Annons:
Etikettvallning
Läst 1933 ggr
emeliagranstrom
2/4/14, 2:47 PM

Endast testa vallning..

Nu har jag en liten fundering, jag har hört folk säga att om man tänder vallningsinstinkten hos en vallhund så är det svårt att få bort den och man bör då fortsätta med vallningen. Först och främst vill jag veta om detta påstående är sanning? 

Jag skulle nämligen tycka att det skulle vara roligt att testa att valla med Lukas när han blir äldre men tyvärr så har jag inga får, ankor eller kor eller sånt som man kan valla, så därför har jag inte möjlighet till att valla regelbundet. Är det dumt att jag provar på då?

Annons:
LinDajSon
2/4/14, 2:55 PM
#1

Det där säger man väl mest om bordern. Aldrig stött på en aussie där något sådant varit ett problem. :) Däremot finns det lite andra aspekter att tänka på. Man ska veta med sig att det inte är rättvist vare sig mot hunden eller fåren att bara valla någon gång då och då. Det krävs mycket tid, träning och till stor del regelbundenhet för att komma framåt. De första gångerna är det oftast mest bara spring spring spring, och man kan inte säga sådär jättemycket om hunden förmåga genom att testa en enda gång.

:)

isla
2/4/14, 2:56 PM
#2

Det där tåls att diskuteras. Vissa hundar är ju inte alls intresserade av att valla, trots att de är tända, medan andra vallar allt och lite till även om de aldrig sett ett får i hela sitt liv.

Intresserar vallningen dig så du skulle kunna tänka dig hålla på med det även om du inte kan göra det "varje dag"? Vallar hans släktingar, dvs kommer han ur vallande linjer?

Sugar Mist
2/4/14, 3:04 PM
#3

Jag vill testa vallning med Flynn, har tänkt gå en kurs i sommar beroende på hur det ser ut med "åldersgräns" på hunden. Jag vill ju iof ev. skaffa får och ankor när jag blir äldre men fram tills dess blir det nog mer kurser än regelbunden träning, just för att se om det passar oss. Jag tror inte det blir ett problem, utan det med att tända hunden på får ska vara "farligt" gäller nog mer för bordern och wk'n.

-

emeliagranstrom
2/4/14, 3:19 PM
#4

Tack för svaren!

Jag har aldrig hållt på med vallning innan och det finns ytterst lite vallning i hans linjer. Men eftersom jag inte har tillgång till något att valla så är det nog inget alternativ att försöka inbilla mig om att jag ska hålla på med vallning. 

Jag kan inte heller säga att jag tycker att vallning är roligt eller tråkigt eftersom jag aldrig provat, men det ser så härligt ut. Min kompis har en BC som hon vallar med och man ser verkligen hur kul Flip(BC) tycker att det är. 

Men jag håller med om att det är nog väldigt taskigt att börja med en sak som man inte kan fortsätta med. Det är samma princip med jakthundar, som jag är uppväxt med!

Jetaime
2/4/14, 9:41 PM
#5

Jag har heller inga bra möjligheter ett kunna valla regelbundet med Zuki, men jag bestämde mig ändå för att testa på. (Skulle nog vilja säga att vi fortfarande "testar på" då vi inte gjort det så många gånger än eller ens regelbundet). Men det är nytt för oss båda och jag hoppas på att komma igång bättre nu detta året :) Jag tycker att fördelen med aussien där är att man kan prova på utan att det gör någon "skada", iallafall av mina erfarenheter.

DS-aussies
2/10/14, 8:00 PM
#6

Vi ska förhoppningsvis flytta ut på landet snart och då har vi ju säkert mark som behöver betas ner. Då behöver man djur som betar ner det, säkert får. Så jag vill gärna ha hund/hundar tills dess som kan hjälpa oss med djuren och därför tränar jag vall när jag kan trots att vi inte har egna djur i dagsläget.

Annons:
Upp till toppen
Annons: