Annons:
Etikettavel
Läst 2077 ggr
Fisherling
2017-12-06 16:43

Avelskrav

Som det ser ut i dagsläget går det att registrera aussievalpar så länge föräldrarna har Känd HD-status och Känd Mentalstatus med kryss i alla rutor.

Detta är taget från SKK's Registreringsregler 2017, sida 19-20.

Vad skulle ni vilja se för registreringskrav? Vad tycker ni ska vara minimikraven?

Annons:
Lona
2017-12-06 16:48
#1

De måste alltså ha genomfört hela MHt? Trodde bara att det gällde collie, men BRA! Kan tänka mig att det orsakat tjafs bland "vissa falanger"… (Inser att det öht inte svarade på din fråga men ändå lite relevant. :-) ) Edit; läste nu, jättebra! Tycker dock att det skulle vara krav även på skotten - och INTE ok med en femma. Har inte aussie, i likhet med flera andra vallraser, några problem med ögonen? Att de ska var FRIA avseende HD (dvs A el B) tycker jag borde vara ett krav, likaså ED men där har jag inte så bra koll på rasen. Skulle gärna se någon form av vallanlagsprov men då går väl utställningsfolket alldeles i taket, även om det bara vore krav på att ha "känd vallanlagsstatus" som tidigare med MH.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sugar Mist
2017-12-06 17:06
#2

Minst en 3a gärna en 4a på hantering, en arbetsmerit hade jag sett varit trevligt.

-

Fisherling
2017-12-06 17:48
#3

När det kommer till MH finns ju Idealprofilen för Aussie. Jag tycker att det borde finnas krav baserade på den profilen. T.ex 3-4 på kontaktmomenten (speciellt hantering) och 1-3 på Skott.

Arbetsmerit skulle ju vara något. Typ att man räknar meriter inom vallning, bruks, lydnad, agility och andra krävande sporter. Eller andra meriter så som godkänd vallhund, tjänstehund, patrullhund, räddningshund, ect.

Godkänd exteriörbedömning (EJ utställningsresultat) skulle vara bra. Kanske Korning också 🤪

Sugar Mist
2017-12-06 18:33
#4

Höja åldern för första parning till 3 år också..

-

Lona
2017-12-06 18:51
#5

Ja, resultatet på hantering, avreaktioner och skott på MH kunde gott vara reglerade.

Och precis - GK exteriör på korning! En funktionell exteriör även om hunden skulle ha lite skavanker som inte påverkar - som min kompis terv som var något för mörk. Korad med höga poäng men inte så poppis för att han inte fick några superomdömen på utställning…🤐

Oavsett ras skulle jag gärna se att det fanns ett maxantal för antal valpar/år och även totalt för respektive hund, baserat på rasens populationsstorlek/registreringssiffror.
Gärna krav på någon form av utvärdering på avkomman (hälsa, mentalitet) innan man får fortsätta avla, dessutom. Funkar det på hästar vore det väl skam om det inte kunde funka på hundar!

Jag kanske kommer med lite irrelevanta inlägg för just aussie och hälsan har jag inte så bra koll på - däremot så blir jag mörkrädd när jag ser vilken mentalitet vissa kennlar avlar på.😮
Ungefär som att se en skräckfilm fast IRL, att kika på MH-resultat mm för aussie, collie och belgare.

Det är verkligen dags att SKK visar att de tar funktion, mentalitet och hälsa på allvar, inte bara antal rosetter i vänstervarv!

Kanske dessutom borde kräva att aussie ska vara fulare och utan fluffig päls, så att utställningsfolket och "Åh, vad fin"-människorna håller sig borta…😉😎


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: