Annons:
Etikettaussieprat
Läst 656 ggr
Jetaime
2017-01-23 10:16

Belöning.

Hur belönar ni era hundar i olika sammanhäng? Tex i vardagen, i träning (olika i olika grenar/sporter?), på tävling osv?

Annons:
Sugar Mist
2017-01-23 20:01
#1

Jack är väldigt närgången och värdesätter fysisk beröring väldigt högt så i vardagen blir det antingen det eller godis. På träning blir det godis då han inte upptäckt att det går att leka med människa än, när han väl är uppe i aktivitet använder vi leksak någon gång som jackpott!

-

Fisherling
2017-01-23 20:33
#2

Kampleksak, alla gången! Fårloopen för Agility :D

Jetaime
2017-01-23 21:57
#3

Leksak är absolut bäst i dom flesta tillfällena, men när vi tränar trick (klicker) så använder jag godis och hon har lärt sig att uppskatta godiset, jag brukar "busa" lite med godiset i handen ibland eller kasta det på golvet osv. Fördelen är att man kan belöna snabbt och många gånger. 

Samma i agilityn, alltid leksak! Kampa, kasta och kampa! MEN nu när vi börjat träna om kontaktfälten har jag fått lära henne att ta godis som belöning även i agilityn (för henne har att fortsätta haft högre värde än att ta godis) men vi har en treat and train som vi tränar med nu och det funkar verkligen jättebra just till upprepningar och lite mer effektivt och sen kan man slänga in bollen emellanåt :)

LinDajSon
2017-01-23 22:04
#4

Beror på hund och aktivitet. Enda regeln är väl "aldrig leksak i lydnaden med Jin för jfkfkdbgkdkskskffb kaos". Jin och Feng älskar alla former av belöning utom den sociala, de är intensiva och man får passa händerna. Kaiju älskar bollar över allt annat och älskar även matbelöningar, han kan kampa han med men det ligger väl inte precis över de andra sakerna. Athos gillar mat. Han tar kampleksak eller boll också men skulle inte välja det över mat i träningssammanhang tror jag.

Fisherling
2017-01-23 22:12
#5

Jag glömde bort att jaga. Inget är bättre än att få jaga löv, gräs, vass, snö, vatten, mattes händer.. Jag testade för ett tag sedan just hur lättbelönad Tinja är - jag låtsades ha något i handen och betedde mig som att det var väldigt speciellt, och ÅH vad hon ville ha den! Hon skällde, gläfste, jagade mig och gjorde alla möjliga konster för att få lite luft :P Så himla skönt med en lättbelönad hund. Fast få saker slår hennes bitstock ;)

Upp till toppen
Annons: