Annons:
Etikettaussieprat
Läst 2883 ggr
T14
9/10/17, 8:30 PM

Vad kräver en aussie?

Hur skulle ni beskriva en vardag med er aussie? Skulle denna dagliga rutin vara tillräckligt för att göra en aussie nöjd och glad?

-15-40 min promenad/jogging på morgonen

-5-10 min lek/trix under förmiddagen

-15 min kissrunda vid lunch

- 1 timmes träning av något slag tex agility, lydnad, lägga spår, frisbee

- 5 min kissrunda innan läggdags

om inte vad hade ni gjort annorlunda?

Annons:
Fisherling
9/11/17, 1:07 PM
#1

Det är en livsstil med brukshund. Antingen så är brukshundslivet något man vill ha, eller så vill man ha en fin hund som råkar vara en bruksras. Jag tycker inte om det senare.

Hur ser ditt liv ut nu? Vad gör du när du är ledig? Vad är dina intressen?

Innan jag skaffade Tinja kämpade jag på med familjens väldigt svårtränade labbe i flera år. Jag var ute med honom i skog och mark, åkte på jaktträningar, gick massvis med kurser - jag gjorde allt med honom för att jag älskade livet med en aktiv hund, trots att han gärna nöjt sig med bara skogspromenader och kanske lite apportering. Vi körde agility, apportering, jag lärde honom tricks och även lydnad. Allt gick trögt, det var jobbigt, vi kom aldrig till en tävlingsstart, men eftersom det var livet jag ville ha så kämpade jag på ändå. Jag älskar att vara ute i skog och mark, jag älskar att träna med mål, jag älskar att lära mig om nya sporter och jag älskar att utmana mig och hunden genom att satsa på tävling. Därför skaffade jag mig sen en Aussie - jag levde redan det livet, fast med fel hund.

Jetaime
9/11/17, 3:30 PM
#2

Utifrån den beskrivningen, ja, det skulle kunna passa en aussie, men skulle säga att det finns ganska många fler faktorer att se till innan man kan svara på din fråga. Jag skulle inte rekommendera att liksom "lägga upp sitt liv" efter en ras/hund utan istället skaffa en hund som passar in i ens liv och det man är intresserad av :) Så du får gärna utveckla om du vill ha bättre svar på din fråga..

T14
9/11/17, 8:27 PM
#3

#1 Jag har mycket fritid över, men en del fylls i dagsläget av fysisk aktivitet. Brukar springa milen några gånger i veckan, är gärna ute och går såväl morgon som kväll. På vintern är det en del längdskidor, något som jag hoppas att min framtida hund kan hänga med på.
Jag är noga med att underskatta vad jag kommer att erbjuda hunden, eftersom att jag inte vill hamna i en situation där jag har en hund som inte mår bra. Samtidigt vill jag ju ha tid över för annat på kvällarna, men man får uppfattningen av att detta inte finns om man lever med en högaktiv hund? 

#2 Jag tror att en aussie kan passa in i mitt liv på så sätt att jag i dagsläget är fysiskt aktiv med löpning, promenader och på vintern längdskidor. Är ute i skog och mark på en längre utflykt iallafall en gång i veckan. 
Jag är mycket intresserad av djur och prövar gärna på olika hundsporter, kanske främst agility och lydnad. Även intresserad av att tävla. Bor litet, men ute på landet med skog och fält utanför dörren. Borta ca 4-5 timmar om dagarna, men med möjlighet att rasta och leka med hunden flera gånger under denna period.

LinDajSon
9/11/17, 8:55 PM
#4

Varför har du fastnat för just aussien?

T14
9/12/17, 2:26 PM
#5

#4 Det jag främst uppskattar hos rasen är att den, enligt vad jag läst, ska vara mycket lättlärd, vara mycket aktiv, ha rätt så mycket "will to please" och så tycker jag om att den är ointresserad av främlingar. Jag har letat efter raser som har dessa egenskaper men som inte är riktigt så krävande, men tycker inte att jag hittar någon som tilltalar mig.

Jojaton
9/12/17, 3:40 PM
#6

#5 Sheltie kanske?

Johanna - Instagram

Annons:
LinDajSon
9/12/17, 4:21 PM
#7

Om jag skulle föreslå schäfer, rottweiler eller border collie, är det raser du skulle kunna tänka dig och som du tror passar ditt behov av egenskaper i en hund?

T14
9/12/17, 5:34 PM
#8

#6 Har funderat på sheltie, även om utseendet och pälsen inte tilltalar mig så mycket. Men det skulle kanske vara ett alternativ. 

#7 Om man ska räkna bort utseende och storlek, så visst. Har dock fått uppfattningen att border collien är snäppet aktivare än aussien, och så ska de ju gärna få möjlighet att valla. Men schäfer funderade jag smått på ett tag.
Jag gillar även att aussien har lite vakt i sig.

vallhund
9/14/17, 12:30 AM
#9

Funderat på en sån här?

http://www.clubbergerdespyrenees.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[~Kollen~]
8/29/18, 5:36 PM
#10

Border collie är väll mer aktiv, Lättlärd och nästan som en Aussie

Frida B
9/2/18, 3:40 PM
#11

#10 dock är det väldigt stor skillnad på aussie och border collie.. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
9/2/18, 4:53 PM
#12

#10 BC avlas på vallmeriter, enbart, Aussies avlas på bruksmeriter, i bästa fall.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[~Kollen~]
9/7/18, 9:29 PM
#13

Jaha okej tack jag lärde mig nått nytt #12 #11

Annons:
[~Kollen~]
9/12/18, 6:07 PM
#14

Men detta hade jag också gjort om jag fick en Aussie men tyvärr sa passar hundrasen inte mig säger ni

[~Kollen~]
9/14/18, 4:12 PM
#15

Strunta i mig jag e bara dum (:

Upp till toppen
Annons: