Annons:
Etikettavel
Läst 4058 ggr
MelliPirelli
7/3/15, 2:34 PM

Aussie i blandrasavel?

Tycker det blir allt vanligare att rasen syns på blocket tillsammans med andra raser.  Ögonbrynen höjs ännu högre när det dessutom är raser av helt annan typ.

VARFÖR? 😕

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Annons:
Sugar Mist
7/3/15, 2:37 PM
#1

Det är ju en fin hund som är jättesnäll, och det är ju aldrig merle som används heller ;)

-

Jetaime
7/3/15, 3:47 PM
#2

Jag är generellt emot blandrasavel, särskilt när man blandar hej vilt. Eller för att man har en söt tik och kanske bästa kompisen eller grannen har en jättesöt hane, och utan att ens tänka sig för. :(

[Neoverona]
7/3/15, 3:47 PM
#3

Söta hundar med annorlunda färg ;)

Navifax
7/3/15, 11:24 PM
#4

Navi är 25% tervueren, vet ej varför hon avlades fram så att säga. Men jag bryr mig inte :) I mina ögon är hon en aussie och jag skulle inte byta ut henne mot någon annan hund i hela världen :)

LinDajSon
7/4/15, 2:02 PM
#5

Blandras är blandras. Haft en, aldrig mer, vill jag ha en hund så vill jag ha en specifik uppsättning egenskaper. Inte någon chansning som kan sluta hur som helst. Finns inget seriöst över blandrasavl hur man än vänder och vrider på det. :P

Tycker det är rätt tragiskt att se vilka blandningar aussie förekommer i. Bland det värsta jag sett var aussie/rottis… jomen tjena…

MelliPirelli
7/5/15, 12:18 AM
#6

Ligger en annons ute om aussie/labbe just nu… Ofta är det dessutom de "dåliga" exemplaren av rasen som används i blandrasavel. Jag blir bara arg!

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Annons:
Turast
7/5/15, 9:56 AM
#7

Jag har sett väldigt många aussie x tervueren blandisar på blocket. Vågar inte ens tänka på hur det kan bli hos fel person :/ Aussie verkar ha exploderat i blandisaveln

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fialialej
7/7/15, 12:24 AM
#8

Jag råkade iallafall få en med raser ur samma grupp. ;)

Man undrar ju hur någon med renrasig aussie tänker när den medvetet gör valpar tillsammans med oreggad bc, dock.. Borde finnas mer värde (på alla sätt) i att hitta en fin tik av samma ras istället?

"På natten är alla katter svarta"

Navifax
7/7/15, 9:17 AM
#9

Jo Navi har ju också ras ur samma grupp. Jag har varit inställd på aussie i flera år, hade planerat att skaffa en till våren 2016. Så smet jag in på blocket och såg en annons om valpar sopm då var 25% tervueren och 75% australian shepherd. Och detta till mer än halva priset än vad en aussievalp kostar annars. Så jag tänkte "Ja varför inte, kan lika gärna kolla." Så jag åkte dit, med sambo och en vän för att vi skulle kunna ställa rätt frågor då jag bara hade "valpögon". Men uppfödaren svarade bra på alla frågor, var otroligt seriös och hade en enastående kontakt med sin hund. Navi var den enda som kröp fram och den enda som skulle busa med mig. Alla andra sov som stockar.

Jag blev ju helt galet kär såklart, kände mig otroligt nöjd med uppfödaren. Rent ekonomiskt var det toppen, plus att Navi verkligen ser ut som en aussie (vilket jag faktiskt ville). Jag ringde min chef, kunde lösa semester med detsamma. Jag ringde mitt försäkringsbolag, veterinär osv. Allting föll samman som ett pussel, och jag ska inte ställa ut Navi. Jag behöver inte stamtavlan så sett. På besiktningen: UA på allt.

Så jag köpte henne. Och jag har aldrig någonsin ångrat mitt val. En utställningsdomare fanns på Grizzly, tog en titt på Navi. Antog väl att hon var en aussie, renrasig, och Navi fick excellent på allt. Perfekt avstånd mellan öron, svansen, tassarna, ögonen osv.

På instagram har vi många följare. Och folk frågar vilken kennel hon komemr ifrån, efter en massa kommentarer om hur fin hon är och åh så duktig. Och när man svarar att hon inte har en stamtavla och att hon är 25% tervueren får man en kommentar "Aha." Och där tappade hon allt värde i deras ögon.

Självklart ska man inte avla hur som helst. Men alla blandisar är inte dåliga. Och dem är inte mindre värda på något sätt. Jag skulle aldrig någonsin byta ut Navi mot den mest medaljerade och mest renrasiga aussie i hela världen.

Navi är perfekt. Iaf enligt veterinär, en utställningsdomare, mig och alla i min omkrets. Men för dem som är insnöade på kennlar och stamtavla är hon inte värd en potta skit. Otroligt tråkigt.

Turast
7/7/15, 9:35 AM
#10

Men sen är det ju så, iallafall för mig, att en stamtavla är lite av en garanti. Jag kan kolla led tillbaka, kan kolla hälsa och mentalitet osv. Jag kan veta lite vad jag kan förvänta mig att få. Jag skulle inte våga köpa en hund utan stam just för att jag inte kan kolla bakåt i leden och se hur släkten ser ut. 

Jag ska inte ställa ut mina hundar, har inget intresse av det, och stam i mina ögon har inget med utställning att göra. 

Självklart kan en hund utan stam vara lika "perfekt" som en med stam, men vet du det? Har du koll på leden? Koll på hälsa längre bak hos mor och farföräldrar och föräldrars syskon, tidigare avkommor osv? Mentaliteten? 

Själv skulle jag inte våga köpa grisen i säcken, för det är i princip det man gör med blandraser eller hundar utan tavla eftersom man inte kan kolla leden tillbaka.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Navifax
7/7/15, 9:43 AM
#11

Det är ju försvisso sant. Pappan var ju 100% aussie med stam så hans led har jag kollat. Men inte mammans. Men det jag såg av mamman var en otroligt frisk hund, och Navi blev besiktad UA. Annars hade jag varit lite tveksam.

Men att folk ska bete sig som om hon är mindre värd gillar jag inte. Som om hon är en smutsig trasa. Det gör inte alla men många som är så up and about om stamtavlor och tävlingar osv gör faktiskt det. Sen är väl blandraser rent generellt ofta friskare? Eller är det bara en myt?

Turast
7/7/15, 9:52 AM
#12

Ja men det är ju iallafall liiite säkrare. Dock kan ärftliga problem komma med tiden och det är långt ifrån allt man ser på valpbesiktningen. 

Sedan kan man ju ha brutal otur även fast man har en hund med stam där allt är perfekt, bara friska hundar, och få en hund som min. En hund med grov ED och OCD (min äldre hund, en collie). När folk kollar på honom dock så ser dem ingen sjuk hund, tvärt om! Så tyvärr är det inte alltid så bra som det ser ut på utsidan.. :/ 

Ja jag tycker det är dumt att blandraser ska ses som skit bara för att någon bestämde sig för att sätta dem till världen. Jag själv har inget emot blandraser, utan det är aveln jag avskyr. Men sedan finns det ju även bra blandrasavel, sk prestationsavel osv. Är alla led testade osv så ser jag egentligen inga problem. 

Första ledet i blandrasavel kan bli friskare, resten är tyvärr bara en myt. Allt beror på hur släkten ser ut och såklart kan miljö spela in. Men blandar man två sjuka raser så blir det inte automatiskt en frisk. Och två otestade hundar som blandas kan få sjuka valpar helt beroende på vad deras hälsa är, men det vet man ju inte då de inte är testade :P

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

LinDajSon
7/7/15, 9:55 AM
#13

Det finns inga perfekta hundar, renras eller ej, och en hunds alla brister och förtjänster syns definitivt inte när den är en söt liten valp. Köper man en blandras spelar det ingen roll hur mycket man älskar den, renrasig blir den inte. Det handlar inte om en känslomässig värdering utan om en rent saklig. Ska vi spinna iväg lite? Jag tycker det: Angående möjligheten att kolla upp vad som finns bakom… hur många av er har verkligen kollat upp leden bakom, träffat hundarnas föräldrar och släkt, sett dem arbeta (i den gren ni tänkt er), sett dem i sociala sammanhang och i miljöer utanföe hemmet? Hur många av er har bara träffat tiken i hemmamiljö, hos valparna? Jag ställer frågan i första hand till er med renras men blandrasägare får gärna svara de med.

Annons:
Navifax
7/7/15, 10:09 AM
#14

Nej självklart blir hon inte renrasig men när folk frågar rasen i förbifarten tänker jag inte säga blandras 25% här 75% där osv. Frågar dem vidare förklarar jag. Frågar folk mig om jag är 100% hallänning så börjar jag ju inte säga att nä morfar är från skåne men jag är uppväxt i halmstad… Jag säger ja!

Mamman träffade jag som sagt i hemmamiljö, sett arbeta. Har fortsatt kontakt med både mamma och pappas ägare, samt många kullsyskon. Kollat upp ledet på pappas sida :)

Jetaime
7/7/15, 10:10 AM
#15

#13 Jag kan ärligt säga att jag inte hade någon koll alls inom aussievärlden när jag skaffade zuki. Såklart kollade jag upp det jag kunde och visste (så som hälsan på skks hunddata osv och läste och frågade så mycket jag bara kunde). Idag hade jag säkerligen prioriterat annorlunda, så för min del var det nog ganska 'tur' att jag fick det jag ville ha :)

Jetaime
7/7/15, 10:15 AM
#16

Oavsett hur den ser ut eller blir bedömd av en utställningsdomare, så är den fortfarande en blandras, sen är det inget som säger att den i ens egna ögon är värd mest i.världen ändå. En hund kan vara 50/50 av något och ändå i princip bara få utseendet och egenskaper efter en av föräldrarna. :) I det stora hela tycker jag inte att någon 'blandrasuppfödning' är direkt 'seriöst' :)

Navifax
7/7/15, 10:20 AM
#17

Nej jag säger inte att hon automatiskt blir renrasig. Men jag ser ingen del av tervueren i henne, och det är en väldigt liten procent. Så som jag skrivit tidigare: om folk frågar vad hon är för ras i förbifart så svarar jag australian shepherd :) Frågar dem vilken kennel hon kommer ifrån och om det är mer intresserade förklarar jag att det är en lite procent tervueren i henne.

Och nej blandrasavel är inte något jag stöttar direkt heller. Men sen samtidigt så finns det rena raser som inte alls borde ha avlats fram och som är allmänt sjuka i rasstandarden  :)

Sen är det ju tyvärr priset som lockar många. Jag var inställd på 17000 från en kennel, men det är stor skillnad när det då är 8000 istället. Men jag hade ju inte köpt hur som helst! Kollade klart upp det jag kunde 😃

LinDajSon
7/7/15, 10:20 AM
#18

#14 Jag hade en blandras bc/terv som såg ut som en grönis. Att en utställningsdomare tog fel på henne på brukshundklubben, kom utrusande för att få göra en snabb bedömning, och efter denna klargjorde att hon slagit de flesta grönisar i ringen är en anekdot jag gärna berättar än i dag… men grönis hade jag kunnat kalla henne lika lite som bc eller terv. Jag presenterade henne alltid som "blandis", för det var blandis hon var. Inget hon skämdes för, inte jag heller. ;) En blandis är och förblir en blandis. Vill man ha renras köper man renras och annars får man stå sitt kast. :P

Navifax
7/7/15, 10:23 AM
#19

#18 Så du menar att jag inte får kalla Navi för en aussie? Utan måste förklara för alla att hon är 25% terv? Får jag ens vara med i detta förum då? :)

LinDajSon
7/7/15, 10:29 AM
#20

Din hund är ju ingen aussie utan en blandras. :) Alla får vara med i forumet, det har inte med saken att göra. Behöver inte ens ha hund för att vara med. Intresse för aussien räcker. :)

Annons:
Navifax
7/7/15, 10:30 AM
#21

Hon är blandras ja. Majoritet aussie. Eller har blandras gått och blivit en helt egen ras?

LinDajSon
7/7/15, 10:33 AM
#22

Blandras är blandras, en blandning av två eller fler raser definieras som blandras. Du kan säga aussiekorsning om du tycker att det låter finare. :P

Navifax
7/7/15, 10:40 AM
#23

Eller så säger jag australian shepherd för folk som frågar i förbifart, och förklarar närmre om någon är mer nyfiken :)

Jetaime
7/7/15, 10:45 AM
#24

Även om det hade varit 1% terv hade dwt fortfarande varit lika mycket en blandras ;)

Jetaime
7/7/15, 10:46 AM
#25

#19 Självklart är du välkommen här ändå! Man får lov att vara med och diskutera oavsett ras eller blandras.

Navifax
7/7/15, 10:49 AM
#26

Jo jag förstår att det officiellt är en blandras. Jag har förstått detta, och jag har vetat det sen jag köpte henne :) Men majoritet aussie, ser ut som en aussie, ser ingen terv i henne och jag orkar inte dra faderallan för alla som frågar vad hon är för ras. Och det är väl ändå ett val jag gör. Visst, i era ögon gör jag fel för hon är ingen aussie i era ögon. Bara en simpel blandras.

Navifax
7/7/15, 10:52 AM
#27

Jag lägger diskussionen nu, och ber om ursäkt för att jag sticker folk i ögonen med att kalla Navi för aussie :)

Annons:
[Neoverona]
7/7/15, 12:21 PM
#28

Har själv en Aussie/Samojed blandras. Inte säger jag att han är en Aussie för det, stämmer ju verkligen inte. Säger antingen blandras eller Aussie/Samojed, det blir några hundratals gånger under hans liv. Men det är sanning. Man behöver inte säga att så många procent är det, är bara två raser, vem bryr sig om procenten? Hade som tur var träffat både pappan och mamman hos kenneln och under flera år efteråt då jag hade kontakt med uppfödaren. Men jag stödjer inte Aussie blandraser och om det var idag så skulle jag inte skaffa Diablo om jag såg honom på blocket. Men samtidigt så ångrar jag mig inte en sekund.

Sugar Mist
7/7/15, 12:28 PM
#29

En av mina tidigare aussies såg ut som en bc men inte kallade jag honom bc för det inte…

-

Fialialej
7/7/15, 12:44 PM
#30

Känns som du är lite lättstött här. ;) Jag har också en blandras, precis som du säger är hon varken mer eller mindre värd för det. Och just därför finns väl ingen anledning att hymla med det heller? Jag brukar säga att hon ör blandning bc/aussie, bc-blandning, aussie-blandning, vallhundsblandning, eller liknande när folk frågar vad det är för nåt. Ingen big deal och brukar aldrig bli några oklarheter. :)

"På natten är alla katter svarta"

Rafflan
7/8/15, 12:32 AM
#31

#27 Är det jobbigare att säga aussie blandning än det är att säga australian shepherd? ;)

Tror inte det är någon som direkt stör sig, det är nog snarare som #29.
Skulle inte du tycka det vore konstigt om vi träffades och jag sa att min hund var en bc, och sedan när du frågade närmare kom det fram att han är en aussie men jag kallade honom bc pga att han liknar det?

Sugar Mist
7/8/15, 12:33 AM
#32

#31 Drog liknelsen för att hon kallar sin aussieblandis för aussie för att den är exakt lik en aussie 🙂

-

Rafflan
7/8/15, 12:39 AM
#33

#32 precis, mitt inlägg var riktat till Navifax, och menade att det vore ju konstigt om du kallade din aussie för bc, så varför att det inte konstigt i hennes ögon att kalla en assies blandning för riktig aussie? det är ju samma sak, jag har också en aussie som liknar en bc :)

Sedan ska vi betona att det är INGET fel på blandras, jag har en själv en underbar chihuahua blandis, fantastisk hund, lika perfekt och fantastisk som mina renrasiga, så inge fel på hunden för den är blandras, men ska bara benämna dem rätt :)

Sugar Mist
7/8/15, 12:40 AM
#34

#33 Misstolkade ditt inlägg, trodde du menade att det var jag som störde mig

-

Annons:
Upp till toppen
Annons: