Annons:
Etikettaussieprat
Läst 1452 ggr
herjon94
3/20/18, 11:36 AM

Understimulerad och aggressiv hund, hjälp mig!

Hejhej! Jag är ny här på iFokus, ser fram emot att se vad jag kommer hitta och vilka jag kommer träffa här! Jag skulle behöva hjälp, från en människa. En människa som vill hjälpa mig och som inte kommer döma mig eller klaga på mig, för jag gör det bästa jag kan. Det är såhär att för en månad sen fick jag hem en hund, en Australian Shepherd/Border Collie blandning som blivit omplacerad. Hunden är 1,5 år ungefär och är extremt understimulerad från sitt gamla hem. 

Han är extremt stressad när man är utomhus, han är till och med aggressiv mot människor. När jag är ute och går med honom så drar han, tuggar på kopplet, skäller på ALLT, hundar, människor, fåglar, bilar etc. Bara för att han inte ska skada någon annan så försöker jag vänja honom med munkorg. Han smiter dock aldrig så jag brukar gå i skogen med honom lös så ofta jag kan, men han måste ju lära sig att gå i koppel bland människor. 

Det här är inte min första hund, men det är min första VALLHUND. Dom behöver extremt mycket mer aktivering än mina förra knähundar. Jag vet att jag kan göra det här och jag är så himla engagerad. jag behöver bara lite hjälp på traven. Jag kan inte så mycket om aktivering, skulle vilja börja med spår och sök men vet inte hur man gör på bäst sätt. Hann inte läsa på allt så mycket innan han kom hit, det var akut. Han är också så himla duktig på att dra, när vi åker skidor och spark och han tycker att det är jätte roligt, men han blir stressad och börjar bita på mina skidor när det börjar gå för fort. Jag behöver verkligen hjälp för jag vill att han ska ha det bästa livet som är möjligt. Han är så himla fin och lättlärd, inomhus är han en ängel och kan göra tricks, kan slappna av jätte lätt osv. Men utomhus blir det som en helt ny värld, och en helt ny hund. 

Skulle uppskatta alla snälla svar, och jag tål såklart kritik. Det är ju inte hundens fel att han är såhär, det var förra familjens ansvar. Hoppas ni mår bra iallfall, kram!

Annons:
JoannaLi
3/20/18, 12:08 PM
#1

Jag skulle vilja rekommendera att läsa på om skvaller, det kan hjälpa! Även att passivitetsträna på avstånd från triggers (folk, hundar, bilar etc) som han klarar av. 

Här finns en artikel om hur man startar spårträning, som är hyfsat lik hur jag gör. Jag vill dock slå ett slag för att ha med belöningar i fickan, som du kan kasta över huvudet på hunden (i spårets riktning) när den jobbar på bra. Jag brukar också börja med typ 50-100 meter, men istället belöna under spåret. 

Det låter bra att ni vänjer in munkorg, och skönt att han kan gå lös i skogen :) 

Och oroa dig inte, efter 1,5 månad kräver ingen underverk. Tog mig själv 2 år att få hyfsad ordning på min omplacering, så om inte annat så finns jag i din hörna 🤗

Upp till toppen
Annons: