Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Läst 1868 ggr
Nessa2
2021-01-01 22:38
0

Var ni osäkra?

Hej!
Jag har länge tänkt att det är just rasen Australian shepherd jag ska skaffa när rätt tid kommer. Men jag har några frågor, var ni osäkra?
Med det menar jag alltså om ni var osäkra på om ni skulle kunna ge Aussien de den behöver? En Aussie har ett stort behov av aktivitet, var ni säkra på om ni skulle klara av det?

Jag vet att många nu säger att om man är osäker på sig själv, så ska man titta på andra hundraser och se om någon annan passar bättre. Men jag tänker alltid att man aldrig kan vara helt säker på något, så om jag har bra koll på vad den behöver för att må bra och har tiden. Då kan man väl lära sig eftersom? Varna mig nu om jag är helt ute och cyklar, men vad tycker ni?:)

Sugar Mist
2021-01-02 12:19
1

Nej.
Har alltid haft mål med min hundträning och för att nå mål behöver man träna.
Är dessutom otålig så då blir det gärna en hel del träning :)

-

Nessa2
2021-01-02 15:10
0

Tack för svaret!
Jag har en fråga till, jag är lite ny på det här med hur man mentalt aktiverar sin hund (såklart ska jag läsa på mycket mer innan jag skaffar mig en Aussie). Så jag undrar om ni kan ge en bra förklaring på vad det handlar om?😄

Sugar Mist
2021-01-02 18:00
1

#2 Man kör saker där de använder huvudet.
Nosaktivering är superbra! Spår, sök, norsework etc är jättebra grejer man kan syssla med, är man osäker på vad det är så går det att läsa om på SBK/SKK, och även gå kurs i det när man fått hem sin hund.
Jag kör en hel del nosaktivering med mina hundar, även en del shejping där mina hundar måste lista ut själva och pröva vad det är för något jag vill att de ska göra.
Annars så tränar vi rätt mycket lydnad, men de är väl inte jätte påfrestande, inte som spår direkt.

-

Nessa2
2021-01-02 22:04
0

Tack för svaret! :)
Ska kolla lite närmare på de olika aktiviteterna

Foxpower
2021-01-30 21:09
0

Nope. Var inte osäker alls. Visste att jag ville träna och tävla aktivt.

Valpen123
2021-02-13 15:18
1

Jag köpte min första aussie i september förra året och jag var osäker! Jag visste att jag ville träna olika sporter och att en aussie antagligen skulle passa, men var ändå osäker pga att jag är väldigt ung och skulle bli min första egna hund. Tänkte hela tiden om det kanske blir för mycket för mig och om jag skulle välja en annan ras. Men kom alltid tillbaka till en aussie i slutändan ändå och kunde inte blivit bättre!