Aussie
ni som har en aussie vad brukar ni göra med dom alltså för aktiviteter och sådant. jag funderar på att skaffa en aussie om några år och undrar om det räcker med 1-2 tim promenad per dag och sen några dagar i veckan jogga/cyckla med hunden och sen självklart göra mental aktivitet också och evetuellt göra någon sport med hen
Jag skulle vilja säga att Nej, det räcker inte.
Jag kör uppletning, rapport, sök, spår, agility, freestyle, frisbee, dogparkour och lite trickövningar med min aussie, tränar oftast dogparkour på promenaderna, tränar freestyle inomhus och kör rapport/sök/uppletning i skogen på kvällarna, det är hur våra dagar oftast ser ut, han håller sig nöjd med det men han blir ganska stressad och jobbig om han inte får det på 2-3 dagar.
-
Nu är min aussie bara barnet, men jag har svårt att svara på din fråga då ditt inlägg är väldigt kortfattat.
Jag kan kanske tänka mig att den fysiska aktiviteten räcker, -om hunden får vara lös under promenaderna då och då också. MEN vad för slags mental aktivitet vill du göra? Vadå för sport? Hur mycket tid vill du lägga ner på dessa mentala "delar"? För dessa hundar måste få jobba.
Aussien är en hund som kräver mycket, och av vad du skrivit att du vill göra med din framtida hund, så tänker jag spontant att du bör se dig om mer. Finns garanterat fler rasalternativ för dig som passar ännu bättre. 🙂 Tycker att du ska söka efter en ras som är arbetsvillig, men som inte kräver att arbeta i samma utsträckning för att må bra.
Den fysiska aktiviteten räcker gott och väl, MEN den mentala biten är alldeles för liten. Rasen kräver otroligt mycket av sin ägare. Du bör kolla runt på andra raser, några som #2 skriver är arbetsvillig men som inte kräver lika mycket som Aussien.
För tillfället i värmen gör vi inte så mycket utan fokuserar på passiviteten. Men på de svala dagarna kör vi blandat med rallylydnad, agility, spår (både person och viltspår), freestyle och balansträning. Aldrig allt på samma dag, blir för mycket. Jag går inte mycket med mina hundar, då dom överlever med det vi går nu på sommaren plus att dom verkligen hatar värmen (vilket jag också gör). Sedan får dom så klart gå lösa väldigt ofta på vår stora åker. Mina hundar klarar sig gott och väl med träning några få dagar i veckan, och då inga längre pass bara dom får använda sin hjärna ordentligt.
okej tack så mycket för alla svaren, jag behöver definivt läsa på mer om rasen och kanske borde jag nog fundera på en annan ras istället men aussies är så himla fina fast det räcker inte bara att tycka att dom ser bra ut för att skaffa en. tack för svaren och rasen passar kanske inte mig men jag har ju gott om tid att bestämma vilken ras jag ska skaffa så det blir säkert bra