Annons:
Etikettavel
Läst 914 ggr
Fisherling
2018-05-10 08:27

Avla utan MH?

Jag forskade runt lite för min undersökning av övertecknade valpar.. Hittade en hane som fått 2 kullar (2015 och 2016) utan att ha gjort MH. 

Hur kommer sig att det inte bara hänt en gång, utan två? Inte får man väl dispens två gånger? Och brukar inte dispensen komma med att de vill att man gör MH så fort som möjligt?

Väldigt underligt det hela tycker jag.

Annons:
kalindas
2018-05-10 10:12
#1

Tror inte det är förbjudet (men väldigt korkat) att avla på hundar utan MH.
Det enda är att rasklubben inte ger någon valphänvisning.
Men jag "tror" att de utan problem kan registrera valparna som vanligt. 
Räknas Aussie som brukshund eller vallhund? Är det en vallhund är det väl inga krav på MH för att få cert på en utställning?
Korthårig Collie (som jag har) måste ju ha "känd mental status" för att få gå vidare på utställning.
Men det är i mitt tycke väldigt dumt att inte göra MH eller BPH på hunden, då det ofta ger en bra indikation hur hunden reagerar i olika situationer.

/Elisa

Fisherling
2018-05-10 11:50
#2

Australian Shepherd har krav på känd mentalstatus för registrering av valpar. Därav frågan. Hade det inte varit ett krav hade jag inte frågat :) Någon insatt som vet?

Jetaime
2018-05-10 12:39
#3

Är hanen svenskregistrerad?

kalindas
2018-05-10 12:42
#4

#2
Gäller det i rasgruppen eller för hela SKK? För om det gäller SKK så borde ju inte valparna efter denna hund ha stamtavla. 
Eller jag kanske har fel? Är inte jätteinsatt i avelsregler. Men tycker det är intressant. 🙂

/Elisa

Fisherling
2018-05-10 13:08
#5

#3 Han är från en svensk kennel. #4 Jag vet inte riktigt vad du menar? Alla raser under SBK, alltså bruksraser, måste ha känd mentalstatus för att få registrera avkommor i SKK. Aussie tillhör Grupp 1 och räknas som en bruksras, men de sakerna hänger inte ihop. Finns många raser i Grupp 1 som inte är bruksraser :) Så ja, hanen borde inte få registrera avkommor eftersom han är från en svensk kennel och saknar MH. Men ändå har han två reggade kullar. Dispens för en kull vet jag ju folk fått pga ”tjuvparning” men två? Inget jag sett förut och jag undrar hur det kommer sig, borde inte SKK säga ifrån?

kalindas
2018-05-10 13:46
#6

#5
Jag läste på lite nu. 🙂
Såg att det var krav för MH för att få registrera valparna. Hade bara en tanke att de kunde kringgå det kravet och på det viset använda en hane som inte gjort MH.
Men läste nu att det inte fungerade.
Har hanen kanske speciella och ovanliga linjer och därför fått dispens två ggr?

/Elisa

Annons:
LinDajSon
2018-05-10 14:02
#7

Han kan vara svenskfödd men bo i utlandet. Det går inte att få ut stamtavla utan MH om båda föräldrarna bor i Sverige.

Upp till toppen
Annons: