Kör-psykiskt-slut-på-valpen-tips!
Framöver kommer jag att jobba (några timmar) ett par dagar i veckan. Mamma ska ha Vix under de tillfällena. Problemet är att han är gääälen tidigt på morgnarna, -själv brukar jag ofta kunna lugna honom genom att sysselsätta honom med små sökövningar osv, klickerträna småsaker och sådär. Men vill göra det lite lättare för min kära mor, så jag tänkte skriva ner lite saker hon skulle kunna sysselsätta honom med vid behov.
Såååå, det jag vill ha tips på är superlätta, men även effektiva övningar som mamma kan göra med honom. En liten guide liksom. Bara så han håller sig hyfsat lugn och mentalt stimulerad. Vad brukade ni göra med era små monster? 😃 Mamma är alltså inte så hunderfaren, så vill inte att hon ska försöka ge sig på att lära honom några direkta tricks osv, utan enkla, roliga sysselsättningar bara.
Förhoppningsvis kan ni inspirera mig lite också, alltid roligt med tips! 🙂
Hur gammal är han till att börja med?
#1 Han är 12 veckor. :)
En väldigt lätt sak som jag alltid lämnar om mindre hundvana personer ska passa min valp är mat. Fryst in i kong, lamm/kalvnackar, revben, märgben etc. Det kan han ligga och tugga på i flera timmar. Dessutom får hunden en automatisk belöning av att ligga stilla och ta det lugnt.
Då gör man liksom två flugor på smällen.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#3 Tackar för tipset, en bra idé! Ska köpa en sådan där "tuggsko" eller något man kan fylla med någon mumsig gegga, och sedan frysa in!
En tolvveckors valp ska inte kräva någon direkt aktivering. Något att tugga på låter helt lagom men jag skulle undvika för mycket hårda ben (märgben av nöt exempelvis) eftersom små valptänder nöts ner lättare än vuxentänderna. Tuggar de intensivt och länge bör man undvika det i alla fall. En vanlig rullad tuggpinne eller en kong med lite mums på insidan är lämpligare. :)
#5 Nej, just därför skrev jag enkla? Jag märker ju att han blir lugnare och mer sansad av att få göra små övningar- leta godis/gräva/gnaga.
Menar självklart inte några avancerade grejer, vilket jag underströk i trådstarten. Sedan kräver han inte någon direkt aktivering just nu, har aldrig skrivit det heller-men han tycker att det är kul och han lugnar sig en aning. Det är just det som är önskvärt från min sida vid vissa tillfällen. Till exempel nu när mamma ska vakta honom. :)
Vad man definierar som "aktivering" för en valp är väl olika från person till person, men jag syftar på någonting som lugnar honom på ett simpelt sätt. Att använda huvudet i en lagom "valp-utsträckning".
Tack för tipsen, rullade tuggpinnar har vi tonvis av! :D
Rubriken kanske var lite missvisande då. :) Tänk på att ju mer valpen får jobba fysiskt och psykiskt - även 'småsaker' - desto mer kräver den för att bli trött. Jag har själv gjort misstaget med att överaktiva en valp i all välmening. Det gör jag inte om, haha, valpar är tillräckligt jobbiga som de är…
#7 Ja absolut, kan den säkert vara, var menat med en glimt i ögat men… x)
Det vi jobbar mest med är att vara lugna vid olika tillfällen, men nu handlade det om att mamma skulle få göra det lite enkelt för sig med några mini-aktiveringar. (Hålla honom lite sysselsatt medan jag jobbar).
Haha jag håller med, små monster som sagt ;)
Ett av de enklaste sätten att aktivera dem är att gömma mat i en toapappersrulle (vik in kanterna), när det går snabbt för dem att öppna så kan man gömma den så de får jobba för att hitta den. Först enkelt med synretning om det behövs, sen lite svårare… första gångerna med något som luktar massor, sen byter man mot något svårare.
#9 Ja just det! Använde toapappersrullar till familjehunden när hon var valp. Tack för påminnelsen! 😃