Annons:
Etikettmh-mt-bph-och-problem-beteenden
Läst 1236 ggr
emeliagranstrom
2014-04-05 14:02

vaktar leksaker..

Lukas har börjat bli lite våldsam när han vaktar sina leksaker för de andra hundarna vi har hemma. Han har aldrig visat någon vakttendens mot människor. När jag uppmanar honom att ta bollen t.ex. så hoppar han på nån av de andra hundarna även fast de inte ens är i närheten av bollen.. 

Är det någon som har något tips på hur man kan jobba bort detta beteende. Det händer endast då jag säger "ta bollen" eller "ta leksaken". 

Om Lukas ligger å tuggar på en leksak så kan Kappi komma fram och försöka ta leksaken av Lukas men då gör han ingenting. Kan det vara att han blir så triggad av att jag säger "ta bollen"? 

Nyss hände det när vi tränade med apportbocken.. och jag var ju tvungen att korrigera och nu är jag rädd att han tror att det va fel att ta apporten..

Annons:
LinDajSon
2014-04-05 14:10
#1

Säg inte "ta den" Om det får den effekten, det är VÄLDIGT triggande. Mina går också igång på det (men aldrig mot varandra, bara föremålet). Kan vara så att han tänker att du menar den andra hunden också. De begriper inte nödvändigtvis alla detaljer.

emeliagranstrom
2014-04-05 14:11
#2

Okej. Med apporten så sa jag inget men ändå så gjorde han så. Har korrigerat han varje gång det hänt men utan resultat.

LinDajSon
2014-04-05 20:14
#3

Det bästa du kan göra är att undvika att konkurrenssituationer uppstår. Träna inte med apporten i närheten av andra hundar. Låt inte leksaker eller annat ligga framme. :)

emeliagranstrom
2014-04-05 23:47
#4

Okej, tack så mycket för tipsen! :)

Upp till toppen
Annons: