alltså något man får ha i åtanke när man bedömer en hund, meleringen kan dölja eller framhäva både bra och dåliga strukturella saker. Tittar man på showhundarna så ser man i princip aldrig en hund med "störande" teckning. Dels visas de nog inte så framgångsrikt och dels strävar man efter så jämn merle som möjligt i aveln. I alla fall i USA (kan bara anta att det är samma här). Mycket och ljus merle, med små mörka fläckar. Så jämn som möjligt. I arbetslinjerna hittar man en större variation, framför allt är mörka merles med betydligt mindre vitt än showhundarnas krage/bläs/sockor vanliga i arbetslinjerna. Såklart finns det undantag på båda sidor. Det är intressant att de kan se ut lite hur som helst, och oavsett hur de ser ut så är det viktigaste att de har en sund exteriör och en sund skalle. :)

Annons:
Fisherling
2016-12-12 09:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Tinjas merle har turligt nog hamnat väldigt bra. För ja, det kan göra ganska stor skillnad. Personligen tycker jag att merle-hundar utan mycket mörkt kring ögonen kan se lite.. Lustiga ut. 

Här är en bild (inte den bästa att visa med, men den bästa jag har) på hur man kan uppleva ett "jack" i Tinjas rygg pga den lilla ljusa blixten hon har. Den är dessutom placerad precis bakom manken och skuldrorna, vilket bidrar till att synville-jacket blir ännu tydligare.

Fisherling
2016-12-12 22:27
#15

Turast, var glad att du inte har en sådan här uppenbar gatukorsning till Aussie 🤔

Jag borde kräva pengarna tillbaka! 😂

Turast
2016-12-12 22:36
#16

#15 hihi!! Gud vilken söt bild 😍😂 Jag har försökt reklamera Marcie sen dag 1 typ… men uppfödaren vill ju inte ha tillbaka åbäket 😂❤️

liksom vad är detta??

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: