Aussieprat

Valpväntartråd! - Aussie

2017-07-13 15:05 #0 av: Jetaime

Tror att vi behöver en valpväntartråd även här på australian shepherd :)

Någon som har valpplaner inom det närmsta? Skriv gärna ner hur det går under resans gång osv..

(Fick dock en svag aning om att jag redan gjort en sån här tråd..Funderar)

Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Besök gärna min hemsida: www.lillarod.weebly.com 

Anmäl
2017-07-13 15:08 #1 av: Jetaime

Jag har faktiskt inte gett upp hoppet ännu om en valp i år (även om det isåfall blir senare i höst..), även om det blev som det blev.. Så jag ska faktiskt åka och hälsa på en uppfödare i Tyskland om ca 2 veckor, som har valpar just nu. Har haft mail- och internet-kontakt med henne sen ett par veckor innan kullen var född, så jag håller alla tummar för att allt känns bra och att det blir en liten tös till mig....

Anmäl
2017-07-13 16:51 #2 av: Fisherling

Jag står som reserv i en kull, har träffat valparna och de var himla framåt och kampglada! En viss liten tik hade jag gärna snott med mig hem :P

Blir det inte från den kullen är det bara att fortsätta leta och vänta, även om det skulle vara absolut optimalt att ta hem en valp nu i sommar eller i höst.

Anmäl
2017-07-13 17:02 #3 av: Jetaime

#2 Håller tummarna för dig! :)

Anmäl
2017-07-13 21:55 #4 av: MTVinga

Jag ska hämta hem en tik den 18e augusti. 😍 Som jag har väntat och längtat och planerat. Känns som alla tankar kretsar kring valpen.

Anmäl
2017-07-13 23:45 #5 av: Sugar Mist

Åker och hälsar på valp imorgon, spenderar fre, lör och söndag och känns allt bra och jag fastnar för någon flyttar en lite krabat hem 15 eller 16 augusti :) 

Sajtvärd för Vallhundar iFokus

Anmäl
2017-07-14 14:55 #6 av: Jetaime

#4 Var kommer den ifrån? :)

Anmäl
2017-07-14 18:19 #7 av: MTVinga

#6 Maybe Tails. Ska dit om ett par veckor för kennelträff. Hanen kommer från Tyskland på besök också. :)

Anmäl
2017-07-14 19:44 #8 av: Jetaime

#7 Ah vad kul:)

Anmäl
2017-07-14 21:15 #9 av: MTVinga

Ja! :D vad skoj att du också vekar ha hittat en valp. Håller tummarna för att allt går vägen.

Anmäl
2017-08-10 19:14 #10 av: Jetaime

Längtar tills jag får hem denna lilla fröken 😍

Anmäl
2017-08-11 13:14 #11 av: TiaAce

Jattesot Kär

Anmäl
2017-08-11 13:43 #12 av: Fisherling

Verkar inte vara menat att jag ska få hem en valp i år. Det är bara att bita ihop och vänta. 

Kan dock inte ens få ett svar från vissa uppfödare, så ja.. Det är ju lite tråkigt. 

Anmäl
2017-08-20 11:11 #13 av: ABrink

Hej allihopa! Är helt ny här men är i processen att hitta en valp till vintern 2017/2018. Har hittat två uppfödare hittills som planerar valpkull till dess, sen är det bara att hoppas att man i slutändan får en av dem :)

Anmäl
2017-08-21 17:01 #14 av: Jetaime

#13 Spännande :)

Anmäl
2017-08-23 09:33 #15 av: CayKantos

#10 när händer detta och varifrån?😍😍

Just another crazy animal lover Skämtar

Medarbetare på Terrier iFokus, kom gärna in och kika!

Anmäl
2017-08-23 12:47 #16 av: Jetaime

#15 I oktober får hon äntligen att komma till Sverige ! Från Cape Canis i Tyskland.

Anmäl
2017-09-21 00:25 #17 av: ABrink

Hej igen! Jag har ganska haft ganska nära kontakt med kenneln East Coast Pearls ang. valp till vintern och det jag har sett och känt hittills känns riktigt bra. Det är lite tråkigt att jag befinner mig i England och inte kan besöka kenneln själv innan valparna kommer, men vi får se om man kan klämma in en resa hem. 
Har ni haft några erfarenheter med denna kennel och kan hjälpa mig lite med att säga några ord om kenneln om ni känner till den? :)

Anmäl
2017-09-21 00:41 #18 av: Sugar Mist

#17 Beror väl lite på vad man är ute efter. Jag värderar föräldrar med meriter inom brukset och uppfödare som lägger värde i det :)

Anmäl
2017-09-21 00:58 #19 av: ABrink

Är ute efter en allroundhund. Då jag inte tror att jag ska tävla med hunden utan snarare träna hunden för min egen vinning på hemmaplan så känns inte meriter så viktigt då rasen i sig ändå är känd som en arbetande ras. Mentalitet är nog snarare det jag tittar på mest just nu. 

Anmäl
2017-09-21 02:08 #20 av: Sugar Mist

#19 För att kunna tävla i de högre klasserna i brukset så krävs det en bra hund i skallen också, så det är inte bara för tävlandets skull man kanske bör kolla på sådant.
Ställ alltid frågan varför hunden inte är tävlad i brukset/någon annan mer krävande sport om den marknadsför som en bra brukshund/arbetshund.
Har ägaren inget intresse i det? Varför? Håller hunden inte måttet eller var tanken bara att få utställningschampet och sen lägga ner? 
Vad bidrar individerna med till rasen? Vad gör just dehär två individerna till WOW?
Vad har de som ingen annan har? 

Anmäl
2017-09-21 09:11 #21 av: LinDajSon

Tänk om folk som födde upp show- eller sällskapshundar kunde stå för att det är det de gör, istället för att försöka sälja sina valpar på andras meriter. Äh, det är ju en arbetande ras, arbetsegenskaperna får man ju på köpet helt gratis så man behöver inte selektera på dem.

Anmäl
2017-09-21 22:49 #22 av: ABrink

Det är mycket sant det ni båda säger och jag ska ta det i åtanke! Jag uttryckte mig lite dumt där, eftersom selektiv avel är mycket viktigt då vi idag avlar hundar inom de olika raser med olika egenskaper så som vi gör, och det är mycket riktigt viktigt att komma ihåg när det gäller valpköp. Jag menar väl mer att, för mig som troligtvis inte kommer att tävla (men man vet aldrig), så är meriter på så vis kanske inte lika viktigt som för den som ska tävla. 
Vill fortfarande mycket riktigt ha den arbetande hund som en Australian Shepherd är, men som sagt, mentalitet är viktigt för min del när jag väljer individ. Men då det är som ni säger att meriter och mentalitet har ett samband så ska jag kika vidare på det. Så tack för goda ord och kloka råd! Jag kommer fortsätta kika runt lite, kom gärna med tips om ni vet någon bra kennel som ni vet ska ha valpar till vintern. 
Jag hittade även Caradee's Kennel som verkar lovande om ni har några ord om dem? De ska troligtvis få valpar till vintern, men lider av problemet att ägaren slutade svara på mail, så jag vet inte hur det går med valpplanerna där...
Skulle ringa, men bor ute på landet och hittar ingen signal här ute vilket gör saker lite svårare tyvärr. 
Detta blev ett längre inlägg än väntat, hoppas att ni har orkat läsa allt, haha! ;)

Anmäl
2017-09-22 07:12 #23 av: tiger tok

Enligt mig, ska man ha en arbetande hund, ska man den när den är som mest utpräglad för arbetet. Annars "tvättar" man ur arbetskunskaperna och egenskaperna.
Så (enligt mig) om en arbetande ras när den är avlad för arbete inte passar, tycker jag inte rasen passar.

"Djur pratar, men bara de som vet hur dem ska lyssna kan höra vad dem säger!!"
Anmäl
2017-09-22 11:53 #24 av: Jetaime

Min lilla blåa flicka är nu officiellt inte min längre GråterGråter 
Alltså jag orkar inte mer..

Anmäl
2017-09-22 14:34 #25 av: CayKantos

#24 va! Hur kan dom bara ändra sådär?? Vad hände?!

Just another crazy animal lover Skämtar

Medarbetare på Terrier iFokus, kom gärna in och kika!

Anmäl
2017-09-22 17:09 #26 av: tiger tok

Va???!!! Vad hände?

"Djur pratar, men bara de som vet hur dem ska lyssna kan höra vad dem säger!!"
Anmäl
2017-09-22 17:21 #27 av: LinDajSon

Du behöver ju såklart inte berätta om du inte orkar eller vill, men vad gick fel?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.