Annons:
Etikettpresentation-kennel
Läst 1696 ggr
miomoow
1/6/15, 3:20 PM

På valptankar

Hej!
Jag har till våren/sommaren planerat att köpa en aussie-valp och undrar vad ni här tänker om olika kennlar. Jag vill göra lite allt möjligt med hunden, men har inte några planer på att tävla inom någon disciplin, i så fall bara för skojs skull. Det viktigaste för mig är temperamentet; jag vill ha en lättlärd, positiv, uppmärksam och allmänt trevlig hund som kan passa i familj och med andra hundar och djur.

Jag har tidigare haft border collies och är därmed väl medveten om att de kräver mycket aktivering både psykiskt och fysiskt. Däremot har jag relativt dålig uppfattning om vad jag ska kolla efter när det gäller just aussies, och ber därför om er hjälp med val av kennel och stam.

Den kennel jag har kollat på nu är Ruby Passion, vad är er uppfattning om den?

Annons:
LinDajSon
1/6/15, 8:13 PM
#1

Jag tänker inte uttala mig om enskilda kennlar men gå in på www.sask.nu så hittar du valphänvisning för kullar som uppfyller rasklubbens grundkrav, samt en lista på uppfödare (som valt att vara med så det är inte alla, men det finns statistik att titta på på ett lättöverskådligt sätt i alla fall - uppdaterad version av den sidan kommer inom kort och då kommer det även finnas annan statistik/information). :)

Sätt ihop ett standardmail med frågor som du vill ställa, berätta lite om dig själv och dina planer också och maila det till de uppfödare du tycker känns intressanta är mitt tips. :) 
När du hittat en eller ett par intressanta uppfödare, se till att prata även med deras tidigare valpköpare samt gärna de som fött upp de tilltänkta avelsdjuren. Träffa så många som möjligt.

miomoow
1/6/15, 9:01 PM
#2

Jag har kollat där, men tycker det är så otroligt svårt… Många hemsidor verkar inte vara uppdaterade på väldigt länge, och jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. Därför tänkte jag bara om någon hade några tips på kennlar som hade kunnat vara intressanta för just mig. :)

Tack för svaret, jag kollar den sidan igen efter den blivit uppdaterad så kanske det klarnar upp lite för mig.

AussieLeija
1/7/15, 8:07 PM
#3

Besök kennlar. Flera olika så har du en bra grund sen.

MikkansBuse
1/8/15, 5:00 PM
#4

Jag skulle helt klart ge tips att gå på tävlingar, utställningar m.m för man vet aldrig när man träffar på sin blivande uppfödare. - Det gjorde jag! :)

Jetaime
1/8/15, 8:26 PM
#5

Jag gjorde som så att jag kikade först runt på allas hemsidor och mailade sen dom som jag var nyfiken på/intresserad av och kollade upp deras hundar och släkt och stam på hunddata och sen slutligen så ringde jag den uppfödaren som jag slutligen fastnade för.

Upp till toppen
Annons: