Annons:
Etikettaussieprat
Läst 1458 ggr
Jetaime
1/7/16, 8:54 AM

Mål och planer 2016!

Vad har ni för mål och planer på aussiefronten under 2016? Kan vara både i vardagen och träning/tävling och kanske tom valpplaner? 😊

Annons:
LinDajSon
1/7/16, 10:35 AM
#1

Inga direkta mål. Feng har mycket kvar att lära i fårhagen. Ska starta upp Kai på får, se om det finns någon vallningen i honom. Hoppas på en kurs eller två i något roligt under året, bruks kanske. Jin ska valla in lite får och sen blir det nog lydnad. Lovat honom ett lydnadsår länge nu men det blir aldrig av… Athos får nog spåra lite.

Turast
1/8/16, 12:11 AM
#2

Mål för apan Marceline

  • Starta i minst en rallylydnadstävling (för att försöka bli av med tävlingsskräcken, tar inte rally seriöst så kanske går enklare!)
  • Sätta ihop ett freestyleprogram (på gång) och starta i klass 1
  • Träna så att momenten för lydnadsklass 1 sitter och kaaaanske tävla
  • Gå på patrullhundsläger
  • Kennelläger
  • Röntga höfter och armbågar
  • (Ifall röntgen ser bra ut) "Dra in" henne och förbereda för canicross (bara lära dragkommandon osv)

det jag kommer på nu iaf!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fialialej
1/8/16, 1:54 PM
#3

Viktigaste målet är att hålla en jämn aktivitetsnivå under året. Det blir lätt väldigt binärt här och det trivs inte Alva med. Jag ska försöka vara ute mycket mer i skog och mark, spåra och ha kul. Jag ska träna agility och rally och ha tankar om att tträningstävla agility men kanske starta nån officiell om det känns bra. I rally vore det kul att komma upp i fortsättningsklass. I nuläget känns det som vallningen läggs på hyllan , men jag ska åka och titta på lite tävlingar har jag tänkt.

"På natten är alla katter svarta"

Stormvindh
1/8/16, 11:23 PM
#4

Oj, jag är "tyvärr" en sån som planerar och sätter upp alldeles för många mål. Tanken är dock att vi ska lyckas med följande:

  • Klara av anlagsprov i viltspår (redan inbokat) och om det går bra även testa öppen klass
  • Tävla i agility minst en gång, målet är innan sommaren men annars till hösten
  • Träna vidare på lydnadsmoment och ev. starta lydnadsklass 1
  • Om vallningen verkar passa (då vi precis har börjat träffa instruktör), så träna vidare på det och få en bra grund
  • Få sista godkända i fortsättningsklassen i rally och senare ev. starta avancerad klass (gillar dock inte Honnören, haha)
  • Bli klar med vårt freestyleprogram och tävla i alla fall en gång i klass 1
  • Ställa vidare på utställning och få lite fler Excellent

Som sagt, lite mångsysslare, haha… Men vi gillar att prova på olika grejer, och förutom lydnaden och ev vallningen om det som sagt inte skulle passa så känns de andra punkterna inom räckhåll! Kan ju tilläggas att jag börjat titta och fundera på hund nr 2 som jag hoppas på kan vara aktuell under 2017, haha.. 😇

Medarbetare på Vallhundar

Fialialej
1/9/16, 9:23 AM
#5

En plan jag också har förresten är att kika på aussiesar som kan vara bra föräldrar till valpen som jag kaaaaanske kommer bestämma mig för att köpa sommaren 2017… :)

"På natten är alla katter svarta"

TrasselTroll
1/9/16, 10:42 AM
#6

Våra mål för i år:

  • Testa starta i rallylydnad.
  • Få till ett mer stabilt upplägg för hur vi tränar drag.
  • Ställa ut en gång eller två i öppen klass.
  • Fortsätta slipa på lydnaden för att ta oss närmare start i bruksspår.
Annons:
Jetaime
1/9/16, 1:24 PM
#7

Vi har en del lite luddiga mål, sol beror lite på hur det utvecklar sig osv. Men lite mer konkreta: * AgD II * AgHD II * Uppflyttning till klass 3 i både agility och hopp. * Starta i avanceradklassen i rallylydnad (kanske först bör sätta mig in i momenten, men kör nog på lite som förra året, gick nybörjarkurs för att komma igång, missade nästan hälften av tillfällena, tränade lite moment ute på promenaderna och tävlade sex gånger totalt). * RLD A * Starta i lydnadsklass 1. * LP1 (om motivationen räcker så långt). * Ställa ut minst en gång med excellent som resultat ;) Sen har vi lite mål med andra saker också, men det beror helt på hur våra möjligheter ser ut, så dom håller jag nog för mig själv tills vidare ;). * Gå kurs för Annika Aller (agility). * Gå A1 utbildning (agilityinstruktör). Sen var även tanken att det skulle bli tillökning i början av året, men verkade inte bli en tik till mig, tyvärr.

CayKantos
1/9/16, 3:43 PM
#8

Mål och mål, mera önskningar här 😂

  • Flytta tillbax till Danmark och då hemifrån
  • Få hem Aussievalp till höst/vinter om önskad parning visar sig

Det var allt för min del, som är hundpåverkad iaf, hund kommer inte hända om jag inte har eget ställe då moder min inte vill ha hund i lägenheten tyvärr.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Kazince
1/14/16, 3:26 PM
#9

Eftersom Tossa är sjuk och det lutar åt mindre trevlig diagnos har våra planer för i år och även framtiden kastats om en hel del. De ser ut ungefär såhär:

  • Hitta vad som är fel och förhoppningsvis få henne smärtfri så hon kan finnas kvar. <3
  • Starta i nybörjarklass rallylydnad (fotgåendet är inte lika strikt, hon får inte lika ont i ryggen då)
  • Starta upp nose work och ev tävla i det
  • Gå nån rolig kurs med lugn träning.
  • Röntga HD/ED samt ögonlysa. Även göra MH
  • jag ska nörda in mig på ledproblem så jag kan hjälpa henne på bästa vis när hon har dåliga perioder med stretching och liknande.
  • Sist men absolut inte minst, ha riktigt kul ihop och ta vara på tiden då vi inte vet hur länge vi har den! <3
Turast
1/14/16, 4:24 PM
#10

#9 ❤️🌺

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
7/13/16, 9:07 PM
#11

Lite mer än halva året har gått nu! Hur har det gått med era mål så far? Har det tillkommit nya, eller är det något ni struntat i?

Turast
7/13/16, 9:10 PM
#12
  • Starta i minst en rallylydnadstävling (för att försöka bli av med tävlingsskräcken, tar inte rally seriöst så kanske går enklare!) Inte hänt än
  • Sätta ihop ett freestyleprogram (på gång) och starta i klass 1 Inte hänt än
  • Träna så att momenten för lydnadsklass 1 sitter och kaaaanske tävla Inte hänt än
  • Gå på patrullhundsläger Hände inte, avbokade pga min mentala hälsa.
  • Kennelläger Blir i augusti 
  • Röntga höfter och armbågar Ska röntga henne sen sommar/höst
  • (Ifall röntgen ser bra ut) "Dra in" henne och förbereda för canicross (bara lära dragkommandon osv) Efter röntgen..

Såååå ja… hahah inga av målen är nådda.. trist, men sån är väl jag antar jag

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
7/13/16, 9:19 PM
#13

* AgD II - Har fått en pinne, behöver tre till.. kämpar som tusan med kontaktfälten.
* AgHD II- Check!
* Uppflyttning till klass 3 i både agility och hopp. - Har inte flyttat upp än, men har sex pinnar i hopp så kan flytta upp när jag vill, men väntar in agilityn..
* Starta i avanceradklassen i rallylydnad. - Inte haft lust alls att köra rally senaste tiden, kanske till hösten.
* RLD A - Inte startat ens.
* Starta i lydnadsklass 1. - Check! (med ett första pris dessutom!)
* LP1 (om motivationen räcker så långt).  - Ett gk resultat, men är anmäld till några tävlingar till fram över!
* Ställa ut minst en gång med excellent som resultat ;) - _Det sket sig totalt, så jag tror jag skiter i utställning öht i framtiden.

_

* Gå kurs för Annica Aller (agility).  - Check! (Hoppas på att kunna gå för antingen Jouni och/eller Isabelle också till hösten, ev en kurs till för Annica Aller)
* Gå A1 utbildning (agilityinstruktör). - Check!

Annons:
Jetaime
7/13/16, 9:20 PM
#14

#12 Men som sagt är det bara halvvägs in på året så det finns gott om tid! :)

Turast
7/13/16, 9:26 PM
#15

#14 joo, men är inne i en period där jag varken orkar eller har lust med träning.. :( är superjobbigt.. allt går liksom dåligt i mitt huvud :s

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
7/13/16, 10:06 PM
#16

#15 Jobbigt :/ Jag har inte heller mått så bra senaste tiden, men jag är så glad att jag har hundträningen då, för det är verkligen det enda som fungerat för mig…

LinDajSon
7/14/16, 11:18 AM
#17

Jomen lite har vi väl fått till hittills… varit lite smådåligt med vallning för Feng, blev ju en del i vinterhagen i vintras när det var såpass mycket snö att den var användbar. Under våren blev det nästan inget. Nu är fåren ute på bete men min motivation och ork har väl saknats… men i veckan så har vi faktiskt börjat smyga igång lite smått. Fåren behöver ju omtränas lite så vi börjar där. 
Kaiju är uppstartad i fårhagen (men inte hemmavid), sex gånger har han vallat i å och har tänt fint, tyckt om det han visat hittills så vi ska fortsätta med vallningen.
Brukskurs blev det, en i sök, nu tränar vi tillsammans med några ur den gruppen ibland. Förutom en dipp på kennellägret har det gått fint framåt. Sen har vi omvandlat bytarleken till upplet och jobbar på att utveckla det.
Jin har visserligen fått träna en del lydnad, men alldeles för lite.
Inga spår för Athos, men lite rapport.

Stormvindh
7/14/16, 3:24 PM
#18
  • Klara av anlagsprov i viltspår (redan inbokat) och om det går bra även testa öppen klass - Tyvärr så ställdes anlagsprovet in och har inte blivit av ännu… Men förhoppningsvis till hösten om vi hinner träna lite!

  • Tävla i agility minst en gång, målet är innan sommaren men annars till hösten - Check! Ska på vår andra tävling nu till helgen.

  • Träna vidare på lydnadsmoment och ev. starta lydnadsklass 1 - Träna gör vi, får se om vi vågar var med på klubbens tävling till hösten.

  • Om vallningen verkar passa, så träna vidare på det och få en bra grund - Lagt det på hyllan för tillfället.

  • Få sista godkända i fortsättningsklassen i rally och senare starta avancerad klass - Check! RLD F fixat, och planerar start i avancerad i augusti/september.

  • Bli klar med vårt freestyleprogram och tävla i alla fall en gång i klass 1 - Avvaktar för tillfället, får se om det kanske finns någon tävling i närheten annars nästa år.

  • Ställa vidare på utställning och få lite fler Excellent - Ställt har vi gjort, men inget Excellent ännu ;)

Så för att uppdatera lite…

  • Göra anlagsprov i viltspår

  • RLD A

  • Ta någon/några pinnar i Hopp- och Agilityklass 1

  • Ev. starta Lydnadsklass 1

  • Få klart ett freestyleprogram

  • Ställa och hoppas på bra resultat

Medarbetare på Vallhundar

Fialialej
7/14/16, 8:01 PM
#19

Jag har fortfarande som mål att få bättre struktur och upplägg i träningen. Satsar dock på att gör minst en start i mästarklass innan året är slut. Aningen högt men känns realistiskt trots att det är en utmaning. Vi är nääääästan tillräckligt bra för det nu. ^^Kul. :)

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
11/14/16, 8:19 PM
#20

* AgD II - Check!
* AgHD II Check!
* Uppflyttning till klass 3 i både agility och hopp. - Check!
* Starta i avanceradklassen i rallylydnad. - Inte haft lust alls att köra rally senaste tiden, kanske till hösten.
* RLD A - Inte startat ens.
Starta i lydnadsklass 1. - Check!
* LP1 (om motivationen räcker så långt).  - Check!
* Ställa ut minst en gång med excellent som resultat ;) - _Det sket sig totalt, så jag tror jag skiter i utställning öht i framtiden.

_

Gå kurs för Annica Aller (agility).  - Check! 
* Gå A1 utbildning (agilityinstruktör). - Check!

Annons:
Jetaime
11/24/16, 3:17 PM
#21

Hur går det för alla andra? Har ni börjat fundera på nya mål inför 2017? :)

Fisherling
11/24/16, 4:03 PM
#22

Jag hade ju inte någon direkt plan för 2016.. Eller, jag ville ju starta i Lydnad och Rally, och det har vi gjort! 

Uppflyttade till Klass 2 (nästa år nya Klass 1) i Lydnad, men vi har två tävlingar på oss att försöka ta LP1.
Vi har två godkända rundor i Rally, så det är ju roligt! 93 poäng på båda 😃

Jetaime
11/24/16, 5:03 PM
#23

Får fundera lite över våra mål 2017. Beror lite på vad som händer.. Svårt att planera liksom. Men jag hoppas på att vi ska kunna kvala till Agility-SM 2018 i alla fall…

LinDajSon
11/24/16, 6:04 PM
#24

Japp.. jag är relativt nöjd med det här året. Blev för lite vallning men nu i höst har vi i alla fall börjat få lite regelbundenhet. Kaiju utvecklas fint i fårhagen. Feng med. Kaiju har startat officiellt i rally. Jag har lite mer planer inför 2017 och tror att det kommer bli ett roligt år.

Fisherling
11/24/16, 6:12 PM
#25

Får jag skäll om jag startar en "Planer 2017" redan nu? Är så taggad på att få skriva av mig! 😃

Turast
11/24/16, 6:20 PM
#26

alla mina planer gick i stöpet…. jag satsar på 2017 istället! Yay 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
11/24/16, 7:23 PM
#27

#25 Haha, nejdå, gör du det :)

Annons:
TrasselTroll
11/27/16, 8:02 AM
#28

Igår gick vi årets sista tävling så då kan jag väl avrunda den här tråden jag också.
Jag skrev upp följande mål för oss:

  • Testa starta i rallylydnad.
     Vi inte bara kom till start,  vi tog också RLI titel på våra första tre starter i klass 1. Rusade igenom klass 2 (hoppade över titel här) och tog på 5 starter i klass 3 RLIII titeln. Nu är vi i elit…

  • Få till ett mer stabilt upplägg för hur vi tränar drag.
    Har blivit dåligt med dragträningar som sådana men vi har klättrat upp för ett par toppar i närområdet och det var väl vad dragträning det blivit på oss i år. Nu verkar det dessutom som om snön tänker dröja så jag ser inte att det blir något drag med skidor heller innan nyår.

  • Ställa ut en gång eller två i öppen klass.
    Det har blivit 5 utställningar på oss i år (4 internationella och en rasspecial)  bara enkla excellent på oss - så den eviga jakten på "stor"certet fortsätter nästa år…

  • Fortsätta slipa på lydnaden för att ta oss närmare start i bruksspår.
    Vi har inte bara slipat, vi har också startat! Inte i brukset men i vanlig lydnad. Vi har hunnit med två starter i år varav den första gav oss poäng nog till uppryck till klass 2. Vi hänger dock kvar i klass 1 tills vi får titel och med regeländringarna som kommer nästa år blir det en del nyinlärning innan vi kan starta igen.

Upp till toppen
Annons: