Annons:
Etikettmh-mt-bph-och-problem-beteenden
Läst 1213 ggr
mingman
2015-02-10 23:25

Att hata katter

Hemma hos min mamma finns en katt som inte gillar hundar. Hon brukar oftast fly huset när hundar kommer på besök, men min Fidel har hon alltid tolererat. Visst har hon burrat upp sig och markerat mot honom några gånger, men han har hållit avstånd och det har funkat ovanligt bra.

Men i somras så flög katten på hunden, rejält. Jag såg det inte själv men fick det återberättat av mina syskon att katten smög på Fidel och plötsligt kastade sig över honom oprovocerat (så behöver det inte ha varit såklart).

Nästa gång därefter han såg katten valde han att skrämma iväg henne, d.v.s springa mot henne i full fart och låta och se farlig ut. Katten flydde och hunden var nöjd (jag däremot var inte nöjd).

Sedan dess verkar de båda dock ha lagt in en helt ny växel, och nu när vi är hemma skjuter katten rygg så snart Fidel rör sig eller låter, och Fidde skäller argsint (men aningen osäkert) när han ser eller hör katten.  Jag känner mig inte bekväm att ha dem ihop - såklart - och håller isär dem med galler. Men i sommar ska vi bo här i sex veckor, och då är det inte snällt mot något av djuren att ständigt hålla någon av dem instängd, kopplad eller under sträng lydnad. 

Fidel är alltså lite rädd och osäker inför katten, men istället för att backa försöker han skrämma bort henne. Därför postar jag det här för jag upplever att aussies generellt är bra på att verka tuffa så snart de blir lite osäkra. 

Jag vill egentligen bara ha alla tips och tankar ni kan komma med. Vad jag kan tänka på, hur jag på lång sikt kan jobba på problemet och så vidare. Jag är ingen kattmänniska och kan ingenting om katter. 

Många verkar rekommendera att låta katten ge hunden lite stryk så den "vet vem som bestämmer" men jag upplever att varje gång katten sagt till har han reagerat mer offensivt nästa gång istället för att backa. 

Just nu är det såklart inte bra. Det blir rätt spänt och vi får hålla dem separerade med galler och dörrar. Så jag spär på situationen, det vet jag, men jag är inte bekväm att släppa hunden när katten är nära.

Så! Katttips, aussietips, kompistips, kom med allt ni har!

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Annons:
LinDajSon
2015-02-11 00:25
#1

1. Se till att katten har höga ställen och avskilda platser att befinna sig på. 2. Välj ett rum som hunden inte får gå in i, galler i dörren men katten ska kunna ta sig dit. Föreslagsvis serveras kattens mat här. 3. Säg åt hunden på skarpen om den försöker skrämma katten. Katten ska inte behöva ge hunden stryk, dessutom är det farligt för båda inblandade. Säg ifrån men tjata inte. Säg ifrån och sedan är det klart när hunden lyssnar. Det spelar inte så stor roll varför hunden gör som den gör, den förvärrar situationen för sig själv om den håller på sådär och om ni inte säger åt den så talar ni om att ni inte heller vet hur situationen ska hanteras. Säg åt, eller plocka undan om ni fördrar det. Och säger ni åt - se till att den fattar. Inget halvdant. On de inte klarar av att tolerera varandras närvaro får ni faktiskt hålla dem åtskilda eller på annat sätt under kontroll, hur trist det än är.

LinDajSon
2015-02-11 00:26
#2

Testa också en Feliwaydosa för kattens stress och kanske Adaptilhalsband till hunden. Googla om du inte känner till dem. :)

[Neoverona]
2015-02-11 12:05
#3

Låt katten ha sin egna plats gärna högt så den har ett ställa att rymma till. Eller om den kan rymma ut. Kan alltid prova med skvaller, kanske fungerar. Har själv en katt hemma, dock så skulle jag vilja att hundarna skulle säga till då den katten attackerar oprovocerat varje dag. Katter är inte att leka med..

mingman
2015-02-11 20:13
#4

Nej, katter är läskiga och oförutsägbara (och mina kattvänner tycker samma om hundar, haha). Det var alla bra tips. Tack för det.

Det är skönt att vara lite förberedd och ha sig själv garderad och beredd att reagera, de är ju så snabba så jag måste ligga steget före.

Idag fick han träffa en snällare katt. Han reste ragg och skällde några gånger men valde sedan vid tillsägelse att vända bort och strunta i den. Det kändes bra. Det ska nog lösa sig även med mammas katt, trots att hon är aningen elakare (det finns säkert finare ord för det, men ni förstår vad jag menar).

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Upp till toppen
Annons: