Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 629 ggr
Jetaime
2016-11-06 20:06

Lite-allt-möjligt!

En tråd om lite allt möjligt, om man vill skriva av sig eller har tanke om något osv och inte hittar någon bra tråd att skriva det i. Framförallt hundrelaterat, men kan även vara annat :)

Annons:
Jetaime
2016-11-06 20:15
#1

Jag behöver skriva av mig om kontaktfälten… Har liksom ingen direkt att prata med om sånt här. Tanken är att vi ska träna om kontakftälten helt i vinter från 2+2 till running. Förutsättningen för detta är att ha en balansbom att träna på, och någonstans att träna. Men balansen som är användbar som finns på klubben kommer snart flyttas till ridhus där den kommer vara hela vintern för vinterträning en gång i veckan (som vi inte kommer vara med på, men en gång i veckan på en begränsad tid är ändå för lite). Plus att denna bommen inte ens är sänkbar, vilket är viktigt… Eller att man kan palla upp den eller liknande. 

Så jag funderar på att bygga en egen (tar hjälp av pappa 😃) Men jag har ingen trädgård eller plats att ha den på. Ett alternativ är att ställa den på klubben, men jag har inte jättestor lust till det då det är en del sabotage och folk som inte alls är försiktiga med grajorna.. Skulle ju trots allt bli jag som behöver betala för material och tiden att bygga osv. Alternativet är att jag börjar med att bygga bara en nerfart som jag kan ha inomhus i lägenheten till att börja med (tja.. jag har en ganska genomgående lägenhet och lägger den  i vardagsrummet så kan den gå ut i hallen?! 😂) Men detta fungerar ju bara i början för att markera och befästa ett beteende utan farten. Så möjlighet att träna utomhus/större plats kommer ju behöva i vilket fall som helst och på en hel balans som går att höja/sänka. What to do.. Vill ju gärna hinna med att träna detta in vinter när vi inte har några tävlingar.

Jetaime
2016-11-06 20:17
#2

Kan tillägga att vi har ingen på vår klubb som tränar runnig heller.. 2+2 är ju mycket lättare att lära in och för hundarna att förstå och det kan man träna lite var som..

LinDajSon
2016-11-06 21:18
#3

Kolla med någon av dina kompisar som har hus och trädgård om du får husera bommen och träna där över vintern? :) Eller leta reda på någon bonde med en tom loge som du kan hyra.

Jetaime
2016-11-06 21:21
#4

#3 Känner så få i trelleborg.. Min föräldrar bor ca 1,5 mil bort, men skulle inte acceptera att jag ställde den där, sen vill jag gärna ha det lite närmre så man slipper planera så mycket innan man ska åka dit. Skulle vara perfekt om jag kände någon bonde som bodde på gård eller liknande, har jag faktiskt inte tänkt på… Eller nått stall.. Ska se var min syster har sin häst nu.. vet hon flyttade den för några veckor sen närmre Trelleborg.

LinDajSon
2016-11-06 21:24
#5

Stall/ridhus vore ju perfa också. Många hyr ju in sig i ridhus över vintern för en inte alltför stor peng. :) Brukar få förvara hinder där med.

Jetaime
2016-11-06 21:59
#6

#5 Pratat med min syster nu så skickat iväg ett mail till stallägaren där hennes häst står! (finns ju ganska bra möjligheter här nere i skåne att träna utomhus största delen av året, sällan vi har så mycket snö att det inte går, värsta är om det blir geggigt bara.. ) Ridhus kan ju bli ganska begränsat om det är många som rider, vill ju gärna kunna komma lite när som (visserligen hade Zuki absolut kunnat träna samtidigt som någon rider, men inte säkert att hästarna/ryttarna hade uppskattat det) Hoppas på svar snart, annars får jag fundera på lite andra alternativ…Detta stallet är bara ca 2km från där jag bor, vilket skulle vara perfekt.. Kan liksom promenera dit då…

Annons:
Jetaime
2016-11-06 22:34
#7

Tack för tipset, förresten! Fick iallafall en liten ny tanke så får vi se hur det går.. 

Ska be pappa kolla lite på material också (trä) och konstruktion (förutsättningen är förstås att ha nån stans att göra av den också, hehe.. )

Fisherling
2016-11-10 18:36
#8

Väntar ivrigt på att Tinja ska sätta vinterpäls nu när snön kommit. 

Hon har verkligen ingen päls alls just nu, hennes svans är så tunn och hennes byxor halvt obefintliga, det ser så löjligt ut 😂

Hur lång tid kan det ta att sätta vinterpäls?

Upp till toppen
Annons: