Annons:
Etikettaussieprat
Läst 860 ggr
Leviosa
2016-11-10 10:15

Vinterutrustning?

Hallå! Nu när vi fått så fint vinterväder undrar jag hur det ser ut på andras plan när det kommer till vinterkläder/utrustning. Själv har jag införskaffat ett tunnare regn/vintertäcke inför de kallare minusgraderna, än så länge håller vi oss runt nollan här i Sörmland iaf. 🙂

Dock såg jag att de de skippade lite på tre ben mellan varven på långpromenaden igår, så tänker på att skor/"tossor" (som jag gillar att kalla det) kanske kan bli aktuellt i framtiden.

Bifoga gärna bilder, ni är så duktiga på att fota i denna grupp! 😍

Annons:
Turast
2016-11-10 10:30
#1

Har inget på min aussie än så länge, ska införskaffa ett fleecetäcke som hon får ha i bilen. Har även ett tunnt regntäcke. Collien däremot traskar antingen omkring i fleeceoverall eller ett jättetjockt hurttatäcke. Han får även ha tossor på tassarna vid mer minus. Han har ED och OCD så är lite extra känslig för kylan :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
2016-11-10 10:42
#2

Jag använder bara täcke i samband med träning (i vilan för att hon inte ska bli stel eller skada sig) eller om hon kommer ligga i bilen lite längre stund (när den är stilla då). Vanliga promenader eller när vi är ute har hon inget :) Min hund kan hoppa på tre ben ibland när hon fått salt i tassarna, men försöker undvika så mycket som möjligt att gå där dom saltat… Vilket kan vara svårt ibland.

Leviosa
2016-11-10 10:52
#3

#2 Ja, vi bor mitt i stan så här saltas och stenas det hejvilt, men upplevde också att de kände obehag när vi stod stilla.

 Är egentligen lite kluven i den frågan, känns lite oklart hur känsligt det är om tassarna, men känner att det är bäst att vara på den säkra sidan. Har sett en del vilda diskussioner om ämnet men känner själv att jag inte har något emot tossor, kan till och med vara lite snyggt om att matcha med täcke. 😎

Jetaime
2016-11-10 10:57
#4

#3 Jag har aldrig upplevt det som nått större problem så direkt. Försöker få henne till att inte gå där, men skulle hon få salt i tassarna borstar jag bara bort det sen är det lugnt. Hon brukar alltid stanna på tre ben och glo på mig :p jag skulle inte sätta skor eller 'strumpor' på henne om det inte var nödvändigt liksom (en vinter gick hon med en sko för hon dragit bort en klo som sen blev inflammerad) Det finns ju såna små 'ballonger' typ, i latex som man kan sätta på om man vill som skyddar mot salt osv. Många med småhundar som använder såna..

LinDajSon
2016-11-10 11:47
#5

Två av mina kan få lite köldkramp så att de lyfter ett ben…. vid typ -25. De andra två fick det inte ens vid -35 förra året. Man kan sätta på dem ett täcke (varmare kroppstemperatur = bättre cirkulation) så brukar man slippa det. Men… tills det blir såpass kallt, i alla fall ner mot -20, så behöver ingen frisk aussie täcke eller annat… absolut kan man ha det på dem om de ligger stilla en längre stund i kall stillastående bil eller vid träningstillfällen där de jobbar - vilar - jobbar igen. Men annars… tror jag faktiskt inte att man gör dem en tjänst genom att klä på dem. :) Låt dem vara ute mycket och vänja sig vid kylan så sätter de korrekt päls och står sig tills i vår.

Turast
2016-11-10 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Såhär ser våra promenader ut 😂

Vissa kollar lite knas på en när man kommer med en "naken" hund och en i full fleecemundering 😎

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Fisherling
2016-11-10 12:53
#7

Jag kommer inte sätta täcke på Tinja när vi är ute och går, jag vill minsann att hennes kropp ska få en spark i baken och sätta igång med vinterpälsandet 😂

Däremot har jag köpt ett varmare täcke för vila vid träning.

Upp till toppen
Annons: