Annons:
Etikettpresentation-kennel
Läst 3079 ggr
hannapannah97
2014-01-15 09:58

Nybörjare?

Hejsan, jag undrar hur Australian Shepherd är för nybörjare? Vi har funderingar på att skaffa hund men då vill vi gärna ha en brukshund som vi kan göra olika saker med, inte en ras som mest är "gulligull", hehe hoppas ni förstår hur jag menar :P Jag har alltid älskat hundar och jag har lite erfarenhet av hundar pga jag tagit hand om många. Min granne skaffade en collie valp i somras så jag har tagit hand om den väldigt mycket och det tycker jag ändå är ganska bra erfarenhet inför om jag ska skaffa hund men min familj har inte så mycket erfarenhet och så har jag aldrig tagit hand om en Aussie förut. Visste inte riktigt vilken grupp jag skulle skriva detta i så det fick bli i presentation :)

Annons:
hannapannah97
2014-01-15 10:58
#1

Jag vill jättegärna veta för att jag är verkligen intresserad av att ha just en Australian Shepherd 🙂

mingman
2014-01-15 11:34
#2

Det korta svaret är nej. Det längre svaret är att ordentligt känna efter. Aussien är inte "pröva lite olika hundsporter" - den behöver jobba med huvudet ordentligt mer eller mindre varje dag för att nå bra. Jag har själv en aussie som första hund med minimal erfarenhet (var dock rejält påläst och visste vad jag gav mig in på). Han är ett år nu och jag behöver verkligen kämpa. Trots kurser, böcker, hundkunniga vänner och privattränare är det verkligen tufft. Alla gör "fel" med sin hund men utan erfarenhet blir det alltid några nyböejarfällor man kliver i. Det jobbiga med aussie i jämförelse med en lättare ras är att den är skarp och envis. Jag upplever att det är svårare att jobba bort vissa problembeteenden på grund av detta. Mitt råd är att försöka träff många individer och uppfödare. Men var helt ärlig med din erfarenhet och livssituation och var beredd på att du blir rekomenderad en annan ras. Bor du nära Stockholm får du gärna träffa min Fidel.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

hannapannah97
2014-01-15 12:35
#3

Ok, tack för ett bra skrivet svar, förstår precis hur du menar :) Något tips på ras du kan ge som uppfyller ungefär det jag letar efter?

Frida B
2014-01-15 14:38
#4

Tycker du ska titta lite på papillon eller pudel :) har ryktet om att vara gulligull, men det är egentligen jäkligt tuffa hundar! Har sett både pudel och papillon briljera på agilitysm, och papillon tävla i lydnad tillsammans med border collies. Så tkr du ska ta dig en titt på dom!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hannapannah97
2014-01-15 15:00
#5

Jag tycker inte alls om utseendet på någon av de raserna tyvärr, jag vill gärna ha en mellanstor hund

emeliagranstrom
2014-01-15 15:28
#6

Om jag får säga min åsikt så tycker jag inte att man ska välja hund på utseendet.. 

Om du vill ha en mellanstor hund som funkar bra till olika hundsporter så kanske Sheltie är något för dig?

Annons:
Jetaime
2014-01-15 15:29
#7

#5 Vad är det som gör att du vill ha just en aussie då?
Bortsett från utseendet?

hannapannah97
2014-01-15 15:30
#8

äh jag vet inte :P

hannapannah97
2014-01-15 15:33
#9

#7 jo jag tänkte pga de verkar vara väldigt roliga och lättlärda osvv

Denna kommentar har tagits bort.
Jetaime
2014-01-15 15:40
#11

#9 Ja, aussien är en rolig och lättlärd ras, om dom får arbeta.

Nu ska vi absolut inte trycka ner någon som funderar på rasen, men man måste veta vad det är man ger sig in på. Superbra att du frågar aussieägare som vet lite vad det innebär att ha en!

En stressad och understimulerad aussie är inte direkt en rolig eller lätt hund att ha med att göra, och inte heller någon lycklig hund.

Så du kanske ska ta och tänka om lite, och fundera lite till varför du vill ha en aussie. Eller VAD du vill ha för hund, och vad den ska användas till, och hur din vardag ser ut och vad du är ute efter! :)

Frida B
2014-01-15 15:42
#12

#9 då ska du verkligen tänka igenom ditt rasval. Många raser (som till exempel aussie, schäfer etc) kräver riktigt mycket, och måste jobba. Man ska inte välja hundras för utseende eller för att den verkar rolig, utan man ska välj hundras utifrån vad man vill göra med hunden. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hannapannah97
2014-01-15 15:57
#13

#11 Ja, jag tror ju inte att jag kommer skaffa hund på ett bra tag men ville höra mig för lite pga detta är en ras jag tänkt på väldigt länge och är intresserad av att lära mig mer om :)

Annons:
emeliagranstrom
2014-01-15 16:00
#14

För mig tog det 2 år innan jag bestämde mig och ytterligare 1 år innan jag skaffade en. Jag är väldigt glad att jag väntade och verkligen tänkte igenom. Hoppas att du får upptäcka alla sidorna hos aussien både bra och dåliga så att om ditt val faller just på denna underbara ras så ska du vara väl förberedd :) Lycka till!

Sugar Mist
2014-01-15 16:07
#15

Nej, ingen hund för nybörjare som vill testa på lite allt möjligt. Det är en hund som behöver jobba och arbeta och det kan bli ett rent helvete om den inte får det.

-

hannapannah97
2014-01-15 16:16
#16

Tack för alla svar! :)

Upp till toppen
Annons: