Annons:
Etikettavel
Läst 960 ggr
Sugar Mist
2019-09-20 07:33

Överklagan avslås

Hittade nu under morgonen den här länken halvgömd på rasklubbens hemsida
https://sask.nu/sites/sask.nu/files/media/miniatyr_shepherd_aussie.pdf
Är det någon som har hört något om det här? 
Har verkligen inte hört ett pip om det, vilket är frustrerande, och att överklagan i från rasklubben avslogs. 

Känner mest att aussien i sig är ju hyffsat ny i Sverige och fick arbeta upp sin avelsbas med importer och insemineringar- varför ska MAS få "hjälp på traven" utav Aussien med att bredda sin bas när det tydligt framgått att de är två separata raser? 
Det här gagnar väl ändå ingen utav rasklubbarna?

-

Annons:
Fisherling
2019-09-23 09:24
#1

Jag har inte hört ett pip om det. Tycker det är skrämmande. En ”ras” som måste ha hjälp pga för liten avelsbad bara TVÅ år efter registrering är inte redo att kallas en ras! Jag tycker deras FCI-status borde hävas och de kan komma tillbaka när de kan stå på egna ben. Har extremt svårt att tro att någon seriös ägare med en bra aussie skulle upplåta den till Mas-avel. Nej, det kommer ju vara de som med nöd och näppe klarar grundkraven men som inte duger till avel som kommer skynda sig över till Mas, vilket inte kommer gynna Mas. Sen när den dörren upptäcks ”åh vi kan avla upp dåliga aussies men köra avel genom Mas!” så kommer ju fler såna aussies födas upp vilket påverkar vår ras negativt. Nej, jag tycker det är idiotiskt. Det är svårt nog som det är att hitta en vettig aussie.

Sugar Mist
2019-09-23 09:31
#2

#1 Jag tror det finns en anledning till varför vissa aussieuppfödare helt plötsligt börjat avla på MAS nu… 🤔 Sedan tror jag inte MAS har några avelskrav? Vilket betyder att det är fritt fram att använda avelsdjur som inte är röntgade/mh-beskrivna i aveln även fast SMASK sagt till SKK att de _helst_ ser att de aussies som används klarar aussiens avelskrav, med andra ord så får mas-uppfödare använda ohälsotestade och icke mh-beskrivna hundar.

-

Fisherling
2019-09-23 09:37
#3

Jag tycker det är absurt. Det finns inget gott som kan komma ut av det. Visst, de kanske får en breddad avelsbas, men breddad med vadå? På en kostnad av att vår avelsbas får ökad mängd icke beskrivna hundar? Blir riktigt trött på SKK. Varför godkänner de en ras som inte kan stå på egna ben?

Sugar Mist
2019-09-23 10:33
#4

#3 Ja men verkligen, och det finns tydligen gott om MAS nere i europa, frankrike och tyskland t.ex. Varför ska man använda aussien i sverige istället för att importera/åka ner och para i europa?

-

Fisherling
2019-09-23 13:00
#5

För det är ju JOBBIGT. Och kräver research! Och KOSTAR. Och så måste man ta semester. Jag tror helt enkelt att de är lata och snåla. Rasen är helt enkelt inte värd att lägga ner extra tid, ansträngning och pengar på. Mycket lättare att gnälla tills man får använda en annan ras utan krångel.

Sugar Mist
2019-09-23 13:09
#6

#5 Fruktansvärt frustrerande. Fruktansvärt. Frustrerande.

-

Annons:
Fisherling
2019-09-23 13:12
#7

Instämmer. Och sorgligt är det. Som om aussien inte har nog så stora problem med oseriös avel, med alla som tycker 5 på skott är okej, MH är bara dagsform, rosetter går före funktion… Suck.

Upp till toppen
Annons: