Annons:
Etikettutställning-och-övriga-sporter
Läst 1105 ggr
MelliPirelli
2014-08-24 12:54

Ögonbrynshöjande kritik

Har det någon gång hänt att oå en utställning att domaren sagt/skrivit något om din hund som fått ögonbrynet att höja sig? 🤔

Berätta!

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Annons:
emeliagranstrom
2014-08-24 14:54
#1

Fick denna kommentar på en inoffare när Lukas var 5 månader

" Rör sig väl men med något glad svans" 

Kanske inte så väldigt ögonbrynshöjande men jag tycker väl att en valp på 5 månader som har en glad svans är bra? Då vet man ju att hunden tycker att det är kul.

MelliPirelli
2014-08-24 15:14
#2

#1 Vid 5 månaders ålder tycker jag absolut inte att domaren ska anmärka på något sådant, utan se det positivt att valpen är glad och inte tvärtom…

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

MelliPirelli
2014-08-24 15:20
#3

Win har fått kommentaren "för mycket border collie" i kritiken då hon var urfälld. 
Hon ställdes på Stora Sthlm och där är det en hel del människor. Under samma dag fick vi många fina kommanterar om "den fina border collien", frågor om varifrån hon kom och om vi vallade eller körde agility…

Behöver jag säga att jag blev måttligt irriterad tillslut? ☺️

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Jetaime
2014-08-24 17:11
#4

Har inte kritiken framför mig, men minns efter en utställning för drygt ett år sen så kom det fram en dam till mig och påpekade att min hund var en blandras (hon menade på att det skulle vara bla. BC i henne) och att jag borde kräva pengarna tillbaka av min uppfödare för att man faktiskt ska få det man betalat för och babblade på om att jag borde DNA-testa henne osv. Medans jag i sin tur försäkrade henne om att hon är renrasig och har stamtavla men bara blev någon modell nättare…

MikkansBuse
2014-08-24 19:26
#5

#4 Jisses, de är nästan så de får skämmas tycker jag.

Har oxå fått "rör sig väl, men något för glad svans" när Jax var dryga halvåret. 
Han har även blivit placerad som tvåa efter en med stubb, - Vi sprang minst 4 längder tillsammans fram och tillbaka. Domaren hade svårt att bestämma sig. Den med stubb sprang med ganska rangliga slöa steg, studsade upp och ner medan Jax sprang felfritt med jämna steg. Domaren ville inte placera en med lång svans före en med stubb, så vi åkte TILLSLUT ut…

Jetaime
2014-08-24 21:32
#6

#5 Ja verkligen, jag blev så paff att jag knapp kunde säga nått.. Men det var väl mest för att hon var den enda "working-aussien". Folk på utställningar är inte van vid att se lite nättare individer med mindre päls :)

Annons:
Jetaime
2014-08-24 21:33
#7

Åh, jag har min lilla pärm i bilen, annars hade vi nog kunnat hitta en del kul saker bland Zukis kritiker :p

LinDajSon
2014-08-25 00:02
#8

Ställer inte ut. Däremot har jag fått höra ett antal gånger bara den senaste veckan att Feng är en fantastiskt söt bordercollievalp…. ;)

Sugar Mist
2014-08-25 17:11
#9

"Raspresentationen kunde varit något bättre om han inte var i gott hull" …Senare insåg jag att han hade väldigt mycket valphull kvar(och det har han fortfarande, men inte lika mycket). Nåja.

-

LinDajSon
2014-08-25 20:00
#10

Det gäller att hålla dem tunna. Kan inte nog poängtera det. Träffar alldeles för ofta aussies och framför allt unga sådana med ett par kilos övervikt. De ska vara smärta och fasta i kroppen. Sett en del fall där sidorna bokstavligt talat rullat pga övervikt. :/ En del har lätt att lägga på sig.

MelliPirelli
2014-08-26 09:22
#11

#10 Vet inte om det bara är jag som fått höra det, men från många som håller på med utställning har sagt att hundarna ska ha lite extra för att gå bra…

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Ronja&Ila
2014-08-26 12:03
#12

Men fy, man kan väll tycka att dommarna ska kommentera feta hundar och inte låta dom gå bättre. Skulle inte medvetet utsätta min hund för det bara för att få ett pris efter att springa två varv i en ring. Nej tack .

LinDajSon
2014-08-26 12:47
#13

#11 Japp det är ett himla problem när folk inte begriper hur hundarna ska kännas i kroppen. Det värsta är ändå veterinärer. Stött på otaliga hundar där ägarna ansett att hundarna varit i god form, och fått det "bekräftat" av veterinär… och så går de runt med ett par KILO övervikt. Ett par kilo är massor på en hund.

Annons:
Jetaime
2014-08-26 14:13
#14

#13 Usch, jag tycker också det är så hemskt när folk säger sådär "veterinären har sagt att hon var PERFEKT i hull" så har hunden absolut för mycket kilon..

Upp till toppen
Annons: