Annons:
Etikettaussieprat
Läst 883 ggr
MinnaC
2016-12-28 13:16

Ny på Aussie, behöver råd

Jag har en valp på drygt fyra månader och hon är min första Aussie men absolut inte min första hund (tidigare schäfer & akita). När jag bestämde mig för Aussie var jag orolig att få en rädd och vek hund men det har blivit raka motsatsen kan man säga. Vilket ger lite problem i vardagen eftersom hon inte bryr sig det minsta om något är förbjudet eller inte. Mina tidigare hundar har brytt sig om när de gjort fel och fjäskat när man påpekat felsteget. Denna lilla damen skiter fullständigt i att något är förbjudet.

Jag vet att hon är ung ännu men jag känner mig väldigt överrumplad av denna totala nonchalans och vill ju inte att den blir värre och värre. Jag tycker att hon förstår NEJ för det märks i vissa situationer. Vår mest problematiska situation just nu är att hon jagar katten och verkar inte ha en aning om att det är strängt förbjudet. Någon som har något klokt att komma med? Något annorlunda tillvägagångssätt på aussie?

Annons:
LinDajSon
2016-12-28 16:55
#1

Vad har du testat hittills?

MinnaC
2016-12-29 11:38
#2

Vattenflaska, fysiskt ta tag i henne (framförallt i kattsituationen), säga nej och berömma när hon slutar med det hon gör. 

Tidigare hundar har som sagt fattat av vardagen så jag har aldrig behövt tänka så mycket över hur de har lärt sig nej så jag har väl inte ett så genomtänkt tillvägagångssätt.

carina-w
2016-12-29 16:38
#3

Uppfödaren borde väl kunna hjälpa dig om du  har problem……

Jetaime
2016-12-29 16:52
#4

#2 Vad händer om du avleder istället? 

Min hund har väldigt mycket jakt i sig och utomhus vill hon gärna sticka efter katter (och kaniner som springer..), att skrika nej struntar hon blankt i om hon har sett katten innan mig. Är jag bara lite med och uppmärksammar att hon ser katten, kan jag lätt på kontakt med henne, belöna och ge henne en godis eller böja leka med någon.

Jag tänker i första hand att belöna upp sånt som faktiskt är bra istället för att fokusera på det negativa…

Generellt så tänker jag att en fyra månaders valp som jagar en katt är ganska "normalt" framförallt för en ras med mycket jakt i sig…

Som #3 säger så kan säkert uppfödaren hjälpa till med lite tips också?

MinnaC
2017-01-02 09:59
#5

Att hon har svårt att låta bli att jaga katten förstår jag men det är det att hon inte verkar ha en aning om att det är förbjudet som är problemet, precis som vid en hel del andra situationer.

En övning jag alltid gjort med tidigare hundar utan några som helst problem är att man lägger en godis tillgängligt och de ska inte ta den förrän man ger tillåtelse. Detta fungerar inte alls med lilla damen, jag måste lägga handen över godisen för att hon inte ska ta den och då försöker och bita och riva sig igenom handen för att komma åt godisen. Och även om man säger nej så bryr hon sig inte.

Jetaime
2017-01-02 14:08
#6

#5 Då skulle jag vilja föreslå lite mer tålamod ;)

I en sån övning går det ut på att hunden ska tänka själv och göra rätt själv och inte få bestraffning för att den gör fel. . Håll godisen i handen, och stäng den om hunden försöker ta den (alt ta bort handen) utan att säga något! Vänta tills den gör rätt, och belöna det beteendet du vill ha fram med övningen (att hunden kollar på dig, eller kanske bara att den slutar kraffsa på handen..). Det kan ta tid innan den förstår.

I den åldern hade jag inte öht fokuserat på att hunden bara ska veta alla fel och få bestraffning för sånt den gör fel, utan snarare få beröm/lek/belöning när den gör rätt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: