Annons:
Etikettaussieprat
Läst 853 ggr
Ridharmoni
10/13/16, 12:38 PM

Hästar och Aussie

Vi har hästaktiviteter, tre araber. Turridning, kurser etc.  www.ridharmoni.se Jag undrar hur en sussie går ihop med hästar. Kan man ha den med på ridturer? Rasen kräver "arbete", kan det räknas som arbete för en sån hund att bara följa med på tur? Kan man låta den vara med, men passiv, när vi har träningar på ridbanan. Eller blir det oemotståndligt att försöka valla hästarna? Nån som har en uppfattning. Vi är hundlösa nu efter att ha haft en russel men jag tänker lite på raserna sheltie och aussie.

Annons:
LinDajSon
10/13/16, 12:46 PM
#1

Jag skulle inte rekommendera en aussie. De är vackra att titta på men inga enkla hundar. Följa med på ridturer finns det nog säkert många sällskapsraser som skulle uppskatta! Sheltie låter som en bättre idé, eller varför inte dalmatiner. De är rätt populära bland ridfolk. :)

viktoria91
10/13/16, 12:48 PM
#2

Jag vet aussie som nöjer sig med att vara i stallet. Vallar ej.

Fisherling
10/13/16, 12:51 PM
#3

#2 Fast TS ska nog inte försöka satsa på att få en icke rastypisk hund av en ras, utan istället satsa på en ras vars egenskaper passar.

LinDajSon
10/13/16, 3:57 PM
#4

#2 Det finns mallar som fungerar som sällskapshundar också, men kan vi komma överens om att det inte är en lämplig ras att rekommendera till tant Agda 91 år? När man letar ras bör man börja med att fråga sig själv "vilka egenskaper ska min hund ha, och vad vill jag kunna göra med min hund?". Sedan letar man ras därefter. Vill man ha en hund som fungerar i ett stall där det rör sig mycket folk, nya människor av diverse sort, och där den huvudsakliga sysselsättningen är att "hänga i stallet" och "följa med på ridturer" så är det inte bland krävande bruksraser man ska börja leta.

Kazince
10/15/16, 6:50 AM
#5

Mina två följer med ut på ridturer, ena kan vara lös även när hästarna ökar tempot och den andra får bara följa med på skritturer då hon blir helt kaos när hästarna rör sig snabbare. De tränas dock utöver det, att hänga med i stallet är mer miljöträning/motion vilket de är okej med de dagarna. Men sedan tränas dem i lydnad, nosework, freestyle och sök utöver stallet. :)

Upp till toppen
Annons: