Annons:
Etikettfoder-hälsa-sjukdomar-skador
Läst 2414 ggr
ABrink
2018-01-08 18:23

Överbett på valp

Hej! Jag har fått välja valp ur en kull och det visar sig såklart att valpen jag vill har överbett. Uppfödaren meddelade om detta tidigare idag. Hon ska till veterinären om ca en vecka samt erbjuder att sänka kostnaden för valpen (pris är inte viktigt för mig). Hon har också full förståelse för om jag vill ha den andra valpen istället. Jag vill dock inte ha den andra valpen, då personligheten hos den valp jag valt var något jag föll pladask för. Så min fråga är då om någon annan har erfarenhet av överbett på valp. Har det rättat till sig med åldern? Eller har det kanske blivit värre och orsakat problem?

Annons:
ABrink
2018-01-09 00:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer även en bild på munnen, inte den bästa kanske. Uppfödaren säger att mellanrummet är ca 8-9 cm. Det ska även tilläggas att det aldrig fanns planer på varken avel eller utställning med valp från den här kullen. 

Vad skulle ni ha gjort i min sits? Jag är expert på att tänka för mycket och överanalysera, det är därför jag kan behöva lite råd i det här. Jag vill bara se till att göra rätt val i allt det här, både för min och hundens skull såklart.

Jetaime
2018-01-09 22:20
#2

Jättesvårt att svara på (iallafall för min del) som är dåligt insatt i det där… hade det varit jag hade jag avstått dock, men pga att jag dels vill kunna ställa ut/göra exteriörbeskrivning till korningen och har planer på avel..

ABrink
2018-01-10 20:59
#3

Uppfödaren sa att den här valpen är hennes absoluta favorit, men pga att hon ska avla på hunden i framtiden så kunde hon inte behålla henne. Sen vet man ju inte hur pass sant det är, men jag tror hon menade det hon sa. 

Den här lilla tjejen får komma hem till mig, hon är ju perfekt på alla andra sätt, och bättre att hon hamnar hos mig som inte har några planer på avel eller utställning! 😃

Jetaime
2018-01-12 17:53
#4

#3 Lycka till med henne :)

ABrink
2018-01-13 10:53
#5

#4 Tack så mycket! :D

Jojsan
2018-01-15 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Min aussie har överbett, uppfödaren varnade mig och sänkte även priset pa grund av detta. Han är nu 1,5 ar och han lider inte alls av det. Det märks knappt av, förutom när han ligger pa rygg sa ser man det lite, försökte fota, tyvärr ser man inte sa bra.. Tycker även det har blivit lite bättre när han blivit äldre än när han var valp. Dock sa verkar din valp ha ett kraftigare överbett än min.

Annons:
ABrink
2018-01-18 17:49
#7

#6 Tack så mycket för att du delar med dig av din erfarenhet! ❤️
Efter att ha läst och hört andra personers erfarenhet så verkar det som det kan bli precis hur som helst, hör både om fall som varit värre än Lokas som sedan inte syns alls och raka motsatsen, där de växer sig större. Man får helt enkelt hålla tummar och tår för att det ska bättra sig med tiden 🙂

Jojsan
2018-02-03 21:55
#8

#7 Ja, man får ju hoppas det blir bättre! Du får gärna dela med dig om hur det går med henne senare 🙂

ABrink
2018-06-08 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Nu är hon ca 7 månader gammal och jag tänkte att det var dags för en uppdatering. Överbettet blev aldrig bättre, det ser till och med större ut nu. Jag skulle säga att överbettet egentligen inte är större, utan det ser bara så ut eftersom hela munnen i sig har växt sig större. Men hur som helst så är det ett väldigt kraftigt överbett. Jag har inte mätt det än, men det är minst ett par centimeters skillnad mellan käkarna. 
Det har inte påverkat henne mycket alls fram tills nu, hon äter normalt, kan plocka upp småsaker från golvet. Bollar kan bara lite svårt att hålla fast i ibland, men även det funkar. 

Nu till den negativa biten. Då valptänderna (som hon inte hade några problem med) nu har ramlat ut och nästan alla nya tänder har växt ut helt så har jag märkt att de undre caninerna är på väg att växa rakt upp i gomen på henne. Det är väldigt tråkigt, och jag ville vänta in i det sista, men nu är det oundvikligt så båda undre caniner måste opereras bort. 
Jag var ju dock beredd på detta, men man hoppades ju ändå att underkäken skulle hinna ikapp med överkäken. 
Hon må ha tandproblem och kan se lite rolig ut, men det är en fantastisk liten tjej som jag fick med mig hem! ❤️

Jetaime
2018-06-09 07:46
#10

#9 men oj! Hoppas allt går bra!

Jojsan
2018-07-01 15:37
#11

#9 Oj, ja det var ett väldigt kraftigt överbett. Vad synd att det inte blev bättre.. 😕

Upp till toppen
Annons: