Tror ni en aussie skulle passa mig?
Hej! Jag planerar att skaffa en till hund när jag har tid och möjlighet till det. Men har snöat in mig på aussie och undrar nu om det skulle vara en ras för mig. Jag har inte så stor erfarenhet av rasen men har träffat några stycken och hjälpt till med träning etc. Jag har stor hunderfarenhet sen tidigare och har haft hundar som kräver mycket psykiskt och fysisk stimulering så som jämthund, gråhund, Alaskan husky och golden retriever. Men med min nästa hund vill jag satsa stort inom lydnad och de är någonting jag hoppas att jag kommer tävla i eftersom jag är väldigt intresserad av den sporten. Sedan har jag testat lite agility och tyckte det var riktigt roligt och kommer även prova på. Jag är även väldigt aktiv inom spår och det har jag hållit på med alla mina hundar, spårar ungefär 2-3 ggr i veckan med min hund och kommer även göra det med min nästkommande. I övrigt är jag en väldigt aktiv människa som ofta rör mig i skogen på långa promenader. Är alltid minst ute en timme om dagen med min hund nu och cyklar, springer, joggar, simmar etc. Det här är väll den aktiveringen jag kan att ge min nästkommande hund. Därför vill jag ha en hund som är lättlärd, lyhörd, följsam, ''Will to please", lite reserverad mot främlingar, allert och ha ett stort aktiveringsbehov. Ni som är aussieägare, tror ni att de här är en hundras för mig?
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jo visst!
-
Om man vet vad man ger sig in på och alla deras sidor så kan man skaffa vilken ras som helst :) Det låter som att du förstår vad rasen kräver.
Absolut! :)