Annons:
Etikettavel
Läst 894 ggr
apportbocken
2018-05-11 17:55

Både och-aussies, finns de?

Slänger ut en liten fråga här på forumet: Är det över huvud taget möjligt att få tag på en aussie som går jättebra på utställning OCH i arbete? Finns det alltså några av arbetande linjer som kan mäta sig med utställningsavlade på utställning eller några av utställningslinjer som kommer upp i klass med de arbetande när det gäller just träning/tävling. Eller bara en aussie som är från blandade linjer och blir framgångsrik inom både utställning och bruks.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
apportbocken
2018-05-20 15:55
#1

Putt

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Fisherling
2018-05-20 21:34
#2

Mjeh. Möjligt är det väl. Tinjas farfar är utställningschampion, lydnadschampion och Working Trial Champion. Har för mig att iallafall någon Tillyhills gått bra på utställning. Men det utseende de efterfrågar i utställningsringen är ofta väldigt långt ifrån rasstandarden och opraktiskt rent funktionellt för hundar som ska arbeta. Så därför brukar hundar som är avlade för arbete inte passa på utställning.

Men för oss finns ju istället Exteriörbeskrivning. Jag tycker att man borde avsluta all utställning för bruksraser; exteriörbeskrivning duger gott.

apportbocken
2018-05-21 18:06
#3

#2 Attans… Vill ha en hund att jobba med men det är ju kul om det lönar sig att ställa ut den ibland. Men exteriöraveln är inget jag vill stötta alls faktiskt.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Fisherling
2018-05-22 08:12
#4

#3 Kelpie är inte uppdelad på samma sätt som aussie, kanske värt att titta på? Där vet jag att det är rätt vanligt att hundar som vinner på bruks och lydnad även går bra på utställning.

apportbocken
2018-05-22 08:34
#5

#4 Det är absolut ett alternativ! Gillar inte deras fällning lika mycket dock, men det är kanske ett lite fånigt argument. Skulle absolut kunna tänka mig en liten arbetsmyra i kelpieform! Har kollat på massa raser inkl riesen så det blir väl snart läge att göra en rasväljartråd…

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Fisherling
2018-05-23 08:12
#6

#5 Om du vill kunna ställa ut får du nog ta den fällningen 😉 

Riesen är en väldigt annorlunda typ av hund, mentalt. Jag har tränat en hel del sök med riesen och det är hårda hundar. De är dessutom bra mycket större än aussie och kelpie. Dessutom är det blöta skägg 24/7 och jag skulle aldrig orka med det 😂 Och så måste du ju hålla den i frisyr om du ska kunna ställa ut.

Annons:
Jetaime
2018-05-23 16:50
#7

Jag skulle nog säga att det beror lite på vad man har för krav, för det har blivit väldigt uppdelat inom rasen…

För mig personligen skulle inte den "typen" av aussie vara tillräckligt för allt annat jag vill göra med den och framförallt inte tillräckligt funktionellt byggd eller tillräckligt att jobba med (Det ÄR trotts allt en bruks och vallhund och den ska i första hand få vara det, och funktion är lite obligatoriskt då, om man säger så). Sen behöver det inte betyda att en aussie som fungerar i arbete inte är en rastypisk och bra hund exteriört, bara för att den inte går bra i ringen.

Om vi tar min hund som exempel så har hon fått allt från sufficient till VG för att på nästa utställning bli diskad pga att just den domaren inte ansåg henne tillräckligt rastypisk för att han skulle kunna bedöma henne. Ungefär DÄR slutade jag med utställning. Jag kan inte se hur en hund kan få VG ena gången och bli diskad nästa (detta är alltså en hund med GK exteriör dessutom, vilket betyder att hon är tillräckligt rastypisk) Lite ot visserligen nu visserligen…  Hon vag ganska ung de gånger jag ställt henne och hon blev färdig väldigt sent samt satte päls sent. (plus att hullet och ännu mer päls kom efter kastreringen… :P Så det är väl NU jag skulle ställt henne)

Upp till toppen
Annons: