Annons:
Etikettvallning
Läst 1332 ggr
Jetaime
1/5/14, 4:34 PM

Vallar du med din aussie?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, som rubriken lyder.. Vallar ni med era aussies?

Annons:
Sugar Mist
1/5/14, 4:37 PM
#1

Nej, men vill testa. Tror dock inte Flynn är av vallmaterial

-

Jetaime
1/5/14, 4:37 PM
#2

Jag har testat ett par gånger med Zuki, men hoppas på att få komma igång lite mer regelbundet nu till våren :)

[Neoverona]
1/5/14, 4:54 PM
#3

Nej, valde att inte valla med Nox, och kommer inte göra det med någon hund i framtiden. Inte något som passar oss.

Anibaz
1/5/14, 5:07 PM
#4

Smilla testades på får innan hon kom till mig men hennes karriär i fårhagen slutade lika snabbt som den började. Noll intresse för djuren.

LekGott
1/5/14, 5:27 PM
#5

Hade varit roligt att prova på men tror inte att det är något jag hade trivts med även om Lego hade tyckt det vart roligt!

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LinDajSon
1/5/14, 6:16 PM
#6

Jajjemän, regelbundet. Vallning är vår grej!

Annons:
mingman
1/5/14, 7:21 PM
#7

Det vore väldigt kul att prova, men samtidigt har jag hört att ska man valla ska man valla regelbundet. Det är en stark drift som man potentiellt "tänder" och då bör hunden få utöva detta (under förutsättningen att hunden är av bra vallmaterial). Häller du med om detta LinDajSon ( #6 ), du som vallar regelbundet och har från vallande linjer?

Jag tror inte Fidel har jättemycket vall och i dagsläget är det inte aktuellt att pröva.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Fialialej
1/5/14, 7:27 PM
#8

#7 det där är jag också nyfiken på, hur ligger det till? :)

"På natten är alla katter svarta"

LinDajSon
1/5/14, 7:38 PM
#9

Njae, inte med aussies, det är värre med border collies. Har hört (border collieägare och instruktörer) säga att om man inte tänker valla med sin border så ska man inte tända den.

Däremot tycker jag oavsett ras att det är orättvist mot både valldjur och hundarna om man inte ser till att valla regelbundet och målinriktat.

Vill man "prova" vallning så bör man vara medveten om att man inte kan utläsa så mycket av att släppa hunden på får en eller två gånger; många tror att intresset för att jaga runt fåren (vilket många hundar gör från början) är det samma som anlag för vallning. Så behöver det inte vara. Hur mycket det går att lära hunden och hur mycket den har i sig naturligt ser du oftast först när du kommit en bit, och det kan ta MYCKET tid att komma någonstans i vallning. :) Framför allt om man är nybörjare och inte har tillgång till egna djur/dagligt arbete.

Om man verkligen VILL valla och tycker att det är jätteintressant så är det klart att man ska testa om man hittar en kunnig instruktör och bra får, ett tu tre är man fast i träsket (det var så det var för min del, jag började ju rätt sent med mina grabbar - de var runt tre år gamla). Någonstans måste man ju få börja, vi är alla nybörjare… men man bör tänka sig för om man verkligen känner att det är rätt gren för en själv och ens hund.

Jetaime
4/11/14, 10:16 AM
#10

:)

Jetaime
4/25/14, 10:01 PM
#11

Puttarupp denna igen! :)

Upp till toppen
Annons: