Annons:
Etikettaussieprat
Läst 842 ggr
Hundtoka
2018-01-14 09:06

När det passade bra för er att skaffa er aussie(s)

Halloj,

Jag är lite nyfiken på när det passade bra för er att expandera er familj med en aussie? Var det isåfall en liten valp, en vuxen hund? Hur gick det?

Annons:
Fisherling
2018-01-14 09:16
#1

För mig passar det bra när den där perfekta valpen dyker upp. Har inte råd att vara petig med tidspunkt när det är så få kullar jag är intresserad av.

Tog hem Tinja i Maj 2015, 8 veckor gammal. Det har gått jättebra, även om jag i efterhand tycker att jag kunde miljötränat och störningstränat mer när hon var valp.

Hundtoka
2018-01-14 09:27
#2

#1 Åh okej, förstår. Tack. 👍 

Tänkte lite med hur ni löst det med jobb/studier, alltså tidsmässigt. (Ber om ursäkt ifall jag var oklar).

Fisherling
2018-01-14 10:21
#3

#2 Det är nog väldigt individuellt. Man får helt enkelt lösa det utefter sin egen situation. Jag var t.ex hemma hela hennes första halvår pga olika anledningar som inte var relaterade till henne, men det råkade ju passa väldigt bra.

Hundtoka
2018-01-14 11:25
#4

#3 ja det låter lite som tur i oturen kanske, härligt :D

klarakarolina
2018-01-15 10:07
#5

Jag har pluggat när jag fått hem båda mina aussies och jag valde då att inte gå till skolan då jag inte hade obligatoriska moment (högskola). Så pluggade bara hemma :) Cash va 8 veckor när jag fick hem honom, Bubba va över 4 månader då han är importerad så han var också lite äldre.

Alexandra-S
2018-01-15 12:11
#6

Min första tik tog jag som omplacering, ganska akut pga olika omständigheter. Så hon kom in i mitt liv från en dag till en annan. Jag pluggade på distans när jag fick hem henne så det löste sig bra. Krut var inte alls planerad. Jag är vän med hans uppfödare och jag var med under valpningen, men skulle absolut inte ha en valp. Krut kom ut som nr 3 och jag sa direkt till Ida att det var tur att han var så ljus för det tilltalar mig inte alls, red merle är nämligen en färg jag alltid drömt om att äga även om färgen såklart är helt irrelevant. Men självklart fastande jag för den där fula valpen trots att det kom ut 2 jättefina merle efter honom! När han var runt 4 veckor bestämde jag mig för att jag ville ha honom och så var det med det! Jag har ett väldigt bra schema med långa arbetspass så trots att jag jobbar 100% så har jag bara 12 pass på 4 veckor, och enbart 6 vardagar. Så Krut är hos dagmatte när jag jobbar och husse inte är hemma :) Jag hade inte skaffat valp om jag hade ett vanligt 8-16 jobb om jag inte hade kunnat ha med valpen på jobbet, jag tycker det är alldeles för mycket farande fram och tillbaka till dagmatte varje dag för en liten valp.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Annons:
Jetaime
2018-01-15 17:24
#7

Jag tänker lite som Frida.. när man vill ha något speciellt så är det inte riktigt läge att vänta på "rätt tillfälle" ute snarare rätt kombination så får man lösa det efter det istället… För det är tillräckligt svårt som det är att hitta det man vill ha känner jag. :)

Min första aussie kom egentligen vid ett ganska olämpligt tillfälle då butiken jag jobbade i hade gått i konkurs och allt var helt kaos. Men det löste sig eftersom jag kunde ha henne med mig på jobb! Hon var en väldigt van, både pendlare (tåg och buss) och butikspersonal ;)

Min andra aussie ska vi åka och hämta om mindre än 3 veckor och detta är en valp som jag väntat på i tre år kan man säga, för att so far har alla mina planer (både när det gäller andras kullar och egen planerad kull) gått åt h*lvete pga en massa olika saker… Så även om inte tidpunkten är perfekt så kommer det bli hur bra som helst!
Hon kommer också kunna vara med mig på jobb och ungefär allt annat som jag gör med Zuki, plus att jag jobbar inte heltid så det finns lite extra ledig tid åt valpen :)

Hundtoka
2018-01-15 18:08
#8

#5 Åh okej, vad mysigt🌺

#6 Tack så mycket, vad kul att läsa 😃😍

ABrink
2018-01-18 17:54
#9

För mig var det en hel del som skulle "klicka". 
På grund av det arbete som jag har så är det svårt att ta ut semester när man vill, därför hamnar större delen av semestern på vintern, när vi har "stängt" på jobbet. 
Men sen så ville jag inte ha vilken valp som helst heller och hade en ganska klar bild av vad jag ville ha och ungefär varifrån. Sen var det väl bara tur med tajming att det blev valp i år och inte behöva vänta tills nästa vinter och leta på nytt 😃

Upp till toppen
Annons: