Annons:
Etikettaussieprat
Läst 3168 ggr
Jetaime
10/19/16, 11:52 AM

Valpväntartråd (2016-2018)

Vet att det är många som planerar valp inom det närmsta, eller åtminstone letar, så känns passade med en sån här tråd även här :) går bra att skriva ner tankar, posts bilder osv!

Annons:
Fisherling
10/19/16, 12:23 PM
#1

Åh vad jag letar och längtar efter en valp under 2017. Finns en planerad kull jag hemskt gärna vill ha valp ifrån, men den enda chansen till valp där är väl om det blir 10+ valpar och alla är tikar 😂

Så jag fortsätter leta. Verkar dock vara ont om info än så länge, folk har väl kanske inte lagt ut sina planer än.

Tina
10/19/16, 4:29 PM
#2

Är möjligt att det kan bli valpköp under 2018, men det blir nog inte en aussie. :)

Om allt går som planerat kommer Ellie att ha en valpkull hos kennel Aymik's i början på 2017, så det blir nog en hel del valpmys för mig även om ingen ska flytta in hos oss. 😃

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Jetaime
10/19/16, 4:36 PM
#3

Jag hoppas på valp till våren. Men vi får se om der går vägen eller inte. Berättar mer när jag vet mer, vill inte jinxa det…

Ellen89
10/19/16, 9:12 PM
#4

Inte 2017 men snart. Om 5 veckor kommer Aussie till oss. Som jag har vantat i nastan 3 ar. Postar mer nar jag vet vilken, blir en tik iaf.

LinDajSon
10/19/16, 10:55 PM
#5

Kommer säkert dyka upp många kullar, det har väl de facto varit något av ett rekordår redan i år skulle jag gissa, och det verkar ju inte som att den trenden tänkt vända i det närmsta om.man tittar på de senaste årens statistik. Så länge tiken är förhållandesvis frisk fysiskt så ska man ju avla på den, och det finns ju många tikar så det lär bli många kullar även nästa år. För som vi alla vet, man behöver ju inte tänka att det bara är hundar med det lilla extra som ska gå i avel, äsch, det är ju jättebra att det föds hundratals fler valpar om året än det finns vettiga hem för en bruks/vallhund… ska jag fortsätta? För jag kan fortsätta. Länge. Jag är ingen sur liten bitterkärring, inte då.

Jetaime
10/19/16, 11:49 PM
#6

#4 Var meningen att det skulle stå 2016-2017, men vilket årtal som helst går såklart bra. Skulle kanske uppdaterat till bara 'Valpväntartråden' :p

Annons:
Fisherling
10/20/16, 12:05 AM
#7

#5 Haha du lyckades lura mig en stund där! Blev extremt förvirrad, tänkte att "nej nu har Linda blivit galen" :'D Blir lite mörkrädd när man ser vad vissa avlar på. Till och med på en kennel för vallande Aussies, där hade tiken ett rent ut sagt fruktansvärt MH, värsta jag sett hittills. Hur tänker man då liksom? Nä, jag väntar hellre flera år på en bra kombo än tar första bästa valp.

Stormvindh
10/20/16, 12:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nästa lördag hämtar vi hem en lillasyster till Storm! Efter att ha planerat, väntat och pratat med uppfödare i ungefär ett år, haha.. Ser såå fram emot vår lilla röda tjej! :)

Medarbetare på Vallhundar

Ellen89
10/20/16, 1:21 AM
#9

#8 Jattesot!

Jetaime
10/20/16, 11:18 AM
#10

#8 Vilken kennel? :)

Stormvindh
10/20/16, 2:57 PM
#11

#9 Tack, visst är hon! Hela kullen var små röda fluffisar ;) #10 Östra Gredas :)

Medarbetare på Vallhundar

tiger tok
10/30/16, 3:45 PM
#12

Nu står min kompis på väntelistan för valp från big brawehearts, blir en hane!!

Jetaime
10/31/16, 10:30 PM
#13

Ett steg närmre för min del, men finns fortfarande så fruktansvärt mycket som kan gå fel under tiden!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
LinDajSon
11/4/16, 2:03 PM
#15

#14 Vilken?

Jetaime
11/4/16, 2:06 PM
#16

#14 Jag är också nyfiken 😃

Denna kommentar har tagits bort.
Jetaime
11/4/16, 2:22 PM
#18

#17 Hm, hemsidan funkade lite dåligt för mig, men det är samma hane som Sugarwinds använde till sin senaste kull. Jag gillar, iallafall delar, av (den delen jag känner till) hans släkt väldigt mycket och har haft mycket kontakt med finska uppfödare som använt hans farfar i sin avel (även uppdödaren som (del)ägare honom och har fött upp Turbo).

Denna kommentar har tagits bort.
Jetaime
11/4/16, 2:37 PM
#20

#19 Blev dessutom bara tre valpar, en tik. Jag var också intresserad, men som sagt chansen att få den tiken var ganska liten. 

Finns väldigt mycket information att hitta i den finska avelsdatan också. :) Hon som fött upp hanen verkar väldigt trevlig också, har själv haft kontakt med henne senaste tiden, väntar just nu på vidare svar..

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Jetaime
11/4/16, 2:43 PM
#22

#21 Praktiskt nog kan man välja svenska som språk, vissa saker blir dock lite tokigt översatt ;)

Fisherling
11/4/16, 3:31 PM
#23

#21 Det är ju bra iallafall!

Denna kommentar har tagits bort.
Fisherling
11/8/16, 3:13 PM
#25

Och nu har jag redan ångrat mig tack vare en video på tikens MH 🤓Hade inte sett något MH-protokoll tidigare, men litade på beskrivningarna av tiken och på hennes tävlingshistorik. Men det är ju tur att jag såg den nu och inte senare. 

Nu vet jag bättre till nästa gång 😃

Jetaime
11/8/16, 4:19 PM
#26

#25 Åh vad tråkigt:( Men ja, bättre nu än senare!

Fisherling
11/8/16, 4:21 PM
#27

#26 Absolut!

Men det är dumt att det avlas på lite allt möjligt, även inom de arbetande linjerna. 😕

Annons:
Jetaime
11/8/16, 4:27 PM
#28

#27 Ja.. svårt att hitta något bra. Även om ingen hund är perfekt så vill man ju åtminstone ha bra förutsättningar…

Tina
11/8/16, 6:20 PM
#29

Ja att lita på ägares beskrivningar av en hund kan vara riktigt vanskligt, det kan vara svårt som ägare att vara opartisk och ibland blir man "hemmablind". Det bästa är nog att träffa både individen och släktingar till denne i så stor utsträckning som möjligt.
Det har hänt mig flertalet gånger att jag skapat mig en bild av en aussie genom beskrivningar/filmer på hemsidor och sociala medier, när jag sedan träffat hunden irl har bilden ändrats totalt då hunden i mina ögon uppträtt väldigt stressat eller lojt t ex.  Men bara för att jag upplever hunden som stressad behöver ägaren inte göra det, denne kanske har helt andra kriterier för vad en "stressad hund" innebär. Exempelvis träffade jag en tik för inte så länge sedan som jag tidigare tänkt att jag kanske skulle kunna tänka mig en valp ifrån då jag gillar hennes stamtavla och ägarens beskrivning av henne, men när jag träffar tiken upplever jag henne som extremt loj och tråkig - skulle jag gissat hennes ålder hade jag gissat på minst 10 år (både baserat på utseende och agerande) när hon i verkligheten är 3 år.

Sen lägger inte jag all vikt vid ett MH. Visar hunden aggressivitet vid hantering, stora kvarstående rädslor, för lite/ingen kamplust, skotträdsla eller ger en bild av att hunden är väldigt stressad eller loj backar jag, men annars kan det nog vara en idé att föra en dialog med ägaren - MH:t är ju trots allt bara baserat på en dag i hundens liv och kan styras av flera faktorer. Min aussie Tåss MH är väldigt pålitligt och speglar honom väldigt bra, men min andra aussie Ellies MH är inte alls lika väl speglat vilket beror på att det gjordes väldigt tätt inpå hennes flytt från USA till Sverige.  I USA hade hon inte fått möjlighet att utveckla sin sociala nyfikenhet och därför ser MH:t ut att spegla en socialt osäker och - till en början - en något feg hund när det i själva verket handlar om social ovana och en total ovana för liknande miljöer - ett ganska missvisande MH alltså.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Fisherling
11/8/16, 6:28 PM
#30

#29 Visst ska man inte lägga all vikt vid ett MH, men när en hund skäller ut figuranten i första kontaktmomentet, sen håller sig på koppellängds avstånd och visar flyktbeteenden när den ska följa med figuranten en bit, då tycker jag inte man kan skylla på en dålig dag. Sen visade tiken även dålig leklust, hon var rädd för figuranten i kappa på avstånd. Hon tog sig fram en bit, men bara för att skälla ut figuranten och när figuranten försökte leka fortsatte hunden skälla ut denne på ett skrämt sätt.

Jag vill inte riskera att få en hund med rädslor och dålig leklust.

Tina
11/8/16, 6:52 PM
#31

#30 Har också sett den tikens MH-film och visst har hon väldigt starka reaktioner och bär med sig obehaget hon får i början.  Tror att min aussiehane hade reagerat ganska lika då testledaren verkade ha lite speciellt utseende/utstrålning, har upplevt det som ganska vanligt hos aussien att även om de är socialt tillgängliga så är de inte öppna för "allt och alla" och reaktionen därefter varierar utefter hundtyp. Otur om man lyckas få en sådan människa på ett prov, det fick min hane på inträdesprovet i räddning (var första gången jag såg den sidan hos honom så blev väldigt förvånad). Fast min aussiehane är absolut inget avelsmaterial, så det är inte det jag menar. 😃
Men förstår absolut ditt beslut, mitt andra inlägg var bara "allmänt tänk". Just denna tiken har väl inte haft någon tidigare kull heller (?) så det är svårt att förutse vad hon kan nedärva.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Fisherling
11/8/16, 7:07 PM
#32

#31 Jag tycker inte att hundar ska reagera på olika utseenden. Dessutom finns det ju tjocka gubbar med skägg överallt, ingen av hundarna jag haft har någonsin reagerat på sånt, inte ens när det handlat om fulla tjocka gubbar med skägg. För mig tyder det på för mycket känslighet och osäkerhet, och det vill jag inte ha i en hund. Även om det skulle vara vanligt så tycker jag inte att det är något man ska acceptera. Hur en vuxen person ser ut ska inte påverka en mentalt stabil hund. 

Jag tycker avelsbasen är bred nog för att undvika hundar med social osäkerhet, rädslor, överdriven vakt eller liknande. 🙂

Tina
11/8/16, 7:23 PM
#33

#32 Med min hane är det väldigt svårt att förutse vem han inte kommer gilla. Tror det handlar mer om utstrålning än utseende. Han är reaktiv, skarp och har stor integritet och reagerar ganska lika som tiken i fråga.
Min tik Ellie är totalt annorlunda och reagerar med "oj hej, titta vad överdrivet snäll och söt jag är" om hon finner sig i en obekväm situation.

Hoppas du hittar en annan kombination som du fastnar för där magkänslan känns rätt. Jag har precis börjat komma till insikt med var jag ska leta/inte leta om jag vill ha fler aussies i framtiden. 🥵

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

LinDajSon
11/8/16, 8:00 PM
#34

Jag tycker inte att vi ska sitta och diskutera specifika hundar och filmer när ägaren inte vet om att vi gör det. Sådant kan man göra privat, men tänk er själva att ni kommer in på ett forum och någon diskuterar er hund utan er kännedom. INTE jätteroligt.

Annons:
Fisherling
11/8/16, 8:02 PM
#35

#34 Herregud, jag glömde ju att jag sagt vilken kennel det handlade om tidigare. My bad! 😕

Skulle gärna ta bort det, men det går inte 😭 Någon admin får gärna göra det.

LinDajSon
11/8/16, 8:03 PM
#36

Andra gången på två dagar som jag insett vilket surkärring jag är… <_< Men det är skrivet med all välmening. Bättre hålla diskussioner lite mer generella…

Jetaime
11/8/16, 8:30 PM
#37

#36 Håller med :) vill man diskutera mer detaljerat går det bra på att skriva i PM! :)

#35 Tagit bort det inlägget med namnet, du får skicka ett pm till mig om det är något mer du vill ta bort.

Fisherling
11/8/16, 8:33 PM
#38

#36 Du är ingen surtant. Det ÄR olämpligt att öppet diskutera någons hund. Jag nämnde inga namn just av den anledningen, men kom inte ihåg att jag tidigare sagt vilken kennel det handlade om.

TiaAce
11/11/16, 4:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Ar ganska saker pa att denna tik blir var. 😃

CayKantos
11/12/16, 11:52 AM
#40

#39 men vilket gull! Vart ifrån? Tik eller hane?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
12/22/16, 2:56 PM
#41

Har kontaktat en kennel angående en specifik tik för att kolla om de har några eventuella valpplaner med henne 😃 Tävlar högt i bruks, är korad, har tre andra syskon som också är korade, hälsan är tiptop.  Tikens mor är GK vallhund och tiken själv tränar även vallning, fast det verkar vara mest lydnadsvallning..

Men det är en bra släkt vad jag kan se.

Annons:
LinDajSon
12/22/16, 5:31 PM
#42

Du har inte funderat på att köpa in en vuxen tik istället?

Fisherling
12/22/16, 6:30 PM
#43

Jag är ju väldigt förtjust i att kunna forma en hund från början. Visst, det medför risken att det inte blir en avelshund. Tinja kommer jag ju inte avla på även om det var planen, men jag är ändå glad att jag haft henne från 8 veckor.

Sugar Mist
12/23/16, 3:39 AM
#44

Tassar här, har lite planer men har inget hugget i sten än 🤫

-

LinDajSon
12/23/16, 9:01 AM
#45

Hur har det gått med border collien? :)

Sugar Mist
12/23/16, 9:03 AM
#46

#45 Vi vallade på och var på god väg till startklara i VP och lydnaden, men han är tillbaks hos uppfödaren, kan ta det via PM om du är nyfiken :)

-

LinDajSon
12/23/16, 1:44 PM
#47

Oj, vad tråkigt! :( Är du helt hundlös nu då?

Sugar Mist
12/23/16, 1:47 PM
#48

#47 Japp, varit sen i somras, och hade inte tänkt skaffa hund förrns 2020, men det är något alldeles extra med den här

-

Annons:
Upp till toppen
Annons: