Annons:
Etikettaussieprat
Läst 1008 ggr
alexandraoveras
2019-05-29 21:20

Hämta valp vid 12 veckor

Hur har ni gjort som hämtat er valp vid 12 veckor? Tänkte bla på betalning. Ägaren vill att jag betalar valpen vid 8 veckor även om jag ska hämta den vid 12 veckor. Detta för att hon varit med om att en tingad hund inte hämtas… detta förstår jag såklart! Men jag tänker om jag har betalat hunden och om hon sen säljer den till någon annan innan jag hämtat valpen… detta händer säkert inte, men det kan. En till fråga, har ni försäkrat hunden vid 8 veckor ändå? Jag betalar extra för att han ska vara kvar till 12 veckor eftersom vi är på semester innan… så svårt att veta hur man ska göra med betalning och försäkring :)

Annons:
MonicaLagerquist
2019-05-29 21:35
#1

Som uppfödare (visserligen av katt) så tar jag inte betalt förens katten hämtas jag står kvar som ägare och katten är försäkrad på min bekostnad. Jag tar inte betalt för den tiden katten bör hos mig. Det här varit fler som av olika skäl valt att hämta sin katt senare än normalt men den kostnaden står jag för.

Stolt ägare till fem La permer

Jojaton
2019-05-29 21:40
#2

Jag hade nog betalat och skrivit köpekontrakt på valpen vid 8v och sen skrivit inackorderingsavtal (finns på SKK) för de fyra veckorna uppfödaren ska ha kvar valpen. Då är hunden din och skulle uppfödaren få för sig att sälja valpen till någon annan har du rätten på din sida, det är även tryggare för uppfödaren eftersom ni har köpt den och faktiskt kommer och hämtar den vid avtalad tid :) Och ja, jag hade också försäkrat valpen innan så att den är försäkrad från och med att ni skriver på köpeavtalet.

Johanna - Instagram

alexandraoveras
2019-05-30 08:19
#3

Tack för era svar! Blir att fixa ett köpeavtal :) Hunden ä inte reggad i SKK, så det får bli en egen variant! kanske kan betala halva summan vid 8 veckor och sedan resten när vi hämtar honom.

MonicaLagerquist
2019-05-30 08:56
#4

Varför är hunden inte registrerad?

Stolt ägare till fem La permer

Katti
2019-05-31 10:11
#5

Det där är knepigt, för det kan ju hända saker med hunden den där tiden. Om hunden blir sjuk eller skadad, vem betalar då? Kennelhosta kan bli väldigt kännbart, dyrt och till och med dödligt på så små valpar. Ett ormbett, uppfödaren kliver på valpen, en annan valpköpare tappar er valp i golvet… Jag som ägare som inte var där och kunde påverka hade faktiskt inte i alla lägen velat stå för det. Och vem avgör om valpen ska behandlas eller avlivas? 

Det finns några alternativ. Antingen köper du hunden innan och ni skriver ett avtal om inackordering fram till leveransen. Där bör även tydligt framgå hur ni gör om något händer. Eller så bestämmer ni att du köper hunden när den är 12 veckor och skriver avtal om det. Troligen vill uppfödaren då ha en handpenning. Eller så gör ni någon variant av de två. 

Jag ser i det här fallet ytterligare en anledning, av många, att köpa en registrerad valp av en SKK-ansluten uppfödare. Då finns det en organisation bakom som kan ge råd om något händer. 

En annan sak jag skulle kolla upp är hur hunden kommer ha det hos uppfödaren under den här tiden. Det är otroligt viktiga veckor när hunden i lagom takt ska introduceras i samhället; uppleva olika saker, vara ute och inne, vänjas vid koppel o s v.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: