Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 663 ggr
Jetaime
2/12/18, 4:40 PM

Åksjuk valp.

Japp, som rubriken lyder så är min lilla valp åksjuk! Inget jag har varit med om tidigare med min andra aussie eller familjens hundar…

Hon har mer och mer ogärna velat hoppa in i bilen, men protesterar inte jättemycket och tycker det är okej att vara I bilen… Men när vi kommer fram (även om vi bara har kört i typ 10 minuter) så är hon väldigt illamående och dräglig och eller har kräkts. Däremot är hon ganska opåverkad när hon kommer ut från bilen.

Någon som också haft en valp/hund som blivit åksjuk? Vad gjorde ni för att underlätta för hunden och när började det bli bättre(om det blev det?) Jag  försöker bara att inte ge henne mat allt för tätt in på att vi ska åka.. Kan det vara så att burens placering påverkar mycket? Hon åkte i sele i baksätet hela resan hem (15 timmar lite drygt) och visade ingen som helst tendens till åksjuka då.. Tänker att det kanske kunde vara ett alternativ att sätta upp en bur i baksätet eller liknande? (nackdelen är ju försåts då att hon inte kan sitta med min andra hund). Kom gärna med tips och idéer och hur ni gjorde :)

Annons:
MTVinga
2/12/18, 5:33 PM
#1

Min förra valp var åksjuk. Ingen aussie. Jag provade allt fick prova åka överallt i bilen. Gav henne åksjuketabletter. Men inget hjälpte för henne. Hon växte ifrån det men jag kommer inte ihåg hur gammal hon var då. Men tror att det höll på några månader. Hon var 12 veckor när jag hämta henne.

Jetaime
2/12/18, 5:43 PM
#2

#1 Låter jobbigt! Hur var det för henne att gå in i bilen och sånt? Jag hoppas att det kommer fösvinna av sig själv på Xena också, nu känner jag inte att hon är så pass påverkad av det att jag vill ge henne tabletter eller så… Men funderar på att testa bur i baksätet eller liknande, eftersom hon klarade hela resan hem utan tendens till att bli åksjuk..

LinDajSon
2/12/18, 9:47 PM
#3

Feng har aldrig uppskattat bilresor. Tror att hon blir någon form av åksjuk, inte så att hon kräks eller liknande, men hon är klart och tydligt obekväm. Får hon sitta i sätet med sele blir det mycket bättre, knappt att det märks. Hon är snart fem och det är ingen större skillnad nu mot för när hon var valp.

LinDajSon
2/12/18, 9:48 PM
#4

Min första hund, också en tik, var åksjuk i ett par månader tills det tvärvände och sedan gick det knappt att dra henne ur bilen.

Jetaime
2/13/18, 8:47 AM
#5

Zuki har aldrig varit åksjuk, men till skillnad från Xena så ylade och skrek hon hela bilfärderna i början, medans Xena är knäpptyst, ligger ner…men kräks 🤪

MTVinga
2/13/18, 11:51 AM
#6

#2 Min tyckte det var jobbigt att åka bil. Hon spydde efter bara några minuter. Vinga har inte haft några tendenser att bli åksjuk. Men däremot ylade hon som vara den de första gångerna. Men det försvann snabbt.

Annons:
ABrink
2/17/18, 5:29 PM
#7

Inte en Aussie, men familjehunden (Golden) blev åksjuk ett par gånger som valp och tyvärr så tycker hon att det är obehagligt än idag, vid 12 års ålder. 
Hon åker gärna med, och brukade själv hoppa in i bilen när hon var yngre. Men kroppsspråket under färden visar obehag. Sitter alltid upp, mot färdriktningen, hänger med huvudet samt slickar sig en del runt munnen. 
Vi provade allt möjligt men gav upp till slut då det inte verkade påverka henne allt för mycket…

Jetaime
2/19/18, 3:31 PM
#8

Xena har spenderat ganska mycket tid i bilen i helgen, både stillastående och när vi kört, och jag upplever faktiskt att det är bättre för henne redan. Inget kräk eller så mycket drägel i helgen :) Hon sov till och med på vägen hem (ca 4 h) och tycker att det är ganska okej att vara i bilen nu också.

Upp till toppen
Annons: