Annons:
Etikettfoder-hälsa-sjukdomar-skador
Läst 1906 ggr
Saizetx
2017-01-14 21:36

Temperament

Jag har för kanske femtioelfte gången glidit in på Aussie i sökandet efter rätt ras för nästa hund. Så jag kommer bomba er med frågor innan jag börjar stalka aussiefolk irl. ;P - Hur beter sig din hund överlag med andra djur? Jag och sambon har 2 katter, som är väldigt nyfikna på nya saker och nosat på en hund vi har haft på besök. Att lära en valp att bete sig är väl en sak, men är Aussien i regel okej med andra djur i hushållet? Hur stor är risken att vallning tar över? - Är det vanligt med hundaggressivitet inom rasen? Jag har tidigare haft både osäkra och reaktiva hundar. Jag känner att nästa gång vill jag kunna fokusera helt på alla roliga saker i hundägandet. - Finns det mycket rädslor inom rasen? Ljud, överraskningsmoment ute, osv? - Är det vanligt med matkräsna Aussies? - Hur ofta borstar du igenom hunden? Jag har tänkt oss (sambon har inte så mycket talan ;) ) en Aussie av brukslinjer, med andra ord förhoppningsvis inte så mycket päls. - Är det något du önskar att du visste om innan du skaffade din Aussie? :)

Annons:
Jetaime
2017-01-14 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min hund älskar andra djur och är väldigt snäll med dom. Hon är uppvuxen med både katt och kaniner. Dock är hon kanske lite FÖR nyfiken ibland vilket inte alltid uppskattas av det andra djuret ;) Jag hade flertalet kaniner och katt när jag skaffade henne, men det har aldrig varit några problem, heller inte om vi åker bort och dom har djur. 

Hon har dock mycket jakt i sig och kan sticka efter vilda kaniner tex. Men blir inte helt blockerad och kommer liksom tillbaka igen. Med mina kaniner så hade hon stenkoll på att alla var där dom skulle och rymde någon så kunde hon mycket väl försöka få in den liksom, men mina kaniner var så vana vid hund att det inte hade någon direkt effekt.

Zuki kan vara lite gruffig mot vissa hundar, tex. små hundar som är väldigt stressade och som är väldigt "på" gillar hon inte, och har efter hand som hon blivit äldre lärt sig att säga ifrån när hon inte tycker något är okej. Men i stort sett så skulle jag säga att hon går väldigt bra tillsammans med andra hundar och funkar fint i flock. Hon är inte jätteintresserad av att umgås med hundar hon inte känner, och vill helst inte ha något med dom att göra heller. Hon är dock väldigt vaktig när det gäller leksaker och mat.. (mot andra hundar, inte människor)

Zuki var väldigt kräsen som unghund, men jag gjorde inte så stor grej av det, åt hon inte, fick hon ingen mat. Idag äter hon allt, i princip och skulle aldrig lämna mat.

Jag borstar i princip bara Zuki när hon fäller (samma med bad, bad i samband med fällning för att påskynda processen) men skulle inte direkt säga att hon behöver borstas.

Jetaime
2017-01-14 21:55
#2

Ang. rädslor så finns det absolut inom rasen, men det finns stabila hundar också. Tips är kolla på hunddata och avelsdata på MH osv.

LinDajSon
2017-01-14 22:07
#3

Det är nog rätt viktigt att de får träffa katter och andra smådjur redan som små om de ska lära sig att de är kompisar och inte mat… Mina har alla uppfostrats av en liten kattflock här hemma, samt träffat främmande katter hos vänner och bekanta. Det är inte vallningen som tar över om det strular, utan jakten. :)

Jag skulle inte påstå att hundaggressivitet är vanligt inom rasen men det förekommer, jag känner till en specifik linje där det verkar vara en starkt nedärvbar egenskap… Man gör nog bäst i att kolla upp den närmsta släkten när man letar valp.

Mina har generellt sett inget större intresse av främmande hundar, jag har fyra rätt olika individer och alla funkar bra i hundsociala sammanhang. Såklart kan de svara upp om de tröttnar på någon bråkstake, men de är också rätt bra på att avgöra om hunden det rör sig om bara är osäker eller faktiskt vill bråka. 

Angående matkräsna aussies, roligt att du tog upp det för jag tycker faktiskt att det verkar bli vanligare. Jag personligen har bara haft en kräsen aussie, den äldsta. De andra är som små måsar, äter allt och äter snabbt. Jag (återigen, personligen) tycker att matlust är en viktig egenskap, en arbetande hund har inte råd att inte ombesörja näringsbehovet. Vet hundar som knappt går att belöna med godis för att de är så kräsna och saknar matlust, inte jätteroligt.

Borsta? 😂 Nej men… det händer väl. Sambon kan borsta dem nån gång sådär. Väldigt sällan.

Fisherling
2017-01-14 22:39
#4

Tinja blev invand med smådjur från att hon var 7 månader. Det var bara att se till att hon inte fick chans att jaga. Idag har hon noll problem och hänger med allt från kycklingar och ankor till kaniner och katter. Aussies kan säga till på skarpen i hundsammanhang om de tröttnar på någon hund. Tinja blir skitsur om hon håller på och jobbar med mig och någon främmande hund kommer fram och ska hålla på. Då får de en åthutning och sedan är det bra. Hundaggressivitet är nog ganska ovanligt, inget jag stött på iallafall. Utställningsfluffarna har ju betett sig som om de haft skallar fyllda med sågspån, men de har inte varit aggressiva. Tinja älskar att leka med andra hundar - om de inte är i baken på henne hela tiden. Hon är tålmodig, men när det tålamodet tar slut så får de veta hut med råge. Rädslor finns. Ljudrädslor är väl vanligast, men finns tyvärr en del rädsla för människor i de arbetande linjerna. Inte reservation, utan skygghet. Väldigt tråkigt. Tinja åt dåligt när konkurrensen från syskonen försvann. Det gick över på några månader genom att hon helt enkelt inte fick ha kvar sin mat om hon inte åt. Jag tycker att kräsenhet är extremt jobbigt för både hund och ägare och att man bör undvika det som pesten i avel. Känner en extremt kräsen hund, och det är INTE roligt. Borstar gör jag endast under fällningen, annars sköter hennes päls sig själv.

Saizetx
2017-01-14 22:52
#5

Bara baserat på era svar, så känns det än så länge som att det mesta stämmer in på hur jag har uppfattat rasen av det lilla jag har sett, vilket fått mig att fastna för den. Så det känns ju bra!

Glömde såklart en fråga i TS, gällande separationsångest. Jag hade senast en Isländsk Fårhund, där är det mer vanligt än tvärtom. Är det något som är utbrett inom rasen? Eller är det vissa linjer man ska passa sig för i det läget?

Gällande mat och kräsenhet så upplever jag generellt att det är vanligare nu för tiden än för bara några år sedan, oavsett raser. Det är ju tråkigt, speciellt som det ibland kan underlätta med godisbelöning under träning.

#3 Du nämner att hundaggressivitet finns inom inom en specifik linje du känner till. Har du lust att delge mig? Går självklart bra via PM. :)

LinDajSon
2017-01-14 22:57
#6

Har sett separationsångest gå i arv också, det samt hundaggressivitet och det här med dålig matlust är några av de saker som inte är så uppenbara ("saker man inte ser på hunddata") men ändå kan påverka hundägandet rätt mycket… så det är bra att fråga om. Angående vilken linje det är så tror jag inte att du riskerar stöta på just den i någon kommande kull för mig veterligen är det ingenting som någon gått vidare på de senaste åren.

Annons:
Jetaime
2017-01-14 23:16
#7

Jag hade ganska mycket problem med separationsångest med zuki (men tror det ganska mycket ligger i mig själv också, som själv har separationsångest och tyckte det va(r/är) lika jobbigt att lämna henne som hon mig, plus att hon alltid var med mig överallt när hon var valp.) Men det gick ju att jobba på och idag accepterar hon det. Vad jag vet så fanns det inget hos någon av hennes syskon eller mamma..

Upp till toppen
Annons: