Annons:
Etikettavel
Läst 2436 ggr
Tessanek
2017-02-27 23:25

Söker avelshane för framtiden

Är det någon här inne som har en Svart/vit svart/vit/brun avelshane? Söker för framtiden. Då de inte är aktuellt nu. Har en red merle tik, som jag gärna vill ha en kull på i framtiden. Men vill gärna vara ute i väldigt god tid, ev träffas ex antal gånger så de känns bra för båda parter. Har ni en eller känner ni till någon som har får ni gärna höra av er!

Annons:
Turast
2017-02-28 00:08
#1

Ett tips är att skriva vad du har för tik (regnummer eller stamtavlenamn så hanägaren kan kolla upp tiken osv) och vad för krav du har på hanen, ex mentalitet, hälsa och egenskaper. Skriv även vad ditt syfte med kullen är så att ev hanhundsägare känner att "ja men fan, det passar min hane till!" 🙂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fisherling
2017-02-28 08:56
#2

Du bör ha en lista på egenskaper du söker hos hanen snarare än färg.
Mentalitet, hälsa, meriter, storlek, pälsmängd, exteriöra detaljer, och sen färg. 

Sedan bör du även skriva en opartisk lista på din tiks positiva och negativa egenskaper som du kan ge till eventuella hanhundsägare. Ärlighet varar längst.

Tessanek
2017-02-28 10:07
#3

#1 Tack! det ska jag tänka på! Det är ändå en viktig del som dom säkert vill veta! :) 

#2 Färgen är nästan ett krav att den är svart, Brun kan nog också funka,eftersom jag knappast kan ha någon annan färg, eftersom hon är Red Merle och man får eller ska helst inte para två merle.  Sen kommer mentaliteten,hälsa m.m :)

Jetaime
2017-02-28 11:21
#4

Menar du verkligen att färgen är prio ett? (att inte para merle x merle ser jag som en självklarhet såklart, eftersom det dels är förbjudet i sverige och för att det kan bidra till sjuka valpar, så bortsett från det.)

Till att börja med, har du funderat på vad din tik har för kvalitéer som bidrar till att föra rasen framåt? Är hon röntgad? MH-testad? Har hon några rädslor, brister och vad har hon för starka sidor? Har koll så att det inte finns äftliga sjukdomar i släkten och hur ser hälsa och mentalitet ut hos syskon, föräldrar och längre bak?

Fisherling
2017-02-28 11:28
#5

#3 Det enda du inte kan para henne med är merle. Och det är inte att man "helst" inte ska göra det, utan det är förbjudet.
Utöver det spelar färgen absolut ingen roll.

Sen som #4 säger, vad har din tik att bidra till rasen?

hemmahosassar
2017-04-03 12:25
#6

Känner mig verkligen träffad! Jag har en svart/brun/vit hanhund på ca 9 månader! Han är svart på hela kroppen men har lite bruna tassar och vitt på magen. Hans namn är Assar, JSD 2016 Commander Kiss EMA. Väldigt lugn och lydig, absolut inga tecken på aggressivitet. Båda hans föräldrar är importerade från USA.

Annons:
Fisherling
2017-04-03 14:12
#7

#6 Om lugn, lydig och inte aggressiv var meriter nog för att avla, ja då är det väl fritt fram för mig att ta valpar på Tinja, helst igår 🤪

LinDajSon
2017-04-03 15:14
#8

#6 Var det inte du som hade en tråd på Hundar om hur vaktig och stökig han var alldeles nyss? Rent generellt, för alla som funderar på det här med att ta valpar så är det ju så att en hund vara vuxen, utvärderad, MH-testad (krävs för övrigt för registrering av valparna) och röntgad (också ett krav) innan man överhuvudtaget överväger att ta den i avel. Det gäller både tik och hane. Sedan bör man ha lite koll på vad som finns i den närmsta släkten samt bakåt i stamtavlan, så att man ger sig själv som uppfödare, hundarna man föder upp, och valpköparna, de bästa förutsättningarna. Det kan gå fel oavsett hur noggrann man är men det är ju kanske bra att åtminstone ha lite koll innan man gör något. Ett bra tips är att prata med uppfödaren till den hund man har, där kan man få en del insikt och kunskap.

Tina
2017-04-03 15:36
#9

#6 Tänk dessutom på att om uppfödaren behållit avelsrätten har du inte själv rätt att använda hunden i avel innan avelsrätten är utnyttjad eller tiden gått ut.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

vallhund
2017-04-05 04:04
Jetaime
2017-04-05 21:03
#11

#6 När en  hund är  9 månader gammal kan man omöjligt säga om han är lämplig för avel eller inte. Dessutom har du ju startat ett par trådar på hundar.ifokus om hur svår och vaktig han är.. Om du tycker att det är ett problem nu, kanske det inte är något man vill föra vidare till ev. avkommor?

Hur som helst bör man utvärdera hunden först (röntgen, ögonlydning, MH och ev meritera honom också!) för att se om han är lämplig för avel samt kolla hur alla syskonen i kullen utvecklas innan man ens funderar på om hunden är värd att avlas på.

hemmahosassar
2017-04-07 12:54
#12

Jag sa bara hur han var i allmänhet, jag tänkte att det inte var nödvändigt att dra hela hans stamtavlor, registreringar, mentaliteter etc. Och avelsrätterna har jag och min uppfödare egna avtal på så jag vet mycket väl hur det ligger till där. Han är väldigt lugn och lydig i allmänhet, men vaktandet har han ju och andra brister. Och de trådarna har mest varit om vakt men det har jag läst på extra om nu och det håller på att lösa sig. Jag sa inte "kom, fritt fram! Jag har en svart hane som är jättesnäll kom nu så skaffar vi valpar!" Och det var inte det jag menade, jag har inga planer på att ta kull med Assar inom den närmsta framtiden.

vallhund
2017-04-07 16:04
#13

Om du o uppfödaren har egna avtal är hunden förmodligen inte registrerad i SKK.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
hemmahosassar
2017-04-07 18:24
#14

Hunden är registrerad i SKK och i ASCA, men eftersom uppfödaren är min kusin & gudmor så har vi andra avtal (inga orimliga avtal dock, bara avtal om priser och hon har avelsrätt på honom men det har också jag).

Tina
2017-04-07 18:49
#15

"Om en SKK-uppfödare skriver ett eget avtal med hänvisning till att det råder avtalsfrihet i vårt land, bryter denne mot grundreglernas förpliktelse att använda av SKK fastställda avtal och riskerar att bli ett ärende för SKKs Disciplinnämnd. Enligt SKKs stadgar kan en medlem som handlar i strid mot grundreglerna tilldelas varning, meddelas registrerings- och/eller tävlingsförbud eller till och med uteslutas ur SKK."

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

hemmahosassar
2017-04-07 19:20
#16

#15 Vet inte vad du har för tokiga tankar om vårt "avtal", du får det verkligen låta mer dramatiskt än det är. Det är knappt några ändringar i vårt , så inga regler bryts här inte, men det är mellan uppfödaren och mig. Men jag förstår inte vad vi diskuterar för han ska inte paras med någon eller något nu, jag sa bara att min hund träffade hennes intressen för jag tyckte det var lite kul. Kram.

Tina
2017-04-08 08:41
#17

Jag har inga "tokiga tankar" alls utan citerade bara, i syfte att informera, vad som står på SKK efter att du angett att ni har upprättat "andra avtal".

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

hemmahosassar
2017-04-08 23:53
#18

#17 Då du kände att det var nödvändigt att citera det, måste du förmodligen haft några tankar vilket jag kan informera dig om att du behöver inte vara orolig.

Upp till toppen
Annons: