Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 775 ggr
Jetaime
6/2/17, 3:38 PM

Negativa tråden Juni 2017.

Negativa tråden för juni 2017.

Annons:
Jetaime
6/6/17, 6:55 AM
#1

Jag är så himla nere för tillfället (eller har iofs varit väldigt långvarig och kommer antagligen inte gå över heller ) över att jag verkligen inte kan hitta en aussie som jag vill ha eller planer som intresserar mig (och där jag ens har en chans att få en valp osv)… Jag vill verkligen ha en till hund nu och har hemskt nog till och med börjar leta bland andra raser, även om det tar emot…för jag VILL ju egentligen ha en aussie, men kan jag inte få det jag vill ha så kan det "va så".

LinDajSon
6/6/17, 9:26 AM
#2

Oavsett vilken ras man skaffar så förlorar man noll och intet på att vänta tills något riktigt bra dyker upp. Regnar det bra kombinationer? Nej. Men det finns heller inte bara en eller två "BRA HUNDAR" och "får man inte valp efter dem så är det kört, för alltid". Det dyker upp något. När det sket sig med första hanen du hittade till Zuki dök det ju upp en annan, trots att något annat först kändes otänkbart. Något dyker upp. Förr eller senare. Bättre att ha tålamod än att sitta där med en eller flera hundar man egentligen inte är nöjd med (oavsett ras) för att man inte kunde vänta. Se det som att du har en tom sittplats som kommer gå att fylla med kort varsel. Typ. Rätt hund kommer.

Jetaime
6/6/17, 9:55 AM
#3

Just nu och säkert även i framtiden vill jag dock mest satsa på agilityn tävlingsmässigt och då finns det andra raser som uppfyller kraven för att kunna tävla på högre nivå också (inte överdrivet många, även om det absolut finns, aussies som har tillräckligt med fart och tryck just när det gäller agility). Det är mycket där jag är kluven för tillfället. Sen saknar många andra raser mycket av det som jag gillar i aussien.

LinDajSon
6/7/17, 9:52 PM
#4

Ni som har tikar, när ni är på kurs eller annan form av arrangerad träning, snälla, säg till om er tik löper. Helst innan ni tar ut dem ur bilen, inte efter att de suttit uppbundna bland alla andra hundar i en halvtimme, eller varit ute och sprungit i uppletsrutan, eller efter att ni kört er hund över hela träningsplanen. Det är jättebra för oss som har (hormonstinna) hanar att få chansen att träna "superstörningsträning", absolut, men för att man ska kunna göra det och LYCKAS är det bra om man får en chans att lägga upp träningen på ett bra sätt. För att kunna göra det så hjälper det om vi i alla fall får en liten heads up. För vissa är det jättesvårt att få hunden obrydd och för andra mindre svårt… men det handlar i grund och botten om en drift. Inte brist på uppfostran, eller brist på fokus. Fortplantningsdriften är en av de starkaste drifterna. För mig som har både tik och hanar, och har haft hela spektrat "jobbig" till "inte jobbig" hanhund, så är det fruktansvärt självklart att visa hänsyn gentemot andra när min tik löper. Jag vet hur jobbigt det kan vara för den som blir "utsatt". Men, det är tydligen inte så självklart för alla. Så kortfattat, tänk på att åtminstone säga till om din tik löper. Med vänlig hälsning, typ alla hanhundsägare någonsin.

Fisherling
6/7/17, 10:00 PM
#5

Finns det folk som inte säger till? 😮

Jag undviker för det mesta just brukshundsklubben när Tinja löper, eller så tränar jag på den plan som är invaderad av sorkhål, i något icke-angripet litet hörn, för den planen är ändå nästan aldrig någon och tränar på. Åker definitivt inte på några träningar utan att folk vet om och kan okeja det hela.

LinDajSon
6/7/17, 10:03 PM
#6

Åh, du skulle bara veta…

Annons:
Fisherling
6/7/17, 10:33 PM
#7

Folk borde verkligen tänka mer på andra.

Jag kan inte räkna alla gånger jag lidit genom kurser för att någons hund skäller för full hals 90% av tiden. Oftast en STOR hund, så det är ju inga fjösiga skall.

Jetaime
6/8/17, 10:50 AM
#8

BESLUTSÅNGEST!!!!!!!

Jetaime
6/9/17, 9:28 AM
#9

Så jäkla less och irriterad.

Fisherling
6/10/17, 8:35 PM
#10

Ibland vill man bara vara hoppfull och exalterad över något, men svårt när man kämpar motströms :(

Jetaime
6/13/17, 5:30 PM
#11

Zuki är väldigt låg efter att ha skrikit till ute på promenade innan jobb idag, misstänker att det har med en pinne att göra eftersom där låg en på marken med vassa kanter, jag såg dock inte vad som hände… Det blödde på tungan men kunde inte se något i munnen eller halsen.. Så hon kan ju mycket väl ha stuckit sig på något annat eller bara bitit sig också.. Är rädd att hon fick i sig något vasst oavsett… Så jag hoppas vi slipper åka in akut till djursjukhuset ikväll/inatt :(  Det är i alla fall något som är fel.

Jetaime
6/14/17, 1:22 PM
#12

Överreagerade kanske lite igår och Zuki har inte visat något konstig varken senare igårkväll eller idag. Pjuh!

Sugar Mist
6/15/17, 11:14 AM
#13

Jag hatar att inte vara morgonmänniska. Jag vill så gärna vara morgonmänniska.

-

Annons:
Jetaime
6/15/17, 11:15 AM
#14

#13 Hade jag också gärna varit, men jag AVSKYR tidiga mornar..

Sugar Mist
6/15/17, 11:16 AM
#15

#14 Same. Är dock väldigt tacksam till att tidigaste jobbdagen börjar 9;45, klar förbättring från skolgången där det var 7:40… 😴

-

Kazince
6/25/17, 9:58 AM
#16

Tossas klåda blir inte bättre, blir galen. Så jäkla less.  Badar, behandlar med salva, hyposensibiliserar, fått klippa ner päls på vissa ställen för att behandla specifika fläckar där hon kliar sönder sår… Vi har kontakt med veterinär men det mesta tar några minst några månader på sig för att ge verkan.  Det här med aktiv hund att träna och tävla med är helt borta. Hon bara gnäller, kliar sig och sover.

Upp till toppen
Annons: