Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 596 ggr
[Ebfotograf]
0

Cykla "in" hund

**När tycker ni att det är lämpligt att cykla in en hund?
**Dvs att lära hunden att trava bredvid cykeln. Nox (14 månader) har A höfter och UA på både ED och Patellan men är fortfarande osäker! För tillfället så joggar vi bara en runda varannan dag (utöver all annan träning, inte mycket för tillfället pga ögat).

Sugar Mist
0

Om hunden är frisk, inte har några problembeteenden under promenader/fastkopplad och inte har några höft/led/o.s.v. problem tycker jag vid 1½ års ålder.

Hunden är då(enligt min erfarenhet) lite mer självsäker i sig själv, lite bättre hum om sin kropp och så gott som färdigväxt.

Dock hade jag inte cyclat på asfalt utan mer naturliga underlag först och främst

-

Cahira
0

Du kan nog börja leda cykeln och vänja hunden vid att vara bredvid cykeln så det är klappat och klart då hunden känns mogen :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Ebfotograf]
0

Jag har börjat lite smått men där får det ta stopp, han fick vänja sig vid cykeln vilket inte var så poppis. Men så modig! Efter 2 års ålder så ska vi börja. Har planerat drag någongång i framtiden ;)

BettySue
0

Jag började när min hund var friröntgad, dvs vid ettårsålder. Tänk mer på var och vilket tempo du cyklar i, för jag tycker verkligen du kan börja nu. :) Jag cyklade bara i skog på mjukt underlag, och höll tempot i trav och gav henne många möjligheter att vara lös och bestämma tempo själv. Och självklart inga extrema avstånd i början :) Det är ju trots allt en arbetshund, och om du har fått honom friröntgad och gör allt försiktigt och gradvis, ska du absolut kunna börja redan nu. (kom ihåg att "efterbehandling" är guld värt! Dvs värm upp men även trappa ner och strecha muskler osv)

[Ebfotograf]
0

Om jag hade en bra cykel skog i närheten så skulle jag börjat lite mer med honom :) Första gången bara gled vi fram sakta och säkert, lite svängar och så. Men grabben har väldigt bråttom i det flesta fallen ;) Att ha honom lös skulle inte vara något problem om det inte fanns befolkning :)

Jetaime
0

Jag började vänja Zuki lite smått vid cykeln när hon var 10 månader. Sen efter det började vi cykla lite långsamt kortare sträckor osv. Hon är snart 13 månader och friröntgad.