Annons:
Etikettaussieprat
Läst 4156 ggr
Jetaime
7/13/17, 3:05 PM

Valpväntartråd! - Aussie

Tror att vi behöver en valpväntartråd även här på australian shepherd :)

Någon som har valpplaner inom det närmsta? Skriv gärna ner hur det går under resans gång osv..

(Fick dock en svag aning om att jag redan gjort en sån här tråd..🤔)

Annons:
Jetaime
7/13/17, 3:08 PM
#1

Jag har faktiskt inte gett upp hoppet ännu om en valp i år (även om det isåfall blir senare i höst..), även om det blev som det blev.. Så jag ska faktiskt åka och hälsa på en uppfödare i Tyskland om ca 2 veckor, som har valpar just nu. Har haft mail- och internet-kontakt med henne sen ett par veckor innan kullen var född, så jag håller alla tummar för att allt känns bra och att det blir en liten tös till mig….

Fisherling
7/13/17, 4:51 PM
#2

Jag står som reserv i en kull, har träffat valparna och de var himla framåt och kampglada! En viss liten tik hade jag gärna snott med mig hem :P Blir det inte från den kullen är det bara att fortsätta leta och vänta, även om det skulle vara absolut optimalt att ta hem en valp nu i sommar eller i höst.

Jetaime
7/13/17, 5:02 PM
#3

#2 Håller tummarna för dig! :)

MTVinga
7/13/17, 9:55 PM
#4

Jag ska hämta hem en tik den 18e augusti. 😍 Som jag har väntat och längtat och planerat. Känns som alla tankar kretsar kring valpen.

Sugar Mist
7/13/17, 11:45 PM
#5

Åker och hälsar på valp imorgon, spenderar fre, lör och söndag och känns allt bra och jag fastnar för någon flyttar en lite krabat hem 15 eller 16 augusti :)

-

Jetaime
7/14/17, 2:55 PM
#6

#4 Var kommer den ifrån? :)

Annons:
MTVinga
7/14/17, 6:19 PM
#7

#6 Maybe Tails. Ska dit om ett par veckor för kennelträff. Hanen kommer från Tyskland på besök också. :)

Jetaime
7/14/17, 7:44 PM
#8

#7 Ah vad kul:)

MTVinga
7/14/17, 9:15 PM
#9

Ja! :D vad skoj att du också vekar ha hittat en valp. Håller tummarna för att allt går vägen.

Jetaime
8/10/17, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Längtar tills jag får hem denna lilla fröken 😍

TiaAce
8/11/17, 1:14 PM
#11

Jattesot 😍

Fisherling
8/11/17, 1:43 PM
#12

Verkar inte vara menat att jag ska få hem en valp i år. Det är bara att bita ihop och vänta. 

Kan dock inte ens få ett svar från vissa uppfödare, så ja.. Det är ju lite tråkigt.

ABrink
8/20/17, 11:11 AM
#13

Hej allihopa! Är helt ny här men är i processen att hitta en valp till vintern 2017/2018. Har hittat två uppfödare hittills som planerar valpkull till dess, sen är det bara att hoppas att man i slutändan får en av dem :)

Annons:
Jetaime
8/21/17, 5:01 PM
#14

#13 Spännande :)

CayKantos
8/23/17, 9:33 AM
#15

#10 när händer detta och varifrån?😍😍

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jetaime
8/23/17, 12:47 PM
#16

#15 I oktober får hon äntligen att komma till Sverige ! Från Cape Canis i Tyskland.

ABrink
9/21/17, 12:25 AM
#17

Hej igen! Jag har ganska haft ganska nära kontakt med kenneln East Coast Pearls ang. valp till vintern och det jag har sett och känt hittills känns riktigt bra. Det är lite tråkigt att jag befinner mig i England och inte kan besöka kenneln själv innan valparna kommer, men vi får se om man kan klämma in en resa hem. 
Har ni haft några erfarenheter med denna kennel och kan hjälpa mig lite med att säga några ord om kenneln om ni känner till den? :)

Sugar Mist
9/21/17, 12:41 AM
#18

#17 Beror väl lite på vad man är ute efter. Jag värderar föräldrar med meriter inom brukset och uppfödare som lägger värde i det :)

-

ABrink
9/21/17, 12:58 AM
#19

Är ute efter en allroundhund. Då jag inte tror att jag ska tävla med hunden utan snarare träna hunden för min egen vinning på hemmaplan så känns inte meriter så viktigt då rasen i sig ändå är känd som en arbetande ras. Mentalitet är nog snarare det jag tittar på mest just nu.

Sugar Mist
9/21/17, 2:08 AM
#20

#19 För att kunna tävla i de högre klasserna i brukset så krävs det en bra hund i skallen också, så det är inte bara för tävlandets skull man kanske bör kolla på sådant.
Ställ alltid frågan varför hunden inte är tävlad i brukset/någon annan mer krävande sport om den marknadsför som en bra brukshund/arbetshund.
Har ägaren inget intresse i det? Varför? Håller hunden inte måttet eller var tanken bara att få utställningschampet och sen lägga ner? 
Vad bidrar individerna med till rasen? Vad gör just dehär två individerna till WOW?
Vad har de som ingen annan har?

-

Annons:
LinDajSon
9/21/17, 9:11 AM
#21

Tänk om folk som födde upp show- eller sällskapshundar kunde stå för att det är det de gör, istället för att försöka sälja sina valpar på andras meriter. Äh, det är ju en arbetande ras, arbetsegenskaperna får man ju på köpet helt gratis så man behöver inte selektera på dem.

ABrink
9/21/17, 10:49 PM
#22

Det är mycket sant det ni båda säger och jag ska ta det i åtanke! Jag uttryckte mig lite dumt där, eftersom selektiv avel är mycket viktigt då vi idag avlar hundar inom de olika raser med olika egenskaper så som vi gör, och det är mycket riktigt viktigt att komma ihåg när det gäller valpköp. Jag menar väl mer att, för mig som troligtvis inte kommer att tävla (men man vet aldrig), så är meriter på så vis kanske inte lika viktigt som för den som ska tävla. 
Vill fortfarande mycket riktigt ha den arbetande hund som en Australian Shepherd är, men som sagt, mentalitet är viktigt för min del när jag väljer individ. Men då det är som ni säger att meriter och mentalitet har ett samband så ska jag kika vidare på det. Så tack för goda ord och kloka råd! Jag kommer fortsätta kika runt lite, kom gärna med tips om ni vet någon bra kennel som ni vet ska ha valpar till vintern. 
Jag hittade även Caradee's Kennel som verkar lovande om ni har några ord om dem? De ska troligtvis få valpar till vintern, men lider av problemet att ägaren slutade svara på mail, så jag vet inte hur det går med valpplanerna där…
Skulle ringa, men bor ute på landet och hittar ingen signal här ute vilket gör saker lite svårare tyvärr. 
Detta blev ett längre inlägg än väntat, hoppas att ni har orkat läsa allt, haha! ;)

tiger tok
9/22/17, 7:12 AM
#23

Enligt mig, ska man ha en arbetande hund, ska man den när den är som mest utpräglad för arbetet. Annars "tvättar" man ur arbetskunskaperna och egenskaperna. Så (enligt mig) om en arbetande ras när den är avlad för arbete inte passar, tycker jag inte rasen passar.

Jetaime
9/22/17, 11:53 AM
#24

Min lilla blåa flicka är nu officiellt inte min längre 😢😢 
Alltså jag orkar inte mer..

CayKantos
9/22/17, 2:34 PM
#25

#24 va! Hur kan dom bara ändra sådär?? Vad hände?!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tiger tok
9/22/17, 5:09 PM
#26

Va???!!! Vad hände?

LinDajSon
9/22/17, 5:21 PM
#27

Du behöver ju såklart inte berätta om du inte orkar eller vill, men vad gick fel?

Annons:
Jetaime
9/22/17, 5:52 PM
#28

#27 Kan skicka PM sen.

Jetaime
11/21/17, 9:36 AM
#29

Tackade precis till en "samägd" valp, så att säga (dvs ungefär som ett foderavtal men att uppfödaren i fråga ville ha en valp efter valpen i framtiden och där med också ha åsikt i val av hane och förstahandsval i "min" framtida kull). Så nu väntar jag på ett svar från uppfödaren som har kullen och hoppas på ett positivt svar, att där trots det ändå finns möjlighet för mig att få en valp ur samma kull, men som helt och hållet blir min…

LinDajSon
11/21/17, 11:25 AM
#30

Håller tummarna för att det går vägen. Svensk kull?

Jetaime
11/21/17, 11:31 AM
#31

#30 nej, tyvärr :p finsk. Men valparna är ett par veckor redan :)

MTVinga
11/21/17, 12:33 PM
#32

#29 vad roligt! Håller tummarna för att aööt går vägen!

LinDajSon
11/21/17, 1:50 PM
#33

#31 Spännande, håller tummarna för great success!

Jetaime
11/21/17, 2:08 PM
#34

#32 Och #33 Tack, det kan behövas!! Nån gång ska man väl få ha lite flyt också…

Annons:
Kazince
11/25/17, 9:06 AM
#35

Har hört av mig som intresserad till en spännande kombination, håller tummarna för att tiken tar sig och att jag får chansen att köpa valp. 🙈

Jetaime
11/25/17, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Alltså jag ville egentligen inte berätta för någon för jag är så himla rädd att något ska hända igen..men valparna är 6 veckor idag och denna tjejen är reserverad till mig! Inte så många här inne som jag råkar stöta på så ofta liksom plus att jag blir lite tokig över att inte kunna berätta för någon :p (Uppfödaren är värdelös på att uppdatera ned bilder, men ca 3 veckor på bilden tror jag)…9-10 veckor kvar!! Gah!

LinDajSon
11/25/17, 8:09 PM
#37

Åh, vad roligt för dig!! Valpmys i början av året då 😁

MTVinga
11/25/17, 8:14 PM
#38

#36 Men god så söt!!! Jag gillar färgen och teckningen. ;-) håller tummar och tår att allt går vägen. Men det är din tur nu! :-D har hon svans?

Jetaime
11/25/17, 8:17 PM
#39

#37 Det verkar Så!! :) #38 Ja det blev minsann en röding :) det var denna uppfödaren valde åt mig som matchade mina önskemål bäst och jag tror det kommer bli så himla bra. Hon har svans.

MTVinga
11/25/17, 8:21 PM
#40

#39 men det är väl perfekt för framtida avel. Du kan välja och vraka hur vill bland hanarna. Supersöt är hon! Är det en stor kull?

Jetaime
11/25/17, 8:24 PM
#41

#40 Ingen valp var merle så det hade blivit svart/vit eller röd/vit. 5 valpar, 4 tikar:)

Annons:
CayKantos
11/25/17, 10:00 PM
#42

Så kul! Lycka till! Uppdatera bilder när du väl får några <3 <3

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jetaime
11/27/17, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#43

6-veckors bilder! 😍

CayKantos
11/27/17, 6:53 PM
#44

Ohhh! Vilken sötnos!!💙💙

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

illerälskaren
11/28/17, 4:10 PM
#45

vilken kennel är den lilla damen ifrån?

så gullig

Jetaime
11/28/17, 4:39 PM
#46

#45 En uppfödare i Finland:)

TiaAce
11/28/17, 9:37 PM
#47

#43 Omg jattesot!! Vad kul for dig, antligen blir det valp. Alskar roda 😍

ABrink
12/27/17, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#48

Efter mycket om och men, så har jag gått ifrån att leta valp hemma i Sverige till att äntligen hitta en bra uppfödare här i England! Aussies verkar inte vara lika vanliga här och de som finns verkar mest användas till utställning…
Men, jag hittade dessa valpar som kommer från föräldrar, far/mor-föräldrar osv. som har varit/är arbetande hundar! 👍
När jag blev bjuden på träff, innan valparna kom, så fick jag möta föräldrarna samt mor & far-föräldrar till valparna. Ägaren till pappan hade en valp med sig, som hon nyss hade hämtat från en kennel i Sverige! Världen är bra liten!
Jag vet ännu inte vilken som kommer att hamna hos mig, ägaren ska själv ta en och har svårt att bestämma sig, vilket inte är så konstigt då alla är underbara. 

Så… den 17:e jan smäller det! 😂

Annons:
Sugar Mist
12/27/17, 10:49 PM
#49

#48 Är pappan Stitch då kanske? :)

-

ABrink
12/27/17, 11:56 PM
#50

#49 Stitch är valparnas farfar! :)

Sugar Mist
12/28/17, 2:33 AM
#51

#50 Nästan rätt då! 😂

-

Jetaime
1/2/18, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Resan bokad! 4,5 vecka kvar nu:) Dags för rabiesvaccination nästa vecka!!

Jetaime
1/8/18, 4:33 PM
#53

Måste boka boende för när vi kommer upp också! Men nu är det mindre än 4 veckor kvar! Denna veckan är det dags för rabiesvaccinationen! :)

ABrink
1/13/18, 11:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Om mindre än en vecka så är det äntligen dags! 😍

Jetaime
1/13/18, 11:04 AM
#55

#54 Vilken kennel kommer den ifrån?:)

Annons:
ABrink
1/13/18, 11:30 AM
#56

#55 Detta är en privatperson som har sin första kull, men hon är en väldigt nära vän till Sue, som har Topeka Australian Shepherds. Så Sue har väl agerat som något utav en mentor genom valparnas uppväxt :)
Man kan lugnt säga att dessa valpar har blivit bortskämda, big time! :D

Jetaime
1/13/18, 11:44 AM
#57

#56 Ahh okej! Spännande! :)

Jetaime
1/22/18, 11:18 AM
#58

1 vecka och 3 dagar till vi åker! :D

Jetaime
1/25/18, 11:16 AM
#59

Känner mig sjukt tjatig, men bara EN vecka kvar tills vi åker!!!

Jetaime
1/29/18, 10:40 AM
#60

Xeeeena-week! Så nära nu….vi åker på torsdag :D

LinDajSon
1/29/18, 8:19 PM
#61

Lyckans ost :)

Johan.berndt
1/29/18, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Hej. Jag behöver hjälp, jag skriver på denna tråden för jag tänker att dom flesta har eller vill ha en aussie. Jag har en Aussie pojke, red merle 8 månader bara. Min fina lilla pojke. Min livssituation har ändrats helt och de svåraste beslutet jag någonsin tagit, men tyvärr så behöver min lilla pojke ett nytt hem:(. Finns det någon som kan hjälpa mig på något sett. Jag vill bara min pojkes bästa. Mvh Johan

Annons:
Jetaime
1/29/18, 9:22 PM
#63

#62 Detta är en valpväntartråd för. Starta gärna en egen tråd… jag hade dock i första hand vänt mig till uppfödaren för hjälp.

Johan.berndt
1/29/18, 9:42 PM
#64

Jag snubblade in på denna sidan. Det är första gången jag skriver i något sånt här, så kanske har jag hamnat fel men jag ville bara komma i kontakt med människor av samma intresse å be om hjälp.

Jetaime
2/5/18, 9:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Min lilla tjej är äntligen hemma nu!! (Det kommer bättre bilder sen ;))

TiaAce
2/5/18, 9:01 AM
#66

#65 😍

Fisherling
3/31/18, 2:29 PM
#67

Nu när det faktiskt finns en chans att jag får hem en valp i Maj (😍) så börjar jag fundera ännu mer på namn. Jag har egentligen redan ett namn jag älskar;
Jitsa ❤️

Meeen känner att jag vill ha några på lut. Jag gillar tvåstaviga namn som har lite 'hårda' eller 'vassa' ljud i sig. Det ska vara lätt att ropa och inte vara varken ett ord eller riktigt namn. Jag undviker helst Z, X, C, Q, Å, Ä och Ö.

De andra eventuella namn jag har är Hjaeri , Reika och Deitra.
Några förslag? 😃

Upp till toppen
Annons: