Annons:
Etikettaussieprat
Läst 626 ggr
Frida B
9/9/17, 9:11 PM

Någon insatt i linjer med tanke på hälsa?

Finns det en vänlig själ här inne som är väl insatt i linjer med tanke på hälsa som HD/ED, ep, ögon som skulle vilja svara på ett par frågor i PM? Har letat så länge efter linjer som ej är hårt drabbade av HD fel, fria ögon, fria från ep och bra mentalt (stabila, bra arbetshundar främst inriktning spår och bruks och inte 5:a på skott) och har nog hittat lite, men är osäker. Har ju just nu en hund, ej aussie, som är kroniskt sjuk i både öga och har höftfel. Är livrädd för att få en till kroniker, så letar redan nu men känns tyvärr som var och varannan kombo som görs idag har  minst HD grad C bakom sig eller minst två syskon med 5:a på skott och likadant så långt bak som hunddata låter mig titta.

Någon som känner sig manad? ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Jetaime
9/11/17, 3:26 PM
#1

Du kan skicka PM till mig om du vill. Kan absolut inte allt och känner inte till alla linjer men har ändå lite koll..

Sugar Mist
9/11/17, 4:38 PM
#2

Jag tror det är svårt, om näst intill omöjligt att hitta bra arbetande linjer utan någon/några enstaka C-höfter eller otillräcklig data med tanke på att det oftast är en hel del importer, sen är ju aussien rätt så "ny" och man kommer inte så många led bak som på andra raser.

När det gäller den mentala biten så är det nu på senare tid jag tycker det kommit fram med jämn mental bit i kullar, annars har det svajjat en del i de olika kullarna

-

Fisherling
9/11/17, 5:16 PM
#3

Jag skulle inte rynka på näsan åt några enstaka C-höfter i en annars fri släkt. Finns så sjukt mycket annat som ska klaffa, så då är jag glad att det "enda" är att det finns någon C-höft, som dessutom väldigt få hundar får problem av. 

Men du kan få PM:a mig också, jag letar ju valp så jag har rätt bra koll :)

Upp till toppen
Annons: