Annons:
Etikettpresentation-kennel
Läst 6417 ggr
VendelaS
2014-01-13 20:55

Tips på kennel?

Hej! Går i hundköpartankar och blir nog valp till sommaren. Är inne på aussien och har hört att det är viktigt med rätt uppfödare. Så jag undrar vad man bör tänka på när man väljer uppfödare och om ni kan rekommendera någon! :) Mvh VendelaS

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Annons:
Jetaime
2014-01-13 21:07
#1

Min (Zukis) uppfödare har en kull planerad nu till våren! :) Hon ska åka och para tiken nu i mitten på januari, så om parningen tar sig bör det bli valpar lev. klara till våren/sommaren.

www.winsomepacks.se

neapeaw
2014-01-13 21:14
#2

Texa kommer från big brawehearts kennel. Hon får valpar till våren. 

http://www.frieserstall.com/

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Sugar Mist
2014-01-13 21:26
#3

Jag har stort förtroende på MiVinnas kennel. Jag gillar hennes hundar starkt, var tänkt att jag själv skulle köpt valp därifrån förra året men Kiwi tog sig inte. Annars är min förra aussies uppfödare toppen också, men hon planerar inte kull förrens om ett par år.

-

Stormblomma
2014-01-13 22:28
#4

Först och främst beror det ju på vad du skall använda din aussie till.
Vill du ha en arbetsmaskin? en duktig vallare? en utställningshund?

Skulle jag köpa en svensk aussie idag skulle det högst troligt inte finnas en chans att det blir från någon annan än från Kalotes eller Crofter holdings (bra vallare och arbetshundar)

Vid riktigt bra kombination skulle jag även kunna titta på Windedos och Fätorpets.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

VendelaS
2014-01-14 07:04
#5

Tack för alla tips! Jag kommer använda hunden till lite olika hundsporter (dock ingen vallning, då jag inte känner någon med får) Utställning är jag inte så intresserad av men en snygg hund är ju bara en bonus ;) Något man ska kolla upp/tänka på när man väljer uppfödare?

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

mingman
2014-01-14 11:35
#6

#5 Givetvis allt det grundläggande, dvs att alla hälsotest är gjorda. Att läsa föräldrarna och syskons mh är kul. Om du känner att det är svårt själv med alla konstiga siffror så försök ta hjälp av någon kunnig. 

Försök träffa så många som möjligt och spendera lite tid med hunden (bor du i/kan komma till Stockholm får du gärna träffa Fidel). Aussien är ju tyvärr en ras ganska uppdelad i show och brukslinjer. De skiljer sig ganska markant från varandra. Träffa så många som möjligt för att få en bred bild av rasen.

Jag prioriterade också att min uppfödare bodde relativt nära mig och att vi hade bra personkemi, eftersom det var min första hund och jag ville vara säker på att alltid kunna be om hjälp om det vore någonting. 

Mitt sista tips är att låta det ta tid. Träffa många uppfödare och individer. Ställ många frågor. Var inte rädd att vara påträngande eller obekväm. Fråga om kullsyskon och mh och rädslor och arbetsvilja. Fall inte för frestelsen att ta första-bästa-valp.

Och lycka till, såklart.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Annons:
Dumpuck
2014-01-14 11:38
#7

Får jag låna tråden lite?

Är det någon här som vet om lite Europeiska kennlar med Aussies? Skulle vara jätte tacksam om någon vänlig själ vill länka lite, det spelar ingen direkt roll om det är arbetshund eller utställning. Är mer nyfiken på vad som finns.

Ronja&Ila
2014-01-14 18:34
#8

Jag tänker inte rekomendera kennlar rakt av som andra har gjort. Tycker det är viktigare att du sätter dig in i rasen och linjer.  Jag gjorde det och på så sett kom jag fram till vilken typ av linjer som skulle passa mig.

När du vet vad du gillar för typ av linjer så är de bara kolla uppfödare med den typ av hundar och sedan bestämma sig vad som känns rätt. Var nogrann de tjänar du på i längden, lycka till! Fråga gärna om du undrar något !

Mvh Ronja

VendelaS
2014-01-14 19:25
#9

Vilka linjer brukar rasen vara indelad i?

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Sugar Mist
2014-01-14 19:28
#10

#9 Bruks, vall och utställning. Vissa kan blanda linjerna också.

-

LinDajSon
2014-01-14 23:16
#11

Mja, skulle nog säga att vi egentligen mest har det folk brukar kalla "allround", det vill säga blandade linjer. :) Sedan finns det några som satsar fullt ut på det ena eller andra, men den stora massan där i mitten är i majoritet.

Upp till toppen
Annons: