Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1326 ggr
Jetaime
1/5/17, 5:37 PM

Negativa tråden Januari 2017.

Här går det bra att dela med sig av allt negativt som händer.

Annons:
Jetaime
1/8/17, 2:23 PM
#1

Att komma tvåa är nog den värsta känslan som finns, att aldrig vara tillräckligt bra liksom. Blää.

Fialialej
1/8/17, 3:46 PM
#2

#1 Ja. 2:a (och 4:a precis utanför pallen) är ju helt kasst…. Så nära men ändå kört. Jag kommer jätteofta fyra haha.. så skulle hellre komma tvåa då. ;)

Jag har haft ett alldeles för långt och passivt vinteruppehåll med träningen. Har återgått till vansinne; skäller och hoppar och greppar min arm med tänderna. Hallelujah. Täving 21 januari. Nu får man ligga i…… 😴
Det är ett så himla dubbelt problem, för hon beter sig så för att hon är taggad och har kul och inte får ihop all energi till att göra nåt vettigt. Supergött med all den energin men man vill ju ha den till momenten och inte massa annan skit. 

Nu blir det väääldigt mycket av-och-på-träning och höja+trycka ihop energin kommande veckan så får vi se sen hur det går sen..

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
1/8/17, 4:06 PM
#3

#2 Vi kommer oftast antingen 1:a eller 3:a haha 😃 men 2:a är ändå värre än 3:a på något vis liksom.. Men på klubbens agilitybarometer - 2:a. Lydnadsbarometern -2:a. (Och om jag har så bra koll som jag tror att jag har så kommer vi nog komma 2:a på årets aussie/agilityn också.. Men jag kan ha fel.. Topp 5 bör vi klara iallafall.. Förra året kom vi 3:a på bara resultat från klass 1… )

Fisherling
1/8/17, 4:21 PM
#4

Klart att hunden inte drar så fort hon får på sig en dragsele.. Hon som dragit i både halsband och sele sen i somras!

Stormvindh
1/8/17, 4:37 PM
#5

Har sån beslutsångest varje gång jag försöker planera lite inför årets tävlingssäsong. Ingen som kunde förvarnat om att när man har två hundar blir det ÄNNU svårare, haha? Känns som att allting bara krockar! Och jag är överambitiös och vill helst åka på allt. Men det vet jag att varken tiden eller pengarna räcker till, så det är väl bara till att försöka bestämma sig ;)

Medarbetare på Vallhundar

Jetaime
1/8/17, 4:37 PM
#6

#4 Hon kanske känner sig lite obekväm/ovan. Det släpper säkert, speciellt när hon vet sen vad det innebär att få den på sig.

Annons:
Fisherling
1/8/17, 5:43 PM
#7

#6 Jo, hon var mycket mer bekväm, i slutet, då när linan spändes så stannade hon inte, vilket hon gjorde i början. Skitskumt med ett rep som slänger och dänger vid baken..

LinDajSon
1/8/17, 6:40 PM
#8

Feng var inte heller jätteentusiastisk. Jag hade selen på och lät henne gå lös de första gångerna, fick stoppa in svansen i dragöglan för att slippa att den skulle snedställa henne. När hon väl vant sig så gick det bra, hon är inte sådär jättemycket för att dra men har man lite fart (cykel) så brukar hon tugga framåt rätt hyggligt. Jin har aldrig varit mycket för att dra… han drar ju inte i koppel, ligger inte riktigt i hans natur antar jag. Athos… han var nog husky i sitt förra liv. Kaiju ska få testa på riktigt bara jag får tag på en ny sele, han fick ta en gammal och testa lite korta stunder på promenader i höstas och det gick jättebra men jag behöver som sagt en ny sele…

Jetaime
1/8/17, 8:15 PM
#9

Zuki har nästan alltid kopplet spänt när man är ute.. 🤐 plus att man kan typ sätta på henne vad som helst utan att hon bryr sig (förutom typ bandage och sånt..) så när jag satte på henne dragselen och körde med cykeln så var det i princip bara att säga "kör" så var hon med på noterna. Men hon älskar att dra annars också. Skulle hemskt gärna vilja testa på snö också.. Men då måste jag ju åka uppåt i landet :P.

LinDajSon
1/8/17, 8:48 PM
#10

Hehe… Feng ser ut som Drottningen Av Hat när man sätter på henne något hon inte vill ha på sig. :P Kaiju är raka motsatsen, antingen bryr han sig inte eller så blir han mallig na djävulskt… Jag har testat kläder, täcken, bandage, hundskor, tratt (enda anledningen är väl att jag velat se var gränsen går, men jag kan meddela att jag nog fortfarande inte hittat den). Knäppgökar till djur… de är verkligen individer de små tussarna…

Jetaime
1/8/17, 9:01 PM
#11

#10 Så länge det är för skoj skull är Zuki med på noterna, men ska man ha på bandage och skit är hon inte med längre :P

Fisherling
1/8/17, 10:06 PM
#12

Tinja bryr sig inte om vad man klär på henne… Om det inte är på huvudet. Då dör hon inombords.

Eller som jag nu upptäckte, om något slänger och dänger bakom rumpan.

LinDajSon
1/11/17, 9:28 PM
#13

Folk…. fooooooooolk………

Annons:
Jetaime
1/11/17, 9:39 PM
#14

Att inte få sova. Det är typ bland det värsta som finns. Har bättre och sämre perioder när det gäller sömnen, men får liksom aldrig sova riktigt bra. Just nu är det mest katastrof. Förstör så himla mycket.. Och mardrömmar.. när jag väl sover så lyckas jag hitta på en massa otroligt vidriga drömmar.. Vissa har så himla verkliga händelser att jag kan bli så himla berörd efteråt också. Blä.

Sugar Mist
1/12/17, 7:43 PM
#15

Är enarmad de kommande veckorna eftersom Jack fick den fantastiska idéen att dra omkull mig i en backe så jag nu går med gips för en sprucken handled ":)"

-

Kazince
1/13/17, 7:26 AM
#16

Tossa har ont och hon mår så jäkla kasst av löpet. Dessutom har hon börjat gå in i saker ofta så vi ska till farbror Doktor för att prata kastrering, kika på ögonen samt göra en genomgång av kroppen eftersom inflammationerna får henne att halta. Igen.

Fialialej
1/13/17, 5:22 PM
#17

Det har blivit väääääldigt tydigt att vi inte har tillräckligt bra grundträning i bagaget och att vi inte alls är tävlingsklara till nästa helg. Alldeles för långt vinteruppehåll… Fasen också. Läge att ställa om till träningstävlingsmode istället då - här lär inte tas några godkända vändor precis. 😟

"På natten är alla katter svarta"

Fisherling
1/14/17, 3:22 PM
#18

Tinja har verkligen börjat byta i uppletandet. Trodde jag hade fått pli på det, men icke. Så fort det är nya föremål hon inte kört med tidigare så byter hon. Hon ignorerade till och med att jag kallade in henne! Det är väl roligt att uppletandet i sig har så stort värde för henne, men inte kul när det är på bekostnad av träningen. Är det bara att köra med endast ett föremål ett tag, eller hur tycker ni?

LinDajSon
1/14/17, 4:50 PM
#19

Kör du fortfarande bara korridorer?

Fisherling
1/14/17, 8:33 PM
#20

Ja, 5 meter breda, 50 meter djupa. Inga problem med hur hon jobbar, bara att hon byter när det är spännande grejer..

Annons:
LinDajSon
1/14/17, 8:42 PM
#21

Släng ut saker på en mindre yta runt er och låt henne plocka en och en. Belöning om hon kommer direkt, felsignal och utebliven belöning när hon gör fel (byter)? Eller kör en faktisk ruta. Lite mer utmaning än en korridor och när de faktiskt fått jobba en stund för att hitta föremålen brukar de vara lite mer benägna att vilja byta till sig belöningen snabbt.

Fisherling
1/14/17, 9:05 PM
#22

Eftersom söket blev inställt (urtrist!) så kan jag träna imorgon. Kan ju köra den första övning du beskrev på morgonen, och sedan köra en fullstor ruta efter lunch? Så att hon har det i minnet med att komma in direkt. Men ska jag ignorera om hon byter i stora rutan och bara låta henne jobba, och hoppas att hon till slut slutar byta eftersom det ger henne själv mer jobb?

LinDajSon
1/14/17, 9:37 PM
#23

I stora rutan så skulle jag nog lägga så att hon inte riskerar att springa över andra föremål från början. Lägg "på horisontell rad" längst bak, och inte så många. Tre kanske.

Fisherling
1/14/17, 9:53 PM
#24

Ska testa! Men om hon byter och kommer in, ska jag ändå belöna?

LinDajSon
1/14/17, 9:53 PM
#25

Nix, belöna inte något du inte vill att hon ska upprepa :)

Fisherling
1/14/17, 10:01 PM
#26

Ska jag bara.. Sluta? För att leta är belönande nog i sig. Även om jag inte belönar när hon kommer in, skickar jag henne igen är det belöning. Himla svårt när man inte vet hur man ska göra :(

LinDajSon
1/14/17, 10:11 PM
#27

Det skadar inte att testa sig fram, gå på känn. Blir det tokigt eller om du känner att du blir irriterad så avsluta bara passet och gör något annat eller inget alls. :)

Annons:
Fisherling
1/14/17, 10:24 PM
#28

Önskar att jag hade någon brukskurs att gå på bara :P

Jetaime
1/15/17, 8:43 PM
#29

Känner mig lite uppgiven just nu. Fick precis lite (kanske/antagligen) bad news och jag har ingen plan B. Vet inte vad jag ska göra :(

LinDajSon
1/15/17, 9:03 PM
#30

#29 Ang planerna? :/

Jetaime
1/15/17, 9:04 PM
#31

#30 Ja :/

LinDajSon
1/15/17, 9:08 PM
#32

#31 Skit…

Jetaime
1/15/17, 9:13 PM
#33

#32 Verkligen skit. Får funderar lite..  Behöver någon att prata med det om så har iallafall skickat ett meddelande till Zukis uppfödare så hoppas hon svara ganska snart, finns inte så mycket jag kan göra just nu ändå. Kan ju ärligt säga att jag inte tänkt på något annat än just detta dom senaste månaderna så det känns så bajs om det inte ska gå vägen nu liksom..

LinDajSon
1/15/17, 9:20 PM
#34

#33 Förstår din frustration, finns inget värre än att se fram emot något och få käppar i hjulet… Kan jag hjälpa till på något sätt så hojta.

Annons:
Jetaime
1/15/17, 9:40 PM
#35

#34 skickat pm!

Jetaime
1/16/17, 2:35 PM
#36

Någon mer som har en hund som fäller extremt mycket just nu? .. Har verkligen hundhår ÖVERALLT. Drivor på golvet, i soffan, i sängen, på huvudkudden, i näsan, i munnen, i ögonen, i maten.. Gah.. 🤪 Tur man hinner glömma mellan varje fällning..

Fisherling
1/16/17, 5:26 PM
#37

#36 Nä, faktiskt inte. mest lite långa hår här och var.

Idag inköptes det skor till Tinjas tassar. Världens dummaste idé tycker Tinja.
Hon verkar ju inte besväras av att skaren skär sönder tassarna på henne, men sådär lagom kul med blodspår i snön..

Jetaime
1/19/17, 12:41 PM
#38

När det känns som att fler och fler människor blandas in i ens liv och man känner att man har mindre och mindre kontroll och att säga till om, och alla andra tycks vet mer om en än vad man själv gör. Sen att det är meningen att det ska hjälpa och är för min skull.. det känns inte så. Jag fixar inte detta. Jag orkar inte. Jag kan inte mer. Skulle typ behöva sätta allt på "hold" tills jag liksom hunnit ikapp rent mentalt.

LinDajSon
1/19/17, 4:38 PM
#39

#38 Folk tror ibland att de är hjälpsamma, men glömmer att det inte alltid spelar någon roll att de anser att de hjälper, när den som blir hjälpt faktiskt inte uppskattar det. Även hjälpsamma människor kan vara lite för självcentrerad ibland, utan att upptäcka det… Det där kanske blev lite rörigt men min poäng är, ibland förvärrar man genom att försöka hjälpa även om det inte är meningen. Och, om du känner att du behöver en paus så kanske du faktiskt behöver det också oavsett vad andra tycker… Ibland behöver man bara en paus för att kunna få fäste igen.

Jetaime
1/19/17, 4:48 PM
#40

#39 Ja, det har ju inte hänt så mycket hittills och allt är bara kaos just nu. Jag har sån fruktansvärd ångest över allting och är så himla stressad över livet just nu. Och så, tänker jag, är det inte meningen att det ska vara oavsett vad som händer liksom…

Ska på ett nytt möte imorgon med arbetsförmedlingen, som jag egentligen inte vill gå på, men som sagt så finns det väldigt många människor som anser att dom vet hur mycket jag klarar av och vad jag ska göra, bättre än mig själv. Blir lätt att man bara håller med för att man helt enkelt inte kan öppna munnen utan att börja stortjuta över att allt är som det är när man sitter i ett rum "fullt av" människor som man inte ens känner.

LinDajSon
1/19/17, 7:45 PM
#41

Har du ingen nära vän du kan ta med dig? Någon som kan hjälpa dig, eller åtminstone vara med som stöd?

Annons:
Jetaime
1/21/17, 6:43 PM
#42

#41 Nej :(

Jetaime
1/21/17, 7:00 PM
#43

Min telefon blev stulen på jobb idag :( Brukar ha den bakom disken ifall man behöver ringa till min chef om det är något under dagen + att det är skönt att ha miniräknaren tillgänglig osv.. 

Men vid 11-tiden kom det in två utländska män kanske i 25-års åldern och den ena stannade vid ingången medan den andra försökte förklara att han ville ha kattmat (dom pratade inte svenska och sa liksom bara ledord på engelska och sen med varandra pratade dom något annat språk). Han skulle bara ha en liten kattmatpåse för 49 spänn som han sen skulle betala med en 1000-lapp (det är ALLTID något skumt när folk ska betala så små summor med 1000-lappar och inte ursäktar sig att dom faktiskt "bara" har en 1000-lapp och undrar om det går bra ändå, eller om man ska ta det på kortet.. Dom flesta som ska köpa småsaker för en 500 i en sån liten butik känner sig liksom tom dumma som inte har en mindre peng och ursäktar sig lite sådär för att dom "tar" ens växelkasse.) När han sen får tillbaka 951:- i 200, 100 och 50-sedlar så är det problem för honom med växeln han fått tillbaka och försöker få tillbaka 1000-lappen emot att jag får en 200-sedel tillbaka. Han tar då 1000-lappen, och vill inte ge mig resten av pengarna som jag gav honom i växel, men säger liksom till honom om han ska ha tillbaka 1000-lappen så vill jag minsann ha alla pengarna som han fick av mig. 

Jag får tillslut alla pengarna tillbaka och dom går, utan kattmat. 

Upptäcker en liten stund senare att min telefon saknas (där var inga andra kunder varken en stund innan, under tiden eller efter dom var där). Börjar i panik även att kolla kassan så alla pengarna är kvar och kollar så min plånbok finns kvar och nycklar osv.. 

Misstänker att han som stod kvar har tagit andra saker i butiken medan jag gick bak med för att hjälpa den andra med kattmat och så har han väl råkat se min telefon bakom disken och bestämt sig för att ta den också. 

Det värsta med det hela är nästan, att vi har övervakningskamera i kassan, men den hade slutat fungera igår och sicuritas hade INTE meddelat oss detta. Värt att betala flera tusen i månaden, och när man väl behöver det så funkar det inte. 

Allting är polisanmält nu och nummer, telefon och mobiltbank-id osv spärrat.. 
Så trist att jag har ca 4,5 månad kvar av mitt abonnemang och måste antingen fortsätta betala månadsvis fram tills det går ut eller lägga ut 1660:- för att avsluta det. Måste dessutom köpa en ny telefon och skaffa ett nytt abonnemang liksom (om det var mindre än 3 månader kvar av abonnemanget kunde man tydligen föra över det till en ny telefon, men vad ska jag göra i 2 månader utan telefon liksom. :((

Och, såklart, för att inte tala om telefonens innehåll.. Allt som jag hade där.. 

Men ja, det kunde varit tusen gånger värre och det kunde ha hänt något, både jag och Zuki är liksom okej. 

Försov mig dessutom en timme i dag (utan att jag visste om det) hade tänkt lite fel när jag ställde alarmet igår kväll.. Så jag har verkligen haft en STRESS-DE-LUX dag. I kombination med gårdagen.. Jag orkar inte.

Fisherling
1/22/17, 3:03 PM
#44

#43 Sjukt läskigt! Men tur att ni är oskadda ❤️

Själv är jag lite frustrerad över rutan. Eftersom vi tränat varva kon inför lydnadsklass 1 så verkar Tinja ha.. Förvirrat de olika konerna. Hon springer ut mot rutan, ser  den högra konen och bara "DEN ska jag runda!" trots att den konen är 10 cm hög platt kon jämfört med runda-konen som är en 40 cm hög spetsig kon. 

Nu har jag köpt plastband så att jag kan göra rutan ännu tydligare, och nu blir det att träna rutan minst en gång per dag tills det sitter.

Jetaime
1/23/17, 2:18 PM
#45

Jösses så struligt allt blir utan telefon! Har lånat min mammas gamla gamla telefon för att jag ska kunna ringa åtminstone (man kan smsa också men det tar en evighet att skriva, så.. ja) Så himla mycket samtal och kontakt med support och polis osv. (även om det inte passar in i den negativa tråden så ser det ut som att jag åtminstone kommer att få lite pengar från försäkringsbolaget för telefonen iallafall, yaj!)

Sugar Mist
1/23/17, 7:58 PM
#46

Jag har en fruktansvärt jobbig period nu när gamla hjärnspöken är i farten..

-

Fisherling
1/23/17, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

När man är så trött på att utställningsaussies har så jäkla lång päls att man klistrar på ett collie-huvud på en aussie-kropp i photoshop…

Jetaime
1/23/17, 9:46 PM
#48

#47 😭

Annons:
Turast
1/24/17, 9:19 PM
#49

#47 jag ba "men gud vilken ful collie!! vart är halsen?" 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fisherling
1/24/17, 9:59 PM
#50

#49 Säger ju dock en hel del om hur utställningsaussies ser ut när det enda du reagerar på är att collien inte har någon hals 😂

Stormvindh
1/24/17, 10:58 PM
#51

Värt att nämna är att föning gör ganska mycket med Aussiepäls… :) Vågar inte riktigt ge mig in i någon diskussion haha, men tycker helt klart att det finns Aussies (främst hanar) med aaalldeles för mycket päls. Sen skulle jag ju inte vilja påstå att #47 är något extremt exempel, såvida det inte är en tik…

Medarbetare på Vallhundar

Fisherling
1/24/17, 11:05 PM
#52

#51 Fast Australian Shepherd ska ha "medellång" päls. Flatte, Golden, Tollare, de har medellång päls. Collie har lång päls. Massvis med utställningsaussies har Collie-lång päls. Och på majoriteten av parningsannonser jag sett bland utställningsaussies har jag inte kunnat se vilken av hundarna som är tik…

Stormvindh
1/25/17, 10:18 AM
#53

#52 Ja det håller jag med om! Satt och tittade på en kennel häromdagen, och där snackar vi alldeles för mycket päls. Har även någon på Facebook som jag också inte kan förstå hur det kan vara en Aussie i pälsväg. Men skulle jag titta på Storm till exempel, hennes päls är väl mellan 5-10cm. Skulle hon fönas ser hon nog ordentligt pälsig ut (dock är hon livrädd för fön och dammsugare, haha). Det är väl ändå medellång päls? Det ska vara ett mellanting, absolut. Men jag tycker själv att det kan bli för extremt åt båda hållen..

Medarbetare på Vallhundar

Turast
1/25/17, 12:21 PM
#54

#50 haha ja, jag läste ju inte texten först och trodde verkligen det bara var en ful collie,…. hjälp? 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
1/26/17, 9:04 PM
#55

När det mesta är skit och det ändå lyckas bli ännu värre…

Annons:
Sugar Mist
1/27/17, 12:42 AM
#56

Jag tappar tålamodet på folk som sätter sig och lockar på hunden när man tydligt säger Nej. Tappar tålamodet på att jag inte har någon styrka i min vänsterhand vilket gör den v ä r d e l ö s. Tappar tålamodet på folk som försvarar folk som gjort övergrepp. Tappar tålamodet på allt, och det ska bli väldigt skönt att åka härifrån en helg och bara vila.

-

LinDajSon
1/31/17, 11:15 AM
#57

Andra veckan på jobbet och jag blir jätteförkyld… kände av det redan förra veckan och i helgen men kämpade mig igenom och tyckte det kändes ok på måndagen…. tiiiiills vi var klara för dagen. I natt har jag inte kunnat sova på grund av hosta och feber så det var bara att bita i det sura äpplet och stanna hemma. Buuuhuhuhu. :(

Tina
1/31/17, 1:51 PM
#58

Funderar på hur länge jag ska behöva vänta innan Ellie börjar löpa. 😕 Ju längre det dröjer desto mer av tävlingssäsongen missar vi iom att det är tänkt att det ska bli valpar på detta löp. Hade varit perfekt om hon hade börjat löpa i november som jag räknat med, nu har det gått över 8 månader sedan förra löpet. 🥵

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: